Charakteristika vyučovacieho predmetu
Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.
Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Cez náboženskú výchovu v škole žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a religiozitou iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo a vyjadrovať a žiť svoju vlastnú religiozitu a osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom Etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.
Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným životom. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivované konanie.
Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Sväté Písmo, Cirkev a sviatosti a Kresťanský život.
Ciele vyučovacieho predmetu
- Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
- všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
 - objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
 - vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
 - pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
 
 - Rozvíjať náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
- identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
 - spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
 - osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
 - pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva
 - náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
 
 - Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
- porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
 - rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom
 - spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských presvedčení
 - otvorene hovoriť s inými o náboženských témach
 - použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho religiózneho života.
 
 - Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
- spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
 - klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
 - kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
 
 - Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
- prevziať zodpovednosť za svoje konanie
 - pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
 - konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.
 
 
Obsahové komponenty
Komponent A: Boh a človek
Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.
Komponent B: Sväté písmo
Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život a porozumieť rôznym formám prístupu k Biblii.
Komponent C: Cirkev a sviatosti
Obsahový komponent Cirkev a sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi a jej poslanie pri šírení zvesti evanjelia vo svete a poskytovaní sviatostí.
Komponent D: Kresťanský život
Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 1. cyklus
Hlavným cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú jedinečnosť človeka a svoje miesto v rodine, vedia vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k nemu s rešpektom a úctou. Žiaci poznajú základnú štruktúru Biblie a dôležité etapy života Ježiša Krista, ktorého vnímajú ako Spasiteľa a ako priateľa a porovnávajú svoje správanie s Božími prikázaniami. Žiaci chápu modlitbu ako vyjadrenie dôverného vzťahu s Bohom, vedia formulovať jednoduché modlitby, vedia identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť jej úlohe v živote človeka.
Ciele vzdelávania pre 1.cyklus
- Uvedomiť si jedinečnosť seba samého, druhého človeka ako aj sveta vôkol nás
 - Porozumieť základným otázkam kresťanskej viery v Boha
 - Identifikovať a osvojiť si kresťanskú vieru v trojjediného Boha
 - Komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu
 - Opísať a pochopiť príbeh o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní
 - Reprodukovať vybrané príbehy z Biblie a nachádzať v nich poučenie pre svoj život
 - Vyjadrovať svoje myšlienky a prosby k Bohu v modlitbe
 - Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom
 - identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní
 - Identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť jej úlohe v živote človeka.
 
Komponent Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- opísať svoje charakterové vlastnosti, záľuby, túžby a sny;
 - oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých;
 - aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite;
 - pomenovať rôzne oblasti rozmanitosti v bezprostrednom okolí;
 - vysvetliť význam symbolov, sviatkov a kultúrnych tradícií pre človeka a spoločnosť;
 - vysvetliť prečo Boha nazývame Otcom a Stvoriteľom; nadobúdať postoj úcty a základnej dôvery voči Bohu;
 - porozprávať základné udalosti z narodenia, pôsobenia, smrti a vzkriesenia Ježiša Krista;
 - odhaliť výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna a vytvoriť si k nemu osobný vzťah;
 - pomenovať kedy a kde sa stretávame s postavou Ducha Svätého;
 - vnímať vieru ako súčasť života človeka.
 
Obsahový štandard
- identifikovanie osobných záľub, túžob, schopností a zručností, pozitívne sebahodnotenie, sebaúcta;
 - rozlišovanie charakterových vlastností, povahových čŕt a schopností u rôznych ľudí, rešpektovanie rôznosti, dôstojnosť ľudskej osoby;
 - identifikovanie obdivuhodných a inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi;
 - ocenenie druhého za to, kým je a čo robí;
 - akceptovanie druhých takých, akí sú – uplatňovanie ústretovosti a rešpektu vo vzťahoch s druhými.
 - pozorovanie okolitého sveta, vnímanie Boha ako Stvoriteľa, vyjadrenie radosti a vďaky za dar stvorenia;
 - uvedomenie si „života ako daru“ a ako výzvy: teším sa, že žijem a mám šancu sa rozvíjať;
 - pozorovanie a identifikovania skutkov lásky a pomoci v blízkom i vzdialenom okolí, vnímanie Božieho pôsobenia a starostlivosti cez skutky lásky;
 - vzťahy v rodine a škole, vzájomná komunikácia;
 - objavovanie spôsobu komunikácie Boha s ľuďmi v dejinách prostredníctvom biblických príbehov z kníh Genezis, Exodus a Evanjelií;
 - vnímanie viery ako dôležitej súčasti ľudského života;
 - osvojovanie si biblických príbehov o Ježišovom narodení, pôsobení, smrti a zmŕtvychvstaní;
 - identifikovanie Ježišových zázrakov a spoznávanie Ježišovho učenia cez podobenstvá; objavenie výnimočnosti Ježiša Krista ako Božieho Syna;
 - spoznávanie Boha pôsobiaceho v osobe Otca, Syna a Ducha.
 
Komponent Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať čo je to Biblia a pozná jej základnú štruktúru;
 - opísať cestu izraelského ľudu s Bohom a prepojiť ju so základnými ľudskými skúsenosťami;
 - prerozprávať základné príbehy kníh Genezis a Exodus;
 - povedať kto to bol Adam, Noe, Abrahám, Jozef, Mojžiš a porozprávať hlavné udalosti ich života;
 - vytvoriť predstavu o hrdinskom alebo morálnom vzore v konaní postáv rozličných biblických príbehov;
 - aplikovať niektoré princípy Písma Svätého do vlastného života.
Obsahový štandard
 - delenie Biblie na Starý a Nový zákon; porozumenie významu toho delenia;
 - poznávanie základných príbehov z kníh Genezis a Exodus a hľadanie presahu do vlastného života (Stvorenie, Adam a Eva, Kain a Ábel, potopa, Abrahám, Izák, Jákob, Jozef, Mojžiš)
 - poznávanie základných príbehov Evanjelií o živote Ježiša Krista a učeníkov a hľadanie presahu do vlastného života.
Komponent Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
 - definovať cirkev ako spoločenstvo, ktoré vyjadruje svoju vieru v Ježiša Krista;
 - opísať slávenie nedele vo svojej rodine a v cirkevnom spoločenstve do ktorého sa zapája;
 - vymenovať sviatosti.
Obsahový štandard
 - identifikovanie vzniku Cirkvi ako pokračovania Ježišovho diela po jeho nanebovstúpení;
 - prejavy viery v rodine a cirkevnom spoločenstve, slávenie nedele, sviatky Vianoc, Veľkej Noci, svätodušné sviatky;
 - poznanie významu sviatosti krstu a Večere Pánovej.
 
Komponent Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- používať elementárne pravidlá slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu;
 - regulovať svoje emócie na elementárnej úrovni tak, aby ich prejavy boli sociálne prijateľné a podporné;
 - uvedomiť si príčiny a dôsledky ľudského správania s ktorým sa stretáva a posúdiť jeho etický rozmer;
 - riadiť sa podľa priorít v rozličných druhoch hodnôt: čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné;
 - hľadať to, čo nás spája a menej sa zamerať na to, čo nás odlišuje;
 - vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k živej aj neživej prírode s rešpektom a úctou;
 - reflektovať svoje konanie na základe základných etických noriem vyjadrených v konaní Ježiša a v Desatore;
 - vnímať potreby druhých ľudí a prejaviť ochotu im pomôcť;
 - chápať modlitbu ako vyjadrenie dôverného vzťahu s Bohom a vlastnými slovami formulovať jednoduché modlitby;
 - jednoduchým spôsobom vysvetliť inému základnú zvesť evanjelia.
 
Obsahový štandard
- komunikácia v triede a škole, osvojovanie si pravidiel slušnej komunikácie, empatia;
 - osvojovanie si vhodných spôsobov vyjadrovania vlastných emócií a postojov; dôsledky nevhodného vyjadrovania emócií a postojov;
 - vedenie zmysluplného rozhovoru;
 - rôzne spôsoby vyjadrenia priateľstva a lásky, vďačnosti a úcty;
 - osvojovanie si princípov konania dobra podľa Ježišovho vzoru, rôzne formy pomoci iným, prosociálne správanie;
 - pozorovanie okolitého sveta, živej a neživej prírody, ochrana prírody, identifikovanie vhodných a nevhodných foriem správania voči ľuďom aj prírode;
 - identifikovanie momentov vnímania Ježišovej prítomnosti v osobnom živote, komunikácia s ním, vytváranie si osobného vzťahu;
 - identifikácia s osobou Ježiša ako vzorom pre život kresťana, aplikovanie posolstva biblických príbehov do osobného života;
 - identifikovanie rôznych spôsobov komunikácie Boha s ľuďmi a osobnej modlitby ako rozhovoru s Bohom;
 - osvojovanie si základných spôsobov komunikácie zvesti evanjelia.
 
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 2. cyklus
Hlavným cieľom 2. cyklu je zvládnuť základy náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú svoje dary a talenty a vedia konkretizovať prikázanie lásky k Bohu a blížnemu. Identifikujú Bibliu ako literárne dielo aj ako Božie slovo, cez ktoré sa Boh prihovára človeku a pozýva ho do osobného vzťahu. Prehlbujú svoje poznanie biblických príbehov a biblickej histórie. Chápu charakteristiku Boha v troch osobách a vedia ju vyjadriť. Žiaci si osvojujú rôzne formy modlitby ako súčasť ich náboženského života, vedia vysvetliť vznik cirkvi, jej úlohu vo svete a rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev.
Ciele vzdelávania pre 2.cyklus
- Preukazovať úctu a rešpekt jedinečnosti druhého človeka, k iným národom a kultúram
 - Disponovať rozvinutými poznatkami kresťanskej viery v trojjediného Boha
 - Zaujať osobné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha
 - Pomenovať a vysvetliť dôležité prvky Ježišovho posolstva
 - Disponovať základnými poznatkami biblických príbehov Starého a Nového zákona a nachádzať v nich poučenie pre vlastný život
 - Konfrontovať sa s vybranými postavami Starého a Nového Zákona
 - Využívať rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života
 - Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov
 - Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty v harmónii s druhými
 - Chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky a na jeho základe reflektovať vlastné konanie, aplikovať základné pravidlá morálneho života vo vlastnom živote
 - Vysvetliť vznik cirkvi a jej úlohu vo svete, rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev
 
Komponent Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- akceptovať s rešpektom druhých takých, akí sú, rešpektovať individualitu každého človeka, národnostné, kultúrne, zdravotné, sociálne, jazykové rozdiely;
 - poznať vierovyznania na Slovensku a spôsoby, ako sa prejavujú v živote jednotlivcov a komunít;
 - identifikovať vieru v Boha na základe poznávania biblických postáv a udalostí v živote izraelského národa ako aj v osobnom živote;
 - charakterizovať Boha v troch osobách, porozumieť jeho pôsobeniu a vytvárať si k Bohu osobný vzťah;
 - interpretovať dôležité prvky Ježišovho posolstva a prepojiť ich s vlastným životom;
 - identifikovať Ježišovo konanie ako uskutočnenie príkazu lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému.
 
Obsahový štandard
- prejavy rôznosti v triede, individualita človeka, temperament, schopnosti, aktivity zamerané na prehĺbenie vzájomného porozumenia;
 - multikultúrne aktivity, aktivity na rozvoj rešpektu k rôznosti kultúrnej, jazykovej, národnostnej, sociálnej aj zdravotnej;
 - spoznanie základných vierovyznaní na Slovensku a ich prejavov v živote jednotlivca a komunít;
 - aktivity zamerané na rozvoj vlastnej identity a sebahodnoty;
 - identifikovanie a uvedomovanie si prítomnosti Boha a jeho pôsobenia v príbehoch biblických postáv aj v osobnom živote;
 - uvedomenie si významu viery v Boha a spoznávanie vplyvu viery v životoch biblických postáv a veriacich ľudí v histórii;
 - spoznávanie Boha v troch osobách ako Stvoriteľa, Spasiteľa, Posvätiteľa;
 - spoznávanie učenia Ježiša Krista cez podobenstvá, blahoslavenstvá a Ježišove skutky lásky voči ľuďom;
 - porozumenie a aplikovanie hlavného prikázania lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému.
Komponent Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
 - identifikovať Bibliu ako Božie slovo a orientovať sa v nej;
 - prerozprávať základné príbehy kníh Starej aj Novej Zmluvy;
 - vnímať dielo Ježiša Krista v kontexte Starej Zmluvy ako vyvrcholenie Božieho plánu spásy;
 - aplikovať niektoré biblické princípy do vlastného života;
 - diskutovať o otázkach vyplývajúcich z biblických textov.
Obsahový štandard
 - identifikovanie Biblie ako Božieho slova, základné delenie Biblie;
 - identifikovanie biblických textov od inej literatúry;
 - opis krajiny v ktorej žil Ježiš, zvyky a tradície, práca s mapou;
 - poznanie základných príbehov historických kníh Starej a Novej Zmluvy;
 - poznanie hlavných etáp biblickej histórie (počiatky, vyvolenie Abraháma, formovanie izraelského národa, odchod z Egypta a putovanie, osídľovanie krajiny, obdobie kráľovstva, rozpad kráľovstva, exil, narodenie Krista, vznik cirkvi)
 - hľadanie presahov biblických textov do života človeka a spoločnosti, reflexia biblických princípov do osobného života.
Komponent Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
 - vysvetliť vznik cirkvi a jej úlohu vo svete a v šírení evanjelia;
 - vysvetliť biblický koncept milosti a odpustenia;
 - vymenovať sviatosti a ich význam;
 - pomenovať základné prvky cirkevného spoločenstva do ktorého sa zapájajú;
 - rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev a prejavov viery.
Obsahový štandard
 - získanie znalostí o vzniku prvotnej cirkvi a prvých cirkevných spoločenstvách;
 - objavovanie významu evanjeliovej zvesti, konceptu hriechu, obete, milosti a odpustenia v každodennom živote súčasného človeka;
 - objavovanie významu sviatostí pre život človeka;
 - objavovanie rôznych spôsobov oslavy Boha v rodine a v cirkevnom spoločenstve; rešpekt k rôznym tradíciám;
 - objavovanie rôznych spôsobov modlitby a Božej prítomnosti v Biblii.
Komponent Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
 - viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými;
 - uplatňovať empatiu a aj asertivitu pri vzťahoch s druhými;
 - chápať, že na jednotlivé udalosti, javy, procesy a osoby môže existovať viacero pohľadov;
 - komunikovať s využitím aspoň jednoduchej, vecne správnej argumentácie;
 - vyvodiť a uplatňovať zásady dobrej spolupráce v skupine;
 - uvedomovať si vlastnú osobnosť ako dobrú šancu pre život;
 - zhodnotiť svoje silné a slabé stránky s odstupom;
 - vypracovať jednoduchý plán vlastného sebarozvoja v harmónii s druhými;
 - posúdiť dôsledky svojho konania pre seba, iných, okolie a vykonať kroky k náprave;
 - vyjadriť vlastné myšlienky a prosby k Bohu v modlitbe;
 - jednoduchým spôsobom vysvetliť inému základnú zvesť evanjelia.
 
Obsahový štandard
- poznanie metód a foriem vedenia konštruktívneho dialógu a rešpektujúcej komunikácie;
 - regulácia a pozitívne uplatňovanie svojich emócií v interakcii s druhými;
 - porozumenie spôsobom empatického a asertívneho správania;
 - výmena zorného uhla a schopnosť vnímať konkrétnu situáciu očami spolužiaka a vžiť sa do jeho prežívania;
 - aktivity zamerané na rozvoj osobnosti, sebahodnoty, spoznanie silných a slabých stránok osobnosti;
 - práca so stanovením si osobného cieľa, vypracovanie jednoduchého plánu vlastného sebarozvoja a využívania svojich obdarovaní pre dobro iných;
 - hľadanie spôsobov a možností prosociálneho správania v referenčných skupinách žiakov, spolupráca na projektoch zameraných na dobro iných;
 - identifikovanie dôsledkov hriechu v živote jednotlivca aj v živote spoločnosti a hľadanie spôsobov nápravy, význam viery pri náprave následkov hriechu;
 - práca s biblickými textami o modlitbe, modlitba v spoločenstve, dôležitosť osobnej modlitby, osvojovanie si rôznych foriem modlitby, poznanie významu postojov pri modlitbe;
 - aktivity zamerané na rozvoj spolupráce; reflektovanie zážitkov a odkrývanie hodnoty spolupráce a spolupatričnosti;
 - aktivity zamerané na podporu a rozvoj osobnej zodpovednosti;
 - osvojovanie si vhodných spôsobov komunikácie zvesti evanjelia.
 
Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 3. cyklus
Hlavným cieľom 3. cyklu je prehĺbiť náboženskú gramotnosť. Žiaci vedia reflektovať svoje predstavy o Bohu a zaujať osobný postoj voči otázkam kresťanskej viery aj v kontexte iných náboženstiev. Žiaci sa vedia orientovať v Biblii ako v knihe, dokážu poukázať na aktuálnosť biblického posolstva, zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a prepojiť Ježišovo posolstvo s vlastným životom. Žiaci rozlišujú rôzne etapy šírenia kresťanstva a charakterizujú cirkev a jej úlohu v súčasnosti. Žiaci reflektujú svoje hodnoty, vedia si zostaviť vlastný rebríček hodnôt, konfrontujú svoj život s Desatorom, a potrebou Božej milosti. Uvažujú nad svojim životom vo vzťahu k Bohu, k sebe, k druhým a ku prostrediu.
Ciele vzdelávania pre 3.cyklus
- Rešpektovať rozmanitosť ľudí a skupín v globalizovanom svete, jedinečnosť a dôstojnosť každého človeka
 - Identifikovať a reflektovať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev
 - Rozlíšiť dôležité prvky iných náboženstiev a s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
 - Zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a reflektovať nasledovanie Ježišovho príkladu ako impulzu pre vlastné konanie
 - Interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami ako vzormi viery v Boha
 - Využívať zručnosti v práci s biblickým textom na prehĺbenie porozumenia biblického odkazu pre vlastný život a pre súčasnosť
 - Vnímať cirkev v jej historických súvislostiach a zdôvodniť hlavné historické udalosti, ktoré zasiahli do jej života
 - Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu iných ľudí a prehlbovanie osobných vzťahov
 - Uplatňovať vnútorné motivácie na konanie dobra
 - Konfrontovať sa s Desatorom, reflektovať osobné správanie a aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život, zodpovedne zaobchádzať so svojou sexualitou.
 
Komponent Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať zdroje vlastnej identity;
 - identifikovať a posúdiť dôsledky hriechu a odmietnutia Božieho plánu pre človeka;
 - reflektovať Božiu starostlivosť o človeka v osobnom živote;
 - reflektovať a komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k Bohu;
 - pomenovať a vysvetliť základné pojmy kresťanskej viery ako hriech, spasenie, vykúpenie, obrátenie, znovuzrodenie, Trojica;
 - zaujať postoj voči otázkam kresťanskej viery;
 - zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista;
 - reflektovať konanie Ježiša ako Božieho Syna v konkrétnej historickej etape dejín a Jeho pôsobenie v živote jednotlivca dnes;
 - konfrontovať vlastné postoje s postojmi a konaním Ježiša;
 - vnímať pôsobenie Ducha Svätého v živote človeka;
 - opísať základné spoločné znaky, podobnosti a rozdiely medzi svetovými náboženstvami a kultúrami;
 - porozumieť prínosu náboženstiev pre kultúrne systémy v ľudských spoločnostiach a každodenný život;
 - zdôvodniť vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev.
 
Obsahový štandard
- aktivity zamerané na porozumenie zdrojom vlastnej identity a sebapoznania;
 - získanie a prehĺbenie vedomostí o Bohu a Jeho konaní vo vzťahu k človeku a svetu;
 - objavenie Božieho plánu pre človeka;
 - predstavenie a zdieľanie svojich predstáv o Bohu;
 - poznávanie udalostí Ježišovho príchodu na svet, historickosť osoby Ježiša Krista, pramene;
 - opis udalostí Ježišovho utrpenia, smrti a zmŕtvychvstania, dôkazy o Ježišovej smrti, prázdny hrob;
 - identifikovanie osobnosti Ježiša Krista, jeho verejné účinkovanie a ohlasovanie Božieho kráľovstva a poznávanie Ježišových zázrakov ako znamení príchodu Božieho kráľovstva;
 - práca s biblickými textami Nového zákona;
 - Ježiš ako vzor;
 - rozlišovanie svetových náboženstiev, identifikovanie hlavných znakov svetových
 - porozumenie vplyvu náboženstiev na spoločnosť, kultúru a život človeka.
Komponent Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
 - pomenovať základné fakty o Biblii, biblických knihách a ich autoroch;
 - identifikovať Bibliu ako Božie slovo, orientovať sa v Biblii, vyhľadávať vybrané texty a verše;
 - poukázať na pôvod evanjelií a ich význam v súčasnej dobe;
 - zaradiť základné biblické udalosti do časovej osi;
 - interpretovať Bibliu ako jeden príbeh v kontexte základného posolstva pre človeka;
 - zdôvodniť aktuálnosť Svätého písma a objasniť jeho odkaz pre život;
 - transformovať a aplikovať biblické podobenstvá a princípy do vlastného života a do dnešnej doby;
 - diskutovať o otázkach vyplývajúcich z biblických textov s ostatnými a zmysluplne reagovať na vznesené podnety.
Obsahový štandard
 - získanie vedomostí o pôvode Biblie, autoroch, delení biblických kníh,
 - získanie zručností pri práci s Bibliou, orientácia v Biblii;
 - identifikovanie Evanjelia ako radostnej zvesti, pôvod a vznik Evanjelií, posolstvo Evanjelia pre dnešnú dobu;
 - práca s biblickou časovou osou, zaraďovanie biblických udalostí do chronologického poradia;
 - práca s biblickými textami Starej aj Novej Zmluvy, identifikácia s biblickým textom, hľadanie odkazu pre vlastný život.
Komponent Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
 - charakterizovať cirkev a jej úlohu v súčasnosti;
 - reflektovať cirkev ako spoločenstvo kresťanov, ktorí sa zhromažďujú v mene Ježiša Krista a pokračujú v Ježišovom poslaní;
 - rozlíšiť rôzne etapy šírenia kresťanstva a poznať ich hlavné prvky;
 - poukázať na prínos cirkvi a niektorých jej osobností v kultúre, literatúre, architektúre, umení, vede, spoločnosti;
 - poznať základné kresťanské cirkvi a denominácie a rešpektovať rôznorodosť prejavov viery v rôznych spoločenstvách.
Obsahový štandard
 - identifikovanie vzniku cirkvi
,prvé kresťanské spoločenstvo, poznávanie úlohy cirkvi v dnešnej dobe; - porozumenie prínosu apoštola Pavla v šírení evanjelia a formovaní kresťanskej vierouky, prekážky v ohlasovaní evanjelia;
 - uvedomenie si úlohy kresťana v cirkvi, osobná angažovanosť v živote miestneho spoločenstva;
 - jedinečnosť a hodnota kresťanstva, kresťan v multikultúrnej spoločnosti;
 - identifikovanie významných osobností cirkvi na Európsku kultúru a spoločnosť;
 - identifikovanie významu sviatostí v živote človeka;
 - rozlišovanie hlavných kresťanských cirkví a denominácií na Slovensku, identifikovanie spoločných a rozdielnych prvkov, rešpekt a tolerancia rôznosti.
Komponent Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
 - poukázať na význam prikázaní v živote človeka a kriticky zhodnotiť dopad porušovania prikázaní pre život človeka;
 - zdôvodniť potrebu pravidiel pre svoj život a konfrontovať svoj život s Desatorom;
 - rozlíšiť povolanie v živote kresťana a uvažovať o osobnom povolaní;
 - vstupovať do dialógu s Bohom a so sebou samým;
 - rozlíšiť rôzne typy správania k druhým a zvoliť si to, ktoré je spravodlivé a prosociálne;
 - vytvárať slobodné a zodpovedné priateľské vzťahy;
 - slobodne prijať jednoduché záväzky v skupine a splniť ich;
 - analyzovať a vyhodnotiť eticky dilematickú situáciu;
 - diskutovať na rôzne témy; kriticky myslieť a prehodnocovať rôzne názory a postoje;
 - uvedomele konať ekologicky a pomenovať dôvody dôležitosti tohto konania;
 - odlíšiť morálne dobré konanie od čisto užitočného alebo príjemného;
 - identifikovať cnosti v konaní reálnych či zobrazených postáv;
 - rozlíšiť kvalitu priateľstva a rozhodovať sa pre cnostné priateľstvá;
 - reálne uplatňovať víziu svojho integrálneho osobnostného sebarozvoja;
 - robiť správne a morálne dobré rozhodnutia aj vtedy, keď sa nikto nepozerá;
 - chápať a rešpektovať najvyššiu hodnotu, ktorou je život človeka a všetko, čo vedie k jeho rozvoju;
 - uplatňovať prosociálnosť ako integrujúcu zložku vlastnej identity;
 - utvárať svoju identitu vo vzťahu k témam intimity, sexuality a rodičovstva;
 - prijímať vlastnú primeranú zodpovednosť v rodine a komunite;
 - vyjadriť súvislosť medzi slobodou a vlastným konaním, zostaviť si vlastný rebríček hodnôt.
Obsahový štandard
 - Desatoro, identifikovanie dôsledkov jeho dodržiavania resp. nedodržiavania, aplikácia Desatora pre život človeka v 21. storočí a jeho význam pre osobný život;
 - prehodnocovanie hodnôt svojho života, rebríček hodnôt a životný štýl mladých ľudí dnešnej doby, tvorba osobného rebríčku hodnôt;
 - identifikovanie slobody človeka a jej správne pochopenie, slobodná vôľa, pozorovanie ľudí, ktorí sa slobodne rozhodli pre konanie dobra, inšpirácia a vzory;
 - utváranie si správneho vzťahu s Bohom, formovanie úcty k Bohu, modlitba a sebareflexia;
 - rozlíšenie medzi vierou a poverou, škodlivosť siekt;
 - osvojenie si úcty k životu a jeho ochrana, poznávanie a rozlišovanie toho, čo nášmu životu škodí a ničí ho;
 - identifikovanie hodnoty čistoty a zdržanlivosti, formovanie postojov zodpovednosti vo vzťahoch pred manželstvom i počas neho;
 - aktivity na rozvoj kritického myslenia, práca s morálnymi dilemami;
 - ochrana vlastníctva, otázka spravodlivosti, spoločné dobro a záujem o dobro iných;
 - pravda a pravdovravnosť, médiá, rozlišovanie pravdivých a nepravdivých informácií;
 - rozvoj ekologického myslenia a konania;
 - projekty zamerané na reálnu pomoc prírode, konkrétnym ľuďom či skupinám.
 



