Hlavným cieľom 2. cyklu je poznať a aplikovať hudobnú gramotnosť pri uvedomenom zmocňovaní sa hudby v procese jej produkcie, prijímania aj vyjadrovania a integrácie s inými druhmi umenia.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Spievať vo vhodnej hlasovej polohe, imitačne aj podľa notového zápisu (fonogestiky), spamäti, rôznorodý piesňový repertoár vrátane jednoduchého dvojhlasu.
- Identifikovať a aplikovať výrazové prostriedky hudby pri speve a hre na hudobných nástrojoch.
- Hrať na rôznorodých elementárnych hudobných nástrojoch jednoduché rytmické a melodické modely, hrať v malých inštrumentálnych zoskupeniach.
- Komunikovať a hodnotiť vlastné prijímanie hudby, interpretovať hudbu verbálne, pohybom aj inými umeleckými prostriedkami, prijímať odlišnosť vnímania a interpretácie iných.
- Vyjadriť mimohudobný obsah (dej, predstavy, charakteristiku postáv príbehu) hlasom, pohybom, dramaticky, hudobnými nástrojmi alebo inými zdrojmi zvuku.
- V procese tvorby a interpretácie hudby spolupracovať v skupine, v kolektíve, vyjadriť pocity, hodnotiť proces vlastnej tvorby, prijímania a stvárňovania hudby.
- Spoznávať hudobné prejavy a preferencie vo vlastnej rodine a miestnej komunite.
Spev
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- primerane ovládať svoj hlas ‒ spievať primerane po melodickej, rytmickej aj výrazovej stránke v hlasovej polohe (a-d2), spamäti aj s oporou o notový zápis;
- spievať v kolektíve so sprievodom hudobného nástroja i a capella, prirodzene aplikovať hlasovú techniku a zásady hlasovej hygieny v reči i v speve;
- udržať melodickú líniu v jednohlase i jednoduchom dvojhlase, reagovať na taktovacie gestá učiteľa;
- rytmizovať a melodizovať reč v známom tónovom priestore v rámci celej durovej stupnice (C dur);
- uplatňovať individuálne dispozície, farbu a charakter vlastného hlasu v tvorivých hrách, hlasom experimentovať, improvizovať a komponovať.
Obsahový štandard
Spievanie hrových hlasových modelov, melodizovaných útvarov ľudovej slovesnosti, piesní rôzneho druhu a žánru (autorské – umelé, slovenské ľudové, regionálne ľudové, piesne národnostných menšín, sociálnych skupín, populárne, kánon, melodické ostinato a i.) v rôznych tóninách.
Rytmizovanie a melodizovanie slov, slovných spojení, tvorenie krátkych hudobných útvarov.
Osvojovanie hudobnej abecedy vychádzajúce z praktickej činnosti: osminová, štvrťová, polová, polová nota s bodkou, celá nota, pomlčky v rovnakých rytmických hodnotách, ich rôzne kombinácie, príslušné rytmické slabiky, rytmický dvojhlas, 2/4, 3/4, 4/4 takt, tónový priestor v C dur, príslušné solmizačné slabiky, ľubovoľné gestá znázorňujúce výšku tónu a postup melódie alebo fonogestika.
Imitovanie zvukov okolitého sveta, tvorenie rôznorodých melódií, zvukomaľby k rôznym príbehom a situáciám, smerovanie k uvedomeniu melodických postupov a ich zachyteniu solmizačnou slabikou, ľubovoľným gestom, graficky, audionahrávkou.
Zjednotenie spoločného spevu, upevňovanie speváckych návykov, kooperovanie, počúvanie seba aj druhých, slovné reflektovanie speváckeho výkonu – ocenenia, návrhy, (seba)korekcia.
Hra na hudobnom nástroji
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- hrať na hudobnom nástroji rytmicky správne, v primeranom tempe, s dynamikou,
- hrať a vytvárať malé hudobné celky, hudobné sprievody samostatne aj v skupine, reagovať na gestá učiteľa;
- samostatne zahrať jednoduchú melódiu (pieseň) na vybranom melodickom hudobnom nástroji;
- hrať podľa symbolického a notového zápisu;
-
orientovať sa na klaviatúre v C dur;
aktívne počúvať druhých, spolupracovať, byť súčasťou spoločnej hry, byť schopný vyjadrenia vlastných pocitov, byť schopný slovnej reflexie hudobného výsledku – ocenenia, (seba)korekcie.
Obsahový štandard
Hra na rytmických aj melodických hudobných nástrojoch a regionálnych ľudových nástrojoch.
Vytváranie spontánnych rytmických inštrumentálnych celkov vychádzajúc z rytmickej štruktúry slovných spojení.
Hra osminových, štvrťových, polových hodnôt podľa notového zápisu.
Hra jednoduchých melódií (piesní) v tónovom priestore stupnice C dur na melodický nástroj (napr. zvonkohra, xylofón, zobcová flauta, pastierska píšťala, nástroj s klaviatúrou – keyboard a pod.).
Vytváranie sprievodov k piesňam, tancom, rešpektujúc ich charakter a hudobnú formu.
Sprevádzanie resp. dotváranie počúvanej autorskej skladby rozličných štýlových období.
Počúvanie druhých, kooperácia, rozvíjanie spoločnej hry, slovná reflexia hudobného výsledku, vyjadrenie pocitov, ocenenia, návrhy, (seba)korekcia.
Počúvanie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať, pomenovať a charakterizovať základné výrazové prostriedky hudby a ich vlastnosti, priradiť im funkciu a význam v oblasti hudobného symbolizmu;
- identifikovať a charakterizovať typy vokálnej a inštrumentálnej hudby a jej funkcie;
- komunikovať a hodnotiť vlastné prijímanie hudby;
- spoznávať hudobné prejavy a preferencie vo vlastnej rodine a miestnej komunite.
Obsahový štandard
Analytické počúvanie rôznorodej hudby, identifikovanie vyjadrovacích prostriedkov a emocionálneho aspektu v počúvanej hudbe.
Identifikovanie nástrojového a speváckeho zloženia znejúcej hudby.
Rozpoznávanie základných typov hudby: klasickej, modernej, populárnej, ľudovej, regionálnej ľudovej.
Určovanie základných formových štruktúr (verzia, refrén, predohra, medzihra, dohra, jednodielna, dvojdielna, trojdielna piesňová forma), charakteru a funkcie počúvanej hudby (k tancu, pochod, pieseň).
Vyjadrenie a hodnotenie vlastného prežívania pri počúvaní hudby.
Hudobno-pohybové vyjadrenie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- spontánnym a koordinovaným pohybom interpretovať počúvanú hudbu, piesne, mimohudobné obsahy;
- napodobňovať typické tanečné prvky vybraných štýlov,
- ovládať jednoduché tanečné hry a tanec vo dvojici;
- reagovať pohybom a výrazom na metrorytmickú štruktúru skladby, formovú výstavbu a melodickú líniu.
Obsahový štandard
Spontánne napodobňovanie vybraných vzorových pohybových stereotypov, imitovanie rôznych žánrov a štýlov tanca, jednoduchých tanečných hier, vybraných typov ľudových tancov.
Jednokročkový/dvojkročkový pohyb, polka a základný valčíkový krok, valaský premenný krok.
Využívanie vlastného tela (hry na tele) ako rytmického hudobného nástroja pri tanci, pri tvorbe zvukových prostredí alebo improvizovaného beatboxu.
Vyjadrovanie hudobného (metrum, tempo, dynamika, melódia, forma) aj mimohudobného obsahu hudby (dej, predstavy) spontánnym pohybom.
Hudobno-dramatické vyjadrenie hudby
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- interpretovať dramatické útvary a hry spevom, hrou na hudobných nástrojoch, pohybom, rytmizovaným a melodizovaným textom;
- improvizovať, prostriedkami tvorivej dramatiky vyjadriť pieseň, riekanku, literárnu alebo výtvarnú predlohu.
Obsahový štandard
Hudobno-dramatické stvárňovanie rôznych hudobných a nehudobných predlôh (poézie, prózy, výtvarných artefaktov) a hudobno-dramatických hier.
Príprava a realizácia hudobno-dramatického celku (výber námetu, tvorba scenára, dialógov, zhudobnenie textu, tvorba zvukových kulís, jednoduchej choreografie, pohyb v priestore).