Charakteristika vyučovacieho predmetu

Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.

Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Cez náboženskú výchovu v škole žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a religiozitou iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo a vyjadrovať a žiť svoju vlastnú religiozitu a osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom Etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.

Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným životom. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivované konanie.

Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Sväté Písmo, Cirkev a sviatosti a Kresťanský život.

Ciele vyučovacieho predmetu

  1. Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
    • všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
    • objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
    • vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
    • pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
  2. Rozvíjať náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
    • identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
    • spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
    • osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
    • pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva
    • náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
  3. Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
    • porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
    • rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom
    • spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských presvedčení
    • otvorene hovoriť s inými o náboženských témach
    • použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho religiózneho života.
  4. Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
    • spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
    •  klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
    • kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
  5. Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
    • prevziať zodpovednosť za svoje konanie
    • pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
    • konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.

Obsahové komponenty

Komponent A: Boh a človek

Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.

Komponent B: Sväté písmo

Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život a porozumieť rôznym formám prístupu k Biblii.

Komponent C: Cirkev a sviatosti

Obsahový komponent Cirkev a  sviatosti pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi a jej poslanie pri šírení zvesti evanjelia vo svete a poskytovaní sviatostí.

Komponent D: Kresťanský život

Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 1. cyklus

Hlavným cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú jedinečnosť človeka a svoje miesto v rodine, vedia vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k nemu s rešpektom a úctou. Žiaci poznajú základnú štruktúru Biblie a dôležité etapy života Ježiša Krista, ktorého vnímajú ako Spasiteľa a ako priateľa a porovnávajú svoje správanie s Božími prikázaniami. Žiaci chápu modlitbu ako vyjadrenie dôverného vzťahu s Bohom, vedia formulovať jednoduché modlitby, vedia identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť jej úlohe v živote človeka.

Ciele vzdelávania pre 1.cyklus

  • Uvedomiť si jedinečnosť seba samého, druhého človeka ako aj sveta vôkol nás
  • Porozumieť základným otázkam kresťanskej viery v Boha
  • Identifikovať a osvojiť si kresťanskú vieru v trojjediného Boha
  • Komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k nemu
  • Opísať a pochopiť príbeh o Ježišovom narodení, utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní
  • Reprodukovať vybrané príbehy z Biblie a nachádzať v nich poučenie pre svoj život
  • Vyjadrovať svoje myšlienky a prosby k Bohu v modlitbe
  • Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom
  • identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní
  • Identifikovať cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť jej úlohe v živote človeka.

Komponent Boh a človek  

Výkonový štandard 

Žiak vie/dokáže:

  • opísať svoje charakterové vlastnosti, záľuby, túžby a sny;
  • oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých;
  • aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite;
  • pomenovať rôzne oblasti rozmanitosti v bezprostrednom okolí;
  • vysvetliť význam symbolov, sviatkov a kultúrnych tradícií pre človeka a spoločnosť;
  • vysvetliť prečo Boha nazývame Otcom a Stvoriteľom; nadobúdať postoj úcty a základnej dôvery voči Bohu;
  • porozprávať základné udalosti z narodenia, pôsobenia, smrti a vzkriesenia Ježiša Krista;
  • odhaliť výnimočnosť Ježiša ako Božieho Syna a vytvoriť si k nemu osobný vzťah;
  • pomenovať kedy a kde sa stretávame s postavou Ducha Svätého;
  • vnímať vieru ako súčasť života človeka.

Obsahový štandard

  • identifikovanie osobných záľub, túžob, schopností a zručností, pozitívne sebahodnotenie, sebaúcta;
  • rozlišovanie charakterových vlastností, povahových čŕt a schopností u rôznych ľudí, rešpektovanie rôznosti, dôstojnosť ľudskej osoby;
  • identifikovanie obdivuhodných a inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi;
  • ocenenie druhého za to, kým je a čo robí;
  • akceptovanie druhých takých, akí sú – uplatňovanie ústretovosti a rešpektu vo vzťahoch s druhými.
  • pozorovanie okolitého sveta, vnímanie Boha ako Stvoriteľa, vyjadrenie radosti a vďaky za dar stvorenia;
  • uvedomenie si „života ako daru“ a ako výzvy: teším sa, že žijem a mám šancu sa rozvíjať;
  • pozorovanie a identifikovania skutkov lásky a pomoci v blízkom i vzdialenom okolí, vnímanie Božieho pôsobenia a starostlivosti cez skutky lásky;
  • vzťahy v rodine a škole, vzájomná komunikácia;
  • objavovanie spôsobu komunikácie Boha s ľuďmi v dejinách prostredníctvom biblických príbehov z kníh Genezis, Exodus a Evanjelií;
  • vnímanie viery ako dôležitej súčasti ľudského života;
  • osvojovanie si biblických príbehov o Ježišovom narodení, pôsobení, smrti a zmŕtvychvstaní;
  • identifikovanie Ježišových zázrakov a spoznávanie Ježišovho učenia cez podobenstvá; objavenie výnimočnosti Ježiša Krista ako Božieho Syna;
  • spoznávanie Boha pôsobiaceho v osobe Otca, Syna a Ducha.

Komponent Sväté písmo

Výkonový štandard 

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať čo je to Biblia a pozná jej základnú štruktúru;
  • opísať cestu izraelského ľudu s Bohom a prepojiť ju so základnými ľudskými skúsenosťami;
  • prerozprávať základné príbehy kníh Genezis a Exodus;
  • povedať kto to bol Adam, Noe, Abrahám, Jozef, Mojžiš a porozprávať hlavné udalosti ich života;
  • vytvoriť predstavu o hrdinskom alebo morálnom vzore v konaní postáv rozličných biblických príbehov;
  • aplikovať niektoré princípy Písma Svätého do vlastného života.

    Obsahový štandard 

  • delenie Biblie na Starý a Nový zákon; porozumenie významu toho delenia;
  • poznávanie základných príbehov z kníh Genezis a Exodus a hľadanie presahu do vlastného života (Stvorenie, Adam a Eva, Kain a Ábel, potopa, Abrahám, Izák, Jákob, Jozef, Mojžiš)
  • poznávanie základných príbehov Evanjelií o živote Ježiša Krista a učeníkov a hľadanie presahu do vlastného života.

    Komponent Cirkev a sviatosti

    Výkonový štandard 

    Žiak vie/dokáže:

  • definovať cirkev ako spoločenstvo, ktoré vyjadruje svoju vieru v Ježiša Krista;
  • opísať slávenie nedele vo svojej rodine a v cirkevnom spoločenstve do ktorého sa zapája;
  • vymenovať sviatosti.

    Obsahový štandard 

  • identifikovanie vzniku Cirkvi ako pokračovania Ježišovho diela po jeho nanebovstúpení;
  • prejavy viery v rodine a cirkevnom spoločenstve, slávenie nedele, sviatky Vianoc, Veľkej Noci, svätodušné sviatky;
  • poznanie významu sviatosti krstu a Večere Pánovej.

Komponent Kresťanský život

Výkonový štandard 

Žiak vie/dokáže:

  • používať elementárne pravidlá slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu;
  • regulovať svoje emócie na elementárnej úrovni tak, aby ich prejavy boli sociálne prijateľné a podporné;
  • uvedomiť si príčiny a dôsledky ľudského správania s ktorým sa stretáva a posúdiť jeho etický rozmer;
  • riadiť sa podľa priorít v rozličných druhoch hodnôt: čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné;
  • hľadať to, čo nás spája a menej sa zamerať na to, čo nás odlišuje;
  • vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a správať sa k živej aj neživej prírode s rešpektom a úctou;
  • reflektovať svoje konanie na základe základných etických noriem vyjadrených v konaní Ježiša a v Desatore;
  • vnímať potreby druhých ľudí a prejaviť ochotu im pomôcť;
  • chápať modlitbu ako vyjadrenie dôverného vzťahu s Bohom a vlastnými slovami formulovať jednoduché modlitby;
  • jednoduchým spôsobom vysvetliť inému základnú zvesť evanjelia.

Obsahový štandard 

  • komunikácia v triede a škole, osvojovanie si pravidiel slušnej komunikácie, empatia;
  • osvojovanie si vhodných spôsobov vyjadrovania vlastných emócií a postojov; dôsledky nevhodného vyjadrovania emócií a postojov;
  • vedenie zmysluplného rozhovoru;
  • rôzne spôsoby vyjadrenia priateľstva a lásky, vďačnosti a úcty;
  • osvojovanie si princípov konania dobra podľa Ježišovho vzoru, rôzne formy pomoci iným, prosociálne správanie;
  • pozorovanie okolitého sveta, živej a neživej prírody, ochrana prírody, identifikovanie vhodných a nevhodných foriem správania voči ľuďom aj prírode;
  • identifikovanie momentov vnímania Ježišovej prítomnosti v osobnom živote, komunikácia s ním, vytváranie si osobného vzťahu;
  • identifikácia s osobou Ježiša ako vzorom pre život kresťana, aplikovanie posolstva biblických príbehov do osobného života;
  • identifikovanie rôznych spôsobov komunikácie Boha s ľuďmi a osobnej modlitby ako rozhovoru s Bohom;
  • osvojovanie si základných spôsobov komunikácie zvesti evanjelia.

 

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 2. cyklus

Hlavným cieľom 2. cyklu je zvládnuť základy náboženskej gramotnosti. Žiaci vnímajú svoje dary a talenty a vedia konkretizovať prikázanie lásky k Bohu a blížnemu. Identifikujú Bibliu ako literárne dielo aj ako Božie slovo, cez ktoré sa Boh prihovára človeku a pozýva ho do osobného vzťahu. Prehlbujú svoje poznanie biblických príbehov a biblickej histórie. Chápu charakteristiku Boha v troch osobách a vedia ju vyjadriť. Žiaci si osvojujú rôzne formy modlitby ako súčasť ich náboženského života, vedia vysvetliť vznik cirkvi, jej úlohu vo svete a rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev.

Ciele vzdelávania pre 2.cyklus

  • Preukazovať úctu a rešpekt jedinečnosti druhého človeka, k iným národom a kultúram
  • Disponovať rozvinutými poznatkami kresťanskej viery v trojjediného Boha
  • Zaujať osobné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha
  • Pomenovať a vysvetliť dôležité prvky Ježišovho posolstva
  • Disponovať základnými poznatkami biblických príbehov Starého a Nového zákona a nachádzať v nich poučenie pre vlastný život
  • Konfrontovať sa s vybranými postavami Starého a Nového Zákona
  • Využívať rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života
  • Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov
  • Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty v harmónii s druhými
  • Chápať Ježišovo konanie v kontexte príkazu lásky a na jeho základe reflektovať vlastné konanie, aplikovať základné pravidlá morálneho života vo vlastnom živote
  • Vysvetliť vznik cirkvi a jej úlohu vo svete, rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev

Komponent Boh a človek 

Výkonový štandard 

Žiak vie/dokáže:

  • akceptovať s rešpektom druhých takých, akí sú, rešpektovať individualitu každého človeka, národnostné, kultúrne, zdravotné, sociálne, jazykové rozdiely;
  • poznať vierovyznania na Slovensku a spôsoby, ako sa prejavujú v živote jednotlivcov a komunít;
  • identifikovať vieru v Boha na základe poznávania biblických postáv a udalostí v živote izraelského národa ako aj v osobnom živote;
  • charakterizovať Boha v troch osobách, porozumieť jeho pôsobeniu a vytvárať si k Bohu osobný vzťah;
  • interpretovať dôležité prvky Ježišovho posolstva a prepojiť ich s vlastným životom;
  • identifikovať Ježišovo konanie ako uskutočnenie príkazu lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému.

Obsahový štandard 

  • prejavy rôznosti v triede, individualita človeka, temperament, schopnosti, aktivity zamerané na prehĺbenie vzájomného porozumenia;
  • multikultúrne aktivity, aktivity na rozvoj rešpektu k rôznosti kultúrnej, jazykovej, národnostnej, sociálnej aj zdravotnej;
  • spoznanie základných vierovyznaní na Slovensku a ich prejavov v živote jednotlivca a komunít;
  • aktivity zamerané na rozvoj vlastnej identity a sebahodnoty;
  • identifikovanie a uvedomovanie si prítomnosti Boha a jeho pôsobenia v príbehoch biblických postáv aj v osobnom živote;
  • uvedomenie si významu viery v Boha a spoznávanie vplyvu viery v životoch biblických postáv a veriacich ľudí v histórii;
  • spoznávanie Boha v troch osobách ako Stvoriteľa, Spasiteľa, Posvätiteľa;
  • spoznávanie učenia Ježiša Krista cez podobenstvá, blahoslavenstvá a Ježišove skutky lásky voči ľuďom;
  • porozumenie a aplikovanie hlavného prikázania lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému.

    Komponent Sväté písmo

    Výkonový štandard  

    Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať Bibliu ako Božie slovo a orientovať sa v nej;
  • prerozprávať základné príbehy kníh Starej aj Novej Zmluvy;
  • vnímať dielo Ježiša Krista v kontexte Starej Zmluvy ako vyvrcholenie Božieho plánu spásy;
  • aplikovať niektoré biblické princípy do vlastného života;
  • diskutovať o otázkach vyplývajúcich z biblických textov.

    Obsahový štandard 

  • identifikovanie Biblie ako Božieho slova, základné delenie Biblie;
  • identifikovanie biblických textov od inej literatúry;
  • opis krajiny v ktorej žil Ježiš, zvyky a tradície, práca s mapou;
  • poznanie základných príbehov historických kníh Starej a Novej Zmluvy;
  • poznanie hlavných etáp biblickej histórie (počiatky, vyvolenie Abraháma, formovanie izraelského národa, odchod z Egypta a putovanie, osídľovanie krajiny, obdobie kráľovstva, rozpad kráľovstva, exil, narodenie Krista, vznik cirkvi)
  • hľadanie presahov biblických textov do života človeka a spoločnosti, reflexia biblických princípov do osobného života.

    Komponent Cirkev a sviatosti

    Výkonový štandard 

    Žiak vie/dokáže:

  • vysvetliť vznik cirkvi a jej úlohu vo svete a v šírení evanjelia;
  • vysvetliť biblický koncept milosti a odpustenia;
  • vymenovať sviatosti a ich význam;
  • pomenovať základné prvky cirkevného spoločenstva do ktorého sa zapájajú;
  • rešpektovať rôznorodosť cirkevných spoločenstiev a prejavov viery.

    Obsahový štandard  

  • získanie znalostí o vzniku prvotnej cirkvi a prvých cirkevných spoločenstvách;
  • objavovanie významu evanjeliovej zvesti, konceptu hriechu, obete, milosti a odpustenia v každodennom živote súčasného človeka;
  • objavovanie významu sviatostí pre život človeka;
  • objavovanie rôznych spôsobov oslavy Boha v rodine a v cirkevnom spoločenstve; rešpekt k rôznym tradíciám;
  • objavovanie rôznych spôsobov modlitby a Božej prítomnosti v Biblii.

    Komponent Kresťanský život

    Výkonový štandard 

    Žiak vie/dokáže:

  • viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými;
  • uplatňovať empatiu a aj asertivitu pri vzťahoch s druhými;
  • chápať, že na jednotlivé udalosti, javy, procesy a osoby môže existovať viacero pohľadov;
  • komunikovať s využitím aspoň jednoduchej, vecne správnej argumentácie;
  • vyvodiť a uplatňovať zásady dobrej spolupráce v skupine;
  • uvedomovať si vlastnú osobnosť ako dobrú šancu pre život;
  • zhodnotiť svoje silné a slabé stránky s odstupom;
  • vypracovať jednoduchý plán vlastného sebarozvoja v harmónii s druhými;
  • posúdiť dôsledky svojho konania pre seba, iných, okolie a vykonať kroky k náprave;
  • vyjadriť vlastné myšlienky a prosby k Bohu v modlitbe;
  • jednoduchým spôsobom vysvetliť inému základnú zvesť evanjelia.

Obsahový štandard 

  • poznanie metód a foriem vedenia konštruktívneho dialógu a rešpektujúcej komunikácie;
  • regulácia a pozitívne uplatňovanie svojich emócií v interakcii s druhými;
  • porozumenie spôsobom empatického a asertívneho správania;
  • výmena zorného uhla a schopnosť vnímať konkrétnu situáciu očami spolužiaka a vžiť sa do jeho prežívania;
  • aktivity zamerané na rozvoj osobnosti, sebahodnoty, spoznanie silných a slabých stránok osobnosti;
  • práca so stanovením si osobného cieľa, vypracovanie jednoduchého plánu vlastného sebarozvoja a využívania svojich obdarovaní pre dobro iných;
  • hľadanie spôsobov a možností prosociálneho správania v referenčných skupinách žiakov, spolupráca na projektoch zameraných na dobro iných;
  • identifikovanie dôsledkov hriechu v živote jednotlivca aj v živote spoločnosti a hľadanie spôsobov nápravy, význam viery pri náprave následkov hriechu;
  • práca s biblickými textami o modlitbe, modlitba v spoločenstve, dôležitosť osobnej modlitby, osvojovanie si rôznych foriem modlitby, poznanie významu postojov pri modlitbe;
  • aktivity zamerané na rozvoj spolupráce; reflektovanie zážitkov a odkrývanie hodnoty spolupráce a spolupatričnosti;
  • aktivity zamerané na podporu a rozvoj osobnej zodpovednosti;
  • osvojovanie si vhodných spôsobov komunikácie zvesti evanjelia.

Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike pre 3. cyklus

Hlavným cieľom 3. cyklu je prehĺbiť náboženskú gramotnosť. Žiaci vedia reflektovať svoje predstavy o Bohu a zaujať osobný postoj voči otázkam kresťanskej viery aj v kontexte iných náboženstiev. Žiaci sa vedia orientovať v Biblii ako v knihe, dokážu poukázať na aktuálnosť biblického posolstva, zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a prepojiť Ježišovo posolstvo s vlastným životom. Žiaci rozlišujú rôzne etapy šírenia kresťanstva a charakterizujú cirkev a jej úlohu v súčasnosti. Žiaci reflektujú svoje hodnoty, vedia si zostaviť vlastný rebríček hodnôt, konfrontujú svoj život s Desatorom, a potrebou Božej milosti. Uvažujú nad svojim životom vo vzťahu k Bohu, k sebe, k druhým a ku prostrediu.

Ciele vzdelávania pre 3.cyklus

  • Rešpektovať rozmanitosť ľudí a skupín v globalizovanom svete, jedinečnosť a dôstojnosť každého človeka
  • Identifikovať a reflektovať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev
  • Rozlíšiť dôležité prvky iných náboženstiev a s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
  • Zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista a reflektovať nasledovanie Ježišovho príkladu ako impulzu pre vlastné konanie
  • Interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami ako vzormi viery v Boha
  • Využívať zručnosti v práci s biblickým textom na prehĺbenie porozumenia biblického odkazu pre vlastný život a pre súčasnosť
  • Vnímať cirkev v jej historických súvislostiach a zdôvodniť hlavné historické udalosti, ktoré zasiahli do jej života
  • Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu iných ľudí a prehlbovanie osobných vzťahov
  • Uplatňovať vnútorné motivácie na konanie dobra
  • Konfrontovať sa s Desatorom, reflektovať osobné správanie a aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život, zodpovedne zaobchádzať so svojou sexualitou.

Komponent Boh a človek 

Výkonový štandard 

Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať zdroje vlastnej identity;
  • identifikovať a posúdiť dôsledky hriechu a odmietnutia Božieho plánu pre človeka;
  • reflektovať Božiu starostlivosť o človeka v osobnom živote;
  • reflektovať a komunikovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k Bohu;
  • pomenovať a vysvetliť základné pojmy kresťanskej viery ako hriech, spasenie, vykúpenie, obrátenie, znovuzrodenie, Trojica;
  • zaujať postoj voči otázkam kresťanskej viery;
  • zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista;
  • reflektovať konanie Ježiša ako Božieho Syna v konkrétnej historickej etape dejín a Jeho pôsobenie v živote jednotlivca dnes;
  • konfrontovať vlastné postoje s postojmi a konaním Ježiša;
  • vnímať pôsobenie Ducha Svätého v živote človeka;
  • opísať základné spoločné znaky, podobnosti a rozdiely medzi svetovými náboženstvami a kultúrami;
  • porozumieť prínosu náboženstiev pre kultúrne systémy v ľudských spoločnostiach a každodenný život;
  • zdôvodniť vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev.

Obsahový štandard 

  • aktivity zamerané na porozumenie zdrojom vlastnej identity a sebapoznania;
  • získanie a prehĺbenie vedomostí o Bohu a Jeho konaní vo vzťahu k človeku a svetu;
  • objavenie Božieho plánu pre človeka;
  • predstavenie a zdieľanie svojich predstáv o Bohu;
  • poznávanie udalostí Ježišovho príchodu na svet, historickosť osoby Ježiša Krista, pramene;
  • opis udalostí Ježišovho utrpenia, smrti a zmŕtvychvstania, dôkazy o Ježišovej smrti, prázdny hrob;
  • identifikovanie osobnosti Ježiša Krista, jeho verejné účinkovanie a ohlasovanie Božieho kráľovstva a poznávanie Ježišových zázrakov ako znamení príchodu Božieho kráľovstva;
  • práca s biblickými textami Nového zákona;
  • Ježiš ako vzor;
  • rozlišovanie svetových náboženstiev, identifikovanie hlavných znakov svetových
  • porozumenie vplyvu náboženstiev na spoločnosť, kultúru a život človeka.

    Komponent Sväté písmo

    Výkonový štandard 

    Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať základné fakty o Biblii, biblických knihách a ich autoroch;
  • identifikovať Bibliu ako Božie slovo, orientovať sa v Biblii, vyhľadávať vybrané texty a verše;
  • poukázať na pôvod evanjelií a ich význam v súčasnej dobe;
  • zaradiť základné biblické udalosti do časovej osi;
  • interpretovať Bibliu ako jeden príbeh v kontexte základného posolstva pre človeka;
  • zdôvodniť aktuálnosť Svätého písma a objasniť jeho odkaz pre život;
  • transformovať a aplikovať biblické podobenstvá a princípy do vlastného života a do dnešnej doby;
  • diskutovať o otázkach vyplývajúcich z biblických textov s ostatnými a zmysluplne reagovať na vznesené podnety.

    Obsahový štandard 

  • získanie vedomostí o pôvode Biblie, autoroch, delení biblických kníh,
  • získanie zručností pri práci s Bibliou, orientácia v Biblii;
  • identifikovanie Evanjelia ako radostnej zvesti, pôvod a vznik Evanjelií, posolstvo Evanjelia pre dnešnú dobu;
  • práca s biblickou časovou osou, zaraďovanie biblických udalostí do chronologického poradia;
  • práca s biblickými textami Starej aj Novej Zmluvy, identifikácia s biblickým textom, hľadanie odkazu pre vlastný život.

    Komponent Cirkev a sviatosti

    Výkonový štandard 

    Žiak vie/dokáže:

  • charakterizovať cirkev a jej úlohu v súčasnosti;
  • reflektovať cirkev ako spoločenstvo kresťanov, ktorí sa zhromažďujú v mene Ježiša Krista a pokračujú v Ježišovom poslaní;
  • rozlíšiť rôzne etapy šírenia kresťanstva a poznať ich hlavné prvky;
  • poukázať na prínos cirkvi a niektorých jej osobností v kultúre, literatúre, architektúre, umení, vede, spoločnosti;
  • poznať základné kresťanské cirkvi a denominácie a rešpektovať rôznorodosť prejavov viery v rôznych spoločenstvách.

     Obsahový štandard 

  • identifikovanie vzniku cirkvi, prvé kresťanské spoločenstvo, poznávanie úlohy cirkvi v dnešnej dobe;
  • porozumenie prínosu apoštola Pavla v šírení evanjelia a formovaní kresťanskej vierouky, prekážky v ohlasovaní evanjelia;
  • uvedomenie si úlohy kresťana v cirkvi, osobná angažovanosť v živote miestneho spoločenstva;
  • jedinečnosť a hodnota kresťanstva, kresťan v multikultúrnej spoločnosti;
  • identifikovanie významných osobností cirkvi na Európsku kultúru a spoločnosť;
  • identifikovanie významu sviatostí v živote človeka;
  • rozlišovanie hlavných kresťanských cirkví a denominácií na Slovensku, identifikovanie spoločných a rozdielnych prvkov, rešpekt a tolerancia rôznosti.

    Komponent Kresťanský život

    Výkonový štandard 

    Žiak vie/dokáže:

  • poukázať na význam prikázaní v živote človeka a kriticky zhodnotiť dopad porušovania prikázaní pre život človeka;
  • zdôvodniť potrebu pravidiel pre svoj život a konfrontovať svoj život s Desatorom;
  • rozlíšiť povolanie v živote kresťana a uvažovať o osobnom povolaní;
  • vstupovať do dialógu s Bohom a so sebou samým;
  • rozlíšiť rôzne typy správania k druhým a zvoliť si to, ktoré je spravodlivé a prosociálne;
  • vytvárať slobodné a zodpovedné priateľské vzťahy;
  • slobodne prijať jednoduché záväzky v skupine a splniť ich;
  • analyzovať a vyhodnotiť eticky dilematickú situáciu;
  • diskutovať na rôzne témy; kriticky myslieť a prehodnocovať rôzne názory a postoje;
  • uvedomele konať ekologicky a pomenovať dôvody dôležitosti tohto konania;
  • odlíšiť morálne dobré konanie od čisto užitočného alebo príjemného;
  • identifikovať cnosti v konaní reálnych či zobrazených postáv;
  • rozlíšiť kvalitu priateľstva a rozhodovať sa pre cnostné priateľstvá;
  • reálne uplatňovať víziu svojho integrálneho osobnostného sebarozvoja;
  • robiť správne a morálne dobré rozhodnutia aj vtedy, keď sa nikto nepozerá;
  • chápať a rešpektovať najvyššiu hodnotu, ktorou je život človeka a všetko, čo vedie k jeho rozvoju;
  • uplatňovať prosociálnosť ako integrujúcu zložku vlastnej identity;
  • utvárať svoju identitu vo vzťahu k témam intimity, sexuality a rodičovstva;
  • prijímať vlastnú primeranú zodpovednosť v rodine a komunite;
  • vyjadriť súvislosť medzi slobodou a vlastným konaním, zostaviť si vlastný rebríček hodnôt.

    Obsahový štandard

  • Desatoro, identifikovanie dôsledkov jeho dodržiavania resp. nedodržiavania, aplikácia Desatora pre život človeka v 21. storočí a jeho význam pre osobný život;
  • prehodnocovanie hodnôt svojho života, rebríček hodnôt a životný štýl mladých ľudí dnešnej doby, tvorba osobného rebríčku hodnôt;
  • identifikovanie slobody človeka a jej správne pochopenie, slobodná vôľa, pozorovanie ľudí, ktorí sa slobodne rozhodli pre konanie dobra, inšpirácia a vzory;
  • utváranie si správneho vzťahu s Bohom, formovanie úcty k Bohu, modlitba a sebareflexia;
  • rozlíšenie medzi vierou a poverou, škodlivosť siekt;
  • osvojenie si úcty k životu a jeho ochrana, poznávanie a rozlišovanie toho, čo nášmu životu škodí a ničí ho;
  • identifikovanie hodnoty čistoty a zdržanlivosti, formovanie postojov zodpovednosti vo vzťahoch pred manželstvom i počas neho;
  • aktivity na rozvoj kritického myslenia, práca s morálnymi dilemami;
  • ochrana vlastníctva, otázka spravodlivosti, spoločné dobro a záujem o dobro iných;
  • pravda a pravdovravnosť, médiá, rozlišovanie pravdivých a nepravdivých informácií;
  • rozvoj ekologického myslenia a konania;
  • projekty zamerané na reálnu pomoc prírode, konkrétnym ľuďom či skupinám.