Hlavným cieľom 1. cyklu je podporovať u žiakov schopnosť skúmať svoju obec, jej blízke okolie a vzťahy medzi ľuďmi. Žiaci pozorujú, porovnávajú a zaznamenávajú vybrané aspekty fungovania komunity, v ktorej žijú. Vedia sa orientovať vo svojom okolí a poznajú jeho špecifiká. Poznajú základné časové intervaly. Sú si vedomí, že súčasnosť je výsledkom konania v minulosti. Vnímajú jedinečnosť a vzácnosť seba samého a druhých. Rešpektujú základné pravidlá spolunažívania a komunikácie. Zaujímajú sa o svoje okolie a sú ochotní zapájať sa do aktivít na jeho zlepšovanie.
Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať javy, procesy, udalosti a osoby významné pre život žiaka, komunitu a obec
Žiak vie/dokáže:
- používať pojmy potrebné na orientáciu v miestnej krajine,
- určiť polohu svojej obce, Slovenska a svetadielov na mapách rôznej mierky,
- mať prehľad o významných prírodných, kultúrnych a historických prvkoch vo svojom okolí,
- stručne opísať význam kľúčových osôb, úradov, inštitúcií, občianskych iniciatív a udalostí v komunite a obci,
- orientovať sa v čase pomocou konvenčných prostriedkov určovania času.
2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: S pomocou učiteľa využívať základné metódy získavania, analýzy a interpretácie informácií, osvojiť si základy spolupráce v skupine
Žiak vie/dokáže:
- získať informácie pozorovaním vo svojom okolí,
- viesť rozhovor za účelom získania potrebných informácií k vybranej téme,
- získať a interpretovať informácie z obrazových zdrojov (obrázky, fotografie, ilustrácie, video) a veku primeraných textov umeleckej a vecnej literatúry,
- zaznamenať, porovnať a triediť informácie slovne, pomocou zápiskov alebo jednoduchých grafických organizérov,
- podieľať sa v rámci skupiny na spoločnom riešení úlohy podľa predpísaného postupu,
- prezentovať výsledky svojej práce krátkym slovným opisom a v podobe nákresu, plagátu alebo modelu,
- čítať obsah jednoduchej mapy s porozumením významu v nej použitých farieb a základných mapových znakov,
- orientovať sa v priestore podľa orientačných bodov,
- orientovať sa v známom priestore na základe jeho zobrazenia v pláne a na jednoduchej mape,
- uskutočniť jednoduchý prieskum o názoroch na vybraný problém v škole alebo jej okolí.
3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať zmeny v čase a priestore vo svojom okolí
Žiak vie/dokáže:
- rozvrhnúť si čas na prácu, učenie, zábavu a odpočinok,
- ilustrovať plynutie času na vybraných príkladoch z minulosti rodiny,
- porovnať obrazy obce v minulosti a v súčasnosti,
- prerozprávať príbeh viažuci sa k obci alebo regiónu,
- opísať kam, ako a prečo cestujú ľudia z rodiny alebo blízkeho okolia.
4. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Rozlišovať a skúmať vzťahy medzi prírodným prostredím a činnosťou človeka na lokálnej úrovni, rozumieť potrebe starostlivosti o životné prostredie na príkladoch z miestnej krajiny
Žiak vie/dokáže:
- rozpoznať vzájomné vzťahy medzi človekom a krajinou na príkladoch z miestnej krajiny,
- opísať vplyv počasia na krajinu a život ľudí v priebehu dňa a roka,
- uplatňovať šetrný vzťah k prírodným zdrojom a životnému prostrediu vo svojom okolí.
5. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Uvedomiť si jedinečnosť a vzácnosť seba samého a druhých
Žiak vie/dokáže:
- opísať vlastnú jedinečnosť a jedinečnosť druhých,
- pomenovať roly, ktoré zastáva v rodine, triede, kamarátskych skupinách,
- pomenovať, čo ho spája s ostatnými,
- preukázať citlivosť voči rôznym potrebám ľudí v blízkom okolí (k spolužiakom, kamarátom, susedom).
- uviesť jednoduché príklady rozmanitosti v bezprostrednom okolí,
6. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom
Žiak vie/dokáže:
- používať elementárne pravidlá slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu,
- vyjadriť svoje myšlienky a pocity na primeranej úrovni,
- pomenovať a regulovať svoje emócie na elementárnej úrovni tak, aby ich prejavy boli bezpečné, rešpektujúce k dohodnutým pravidlám a podporné,
- vypočuť si myšlienky a názory druhých, rešpektovať ich spôsob uvažovania,
- aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite.
7. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní
Žiak vie/dokáže:
- opísať svoje charakterové vlastnosti, záľuby, túžby a sny,
- oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých a akceptovať, že vlastnosti a schopnosti je možné rozvíjať,
- vytvoriť predstavu o hrdinskom alebo morálnom vzore v konaní postáv rozličných príbehov,
- pomenovať príčiny a dôsledky ľudského správania, s ktorým sa stretáva a posúdiť jeho etický rozmer,
- riadiť sa podľa priorít v rozličných druhoch hodnôt – čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné.
8. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Chápať zmysel a význam pravidiel, práv a povinností vo svojom živote i v spolužití s inými
Žiak vie/dokáže:
- spoluvytvárať a rešpektovať pravidlá platné v triede a škole,
- uplatňovať svoje práva a povinnosti v rôznych životných situáciách,
- vysvetliť, prečo ľudia vykonávajú rôzne povolania,
- posúdiť vlastné možnosti kúpy vybraného tovaru a služby.
9. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Vysvetliť, odkiaľ sa berú informácie, aké sú ich zdroje a rozumieť dôsledkom rôznych typov správ
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať rôzne zdroje informácií,
- rozpoznať druhy a základnú úlohu médií,
- uviesť príklad nepravdivej správy,
- identifikovať, ktoré mediálne výstupy sú reklamou.
10. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zapájať sa do prospešnej aktivity na úrovni triedy a školy
Žiak vie/dokáže:
- podieľať sa na uskutočnení opatrenia na zlepšenie života v triede a škole.
Obsahový štandard
Geografický komponent
1. Orientácia v okolí školy, v obci a jej blízkom okolí
Pojmy:
miestna krajina, orientácia, poloha v priestore, prírodné a historické prvky, turistické značenie
Činnosti:
Určovanie orientačných bodov v okolí školy, vyhľadávanie vybraných objektov, vytváranie predstáv o priestorových vzťahoch v škole, v obci a jej okolí.
Určovanie relatívnej polohy vybraného objektu voči inému objektu (rovno, vpravo, vľavo, hore, dole, blízko, ďaleko, pred, za a i.) v teréne alebo na mape (v pláne) a navigácia na trase medzi nimi s využitím orientačných bodov.
Opis a zaznamenávanie cesty do školy alebo k inému objektu v obci a miestnej krajine.
Orientovanie sa podľa svetových strán v teréne.
Využívanie turistického značenia pri plánovaní výletov a orientácii v teréne.
Spoznávanie prírodných a historických prvkov obce a jej okolia podľa miestnych daností (napríklad park, les, chránený strom, prírodná rezervácia, potok, rieka, rybník, vrch, kostol, socha, fontána, brána, hrad) vrátane posúdenia ich stavu (udržiavaný, neudržiavaný, bezpečný, nebezpečný a i.).
Rozlišovanie pojmov podľa podmienok obce (napríklad dolina, údolie, vrch, pohorie, tiesňava, rovina, rieka, potok, jazero, rybník, breh, ostrov, les, pole, kameňolom, námestie, ulica).
Hľadanie odpovedí na otázky o krajine mimo nášho zorného poľa – „Čo je za tým vrchom? Kam vedie táto cesta? Odkiaľ a kam tečie potok?” a pod.
2. Orientácia v pláne a na mape
Pojmy:
plán, mapa, mapové znaky, legenda, grafická mierka, vzdialenosť, svetové strany, poloha na mape, letecká snímka, glóbus, svetadiely a oceány
Činnosti:
Vyjadrovanie žiackych predstáv o priestorovom rozmiestnení objektov v triede a v okolí školy z vertikálneho pohľadu (vtáčej perspektívy) formou jednoduchých modelov alebo náčrtkov.
Tvorba jednoduchého orientačného plánu (mapového náčrtku) obce alebo jej časti na základe leteckej snímky.
Orientácia plánu a orientácia v pláne.
Určovanie svetových strán na mape.
Nazeranie na krajinu v rôznej mierke od blízkeho k vzdialenému, od malého k veľkému.
Odhadovanie skutočnej vzdialenosti medzi bodmi na mape pomocou grafickej mierky.
Lokalizovanie svojho bydliska a školy na leteckej snímke a mape veľkej mierky.
Rozpoznávanie základných prvkov obsahu mapy a glóbusu (farby, tvary) pomocou legendy.
Určovanie polohy obce na mape Slovenska a polohy Slovenska na mape Európy.
Pomenovanie svetadielov a oceánov na glóbuse na jednoduchej mape sveta.
3. Procesy v miestnej krajine a ich vplyv na človeka a životné prostredie
Pojmy:
prírodné a umelé prostredie, počasie, cestovanie, doprava, mesto a vidiek, spôsob života
Činnosti:
Posudzovanie vplyvu rôzneho prostredia na človeka – prírodné a umelé, tiché a hlučné, upravené a neupravené, nové a staré, čisté a znečistené, jednotné a rôznorodé.
Pozorovanie počasia a jeho vplyvu na prírodu a ľudí počas dňa a roka spojené s grafickým zaznamenávaním oblačnosti a jednoduchým zápisom nameraných hodnôt teploty vzduchu.
Identifikovanie dôvodu (za prácou, vzdelaním, službami, oddychom, poznaním, priateľmi), cieľa (blízka obec, okresné mesto, krajské mesto, zahraničie) a pravidelnosti (denne, týždenne, mesačne, ročne) cestovania ľudí vo svojej rodine a v rodinách spolužiakov.
Porovnávanie vhodnosti jednotlivých druhov dopravy v obci spojené s posúdením ich vplyvu na životné prostredie.
Hľadanie rozdielov medzi mestom a vidieckou obcou na žiakom známych príkladoch.
Uvažovanie nad výhodami a nevýhodami bývania vo veľkom meste, malom meste, vidieckej obci alebo satelite.
Identifikovanie základných podobností a odlišností svojej obce (prírodné prostredie, architektúra, spôsob života) a vybranej obce zo zahraničia.
Dejepisný komponent
1. Orientácia v čase
Pojmy:
časová postupnosť, plánovanie času, meranie času, kalendár
Činnosti:
Určovanie vzájomných vzťahov (pred/po) medzi susednými a nesusednými dňami a mesiacmi, opakujúci sa cyklus s vytváraním celkov (deň, týždeň, mesiac, rok).
Zoraďovanie postupnosti udalostí (skôr, neskôr, nedávno, dávno, dnes, včera, predvčerom, zajtra, pozajtra…).
Tvorba vlastného kalendára jedného mesiaca podľa aktuálneho roka, porovnanie radenia dní v mesiaci aktuálneho a minulého roka.
Personalizácia cieľov, vytváranie priorít a ich zdôvodnenie, odlíšenie činností podľa osobnej dôležitosti (povinností, užitočných a oddychových aktivít).
Tvorba časového harmonogramu dňa a týždňa.
Porovnanie a zdôvodnenie používania rôznych spôsobov merania času (rytmus dňa, prírody, konvenčné merače).
Určovanie času na hodinách.
2. Pozorovanie zmien v čase
Pojmy:
rodostrom, vzájomné rodinné vzťahy, povesť, pamiatky
Činnosti:
Určovanie základných vzťahov medzi členmi rodiny z pozície žiaka aj z pozície iného člena.
Zostavovanie trojgeneračného rodostromu ako vizualizácie rodinných vzťahov.
Prerozprávanie alebo stvárnenie príbehu (povesť, legenda) spojeného s obcou alebo jej okolím.
Pozorovanie zmien v čase na príklade ľudí, krajiny, budov a artefaktov.
Porovnávanie spôsobu života ľudí v súčasnosti a minulosti (škola, hračky, práca a zamestnania, odev, obchod) na základe informácií získaných z rôznych prameňov.
Pátranie po najstarších pamiatkach v obci, miestach pamäti (najstarší hrob na cintoríne, artefakty v rodine, historické budovy, pamätníky, staré stromy a pod.).
Občiansky komponent
1. Poznávanie pravidiel vo svojom živote
Pojmy:
pravidlá, školský poriadok, férovosť
Činnosti:
Spoznávanie zmyslu pravidiel pre život ľudí (na príklade pravidiel hry).
Opísanie pravidiel v rodine žiaka a poukázanie na ich význam.
Spoločná tvorba pravidiel života v triede, počas vyučovania i mimo neho, a zaviazanie sa dodržiavať ich (fair play).
Zdôvodňovanie konkrétnych pravidiel v školskom poriadku alebo v obci.
2. Život obce a vzťahy v komunite
Pojmy:
obec, inštitúcie, komunita, súkromný a verejný priestor, symboly, sviatky, tradície, rozmanitosť
Činnosti:
Identifikovanie významných inštitúcií a služieb v obci s posúdením ich funkcie pre život komunity podľa podmienok obce (napríklad obecný úrad, obchody, služby, kostol, pošta, policajná a hasičská stanica, lekáreň, ambulancia, železničná a autobusová stanica alebo zastávka, kultúrne a komunitné centrum, zberný dvor, útulok pre zvieratá, čistiareň odpadových vôd, výrobný podnik, poľnohospodárske družstvo).
Rozlišovanie súkromného a verejného priestoru na konkrétnych príkladoch v obci a jej okolí.
Zhodnotenie využitia a udržiavania verejných priestorov na príklade žiakom známeho verejného priestoru.
Identifikovanie miest náboženského charakteru v obci a ich významu pre spoločenstvo veriacich.
Identifikovanie významných kultúrnych a športových podujatí v obci a jej okolí.
Rozpoznávanie príkladov používania identifikačných znakov, symbolov a vlajok (štátne a obecné symboly, symboly EÚ, logá).
Oboznamovanie sa s pôvodom a rôznymi spôsobmi slávenia sviatkov a dodržiavania tradícií vo svojej rodine, v rodine priateľov, spolužiakov, v obci, cirkvi a spoločnosti.
Spoznávanie rozmanitosti kultúrnych prejavov a preukazovanie citlivosti voči druhým v bezprostrednom okolí (triede, škole, susedstve, obci).
3. Zodpovedné hospodárenie
Pojmy:
povolania, tovary a služby, cena, peniaze, šetrenie
Činnosti:
Oboznamovanie sa s deľbou práce na konkrétnych príkladoch v komunite a v obci.
Spoznávanie rôznych povolaní so základným opisom ich pracovnej náplne.
Rozlíšenie ponuky tovarov a služieb v najbližšom okolí.
Odhad, zistenie a porovnanie cien vybraných tovarov a služieb.
Diskutovanie o potrebe starostlivosti o svoje, o zverené či zdieľané veci a statky.
Osvojovanie si návykov smerujúcich k šetrnému zaobchádzaniu so svojimi zdrojmi, prírodnými zdrojmi a životným prostredím (predchádzanie vzniku odpadu a jeho separovanie, šetrenie spotreby vody a elektrickej energie.
4. Základy aktívneho občianstva
Pojmy:
aktívny obyvateľ obce, spolupráca, pomoc, dobročinnosť
Činnosti:
Identifikovanie činností, ktoré zlepšujú kvalitu prostredia a zdravie ľudí v obci a činností, ktoré sú pre prostredie a zdravie ľudí škodlivé.
Skúmanie vybraného problému v obci a jej okolí, ktorý je spôsobený nevhodnou činnosťou človeka (napr. nevhodné zaobchádzanie so zvieratami, vandalizmus, znečistenie verejných priestorov, nelegálna skládka, spaľovanie odpadu, parkovanie na chodníkoch, vizuálny smog).
Realizácia jednoduchého prieskumu s cieľom identifikovať možnosti zlepšenia života a prostredia v triede, škole, obci a jej blízkom okolí.
Identifikovanie konkrétnych potrieb solidarity v škole a okolí, alebo doma a okolí (napr. vo vzťahu k novým spolužiakom z iných oblastí a krajín, k ľuďom so špeciálnymi a inými potrebami a znevýhodnením, k starším a chorým osobám).
Riešenie modelových situácií (napr. koho a ako požiadať o pomoc, tiesňové linky).
5. Základy práce s mediálnym obsahom
Pojmy:
zdroje informácií, médiá, reklama
Činnosti:
Identifikovanie spôsobov vzniku a rôznych podôb šírenia informácií.
Rozlišovanie fikcie a reality, zdrojov informácií (kniha, správy, youtube, televízia, rozprávka).
Identifikovanie druhov médií a dôvody ich využívania (zdroj informácií a zábavy).
Navrhovanie zásad veku primeraného využívania rôznych médií a neubližujúceho správania v online priestore voči iným.
Odlíšenie pravdivej a nepravdivej (zavádzajúcej) informácie a pomenovanie jej dôsledkov na konkrétnych príkladoch.
Pomenovanie vplyvu reklamy na naše túžby a správanie.
Eticko-osobnostný komponent
Komponent človek zahŕňa predovšetkým hodnotové, morálno-výchovné a etické súčasti školskej výchovy a vzdelávania. Sú určené pre všetkých žiakov, realizujú sa naprieč témami celej vzdelávacej oblasti, no v rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa prehlbujú a rozvíjajú špecifickým spôsobom. V rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa okrem všetkých činností komponentu človek realizujú aj rozširujúce činnosti špecifické pre vyučovanie ETV, ktoré sú takto v dokumente aj vyznačené.
1. Vyjadrovanie zdvorilosti ako znaku úcty
Pojmy:
slušnosť, úcta, pozdrav, prosba, poďakovanie, ospravedlnenie, kladenie otázok, súhlas a nesúhlas, počúvanie
Činnosti:
Používanie pravidiel slušnej a rešpektujúcej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu (pozdrav, oslovenie, úsmev, odzdravenie).
Aktívne používanie prejavov zdvorilosti (prosím, ďakujem, prepáč) a uvedomovanie si ich dôsledkov.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Vyjadrovanie a rešpektovanie súhlasu a nesúhlasu v rôznych situáciách.
Prejavovanie záujmu o druhého, kladenie otázok a aktívne počúvanie.
2. Sebapoznávanie
Pojmy:
túžby, sny, osobné plány, vlastnosti, možnosti rozvíjania
Činnosti:
Určovanie a opis svojich dobrých charakterových vlastností a možností.
Posudzovanie možností rozvíjania a využitia svojich schopností a dobrých vlastností v budúcom konaní.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Rozprávanie o vlastných záľubách a o tom, ako pomáhajú v živote a vo vzťahoch s druhými.
Tvorivé vyjadrovanie želaní a túžob a plánu na ich realizáciu.
3. Vnímanie jedinečnosti v každom človeku
Pojmy:
vzácnosť druhého, kamarátstvo, spolužitie a spolupráca, obdarovanie, ocenenie, rozlišovanie dobrého a zlého konania, pomoc a dobročinnosť
Činnosti:
Identifikovanie jedinečných a zaujímavých čŕt druhého človeka.
Uvedomovanie si, že v každom človeku je niečo cenné a vzácne, hoci sa odlišujeme povahou aj vzhľadom.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Vnímanie kamarátstva ako dobrého modelu komunikácie, vzťahov, spolužitia a spolupráce.
Tvorivé obdarovávanie a oceňovanie druhého, druhých.
Rozlišovanie a chápanie dôsledkov dobrého (napomáhajúceho) a zlého (ubližujúceho) správania.
4. Spoznávanie a vyjadrovanie emócií
Pojmy:
emócie (nadšenie, radosť, hrdosť, súcit, dôvera, rozrušenie, strach, hnev, prekvapenie a i.), vyjadrenie citov, reakcie, zvládanie emócií, emócie vo vzťahoch
Činnosti:
Rozlišovanie emócií, ich prejavov a dopadov ich vyjadrenia na seba a druhých.
Vyjadrovanie citov a prežívania v rozličných situáciách.
Vnímanie potrieb druhých/iných.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Posilňovanie pozitívneho sebaobrazu.
Modelovanie reakcií na rozlične vyjadrené emócie nadšenia, šťastia, hnevu, znechutenia a i.
Zvládanie prejavov vlastných emócií tak, aby boli autentické a zároveň neranili druhých.
5. Konanie dobra – aj keď sa nikto nepozerá
Pojmy:
čestnosť a pravdovravnosť, odvaha, hrdinstvo, dobré činy, dobré vlastnosti
Činnosti:
Rozpoznávanie dôsledkov pravdovravnosti a klamstva na život.
Posilňovanie odvahy hovoriť pravdu aj napriek nepríjemným dôsledkom.
Diskusia o vlastných vzoroch.
Zoznamovanie sa s reálnymi alebo zobrazenými príbehmi prosociálnych a morálnych hrdinov.
Spoznávanie vybraných biblických a archetypálnych príbehov.
Identifikovanie posolstva týchto príbehov a vzorov pre život človeka a spoločnosti.
Identifikovanie dobrých vlastností postáv z uvedených príbehov (dôvera, odvaha, dobrota a pod.).
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Odlišovanie dobrých a zlých vlastností ľudí a ich konania na príkladoch postavy/postáv z bežných príbehov, alebo z dejín, literatúry, seriálov alebo filmov.
Identifikovanie morálnych prvkov v konaní vybraných postáv, medzi akými rozhodnutiami váhajú a k akým dôsledkom ich rozhodnutia vedú.
Diskutovanie o detských hrdinoch.
Posudzovanie situácií, v ktorých sa stretneme s klamstvom alebo nečestným správaním.
6. Sebariadenie
Pojmy:
túžby, potreby, sebaovládanie, rebríček hodnôt, osobné ciele, odolnosť
Činnosti:
Rozpoznávanie významu sebaovládania a sebariadenia – nie každú túžbu je dobré ihneď uspokojiť.
Určovanie priorít v rozličných druhoch hodnôt – čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Kultivovanie schopnosti odolávať lákavým ponukám, ak sa dostanú do sporu s dôležitejšími osobnými cieľmi.
7. Rozvíjanie vzťahov v rodine a v komunite
Pojmy:
domov, rodina, príbuzní a blízki, komunita, inšpiratívni ľudia
Činnosti:
Zamýšľanie sa nad hodnotou domova.
Vnímanie domova ako miesta pre život a rozvíjanie vzťahov v rodine a komunite.
Preukazovanie vďačnosti rodičom, starým rodičom a blízkym osobám.
Identifikovanie a pomenovanie členov rodiny, ich rôzne roly, úlohy a zodpovednosti.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Oceňovanie hodnôt spojených s rodinou alebo blízkymi osobami (bezpečie, láska, zodpovednosť, rešpekt, prijatie).
Poznávanie variability rodín a rôznych životných situácií detí.
Identifikovanie inšpiratívnych ľudí v komunite a ich bližšie spoznávanie.