Hlavným cieľom 1. cyklu je vytváranie základov čitateľskej a pisateľskej gramotnosti v nadväznosti na predchádzajúce skúsenosti žiaka z MŠ. Zámerom je pomocou všetkých dostupných prostriedkov utvárať čitateľské a pisateľské návyky žiaka a formovať ho ako čitateľa a pisateľa.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Viesť jednoduchý dialóg primerane situácii a komunikačnému partnerovi.
- Vyjadriť myšlienky v súvislom hovorenom prejave.
- Písať čitateľným rukopisom a uplatniť pri písaní základné pravopisné pravidlá.
- Vytvoriť primeraný písaný a obrazovo-písaný text.
- Počúvať a čítať primerané vecné texty.
- Orientovať sa v nesúvislých a obrazovo-písaných textoch.
- Počúvať a čítať primerané literárne texty, interpretovať ich obsah a obraznosť v kontexte vlastných skúseností.
- Identifikovať v texte explicitné informácie a vyvodiť z textu základné implicitné informácie.
- Klásť otázky zamerané na obsah textu a na vlastné porozumenie textu.
- Vyjadriť verbálne a neverbálne predstavu o sebe a svoje prežívanie okolitého sveta.
- Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané jazykové znalosti o slovnej zásobe a vetných štruktúrach.
Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- oslovovať komunikačného partnera zdvorilým pozdravom, predstavením sa, ospravedlnením, poďakovaním, formulovať prosbu, prianie, nesúhlas, predniesť blahoželanie, vinš ku kalendárnej príležitosti,
- rozlišovať tykanie a vykanie podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi,
- viesť jednoduchý dialóg, klásť otázky a odpovedať na nich jazykovo primerane,
- vyjadrovať potreby a pocity jazykovo a sociálne primeraným spôsobom,
- spolupracovať vo dvojiciach alebo v skupinách na riešení úloh, prispievať k navrhnutiu spoločných pravidiel spolupráce a dodržiavať ich.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
- rozlišovanie pozdravov, predstavenie sa, oslovenie;
- tykanie/vykanie vo verejnom a v súkromnom komunikačnom prostredí;
- formulovanie ústneho poďakovania, ospravedlnenia sa a jeho rôznych jazykových foriem podľa situácie a adresáta.
Komunikačné zámery a ich vyjadrenie
- formulovanie prosby, rozkazu, priania, nesúhlasu a porovnávanie rôznych spôsobov ich vyjadrenia;
- nacvičovanie požiadania o informáciu a poskytnutia informácie prostredníctvom rolovej hry s dôrazom na presnosť a pravdivosť vyjadrenia.
Dialóg
- počúvanie partnera pri nácviku jednoduchého dialógu v dvojiciach;
- kladenie otázok a formulovanie odpovede s dôrazom na pravidelné striedanie replík oboch komunikačných partnerov;
- nacvičovanie priameho (tvárou v tvár) a sprostredkovaného (telefonického) dialógu prostredníctvom rolovej hry s dodržiavaním pravidiel dialógu;
- počúvanie učiteľa a spolužiakov a vykonávanie činností podľa ústnych pokynov.
- realizácia detskej hry so slovným/dialogickým prejavom.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom zaujímavých tém dialógu;
- využívanie jazykových prostriedkov pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- nacvičovanie artikulácie, výslovnosti a intonácie.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- formulovať jednoduchú informáciu a vyjadriť v nej podstatné fakty,
- reprodukovať prečítaný alebo počutý text na základe vlastnej skúsenosti alebo zážitku, uplatňovať pritom časovú následnosť,
- predniesť jednoduchú riekanku, vinš, hádanku, miestnu ľudovú pieseň, detskú pieseň
- s pomocou učiteľa korigovať nepresnosti alebo nejasnosti v svojom ústnom vyjadrení,
- uplatňovať v hovorenom prejave zrozumiteľnú artikuláciu a spisovnú výslovnosť.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- zhromažďovanie kľúčovej slovnej zásoby a kľúčových informácií na rozvíjanie témy hovoreného prejavu;
- reprodukovanie vypočutého alebo čítaného textu a rozvíjanie témy podľa komunikačného zámeru ;
- využívanie stručnej reprodukcie obrázkovej alebo slovnej osnovy.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- úprava nepresností a nejasností v ústnom vyjadrení pomocou učiteľa alebo spolužiakov;
- počúvanie hovoreného prejavu spolužiakov, kladenie otázok k obsahu počutého a formulovanie odpovede na položené otázky.
Žánre hovorového textu
- tvorenie primeraných žánrov hovoreného textu;
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte;
- reprodukovanie prežitej skúsenosti, reálneho príbehu s vyjadrením časovej následnosti a príčinno-dôsledkových vzťahov;
- vyjadrenie postupnosti opakovaných dejov pri opise pracovnej činnosti;
- formulovanie jednoduchého príležitostného rečníckeho prejavu: ústne pozvanie, privítanie, rozlúčenie a blahoželanie, ľudový vinš (Vianoce, Nový rok, Veľká noc).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách s rôznymi komunikačnými zámermi;
- aktivovanie a rozširovanie slovnej zásoby podľa témy produkovaného textu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- písať všetky tlačené a písané písmená ukrajinskej azbuky,
- korigovať vlastný písaný text, zosúladiť požiadavky na čitateľnosť písma s tempom písania,
- formulovať jednoduchú informáciu a vyjadriť v nej základné fakty,
- používať pri tvorení písaného textu primerané znalosti slovnej zásoby a druhov viet podľa komunikačného zámeru,
- uplatňovať pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- precvičovanie percepčno-motorických zručností;
- získavanie správnych návykov pri písaní;
- odpisovanie písaného textu, prepisovanie tlačeného textu a písanie podľa diktovania.
Proces tvorenia textu
- vyjadrenie postupnosti opakovaných dejov pri opise pracovnej činnosti a určenie ich hlavných znakov;
- vytvorenie konceptu textu a jeho úprava prostredníctvom kontrolných otázok;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy alebo školy.
Žánre písaného textu
- tvorenie primeraných žánrov písaného alebo obrazovo-písaného textu;
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte;
- vytvorenie jednoduchého písomného záznamu;
- uplatňovanie časovej následnosti a príčinno-dôsledkových vzťahov v rozprávacom žánri.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách s rôznymi komunikačnými zámermi v texte;
- aktivovanie a rozširovanie slovnej zásoby podľa témy produkovaného textu;
- vyjadrovanie vzťahu k pomenúvaným javom prostredníctvom emocionálnych slov alebo jednoduchých frazém;
- uplatňovanie jednoduchých lexikálnych vzťahov v texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- odpisovanie, komentovanie a vysvetľovanie pravopisu;
- doplňovanie rôznych typov nácvičných diktátov.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- rozoznávať slová a vety v čítanom texte, čítať plynulo a správne, nahlas a potichu,
- orientovať sa v nesúvislých alebo obrazovo-písaných textoch a porozumieť ich explicitným a základným implicitným významom,
- identifikovať neznáme slová a komunikovať prípadné nedorozumenie,
- rozlišovať pri počúvaní a čítaní textu komunikačný zámer výpovede.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- čítanie primerane obťažného písaného a tlačeného textu nahlas a potichu;
- rozvíjanie čitateľských zručností a uvedomovanie si vlastných chýb pri čítaní.
Porozumenie textu
- reprodukovanie obsahu textu, rozhovor s pomocnými otázkami na porozumenie s explicitným významom textu;
- prezentovanie získaných informácií ústnou formou;
- využívanie predchádzajúcich vedomostí a skúseností v praxi.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- modelovanie spôsobu premýšľania pri čítaní;
- zdôvodňovanie správnosti a nesprávnosti odpovedí;
- chápanie seba ako poslucháča/čitateľa schopného porozumieť textu, ovplyvňovanie výsledku svojho počúvania/čítania vlastným úsilím a s pomocou druhých.
Žánre vecného textu
- rozlišovanie a poznávanie primeraných druhov a žánrov vecného textu;
- vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte;
- porozumenie a orientovanie sa v jednoduchých obrazovo-písaných alebo obrazovo-hovorených nesúvislých textoch.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- pozorovanie, identifikovanie a rozlišovanie jazykového vyjadrenia komunikačného zámeru v počúvanom a čítanom texte;
- rozpoznávanie základných prostriedkov nadväzovania viet v texte;
- pozorovanie slovotvorne súvisiacich slov v texte, rozhovor o ich významovom vzťahu;
- zdôvodňovanie použitých a osvojených pravopisných pravidiel v texte.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyjadriť svoj estetický zážitok verbálnym a neverbálnym spôsobom z literárnych textov a ilustrácií na základe ich porozumenia a jednoduchej interpretácie,
- rozlišovať niektoré jednoduché jazykové prostriedky bežného a umeleckého vyjadrenia,
- rozpoznať základné žánre literatúry pre deti a základné komponenty umeleckého textu najmä z národnej literárnej tvorby,
- reprodukovať obsah prečítaného textu a zaujať postoj k zobrazenému správaniu postáv a k ich činom.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- rozvíjanie čitateľských zručností a tempa pri čítaní textu;
- porozumenie explicitným významom a vyvodzovanie implicitných významov z prečítaného a počúvaného textu;
- čítanie krátkych naratívnych a opisných textov a odpovedanie na ústne otázky.
Čítanie pre zážitok
- opisovanie ilustrácie k textu a vysvetľovanie jej súvislosti s obsahom;
- charakterizovanie postáv v naratívnych príbehoch;
- stvárňovanie vybranej postavy a jej konania v rolovej hre;
- porovnávanie konania, vlastností, pocitov hlavnej/vedľajšej postavy so svojím správaním v podobnej situácii.
Samostatný / sebavedomý čitateľ
- sledovanie usporiadania textu, detského časopisu a knihy;
- oboznamovanie a orientovanie sa v miestnej knižnici, samostatné požičiavanie /vrátenie knihy, vyhľadávanie kníh s preferovanou tematikou;
- porovnávanie vlastností kladnej postavy so svojimi vlastnosťami.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- monitorovanie kvality čítania, porozumenia, neporozumenia obsahu a významu prečítaného;
- prepojenie tém s reálnym životom;
- uvedomovanie si významu a potreby čítania a hodnotenie vlastných pokrokov v čítaní; vnímanie mediálnych obsahov ako zdroja informácií
- zdôvodňovanie najsledovanejších programov v domácom prostredí, rozhovor o filmovom/televíznom príbehu, ktorý čerpá námet z literárneho príbehu;
- uvedomovanie rozdielu medzi čitateľom a divákom pri návšteve predstavenia.
Tematické okruhy a žánre na výber
- tematické okruhy pre 1. cyklus: domov, rodina, priateľstvo, medziľudské a medzigeneračné vzťahy;
- vzťahy a porozumenie, česť/čestnosť, záľuby a koníčky, zdravie, dobro, zlo, pravda a lož, hra;
- humor, význam prírody pre človeka / človek ako súčasť prírody, svet zvierat, pomoc iným, rodná krajina, ľudové zvyky a sviatkovanie, tradičná kultúra a kultúrne dedičstvo (moja rodina, obec);
- čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov ukrajinskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov: rozprávka, povesť, príbeh, obrázkový príbeh, komiks, nonsensová poézia a próza, bájka, riekanka, hádanka, pieseň, báseň.