Charakteristika vyučovacieho predmetu

Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo  Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská  výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.

Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Na náboženskej výchove žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a náboženským presvedčením iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo, vyjadrovať a žiť svoju osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.

Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru svedectvom života. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivované konanie.

Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Ježiš Kristus, Sväté Písmo, Cirkev a  sviatosti a Kresťanský život.

Ciele vyučovacieho predmetu

  1. Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
    • všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
    • objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
    • vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
    • pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
  2. Nadobudnúť náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
    • identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
    • spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
    • osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
    • pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva
    • náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
  3. Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
    • porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
    • rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom
    • spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských presvedčení
    • otvorene hovoriť s inými o náboženských témach
    • použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života.
  4. Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
    • spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
    • klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
    • kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
  5. Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
    • prevziať zodpovednosť za svoje konanie
    • pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
    • konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.

 

Obsahové komponenty

Komponent A: Boh a človek

Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.

Komponent B: Ježiš Kristus

Obsahový komponent Ježiš Kristus umožňuje žiakom poznať  blahozvesť o živote, účinkovaní, smrti a zmŕtvychvstaní Ježiša Krista a vytvoriť si k nemu osobný vzťah.

Komponent C: Sväté písmo

Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život.

Komponent D: Cirkev a sviatosti

Obsahový komponent Cirkev a sviatosti, sa zaoberá činnosťou Ducha Svätého, pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi i jej spásonosné poslanie poskytovať vo sviatostiach znaky spásy pre každého veriaceho človeka.

Komponent E: Kresťanský život

Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické a morálne konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.

Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku pre 1. cyklus

Hlavný cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

  • Vnímať Boha, ako stvoriteľa, vyjadrovať radosť z Božieho stvorenia a ochraňovať ho
  • Komunikovať svoje predstavy o Bohu a pomenovať svoj vzťah k Bohu na základe biblických príbehov Starého a Nového zákona
  • Uvedomiť si jedinečnosť seba samého i druhého človeka
  • Vnímať, že na svete nikto nie je sám, každý má rodinu a kamarátov, patrí do nejakého spoločenstva, patrí do Božej rodiny
  • Rozvinúť vnímavosť pre potreby blížneho a ohľaduplnú komunikáciu s druhými
  • Formovať návyk pravidelnej modlitby
  • Identifikovať Cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť bohoslužbám primeraným spôsobom
  • Identifikovať morálne dobro a zlo v konaní druhých a vo vlastnom konaní
  • Konfrontovať a prehodnotiť správanie pri spytovaní svedomia, dokázať sa ospravedlniť a prijať ospravedlnenie

    Boh a človek

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a oceniť hodnotu stvorenia pre človeka
  • vnímať, že na svete nie sme samí, definovať pojmy rodina, kamarát, Božia rodina definovať a svoje miesto v týchto vzťahoch
  • byť pozorní k potrebám druhých ľudí a prejaviť ochotu im pomôcť
  • vnímať modlitbu, ako jedinečný dar a súčasť života veriaceho človeka

    Obsahový štandard

  • pozorovanie sveta v ktorom žijeme, definovanie vzťahov v rodine, škole, v spoločnosti
  • získanie základných vedomostí o Bohu – Jeho diele, o človeku – jeho upadnutí do hriechu a dôsledok ľudskej neposlušnosti, na základe biblických príbehov
  • Objavovanie a definovanie Božej lásky, starostlivosti k človeku a svetu

    Ježiš Kristus

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • interpretovať základné biblické príbehy z Ježišovho života
  • vnímať Ježiša Krista ako Spasiteľa sveta, ale aj ako osobného Priateľa
  • byť pozorní k potrebám druhých a prejaviť ochotu im pomôcť
  • uvedomiť si príčiny a dôsledky ľudského správania, s ktorými sa stretáva a posúdiť jeho etický rozmer

    Obsahový štandard

  • poznávanie biblických príbehov, ktoré rozprávajú o živote, utrpení, smrti a vzkriesení Ježiša Krista
  • objavovanie a definovanie moci Ježiša Krista na základe Jeho zázrakov
  • pomenovanie a rozlišovanie dobra, zla a hriechu vo svete
  • objavenie potreby Ježišovej lásky k človeku aj k svetu, a potreby odpustenia hriechov

    Sväté písmo

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • reprodukovať a tvorivo interpretovať biblické príbehy
  • posúdiť konanie biblických postáv a vyjadriť dôsledky ich správania, oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých
  • aplikovať posolstva biblických príbehov do vlastného života

    Obsahový štandard

  • získavanie základných znalostí o Biblii ako Božom Slove, v ktorom sa nám zjavuje Boh
  • poznávanie vybraných biblických príbehov zo Starého zákona a Nového zákona

    Cirkev a sviatosti

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • definovať čo je cirkev
  • vysvetliť význam symbolov, obradov, sviatkov a kultúrnych tradícii pre človeka a spoločnosť
  • poznajú význam krstu, vedia opísať obrat krst
  • poznajú význam Večere Pánovej, vedia opísať obrat Večere Pánovej
  • aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite

    Obsahový štandard

  • poznávanie, vymenovanie a porovnávanie kresťanských sviatkov, obradov a symbolov vlastného cirkevného spoločenstva
  • vnímanie dôležitosti krstu v cirkvi ako prejav Božej milosti

    Kresťanský život

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať rozdiely medzi dobrým a zlým konaním a ich dôsledkami
  • konfrontovať svoje správanie s Desatorom a s konaním Ježiša Krista
  • uvedomiť si svoje správanie pri spytovaní svedomia, ospravedlniť sa, či odpustiť iným
  • opísať svoje dary a schopnosti, dobré aj zlé charakteristické vlastnosti
  • používať elementárne pravidla slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu
  • orientovať sa v rôznych vzťahoch svojho okolia, aktívne ich rozvíja

    Obsahový štandard

  • pozorovanie a uvedomovanie Božej prítomnosti, starostlivosti v živote, vytváranie osobného vzťahu k Bohu
  • objavovanie rôznych foriem modlitby, ako prejavu viery a spôsobu komunikácie s Bohom
  • konfrontovanie vlastného správania s Desatorom
  • identifikovanie vhodných a nevhodných foriem správania a prehodnotenie prejavov vlastného správania

Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku pre 2. cyklus

Hlavný cieľom 2. cyklu je, aby žiaci preukázali zvládnutie základov náboženskej gramotnosti.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • Zaujať základné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha
  • Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty, ich jedinečnosť, ako Boží dar
  • Samostatne sa orientovať v Biblii a reprodukovať biblické príbehy
  • Konfrontovať svoj život/vieru so životom/vierou biblických postáv
  • Chápať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov a vnímať sakrálny priestor ako miesto Božej prítomnosti a priestor modlitby
  • Vedieť charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia, popísať a vysvetliť ich význam
  • Pomenovať základné pravidlá správneho morálneho života a aplikovať ich na vlastný život
  • Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať vieru v Boha na základe poznávania biblických postáv, udalosti Starého zákona
  • pomenovať podstatné prvky Božieho kraľovania
  • rozlíšiť rozdiely biblických právd o stvorení od iných teórií a názorov
  • charakterizovať Boha v troch osobách, porozumieť jeho pôsobeniu a vytvárať si k Nemu osobný vzťah

    Obsahový štandard

  • oboznamovanie a diskutovanie o rôznych názoroch na Boha,  Jeho stvorenie a konanie vo svete
  • uvedomenie si dôležitosti Božieho konania vo vzťahu k človeku a jeho pádu
  • poznávanie Boha, ktorý sa zjavuje v troch osobách, ako Stvoriteľ, Spasiteľ a Posvätiteľ
  • identifikovanie viery v Boha cez životné osudy postáv biblických príbehov

    Ježiš Kristus

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • interpretovať prvky Ježišovho posolstva o Božom kráľovstve a prepojiť ich s vlastným životom
  • identifikovať Ježišovo konanie ako uskutočnenie príkazu lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému
  • vyjadriť a rozvíjať vzťah k Ježišovi Kristovi ako Spasiteľovi sveta a k dielu Jeho záchrany

    Obsahový štandard

  • orientovanie sa v základných udalostiach Ježišovho života a diela
  • získavanie vedomostí o Ježišovom diele vykúpenia a jeho význame pre svet, i život jednotlivca
  • vymenovanie charakteristiky Ježišových nasledovníkov a učeníkov, ich postojov k iným a svetu

    Sväté písmo

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať vznik, základné delenie Biblie a jej význam v živote kresťana
  • identifikovať Bibliu ako Božie slovo a orientovať sa v Biblii

    Obsahový štandard

  • získanie základných znalostí o vzniku Biblie a jej ceste k nám
  • orientovanie sa v biblických knihách, vyhľadanie príslušných textov a veršov
  • poznávanie krajiny biblických časov (práca s mapou), zvykov a tradícií

    Cirkev a sviatosti

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • opísať vznik novozákonnej cirkvi, charakterizovať prvotnú cirkev
  • posúdiť dôležitosť cirkvi a cirkevného spoločenstva, jej poslanie a úlohy
  • vyjadriť svoj vzťah k cirkvi a nájsť si v nej svoje miesto
  • charakterizovať sviatky (kedy, čo slávime), vymenovať sviatosti a cirkevné obrady, pozná a vie vymenovať sviatosti iných kresťanských denominácii
  • poznať základné symboly cirkvi a ich zmysel
  • poznať vierovyznania na Slovensku a spôsoby, ako prejavujú v živote jednotlivcov a komunít
  • viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými

    Obsahový štandard

  • získanie znalostí o vzniku cirkvi, jej poslaní a úlohách
  • objavovanie dôležitosti sviatostí a ich zasľúbení
  • orientovanie sa v cirkevných sviatkoch a ich význame
  • identifikovanie a priradenie kresťanských symbolov k jednotlivým vierovyznaniam s vysvetlením ich významu

    Kresťanský život

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • uvedomovať si vlastnú osobnosť, posúdiť dôležitosť svojho konania a správania vo svojom okolí ale aj vo vzťahu k Bohu
  • aplikovať biblické hodnoty empatie, priateľstva, spolupráce, zodpovednosti, asertivity, čestnosti, pomoci, odvahy a vytrvalosti v situáciách každodenného života pri vzťahoch s druhými
  • osvojovať si rôzne formy modlitby, vytvoriť vlastné modlitby a interpretovať ich

    Obsahový štandard

  • osvojovanie rôznych foriem modlitby, spoznanie modlitieb biblických postáv
  • definovanie biblických hodnôt a spôsobu aplikácie v osobnom živote
  • určovanie správneho a nesprávneho konania a jeho dôsledkov vo vzťahu k jednotlivcovi, či okoliu

Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku pre 3. cyklus

Hlavný cieľom 3. cyklu je rozvíjanie nadobudnutej náboženskej gramotnosti.

Ciele vzdelávania pre 3. cyklus

  • Interpretovať jedinečnosť a dôstojnosť človeka na základe kresťanského posolstva
  • Vnímať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev a identifikovať, čo znamená byť kresťanom
  • Rozlíšiť dôležité prvky iných náboženstiev a s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
  • Uvedomiť si historickosť osoby Ježiša Krista a reflektovať nasledovanie Ježišovho učenia ako impulzy pre ich vlastné konanie
  • Interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami, ktoré sú vzorom viery v Boha
  • Vnímať Bibliu ako Božie slovo a vedieť zdôvodniť aktuálnosť Svätého písma a jeho odkaz pre súčasný život
  • Charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období, definovať význam sviatosti a opísať cirkevné obrady
  • Vnímať Cirkev v jej historických súvislostiach a zdôvodniť hlavné historické udalosti, ktoré formovali jej život
  • Konfrontovať sa s Desatorom a s dvojprikázaním lásky, aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život
  • Usilovať o prosociálne správanie a o zodpovednosť za svoj život, za svoje správanie voči iným ľuďom a k svetu
  • Vnímať seba a ostatných ako jedinečných, pristupovať k ním s rešpektom a zodpovedne zaobchádzať so svojou sexualitou
  • Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu iných ľudí a prehlbovanie osobných vzťahov

Boh a človek

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • reflektovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k Bohu
  • reflektovať Božiu starostlivosť pre človeka a jeho šťastie
  • posúdiť dôsledky hriechu v živote človeka a spoločnosti, rozlíšiť hriech skutočný a dedičný
  • porovnať konanie a správanie jednotlivých biblických postáv a posúdiť ich v kontexte nášho života

    Obsahový štandard

  • získavanie a prehĺbenie vedomostí o Bohu, objavenie Božieho plánu v Jeho konaní vo vzťahu k človeku a svetu
  • identifikovanie viery ako odpovede kresťana na Božiu lásku

    Ježiš Kristus

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista
  • reflektovať konanie Ježiša ako Božieho Syna
  • chápať potrebu a význam Ježišovej obete vo vzťahu k človeku a jeho budúcnosti
  • konfrontovať vlastné postoje s postojmi a konaním Ježiša

    Obsahový štandard

  • poznávanie života a diela Ježiša Krista v kontexte historických udalosti tykajúcich sa jeho života
  • poznávanie zmyslu Ježišovho utrpenia a vzkriesenia a jeho významu v dejinách spásy
  • identifikovanie Ježiša Krista cez jeho verejné účinkovanie a učenie

    Sväté písmo

    Výkonový štandard

    Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať základné fakty o Biblii, ako o knihe
  • identifikovať Bibliu ako Božie slovo a zdôvodniť jeho aktuálnosť v každodennom živote
  • reprodukovať príbehy biblických postáv a vyhodnotiť ich konanie
  • porovnať posolstvo Starej a Novej zmluvy a vnímať ich súvislosti
  • samostatne pracovať s Bibliou, vyhľadávať vybrané texty a verše
  • transformovať a aplikovať biblické podobenstva a princípy do súčasnej doby a do vlastného života
  • analyzovať a vyhodnotiť morálne dilematickú situáciu

    Obsahový štandard

  • identifikovanie evanjelia, ako radostnej zvesti, poznávanie pôvodu a vzniku Evanjelií, ich významu pre dnešného človeka
  • pracovanie s biblickými textami, orientovanie sa v Biblii a hľadanie odkazu pre osobnostný život, t.j. formovanie pravidelného návyku čítania Biblie

    Cirkev a sviatosti

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • reflektovať cirkev, ako spoločenstvo kresťanov, ktorí sa zhromažďujú v mene Ježiša Krista a pokračujú v jeho poslaní
  • opísať základné spoločné znaky, podobnosti a rozdiely medzi svetovými náboženstvami a kultúrami
  • charakterizovať vlastnú cirkev, jej štruktúru a organizácie
  • vymenovať významné osobnosti v cirkevných dejín a dopad ich konania na cirkev a spoločnosť
  • pomenovať osobnosti svojej cirkvi v súčasnosti, ale aj osobnosti vlastného cirkevného zboru (spoločenstva)
  • posúdiť hodnotu sviatostí vo svojom živote, vysvetliť ich význam v živote kresťana
  • zdôvodniť potrebu diakonie, misie, charity pre iných ľudí a ich úlohy
  • rozlíšiť rôzne typy správania k druhým a zvoliť si to, ktoré je spravodlivé a prosociálne

    Obsahový štandard

  • prehĺbenie vedomostí o sviatostiach a ich zmysle v živote kresťana
  • orientovanie sa v cirkevných dejinách a oboznámenie sa s významnými osobnosťami cirkevných dejín
  • určovanie dôležitých historických medzníkov v dejinách cirkvi
  • pomenovanie hlavných znakov a charakteristík svetových náboženstiev
  • pomenovanie spoločných a rozdielnych znakov a charakteristík jednotlivých kresťanských cirkví

Kresťanský život

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zdôvodniť význam Zákona a evanjelia v živote kresťana a kriticky zhodnotiť dopad porušovania prikázaní pre život človeka
  • posúdiť a kriticky zhodnotiť učenie rôznych náboženstiev, spoločností a siekt
  • aplikovať potrebu tolerancie a akceptácie iných názorov a postojov, vedieť vysvetliť čo je úcta a autorita
  • reflektovať správne morálne správanie vo vzťahu k sebe, k druhým a ku prostrediu
  • diskutovať o potrebe svojho osobného rastu vo viere, priznávať sa ku svojej viere a cirkvi
  • diskutovať o zmysle života, plánovať si budúcnosť
  • vytvárať svoju identitu vo vzťahu k témam intimity, sexuality a rodičovstva
  • vstupovať do projektov zameraných na pomoc iným

    Obsahový štandard

  • Vytvorenie vlastného rebríčka hodnôt a zamýšľanie sa nad vlastným životom a jeho smerovaním
  • Orientovanie sa vo vlastných potrebách v duchovnom raste
  • Vytváranie etických postojov na základe kresťanských hodnôt (Desatora a dvojprikázania lásky) a v porovnaní s hodnotami iných ľudí a spoločenstiev
  • Formovanie vlastného postoja k Bohu a spoločenstvu ľudí, budovanie tolerancie k iným ľuďom, k iným názorom a postojom