Hlavným cieľom 1. cyklu je vytváranie základov čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v nadväznosti na predchádzajúce skúsenosti žiaka z MŠ. Zámerom je pomocou všetkých dostupných prostriedkov utvárať čitateľské a pisateľské návyky žiaka a formovať ho ako čitateľa a pisateľa.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

  • Viesť jednoduchý dialóg primerane situácii a komunikačnému partnerovi.
  • Vyjadriť myšlienky v súvislom hovorenom prejave.
  • Písať čitateľným rukopisom a uplatniť pri písaní základné pravopisné pravidlá.
  • Vytvoriť primeraný písaný a obrazovo-písaný text.
  • Počúvať a čítať primerané vecné texty.
  • Orientovať sa v nesúvislých a obrazovo-písaných textoch.
  • Počúvať a čítať primerané literárne texty, interpretovať ich obsah a obraznosť v kontexte vlastných skúseností.
  • Identifikovať v texte explicitné informácie a vyvodiť z textu základné implicitné informácie.
  • Klásť otázky zamerané na obsah textu a na vlastné porozumenie textu.
  • Vyjadriť verbálne a neverbálne predstavu o sebe a svoje prežívanie okolitého sveta.
  • Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané jazykové znalosti o slovnej zásobe a vetných štruktúrach.

Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • oslovovať komunikačného partnera zdvorilým pozdravom, predstavením sa, ospravedlnením, poďakovaním, formulovať prosbu, prianie, nesúhlas, predniesť blahoželanie, vinš ku kalendárnej príležitosti,
  • rozlišovať tykanie a vykanie podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi,
  • viesť jednoduchý dialóg, klásť otázky a odpovedať na nich jazykovo primerane,
  • vyjadrovať potreby a pocity jazykovo a sociálne primeraným spôsobom,
  • spolupracovať vo dvojiciach alebo v skupinách na riešení úloh, prispievať k navrhnutiu spoločných pravidiel spolupráce a dodržiavať ich.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
  • rozlišovanie pozdravov, predstavenie sa, oslovenie;
  • tykanie/vykanie vo verejnom a v súkromnom komunikačnom prostredí;
  • formulovanie ústneho poďakovania, ospravedlnenia sa a jeho rôznych jazykových foriem podľa situácie a adresáta.
Komunikačné zámery a ich vyjadrenie
  • formulovanie prosby, rozkazu, priania, nesúhlasu a porovnávanie rôznych spôsobov ich vyjadrenia;
  • nacvičovanie požiadania o informáciu a poskytnutia informácie prostredníctvom rolovej hry s dôrazom na presnosť a pravdivosť vyjadrenia.
Dialóg
  • počúvanie partnera pri nácviku jednoduchého dialógu v dvojiciach;
  • kladenie otázok a formulovanie odpovede s dôrazom na pravidelné striedanie replík oboch komunikačných partnerov;
  • nacvičovanie priameho (tvárou v tvár) a sprostredkovaného (telefonického) dialógu prostredníctvom rolovej hry s  dodržiavaním pravidiel dialógu;
  • počúvanie učiteľa a spolužiakov a vykonávanie činností podľa ústnych pokynov.
  • realizácia detskej hry so slovným/dialogickým prejavom.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom zaujímavých tém dialógu;
  • využívanie jazykových prostriedkov pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
  • nacvičovanie artikulácie, výslovnosti a intonácie.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • formulovať jednoduchú informáciu a vyjadriť v nej podstatné fakty,
  • reprodukovať prečítaný alebo počutý text na základe vlastnej skúsenosti alebo zážitku, uplatňovať pritom časovú následnosť,
  • predniesť jednoduchú riekanku, vinš, hádanku, miestnu ľudovú pieseň, detskú pieseň
  • s pomocou učiteľa korigovať nepresnosti alebo nejasnosti v svojom ústnom vyjadrení,
  • uplatňovať v hovorenom prejave zrozumiteľnú artikuláciu a spisovnú výslovnosť.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • zhromažďovanie kľúčovej slovnej zásoby a kľúčových informácií na rozvíjanie témy hovoreného prejavu;
  • reprodukovanie vypočutého alebo čítaného textu a  rozvíjanie témy podľa komunikačného zámeru ;
  • využívanie stručnej reprodukcie obrázkovej alebo slovnej osnovy.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
  • úprava nepresností a nejasností v ústnom vyjadrení pomocou učiteľa alebo spolužiakov;
  • počúvanie hovoreného prejavu spolužiakov, kladenie otázok k obsahu počutého a formulovanie odpovede na položené otázky.
Žánre hovorového textu
  • tvorenie primeraných žánrov hovoreného textu;
  • vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte;
  • reprodukovanie prežitej skúsenosti, reálneho príbehu s vyjadrením časovej následnostipríčinno-dôsledkových vzťahov;
  • vyjadrenie postupnosti opakovaných dejov pri opise pracovnej činnosti;
  • formulovanie jednoduchého príležitostného rečníckeho prejavu: ústne pozvanie, privítanie, rozlúčenie a blahoželanie, ľudový vinš (Vianoce, Nový rok, Veľká noc).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách s rôznymi komunikačnými zámermi;
  • aktivovanie a rozširovanie slovnej zásoby podľa témy produkovaného textu;
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • písať všetky tlačené a písané písmená ukrajinskej azbuky,
  • korigovať vlastný písaný text, zosúladiť požiadavky na čitateľnosť písma s tempom písania,
  • formulovať jednoduchú informáciu a vyjadriť v nej základné fakty,
  • používať pri tvorení písaného textu primerané znalosti slovnej zásoby a druhov viet podľa komunikačného zámeru,
  • uplatňovať pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
  • precvičovanie percepčno-motorických zručností;
  • získavanie správnych návykov pri písaní;
  • odpisovanie písaného textu, prepisovanie tlačeného textu a písanie podľa diktovania.
Proces tvorenia textu
  • vyjadrenie postupnosti opakovaných dejov pri opise pracovnej činnosti a určenie ich hlavných znakov;
  • vytvorenie konceptu textu a jeho úprava prostredníctvom kontrolných otázok;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy alebo školy.
Žánre písaného textu
  • tvorenie primeraných žánrov písaného alebo obrazovo-písaného textu;
  • vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte;
  • vytvorenie jednoduchého písomného záznamu;
  • uplatňovanie časovej následnosti a príčinno-dôsledkových vzťahov v rozprávacom žánri.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách s rôznymi komunikačnými zámermi v texte;
  • aktivovanie a rozširovanie slovnej zásoby podľa témy produkovaného textu;
  • vyjadrovanie vzťahu k pomenúvaným javom prostredníctvom emocionálnych slov alebo jednoduchých frazém;
  • uplatňovanie jednoduchých lexikálnych vzťahov v texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • odpisovanie, komentovanie a vysvetľovanie pravopisu;
  • doplňovanie rôznych typov nácvičných diktátov.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozoznávať slová a vety v čítanom texte, čítať plynulo a správne, nahlas a potichu,
  • orientovať sa v nesúvislých alebo obrazovo-písaných textoch a porozumieť ich explicitným a základným implicitným významom,
  • identifikovať neznáme slová a komunikovať prípadné nedorozumenie,
  • rozlišovať pri počúvaní a čítaní textu komunikačný zámer výpovede.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
  • čítanie primerane obťažného písaného a tlačeného textu nahlas a potichu;
  • rozvíjanie čitateľských zručností a uvedomovanie si vlastných chýb pri čítaní.
Porozumenie textu
  • reprodukovanie obsahu textu, rozhovor s pomocnými otázkami na porozumenie s explicitným významom textu;
  • prezentovanie získaných informácií ústnou formou;
  • využívanie predchádzajúcich vedomostí a skúseností v praxi.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
  • modelovanie spôsobu premýšľania pri čítaní;
  • zdôvodňovanie správnosti a nesprávnosti odpovedí;
  • chápanie seba ako poslucháča/čitateľa schopného porozumieť textu, ovplyvňovanie výsledku svojho počúvania/čítania vlastným úsilím a s pomocou druhých.
Žánre vecného textu
  • rozlišovanie a poznávanie primeraných druhov a žánrov vecného textu;
  • vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte;
  • porozumenie a orientovanie sa v jednoduchých obrazovo-písaných alebo obrazovo-hovorených nesúvislých textoch.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • pozorovanie, identifikovanie a rozlišovanie jazykového vyjadrenia komunikačného zámeru v počúvanom a čítanom texte;
  • rozpoznávanie základných prostriedkov nadväzovania viet v texte;
  • pozorovanie slovotvorne súvisiacich slov v texte, rozhovor o ich významovom vzťahu;
  • zdôvodňovanie použitých a  osvojených pravopisných pravidiel v texte.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vyjadriť svoj estetický zážitok verbálnym a neverbálnym spôsobom z  literárnych textov a ilustrácií na základe ich porozumenia a jednoduchej interpretácie,
  • rozlišovať niektoré jednoduché jazykové prostriedky bežného a umeleckého vyjadrenia,
  • rozpoznať základné žánre literatúry pre deti a  základné komponenty umeleckého textu najmä z národnej literárnej tvorby,
  • reprodukovať obsah prečítaného textu a zaujať postoj k zobrazenému správaniu postáv a k ich činom.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
  • rozvíjanie čitateľských zručností a tempa pri čítaní textu;
  • porozumenie explicitným významom a vyvodzovanie implicitných významov z prečítaného a počúvaného textu;
  • čítanie krátkych naratívnych a opisných textov a odpovedanie na ústne otázky.
Čítanie pre zážitok
  • opisovanie ilustrácie k textu a vysvetľovanie jej súvislosti s obsahom;
  • charakterizovanie postáv v naratívnych príbehoch;
  • stvárňovanie vybranej postavy a jej konania v rolovej hre;
  • porovnávanie konania, vlastností, pocitov hlavnej/vedľajšej postavy so svojím správaním v podobnej situácii.
Samostatný / sebavedomý čitateľ
  • sledovanie usporiadania textu, detského časopisu a knihy;
  • oboznamovanie a orientovanie sa v miestnej knižnici, samostatné požičiavanie /vrátenie knihy, vyhľadávanie kníh s preferovanou tematikou;
  • porovnávanie vlastností kladnej postavy so svojimi vlastnosťami.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
  • monitorovanie kvality čítania, porozumenia, neporozumenia obsahu a významu prečítaného;
  • prepojenie tém s reálnym životom;
  • uvedomovanie si významu a potreby čítania a hodnotenie vlastných pokrokov v čítaní; vnímanie mediálnych obsahov ako zdroja informácií
  • zdôvodňovanie najsledovanejších programov v domácom prostredí, rozhovor o filmovom/televíznom príbehu, ktorý čerpá námet z literárneho príbehu;
  • uvedomovanie rozdielu medzi čitateľom a divákom pri návšteve predstavenia.
Tematické okruhy a žánre na výber
  • tematické okruhy pre 1. cyklus: domov, rodina, priateľstvo, medziľudské a medzigeneračné vzťahy;
  • vzťahy a porozumenie, česť/čestnosť, záľuby a koníčky, zdravie, dobro, zlo, pravda a lož, hra;
  • humor, význam prírody pre človeka / človek ako súčasť prírody, svet zvierat, pomoc iným, rodná krajina, ľudové zvyky a sviatkovanie, tradičná kultúra a kultúrne dedičstvo (moja rodina, obec);
  • čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov ukrajinskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov: rozprávka, povesť, príbeh, obrázkový príbeh, komiks, nonsensová poézia a próza, bájka, riekanka, hádanka, pieseň, báseň.

< predchádzajúciobsah ďalší >