Vzdelávacia oblasť je základná jednotka obsahu vzdelávania a prostredníctvom nej sa aj postupne vymedzujú a napĺňajú ciele všeobecného vzdelávania.

Jednotlivé vzdelávacie oblasti sú koncipované tak, že sú na úrovni cieľov a obsahu vzájomne prepojené a navzájom sa podporujú. Ciele vzdelávacích oblastí sú vymedzené ako okruhy vedomostí, zručností a postojov na konci jednotlivých vzdelávacích cyklov. Vymedzené ciele sú ďalej špecifikované cez detailnejšie vzdelávacie štandardy, ktoré vedú k ich dosiahnutiu.

Vzdelávacie oblasti sú v rámci štátneho vzdelávacieho programu rozpracované na jednotlivé vyučovacie predmety. Tam, kde je to žiadúce, je vzdelávacia oblasť identická s predmetom, čo je spravidla v prvých dvoch vzdelávacích cykloch.

V prvom vzdelávacom cykle sa uprednostňuje, aby bol obsah vzdelávania integrovaný a vytvára možnosť pružnej organizácie vzdelávania, ktorá nemusí byť založená výlučne na predmetovo-hodinovom systéme, ale napríklad na blokovom či projektovom vyučovaní. V druhom vzdelávacom cykle, ktorý je chápaný ako prechodový a adaptačný, sa odporúča, aby bol obsah vzdelávania integrovaný, vytvára sa možnosť kombinácie pružnej organizácie vyučovania s klasickým predmetovo-hodinovým princípom viazaným na vyučovanie jednotlivých predmetov. V treťom cykle je vytvorená možnosť obsah vzdelávania integrovať tak, že niektoré vyučovacie predmety budú identické so vzdelávacou oblasťou alebo sa budú naďalej štruktúrovať do samostatných predmetov, aby si školy mohli vybrať možnosť, ktorá viac vyhovuje ich vízii a cieľom.

Vzdelávacie oblasti a v rámci nich rozpracované jednotlivé vyučovacie predmety sú súčasťou Tabuľky 1.

Tabuľka 1: Vzdelávacie oblasti

vzdelavacie oblasti

 

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. V prvých dvoch cykloch sa vyučuje ako integrovaný predmet človek a príroda. V treťom cykle si škola volí buď vyučovanie integrovaného prírodovedného predmetu, alebo samostatných predmetov fyzika, chémia, biológia.
  2. prvých dvoch cykloch sa vyučuje ako integrovaný predmet človekspoločnosť. V treťom cykle si škola volí buď vyučovanie integrovaného spoločenskovedného predmetu, alebo samostatných predmetov občianska náuka, geografia, dejepis.
  3. Vyučujú sa v každom cykle ako alternatívne predmety.