Hlavným cieľom 2. cyklu je pravidelná realizácia pohybových a športových aktivít ako súčasti zdravého životného štýlu. Žiaci si osvoja nové pohybové zručnosti a dokážu ich aplikovať v pohybových a športových hrách. Žiaci dokážu rozpoznať nebezpečenstvo návykových látok a ich negatívny vplyv na zdravie človeka. Žiaci by mali vnímať šport ako prostriedok podpory sociálnych zručností a morálneho správania a postupne sa naučiť reagovať v krízových situáciách.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  1. vytvoriť si vlastný zdraviu prospešný jedálniček,
  2. identifikovať negatívne vplyvy návykových látok,
  3. chápať účinok pohybovej aktivity na organizmus a na správne držanie tela,
  4. využívať získané pohybové zručnosti v rôznom prostredí a v rôznych podmienkach,
  5. orientovať sa v športovej terminológii a v oblasti športu (vymenovať slovenských reprezentantov, olympijské myšlienky a podobne),
  6. ovládať základy orientácie v prírode a teréne, rozumieť organizovaným presunom, poznať základné varovné signály civilnej ochrany, privolať a poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni.

Zdravie a životný štýl

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozlišovať zdravú a nezdravú výživu,
  • rozpoznať nebezpečenstvo návykových látok a ich negatívny vplyv na zdravie človeka,
  • identifikovať základné príčiny nesprávneho držania tela a predviesť aspoň tri cvičenia na podporu správneho držania tela,
  • dodržiavať základné hygienické zásady a bezpečnosť pri vykonávaní pohybových aktivít,
  • vysvetliť význam rozcvičenia pred vykonávaním pohybovej aktivity.
Obsahový štandard
  • zdraviu prospešné potraviny ako základ vhodného jedálnička, význam príjmu a výdaja energie,
  • negatívne vplyvy fajčenia, alkoholu, nedovolených látok a iných závislostí na zdravie človeka
  • význam pohybu pre zdravie človeka,
  • zásady správneho držania tela, príčiny chybného držania tela, odchýlky v držaní tela, cvičenia pre správne držanie tela,
  • pravidlá bezpečného správania sa pri pohybových aktivitách,
  • hygienické zásady pri pohybových aktivitách,
  • úloha rozcvičenia – príprava na pohybovú aktivitu a prevencia pred zranením.

Telesná zdatnosť a pohybová výkonnosť

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • dosiahnuť individuálne zlepšenie v úrovni pohybovej výkonnosti a telesnej zdatnosti,
  • odmerať pulzovú frekvenciu a s pomocou učiteľa interpretovať úroveň telesného zaťaženia,
  • predviesť aspoň tri pohybové hry na rozvoj pohybových schopností,
  • rozpoznať základné prejavy únavy pri telesnej záťaži.
Obsahový štandard
  • motivácia k zlepšeniu vlastnej telesnej zdatnosti a pohybovej výkonnosti,
  • poznatky o rozvoji a diagnostikovaní pohybovej výkonnosti,
  • meranie pulzovej frekvencie, príčiny zmien, poznatky o vonkajších prejavoch únavy pri telesnom zaťažení, potenie, dýchanie, farba pokožky, koordinácia pohybov,
  • pohybové schopnosti (kondičné a koordinačné) a možnosti (prostriedky) ich rozvoja.

Pohybové kompetencie

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť základnej terminológii telovýchovných a športových činností, vykonať základné povely,
  • zvládnuť optimálnu techniku manipulácie s náčiním a rôznymi pomôckami a uplatniť ju v pohybovej alebo športovej aktivite,
  • vykonať požadované pohyby tela, chôdzu, skoky a beh v súlade s rytmom navodeným potleskom, zvukovým signálom, hudbou,
  • predviesť aspoň dve strečingové cvičenia.
Obsahový štandard
  • základné povely, postoje, obraty – pozor, pohov, vyrovnať, rozchod, vpravo vbok, vľavo vbok, čelom vzad, rad, zástup, kruh, polkruh, jednotlivec, dvojica, trojica, na značky, čiara, priestor, ihrisko, cvičenia a hry s prvkami poradovej prípravy ako prostriedky účelnej organizácie činností v priestore,
  • cvičenia a pohybové hry zamerané na manipuláciu s rôznym tradičným, ale aj netradičným náčiním a pomôckami,
  • rytmické cvičenia spojené s vytlieskavaním, vydupávaním, cvičenia a hry na rozvoj rytmickej schopnosti tanečná a štylizovaná chôdza, beh, skoky, poskoky, cvičenia so zameraním na správne a estetické držanie tela ako celku i jeho častí v rôznych polohách,
  • strečing, relaxačné a dýchacie cvičenia.

Šport a pohybová aktivita

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozlišovať pojmy technika a taktika,
  • aplikovať dohodnuté pravidlá v určenej hre (hrách) a športovej činnosti a rešpektovať ich,
  • riadiť sa zásadami fair-play v hre a športovej činnosti ako súťažiaci, pomocní rozhodcovia, organizátori, diváci,
  • s pomocou učiteľa pripraviť a viesť jednoduchú hru alebo športovú činnosť (súťaž) pre spolužiakov ako organizátori, či rozhodcovia,
  • vymenovať aspoň piatich úspešných slovenských a troch zahraničných športových reprezentantov v individuálnych a/alebo kolektívnych športoch,
  • vysvetliť význam základných olympijských myšlienok a posolstva olympizmu,
  • predviesť techniku základných atletických cvičení – behy, skoky, hody, vrhy,
  • predviesť techniku základných gymnastických cvičení – akrobacia, preskoky, kladina, kruhy, hrazda, tance,
  • predviesť techniku základných úpolových cvičení,
  • predviesť techniku základných herných činností vo vybraných športových hrách,
  • zapojiť sa aktívne do minihry v rámci vybraných športových hier, alebo hry s dohodnutými pravidlami,
  • aplikovať aspoň štyri pohybové hry zamerané na rozvoj kreativity a kooperácie,
  • zvládnuť základné tanečné kroky a tanečné motívy v regionálnych ľudových resp. moderných tancoch,
  • preplávať jedným plaveckým spôsobom 25 m,
  • predviesť základné zručnosti súvisiace s realizáciou sezónnych pohybových aktivít.
Obsahový štandard
  • pravidlá osvojovaných hier a športov, dodržiavanie fair-play, organizácia súťaží,
  • úspechy slovenských a zahraničných športovcov na ME, MS, OH, olympijská symbolika, olympijské myšlienky a hodnoty, kalokagatia,
  • atletika – behy, skoky, hody, vrhy,
  • gymnastika – akrobacia, preskoky, kladina, kruhy, hrazda, tance,
  • úpoly – zdokonaľovanie základných úpolových techník,
  • športové hry – základné útočné a obranné herné činnosti jednotlivca a ich uplatnenie v minihre, resp. hre s dohodnutými pravidlami (výber športovej hry závisí od podmienok školy),
  • pohybové hry ako prostriedok na upevňovanie herných činností, na rozvoj kreativity a kooperácie,
  • sezónne pohybové aktivity podľa podmienok školy – zdokonaľovanie techniky plaveckých spôsobov, cvičenia a hry zamerané na zdokonaľovanie základných zručností z ďalších sezónnych pohybových aktivít (napr. jazda zručnosti na korčuliach, bicykli, plynule/bez pádu zjazdiť na lyžiach a snowboarde nenáročný lyžiarsky svah, bezpečne realizovať jazdu na lyžiarskom dopravnom zariadení, absolvovať vychádzku/výlet na bežkách a pod.).

Ochrana a bezpečnosť života a zdravia obyvateľstva

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni,
  • rozpoznať a oznámiť nebezpečné situácie ohrozujúce život a zdravie, využiť praktické zručnosti v sebaochrane,
  • absolvovať súvislý pochod s prekonávaním terénnych prekážok, v prírode sa správať podľa zásad ochrany životného prostredia,
  • dodržiavať zásady bezpečného správania sa pri vode a na horách v rôznych poveternostných podmienkach (ročných obdobiach),
  • popísať postup v krízových situáciách a primerane veku na tieto situácie reagovať.
Obsahový štandard
  • praktické poskytnutie prvej pomoci (stabilizovaná poloha, ošetrenie povrchového poranenia, popálenín),
  • určovanie a výber vybraných smerov presunu, výber, príprava a likvidácia táboriska a ohniska,
  • presun mierne členitým terénom s prekonávaním terénnych prekážok, základné pravidlá ochrany životného prostredia, cvičenia rovnováhy na prírodných prekážkach, nosenie prírodných predmetov jednotlivo, v dvojiciach a iných skupinách (klady, kamene, brvná a pod.), pohybové hry v prírode, základy geocachingu,
  • evakuácia, evakuačný batoh, úkryty, chemické ohrozenie, únik nebezpečných látok, povodne a záplavy, branné cvičenie – simulácia prežitia v prírode a správanie sa v terénne ohrozenom priamym vonkajším nebezpečenstvom.

< predchádzajúciobsah ďalší >