Charakteristika vyučovacieho predmetu
Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.
Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Cez náboženskú výchovu v škole žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a religiozitou iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo a vyjadrovať a žiť svoju vlastnú religiozitu a osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom Etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.
Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným životom. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivované konanie.
Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Sväté Písmo, Cirkev a sviatosti a Kresťanský život.
Ciele vyučovacieho predmetu
- Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
- všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
- objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
- vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
- pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
- Rozvíjať náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
- identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
- spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
- osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
- pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva
- náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
- Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
- porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
- rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom
- spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských presvedčení
- otvorene hovoriť s inými o náboženských témach
- použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho religiózneho života.
- Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
- spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
- klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
- kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
- Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
- prevziať zodpovednosť za svoje konanie
- pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
- konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.
Obsahové komponenty
Komponent A: Boh a človek
Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.
Komponent B: Sväté písmo
Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život a porozumieť rôznym formám prístupu k Biblii.
Komponent C: Cirkev a sviatosti
Obsahový komponent Cirkev a sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi a jej poslanie pri šírení zvesti evanjelia vo svete a poskytovaní sviatostí.
Komponent D: Kresťanský život
Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 1. cyklus
Hlavným cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú jedinečnosť človeka a svoje miesto v rodine, vedia vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k nemu s rešpektom a úctou. Žiaci poznajú základnú štruktúru Biblie a dôležité etapy života Ježiša Krista, ktorého vnímajú ako Spasiteľa a ako priateľa a porovnávajú svoje správanie s Božími prikázaniami. Žiaci chápu modlitbu ako vyjadrenie dôverného vzťahu s Bohom, vedia formulovať jednoduché modlitby, vedia identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť jej úlohe v živote človeka.
Ciele vzdelávania pre 1.cyklus
- Uvedomiť si jedinečnosť seba samého, druhého človeka ako aj sveta vôkol nás
- Porozumieť základným otázkam kresťanskej viery v Boha
- Identifikovať a osvojiť si kresťanskú vieru v trojjediného Boha
- Komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu
- Opísať a pochopiť príbeh o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní
- Reprodukovať vybrané príbehy z Biblie a nachádzať v nich poučenie pre svoj život
- Vyjadrovať svoje myšlienky a prosby k Bohu v modlitbe
- Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom
- identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní
- Identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť jej úlohe v živote človeka.
Komponent Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- opísať svoje charakterové vlastnosti, záľuby, túžby a sny;
- oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých;
- aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite;
- pomenovať rôzne oblasti rozmanitosti v bezprostrednom okolí;
- vysvetliť význam symbolov, sviatkov a kultúrnych tradícií pre človeka a spoločnosť;
- vysvetliť prečo Boha nazývame Otcom a Stvoriteľom; nadobúdať postoj úcty a základnej dôvery voči Bohu;
- porozprávať základné udalosti z narodenia, pôsobenia, smrti a vzkriesenia Ježiša Krista;
- odhaliť výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna a vytvoriť si k nemu osobný vzťah;
- pomenovať kedy a kde sa stretávame s postavou Ducha Svätého;
- vnímať vieru ako súčasť života človeka.
Obsahový štandard
- identifikovanie osobných záľub, túžob, schopností a zručností, pozitívne sebahodnotenie, sebaúcta;
- rozlišovanie charakterových vlastností, povahových čŕt a schopností u rôznych ľudí, rešpektovanie rôznosti, dôstojnosť ľudskej osoby;
- identifikovanie obdivuhodných a inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi;
- ocenenie druhého za to, kým je a čo robí;
- akceptovanie druhých takých, akí sú – uplatňovanie ústretovosti a rešpektu vo vzťahoch s druhými.
- pozorovanie okolitého sveta, vnímanie Boha ako Stvoriteľa, vyjadrenie radosti a vďaky za dar stvorenia;
- uvedomenie si „života ako daru“ a ako výzvy: teším sa, že žijem a mám šancu sa rozvíjať;
- pozorovanie a identifikovania skutkov lásky a pomoci v blízkom i vzdialenom okolí, vnímanie Božieho pôsobenia a starostlivosti cez skutky lásky;
- vzťahy v rodine a škole, vzájomná komunikácia;
- objavovanie spôsobu komunikácie Boha s ľuďmi v dejinách prostredníctvom biblických príbehov z kníh Genezis, Exodus a Evanjelií;
- vnímanie viery ako dôležitej súčasti ľudského života;
- osvojovanie si biblických príbehov o Ježišovom narodení, pôsobení, smrti a zmŕtvychvstaní;
- identifikovanie Ježišových zázrakov a spoznávanie Ježišovho učenia cez podobenstvá; objavenie výnimočnosti Ježiša Krista ako Božieho Syna;
- spoznávanie Boha pôsobiaceho v osobe Otca, Syna a Ducha.
Komponent Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať čo je to Biblia a pozná jej základnú štruktúru;
- opísať cestu izraelského ľudu s Bohom a prepojiť ju so základnými ľudskými skúsenosťami;
- prerozprávať základné príbehy kníh Genezis a Exodus;
- povedať kto to bol Adam, Noe, Abrahám, Jozef, Mojžiš a porozprávať hlavné udalosti ich života;
- vytvoriť predstavu o hrdinskom alebo morálnom vzore v konaní postáv rozličných biblických príbehov;
- aplikovať niektoré princípy Písma Svätého do vlastného života.
Obsahový štandard
- delenie Biblie na Starý a Nový zákon; porozumenie významu toho delenia;
- poznávanie základných príbehov z kníh Genezis a Exodus a hľadanie presahu do vlastného života (Stvorenie, Adam a Eva, Kain a Ábel, potopa, Abrahám, Izák, Jákob, Jozef, Mojžiš)
- poznávanie základných príbehov Evanjelií o živote Ježiša Krista a učeníkov a hľadanie presahu do vlastného života.
Komponent Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- definovať cirkev ako spoločenstvo, ktoré vyjadruje svoju vieru v Ježiša Krista;
- opísať slávenie nedele vo svojej rodine a v cirkevnom spoločenstve do ktorého sa zapája;
- vymenovať sviatosti.
Obsahový štandard
- identifikovanie vzniku Cirkvi ako pokračovania Ježišovho diela po jeho nanebovstúpení;
- prejavy viery v rodine a cirkevnom spoločenstve, slávenie nedele, sviatky Vianoc, Veľkej Noci, svätodušné sviatky;
- poznanie významu sviatosti krstu a Večere Pánovej.
Komponent Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- používať elementárne pravidlá slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu;
- regulovať svoje emócie na elementárnej úrovni tak, aby ich prejavy boli sociálne prijateľné a podporné;
- uvedomiť si príčiny a dôsledky ľudského správania s ktorým sa stretáva a posúdiť jeho etický rozmer;
- riadiť sa podľa priorít v rozličných druhoch hodnôt: čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné;
- hľadať to, čo nás spája a menej sa zamerať na to, čo nás odlišuje;
- vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k živej aj neživej prírode s rešpektom a úctou;
- reflektovať svoje konanie na základe základných etických noriem vyjadrených v konaní Ježiša a v Desatore;
- vnímať potreby druhých ľudí a prejaviť ochotu im pomôcť;
- chápať modlitbu ako vyjadrenie dôverného vzťahu s Bohom a vlastnými slovami formulovať jednoduché modlitby;
- jednoduchým spôsobom vysvetliť inému základnú zvesť evanjelia.
Obsahový štandard
- komunikácia v triede a škole, osvojovanie si pravidiel slušnej komunikácie, empatia;
- osvojovanie si vhodných spôsobov vyjadrovania vlastných emócií a postojov; dôsledky nevhodného vyjadrovania emócií a postojov;
- vedenie zmysluplného rozhovoru;
- rôzne spôsoby vyjadrenia priateľstva a lásky, vďačnosti a úcty;
- osvojovanie si princípov konania dobra podľa Ježišovho vzoru, rôzne formy pomoci iným, prosociálne správanie;
- pozorovanie okolitého sveta, živej a neživej prírody, ochrana prírody, identifikovanie vhodných a nevhodných foriem správania voči ľuďom aj prírode;
- identifikovanie momentov vnímania Ježišovej prítomnosti v osobnom živote, komunikácia s ním, vytváranie si osobného vzťahu;
- identifikácia s osobou Ježiša ako vzorom pre život kresťana, aplikovanie posolstva biblických príbehov do osobného života;
- identifikovanie rôznych spôsobov komunikácie Boha s ľuďmi a osobnej modlitby ako rozhovoru s Bohom;
- osvojovanie si základných spôsobov komunikácie zvesti evanjelia.
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 2. cyklus
Hlavným cieľom 2. cyklu je zvládnuť základy náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú svoje dary a talenty a vedia konkretizovať prikázanie lásky k Bohu a blížnemu. Identifikujú Bibliu ako literárne dielo aj ako Božie slovo, cez ktoré sa Boh prihovára človeku a pozýva ho do osobného vzťahu. Prehlbujú svoje poznanie biblických príbehov a biblickej histórie. Chápu charakteristiku Boha v troch osobách a vedia ju vyjadriť. Žiaci si osvojujú rôzne formy modlitby ako súčasť ich náboženského života, vedia vysvetliť vznik cirkvi, jej úlohu vo svete a rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev.
Ciele vzdelávania pre 2.cyklus
- Preukazovať úctu a rešpekt jedinečnosti druhého človeka, k iným národom a kultúram
- Disponovať rozvinutými poznatkami kresťanskej viery v trojjediného Boha
- Zaujať osobné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha
- Pomenovať a vysvetliť dôležité prvky Ježišovho posolstva
- Disponovať základnými poznatkami biblických príbehov Starého a Nového zákona a nachádzať v nich poučenie pre vlastný život
- Konfrontovať sa s vybranými postavami Starého a Nového Zákona
- Využívať rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života
- Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov
- Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty v harmónii s druhými
- Chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky a na jeho základe reflektovať vlastné konanie, aplikovať základné pravidlá morálneho života vo vlastnom živote
- Vysvetliť vznik cirkvi a jej úlohu vo svete, rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev
Komponent Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- akceptovať s rešpektom druhých takých, akí sú, rešpektovať individualitu každého človeka, národnostné, kultúrne, zdravotné, sociálne, jazykové rozdiely;
- poznať vierovyznania na Slovensku a spôsoby, ako sa prejavujú v živote jednotlivcov a komunít;
- identifikovať vieru v Boha na základe poznávania biblických postáv a udalostí v živote izraelského národa ako aj v osobnom živote;
- charakterizovať Boha v troch osobách, porozumieť jeho pôsobeniu a vytvárať si k Bohu osobný vzťah;
- interpretovať dôležité prvky Ježišovho posolstva a prepojiť ich s vlastným životom;
- identifikovať Ježišovo konanie ako uskutočnenie príkazu lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému.
Obsahový štandard
- prejavy rôznosti v triede, individualita človeka, temperament, schopnosti, aktivity zamerané na prehĺbenie vzájomného porozumenia;
- multikultúrne aktivity, aktivity na rozvoj rešpektu k rôznosti kultúrnej, jazykovej, národnostnej, sociálnej aj zdravotnej;
- spoznanie základných vierovyznaní na Slovensku a ich prejavov v živote jednotlivca a komunít;
- aktivity zamerané na rozvoj vlastnej identity a sebahodnoty;
- identifikovanie a uvedomovanie si prítomnosti Boha a jeho pôsobenia v príbehoch biblických postáv aj v osobnom živote;
- uvedomenie si významu viery v Boha a spoznávanie vplyvu viery v životoch biblických postáv a veriacich ľudí v histórii;
- spoznávanie Boha v troch osobách ako Stvoriteľa, Spasiteľa, Posvätiteľa;
- spoznávanie učenia Ježiša Krista cez podobenstvá, blahoslavenstvá a Ježišove skutky lásky voči ľuďom;
- porozumenie a aplikovanie hlavného prikázania lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému.
Komponent Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať Bibliu ako Božie slovo a orientovať sa v nej;
- prerozprávať základné príbehy kníh Starej aj Novej Zmluvy;
- vnímať dielo Ježiša Krista v kontexte Starej Zmluvy ako vyvrcholenie Božieho plánu spásy;
- aplikovať niektoré biblické princípy do vlastného života;
- diskutovať o otázkach vyplývajúcich z biblických textov.
Obsahový štandard
- identifikovanie Biblie ako Božieho slova, základné delenie Biblie;
- identifikovanie biblických textov od inej literatúry;
- opis krajiny v ktorej žil Ježiš, zvyky a tradície, práca s mapou;
- poznanie základných príbehov historických kníh Starej a Novej Zmluvy;
- poznanie hlavných etáp biblickej histórie (počiatky, vyvolenie Abraháma, formovanie izraelského národa, odchod z Egypta a putovanie, osídľovanie krajiny, obdobie kráľovstva, rozpad kráľovstva, exil, narodenie Krista, vznik cirkvi)
- hľadanie presahov biblických textov do života človeka a spoločnosti, reflexia biblických princípov do osobného života.
Komponent Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vysvetliť vznik cirkvi a jej úlohu vo svete a v šírení evanjelia;
- vysvetliť biblický koncept milosti a odpustenia;
- vymenovať sviatosti a ich význam;
- pomenovať základné prvky cirkevného spoločenstva do ktorého sa zapájajú;
- rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev a prejavov viery.
Obsahový štandard
- získanie znalostí o vzniku prvotnej cirkvi a prvých cirkevných spoločenstvách;
- objavovanie významu evanjeliovej zvesti, konceptu hriechu, obete, milosti a odpustenia v každodennom živote súčasného človeka;
- objavovanie významu sviatostí pre život človeka;
- objavovanie rôznych spôsobov oslavy Boha v rodine a v cirkevnom spoločenstve; rešpekt k rôznym tradíciám;
- objavovanie rôznych spôsobov modlitby a Božej prítomnosti v Biblii.
Komponent Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými;
- uplatňovať empatiu a aj asertivitu pri vzťahoch s druhými;
- chápať, že na jednotlivé udalosti, javy, procesy a osoby môže existovať viacero pohľadov;
- komunikovať s využitím aspoň jednoduchej, vecne správnej argumentácie;
- vyvodiť a uplatňovať zásady dobrej spolupráce v skupine;
- uvedomovať si vlastnú osobnosť ako dobrú šancu pre život;
- zhodnotiť svoje silné a slabé stránky s odstupom;
- vypracovať jednoduchý plán vlastného sebarozvoja v harmónii s druhými;
- posúdiť dôsledky svojho konania pre seba, iných, okolie a vykonať kroky k náprave;
- vyjadriť vlastné myšlienky a prosby k Bohu v modlitbe;
- jednoduchým spôsobom vysvetliť inému základnú zvesť evanjelia.
Obsahový štandard
- poznanie metód a foriem vedenia konštruktívneho dialógu a rešpektujúcej komunikácie;
- regulácia a pozitívne uplatňovanie svojich emócií v interakcii s druhými;
- porozumenie spôsobom empatického a asertívneho správania;
- výmena zorného uhla a schopnosť vnímať konkrétnu situáciu očami spolužiaka a vžiť sa do jeho prežívania;
- aktivity zamerané na rozvoj osobnosti, sebahodnoty, spoznanie silných a slabých stránok osobnosti;
- práca so stanovením si osobného cieľa, vypracovanie jednoduchého plánu vlastného sebarozvoja a využívania svojich obdarovaní pre dobro iných;
- hľadanie spôsobov a možností prosociálneho správania v referenčných skupinách žiakov, spolupráca na projektoch zameraných na dobro iných;
- identifikovanie dôsledkov hriechu v živote jednotlivca aj v živote spoločnosti a hľadanie spôsobov nápravy, význam viery pri náprave následkov hriechu;
- práca s biblickými textami o modlitbe, modlitba v spoločenstve, dôležitosť osobnej modlitby, osvojovanie si rôznych foriem modlitby, poznanie významu postojov pri modlitbe;
- aktivity zamerané na rozvoj spolupráce; reflektovanie zážitkov a odkrývanie hodnoty spolupráce a spolupatričnosti;
- aktivity zamerané na podporu a rozvoj osobnej zodpovednosti;
- osvojovanie si vhodných spôsobov komunikácie zvesti evanjelia.
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 3. cyklus
Hlavným cieľom 3. cyklu je prehĺbiť náboženskú gramotnosť. Žiaci vedia reflektovať svoje predstavy o Bohu a zaujať osobný postoj voči otázkam kresťanskej viery aj v kontexte iných náboženstiev. Žiaci sa vedia orientovať v Biblii ako v knihe, dokážu poukázať na aktuálnosť biblického posolstva, zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a prepojiť Ježišovo posolstvo s vlastným životom. Žiaci rozlišujú rôzne etapy šírenia kresťanstva a charakterizujú cirkev a jej úlohu v súčasnosti. Žiaci reflektujú svoje hodnoty, vedia si zostaviť vlastný rebríček hodnôt, konfrontujú svoj život s Desatorom, a potrebou Božej milosti. Uvažujú nad svojim životom vo vzťahu k Bohu, k sebe, k druhým a ku prostrediu.
Ciele vzdelávania pre 3.cyklus
- Rešpektovať rozmanitosť ľudí a skupín v globalizovanom svete, jedinečnosť a dôstojnosť každého človeka
- Identifikovať a reflektovať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev
- Rozlíšiť dôležité prvky iných náboženstiev a s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
- Zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a reflektovať nasledovanie Ježišovho príkladu ako impulzu pre vlastné konanie
- Interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami ako vzormi viery v Boha
- Využívať zručnosti v práci s biblickým textom na prehĺbenie porozumenia biblického odkazu pre vlastný život a pre súčasnosť
- Vnímať cirkev v jej historických súvislostiach a zdôvodniť hlavné historické udalosti, ktoré zasiahli do jej života
- Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu iných ľudí a prehlbovanie osobných vzťahov
- Uplatňovať vnútorné motivácie na konanie dobra
- Konfrontovať sa s Desatorom, reflektovať osobné správanie a aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život, zodpovedne zaobchádzať so svojou sexualitou.
Komponent Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať zdroje vlastnej identity;
- identifikovať a posúdiť dôsledky hriechu a odmietnutia Božieho plánu pre človeka;
- reflektovať Božiu starostlivosť o človeka v osobnom živote;
- reflektovať a komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k Bohu;
- pomenovať a vysvetliť základné pojmy kresťanskej viery ako hriech, spasenie, vykúpenie, obrátenie, znovuzrodenie, Trojica;
- zaujať postoj voči otázkam kresťanskej viery;
- zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista;
- reflektovať konanie Ježiša ako Božieho Syna v konkrétnej historickej etape dejín a Jeho pôsobenie v živote jednotlivca dnes;
- konfrontovať vlastné postoje s postojmi a konaním Ježiša;
- vnímať pôsobenie Ducha Svätého v živote človeka;
- opísať základné spoločné znaky, podobnosti a rozdiely medzi svetovými náboženstvami a kultúrami;
- porozumieť prínosu náboženstiev pre kultúrne systémy v ľudských spoločnostiach a každodenný život;
- zdôvodniť vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev.
Obsahový štandard
- aktivity zamerané na porozumenie zdrojom vlastnej identity a sebapoznania;
- získanie a prehĺbenie vedomostí o Bohu a Jeho konaní vo vzťahu k človeku a svetu;
- objavenie Božieho plánu pre človeka;
- predstavenie a zdieľanie svojich predstáv o Bohu;
- poznávanie udalostí Ježišovho príchodu na svet, historickosť osoby Ježiša Krista, pramene;
- opis udalostí Ježišovho utrpenia, smrti a zmŕtvychvstania, dôkazy o Ježišovej smrti, prázdny hrob;
- identifikovanie osobnosti Ježiša Krista, jeho verejné účinkovanie a ohlasovanie Božieho kráľovstva a poznávanie Ježišových zázrakov ako znamení príchodu Božieho kráľovstva;
- práca s biblickými textami Nového zákona;
- Ježiš ako vzor;
- rozlišovanie svetových náboženstiev, identifikovanie hlavných znakov svetových
- porozumenie vplyvu náboženstiev na spoločnosť, kultúru a život človeka.
Komponent Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať základné fakty o Biblii, biblických knihách a ich autoroch;
- identifikovať Bibliu ako Božie slovo, orientovať sa v Biblii, vyhľadávať vybrané texty a verše;
- poukázať na pôvod evanjelií a ich význam v súčasnej dobe;
- zaradiť základné biblické udalosti do časovej osi;
- interpretovať Bibliu ako jeden príbeh v kontexte základného posolstva pre človeka;
- zdôvodniť aktuálnosť Svätého písma a objasniť jeho odkaz pre život;
- transformovať a aplikovať biblické podobenstvá a princípy do vlastného života a do dnešnej doby;
- diskutovať o otázkach vyplývajúcich z biblických textov s ostatnými a zmysluplne reagovať na vznesené podnety.
Obsahový štandard
- získanie vedomostí o pôvode Biblie, autoroch, delení biblických kníh,
- získanie zručností pri práci s Bibliou, orientácia v Biblii;
- identifikovanie Evanjelia ako radostnej zvesti, pôvod a vznik Evanjelií, posolstvo Evanjelia pre dnešnú dobu;
- práca s biblickou časovou osou, zaraďovanie biblických udalostí do chronologického poradia;
- práca s biblickými textami Starej aj Novej Zmluvy, identifikácia s biblickým textom, hľadanie odkazu pre vlastný život.
Komponent Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- charakterizovať cirkev a jej úlohu v súčasnosti;
- reflektovať cirkev ako spoločenstvo kresťanov, ktorí sa zhromažďujú v mene Ježiša Krista a pokračujú v Ježišovom poslaní;
- rozlíšiť rôzne etapy šírenia kresťanstva a poznať ich hlavné prvky;
- poukázať na prínos cirkvi a niektorých jej osobností v kultúre, literatúre, architektúre, umení, vede, spoločnosti;
- poznať základné kresťanské cirkvi a denominácie a rešpektovať rôznorodosť prejavov viery v rôznych spoločenstvách.
Obsahový štandard
- identifikovanie vzniku cirkvi
,prvé kresťanské spoločenstvo, poznávanie úlohy cirkvi v dnešnej dobe; - porozumenie prínosu apoštola Pavla v šírení evanjelia a formovaní kresťanskej vierouky, prekážky v ohlasovaní evanjelia;
- uvedomenie si úlohy kresťana v cirkvi, osobná angažovanosť v živote miestneho spoločenstva;
- jedinečnosť a hodnota kresťanstva, kresťan v multikultúrnej spoločnosti;
- identifikovanie významných osobností cirkvi na Európsku kultúru a spoločnosť;
- identifikovanie významu sviatostí v živote človeka;
- rozlišovanie hlavných kresťanských cirkví a denominácií na Slovensku, identifikovanie spoločných a rozdielnych prvkov, rešpekt a tolerancia rôznosti.
Komponent Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- poukázať na význam prikázaní v živote človeka a kriticky zhodnotiť dopad porušovania prikázaní pre život človeka;
- zdôvodniť potrebu pravidiel pre svoj život a konfrontovať svoj život s Desatorom;
- rozlíšiť povolanie v živote kresťana a uvažovať o osobnom povolaní;
- vstupovať do dialógu s Bohom a so sebou samým;
- rozlíšiť rôzne typy správania k druhým a zvoliť si to, ktoré je spravodlivé a prosociálne;
- vytvárať slobodné a zodpovedné priateľské vzťahy;
- slobodne prijať jednoduché záväzky v skupine a splniť ich;
- analyzovať a vyhodnotiť eticky dilematickú situáciu;
- diskutovať na rôzne témy; kriticky myslieť a prehodnocovať rôzne názory a postoje;
- uvedomele konať ekologicky a pomenovať dôvody dôležitosti tohto konania;
- odlíšiť morálne dobré konanie od čisto užitočného alebo príjemného;
- identifikovať cnosti v konaní reálnych či zobrazených postáv;
- rozlíšiť kvalitu priateľstva a rozhodovať sa pre cnostné priateľstvá;
- reálne uplatňovať víziu svojho integrálneho osobnostného sebarozvoja;
- robiť správne a morálne dobré rozhodnutia aj vtedy, keď sa nikto nepozerá;
- chápať a rešpektovať najvyššiu hodnotu, ktorou je život človeka a všetko, čo vedie k jeho rozvoju;
- uplatňovať prosociálnosť ako integrujúcu zložku vlastnej identity;
- utvárať svoju identitu vo vzťahu k témam intimity, sexuality a rodičovstva;
- prijímať vlastnú primeranú zodpovednosť v rodine a komunite;
- vyjadriť súvislosť medzi slobodou a vlastným konaním, zostaviť si vlastný rebríček hodnôt.
Obsahový štandard
- Desatoro, identifikovanie dôsledkov jeho dodržiavania resp. nedodržiavania, aplikácia Desatora pre život človeka v 21. storočí a jeho význam pre osobný život;
- prehodnocovanie hodnôt svojho života, rebríček hodnôt a životný štýl mladých ľudí dnešnej doby, tvorba osobného rebríčku hodnôt;
- identifikovanie slobody človeka a jej správne pochopenie, slobodná vôľa, pozorovanie ľudí, ktorí sa slobodne rozhodli pre konanie dobra, inšpirácia a vzory;
- utváranie si správneho vzťahu s Bohom, formovanie úcty k Bohu, modlitba a sebareflexia;
- rozlíšenie medzi vierou a poverou, škodlivosť siekt;
- osvojenie si úcty k životu a jeho ochrana, poznávanie a rozlišovanie toho, čo nášmu životu škodí a ničí ho;
- identifikovanie hodnoty čistoty a zdržanlivosti, formovanie postojov zodpovednosti vo vzťahoch pred manželstvom i počas neho;
- aktivity na rozvoj kritického myslenia, práca s morálnymi dilemami;
- ochrana vlastníctva, otázka spravodlivosti, spoločné dobro a záujem o dobro iných;
- pravda a pravdovravnosť, médiá, rozlišovanie pravdivých a nepravdivých informácií;
- rozvoj ekologického myslenia a konania;
- projekty zamerané na reálnu pomoc prírode, konkrétnym ľuďom či skupinám.