Tabuľka 3: Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny
1. cyklus |
2. cyklus |
3. cyklus |
||||||||||
Vzdelávacia oblasť |
Zoznam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||
Jazyk a komunikácia | jazyk a literatúra národnostnej menšiny |
17 |
10 |
16 |
||||||||
slovenský jazyk a slovenská literatúra/slovenský jazyk a literatúra |
12 |
9 |
16 |
|||||||||
cudzí jazyk |
2 |
5 |
12 |
|||||||||
druhý cudzí jazyk | ||||||||||||
Matematika a informatika | matematika |
12 |
8 |
17 |
||||||||
informatika |
1 |
2 |
3 |
|||||||||
Človek a príroda | človek a príroda |
3 |
4 |
16 |
||||||||
biológia | ||||||||||||
fyzika | ||||||||||||
chémia | ||||||||||||
Človek a spoločnosť | človek a spoločnosť |
3 |
5 |
13 |
||||||||
občianska náuka | ||||||||||||
geografia | ||||||||||||
dejepis | ||||||||||||
náboženská výchova, náboženstvo/ etická výchova |
3 |
2 |
4 |
|||||||||
Človek a svet práce | človek a svet práce |
3 |
2 |
4 |
||||||||
Umenie a kultúra | hudobná výchova |
3 |
2 |
3 |
||||||||
výtvarná výchova |
3 |
2 |
4 |
|||||||||
Zdravie a pohyb | telesná a športová výchova |
6 |
4 |
8 |
||||||||
Sumár hodín (za cyklus bez disponibilných hodín) |
68 |
55 |
116 |
|||||||||
Voliteľné (disponibilné) hodiny |
7 |
3 |
11 |
|||||||||
Spolu za cyklus |
75 |
58 |
127 |
|||||||||
Časové dotácie v ročníkoch |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
|||
23 |
25 |
27 |
28 |
30 |
31 |
32 |
32 |
32 |
Poznámky
Všeobecná časť
-
- Podľa tohto rámcového učebného plánu pripravia národnostné školy učebný plán školy, resp. tried, v ktorých sa celý výchovno-vzdelávací proces uskutočňuje v jazyku národnostnej menšiny.
- Rámcový učebný plán vymedzuje týždenný počet vyučovacích hodín. Jedna vyučovacia hodina má podľa tohto plánu 45 minút. V prípade inej dĺžky vyučovacej hodiny škola jej trvanie a prepočet vyučovacieho času na 45 minútové vyučovacie hodiny uvedie v školskom vzdelávacom programe.
- Vyučovací predmet pre príslušný ročník, ktorý sa podľa učebného plánu základnej školy vyučuje jednu hodinu týždenne, teda 33 hodín ročne, možno zaradiť do rozvrhu hodín počas celého školského roka vyučovaný 1 vyučovaciu hodinu týždenne alebo dve vyučovacie hodiny každý druhý týždeň, len v prvom polroku alebo v druhom polroku školského roka alebo si škola môže zvoliť vlastnú organizáciu vyučovania (exkurzia, blokovo, kurz a pod.).
- Rozdelenie tried na skupiny a zriaďovanie skupín na vyučovanie jednotlivých predmetov sa uskutočňuje podľa vyhlášky o základnej škole[1]. Pri vyučovaní predmetov, ktoré nie sú priamo uvedené vo vyhláške možno žiakov deliť na skupiny podľa priestorových, personálnych a finančných podmienok školy a podľa náročnosti predmetu s ohľadom na požiadavky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
- Na základe rámcového učebného plánu škola vypracuje učebný plán školy, v ktorom rozhodne:
-
- o zaradení vyučovacích predmetov do ročníkov príslušného vzdelávacieho cyklu, pričom začiatok vyučovania konkrétneho vyučovacieho predmetu vrátane tých, ktoré vytvárajú profiláciu školy, rešpektuje zásadu veku-primeranosti;
- o hodinovej dotácii jednotlivých vyučovacích predmetov v ročníku.
-
- Hodinové dotácie vyučovacích predmetov v učebnom pláne škola určí tak, aby boli dodržané tieto pravidlá:
-
- Každý vyučovací predmet v učebnom pláne školy musí byť zaradený do vzdelávacej oblasti definovanej v štátnom vzdelávacom programe.
- Ak je v rámcovom učebnom pláne určený počet hodín pre konkrétny vyučovací predmet, súčet hodinových dotácií tohto predmetu vo všetkých ročníkoch príslušného vzdelávacieho cyklu nesmie byť v učebnom pláne nižší ako určuje rámcový učebný plán.
- Ak je v rámcovom učebnom pláne určený počet hodín pre vzdelávaciu oblasť, súčet hodinových dotácií všetkých vyučovacích predmetov zaradených do vzdelávacej oblasti vo všetkých ročníkoch príslušného vzdelávacieho cyklu nesmie byť v učebnom pláne nižší ako je počet hodín určený v rámcovom učebnom pláne.
- Celkový súčet hodín v ročníku rešpektuje počet stanovený v rámcovom učebnom pláne, resp. môže byť navýšený v zmysle poznámky 13.
-
- Rozdelenie časových dotácií v učebnom pláne školy je východiskom pre rozdelenie učiva v učebných osnovách školského vzdelávacieho programu. Rozsah učiva v učebných osnovách pre jednotlivé predmety a ročníky zodpovedá rozdeleniu hodín v učebnom pláne školy.
- Škola realizuje v 2. a v 3. cykle pre každú triedu tematické dni zamerané na rozvoj prierezových gramotností v rozsahu najmenej 4 vyučovacích dní v jednom školskom polroku, pričom jeden vyučovací deň predstavuje šesť vyučovacích hodín. Ciele a obsah tematických dní pre jednotlivé ročníky, ktoré vychádzajú zo vzdelávacích štandardov a podporujú dosiahnutie cieľov základného vzdelávania, si škola zadefinuje v školskom vzdelávacom programe.
- Škola realizuje raz ročne v každom ročníku 1. a 2. cyklu didaktické hry a v každom ročníku 3. cyklu účelové cvičenia. Jeden vyučovací deň predstavuje v 1. cykle päť vyučovacích hodín a v 2. cykle a v 3. cykle šesť vyučovacích hodín. Ciele a obsah didaktických hier a účelových cvičení, ktoré vychádzajú zo vzdelávacích štandardov vzdelávacej oblasti zdravie a pohyb, si škola zadefinuje v školskom vzdelávacom programe.
- Voliteľné (disponibilné) hodiny použije škola na dotvorenie školského vzdelávacieho programu tak, aby podporili dosiahnutie cieľov základného vzdelávania.
- Pri prestupe žiaka prijímajúca škola v prípade zistených odlišností zohľadní žiakovi ich kompenzáciu spravidla v priebehu jedného školského roka.
- Podľa tohto rámcového učebného plánu sa vzdelávajú aj žiaci so zdravotným znevýhodnením a žiaci s nadaním, a to s uplatnením špecifík podľa časti 10 Osobitosti výchovy a vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov s nadaním v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania tohto dokumentu.
- Škola môže po prerokovaní v rade školy v školskom vzdelávacom programe stanoviť vyšší celkový počet hodín, najviac však na 84 hodín v 1. cykle, 64 hodín v 2. cykle, 139 hodín v 3. cykle. Ak sa škola rozhodne zvýšiť počet hodín, tieto sú financované z vlastných zdrojov.
Poznámky k vzdelávacím oblastiam a predmetom
Jazyk a komunikácia
- Povinný vyučovací predmet slovenský jazyk a slovenská literatúra sa vyučuje v školách s vyučovacím jazykom maďarským. V tomto vyučovacom predmete sa trieda delí na každej vyučovacej hodine. Skupiny sa napĺňajú do počtu najviac 17, pričom je možné spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka.
- V základnom vzdelávaní sa podľa výberu žiaka a možností školy vo vyučovacom predmete cudzí jazyk vyučujú tieto cudzie jazyky: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk. Zvolený jazyk žiak navštevuje od 1. cyklu bez možnosti zmeny.
- Škola je povinná z rámca voliteľných (disponibilných) hodín ponúknuť žiakom 7. – 9. ročníka ako druhý cudzí jazyk jeden z jazykov: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk podľa možností školy a záujmu žiakov, súhrnne najmenej šesť vyučovacích hodín týždenne. Takto zvolený druhý jazyk žiak navštevuje od 7. do 9. ročníka bez možnosti zmeny, ak riaditeľ školy z vážnych dôvodov nerozhodne inak.
- Ak žiak ponuku školy na vyučovanie druhého cudzieho jazyka nevyužije, zaradí ho škola na iný vyučovací predmet, na ktorý využije šesť vyučovacích hodín z disponibilných hodín pre 3. cyklus. Toto nie je možné uplatniť, ak si žiak nevybral anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk. V takom prípade si ho musí v 7. – 9. ročníku vybrať ako druhý cudzí jazyk, a to súhrnne najmenej šesť vyučovacích hodín týždenne, ktoré mu je škola povinná z rámca disponibilných hodín zabezpečiť.
Človek a príroda
- Škola môže obsah vzdelávania vzdelávacej oblasti človek a príroda v 3. cykle realizovať ako integrovaný vyučovací predmet alebo ako samostatné vyučovacie predmety biológia, fyzika, chémia.
- Pri vyučovaní, kde sa vyžaduje nadobúdanie a overovanie praktických zručností žiakov vo vzdelávacej oblasti človek a príroda, sa odporúča rozdelenie žiakov s ohľadom na požiadavky ochrany zdravia a bezpečnosti práce a podľa podmienok školy.
Človek a spoločnosť
- Škola môže obsah vzdelávania vzdelávacej oblasti človek a spoločnosť, okrem predmetov etická výchova a náboženská výchova, v 3. cykle integrovať tak, že vyučovací predmet bude identický so vzdelávacou oblasťou alebo sa bude štrukturovať do samostatných vyučovacích predmetov.
- Vyučovacie predmety etická výchova a náboženská výchova sa vyučujú ako povinne voliteľné predmety. Žiak si vyberá, či bude navštevovať etickú alebo náboženskú výchovu. Vybraný predmet navštevuje žiak počas celého školského roka.
- Časť obsahu vzdelávacej oblasti človek a spoločnosť sa v 2. a 3. cykle vyučuje formou tematických dní podľa poznámky č. 8 vo všeobecnej časti.
Zdravie a pohyb
- Ak má škola vhodné podmienky na vyučovanie predmetu telesná a športová výchova, odporúča sa využiť voliteľné (disponibilné hodiny) na posilnenie uvedeného predmetu v prvom a druhom cykle.
- Športové triedy majú navýšenú hodinovú dotáciu vo všetkých ročníkoch o 3 hodiny na vyučovací predmet športová príprava.
- Časť obsahu vzdelávacej oblasti zdravie a pohyb sa vyučuje formou didaktických hier v 1. a 2. cykle, ktoré slúžia na praktické osvojenie si učiva najmä komponentu Ochrana a bezpečnosť zdravia a obyvateľstva a účelových cvičení v 3. cykle, podľa poznámky č. 9 vo všeobecnej časti.
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
- § 3 ods. 1. až 4.vyhlášky č. 223/2022 Z. z. ↑