Hlavným cieľom 1. cyklu je, v nadväznosti na detský výtvarný prejav, aby si žiak osvojil základné výtvarné vyjadrovacie prostriedky a prvky výtvarného jazyka. Spolu so získavaním skúseností s nástrojmi, materiálmi a technológiami sa žiak učí vyjadrovať vlastné predstavy, fantázie, myšlienky, skúsenosti, pocity a emócie. Prostredníctvom tvorby a umenia spoznáva okolitý svet a rozvíja sa jeho zmyslová citlivosť, zručnosti a sebapoznanie. Spracovávaním podnetov z umenia, tradičného ľudového umenia a vizuálnej kultúry sa učí vnímať rozmanitosť prejavov myslenia, videnia a cítenia ľudí.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

  • Rozpoznať výtvarné vyjadrovacie prostriedky, porovnať a triediť ich na základe skúsenosti, zážitkov a predstáv, následne ich využiť pri uplatňovaní základných kompozičných princípov.
  • Prostredníctvom výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a ich kombináciou vyjadriť vlastné predstavy, fantáziu, myšlienky, skúsenosti, pocity a emócie.
  • Pri tvorivej činnosti primerane použiť nástroje, materiály, technológie, médiá a postupy.
  • Experimentovať s nástrojmi a materiálmi.
  • Tvorivo interpretovať umelecké diela a podnety z umenia a vizuálnej kultúry.
  • Poznať úlohu múzeí a galérií.
  • Výtvarne reagovať na rozdielne pocity a emócie.
  • Reflektovať proces tvorby a jej výsledky, rešpektovať prácu druhých a rozmanitosť myslenia, videnia a cítenia.

Komunikácia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozlíšiť, pomenovať a použiť vybrané výtvarné vyjadrovacie prvky a kompozičné princípy;
  • vyjadriť myšlienky a rozvíjať fantáziu prostredníctvom hravého experimentovania, skúmania nástrojov, materiálov, techník, technológií a postupov;
  • identifikovať dostupné digitálne zariadenia na tvorbu digitálneho obsahu.
Obsahový štandard

Výtvarné vyjadrovacie prostriedkyprvky a kompozičné princípy, ich vlastnosti a kombinácie.

Výtvarné asociácie na rôzne zmyslové podnety.

Tvorenie prostredníctvom rôznych nástrojov, materiálov, technológií a postupov kresba, maľba, grafika, modelovanie, priestorová tvorba, pohybová expresia a experimentovanie s nimi.

Výtvarné laborovanie s postupmi vybraných ľudových tradičných remesiel.

Výtvarné aktivityinteriéri a exteriéri, aj v prírode.

Tvorenie dočasných a procesuálnych prác.

Rozlišovanie digitálnych zariadení a typov digitálneho obsahu.

Umenie a vizuálna kultúra

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvorivo interpretovať diela a opísať podnety z umenia, tradičného ľudového umenia, online prostredia, vizuálnej kultúry a okolitého sveta;
  • opísať proces vzniku vlastného výtvarného artefaktu;
  • porovnať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;
  • vyjadriť pocity a zážitky z návštevy výstavy, galérie, múzea, iných inštitúcií a objektov z obce a regiónu;
  • identifikovať kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy.
Obsahový štandard

Vizuálne obrazné vyjadrovanie námetov a tém z umenia a kultúry, a tiež iných vzdelávacích oblastíglobálne témy a naratívy.

Vizuálna symbolika z dôležitých oblastí života.

Objavovanie a porovnanie základných výtvarných vyjadrovacích prostriedkov a kompozičných princípov v dielach zahraničných a slovenských umelkýňumelcov.

Návšteva galérie, múzea, pamiatky, sakrálnej stavby, výstavy, ateliéru alebo prehliadka virtuálnej galérie, múzea, či portfólia umelkýňumelcov.

Objavovanie spôsobov prezentovania umeleckých dielartefaktov vizuálnej kultúry a pátranie po dôvodoch ich prezentácie.

Reklama v rôznom prostredí.

Osobnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vyjadriť pocity a emócie;
  • reflektovať proces vlastnej tvorby a tvorbu iných;
  • kooperatívne pracovať v skupine;
  • pomenovať, zdieľať rôzne osobné hodnoty.
Obsahový štandard

Tvorenie kolektívnych prác.

Pocity a emócie vyjadrené v umení a vizuálnej kultúre.

Druhy a formy reflexie.

< predchádzajúciobsah ďalší >