Charakteristika vyučovacieho predmetu
Vzdelávacia podoblasť náboženská výchova sa vyučuje ako náboženská výchova/náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi v Slovenskej republike, náboženská výchova/náboženstvo Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, náboženská výchova/náboženstvo Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a náboženská výchova/náboženstvo Cirkvi bratskej v Slovenskej republike.
Vyučovací predmet náboženská výchova je súčasťou vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť a je špecifickým priestorom, v ktorom žiaci objavujú a poznávajú skutočnosť z pohľadu náboženstva. Na náboženskej výchove žiak rozvíja svoju náboženskú gramotnosť a má možnosť nadobudnúť a prehĺbiť osobnú a zodpovednú kresťanskú a náboženskú identitu. Náboženskú gramotnosť chápeme ako komplexnú schopnosť žiaka zodpovedne zaobchádzať s vlastnou religiozitou a náboženským presvedčením iných ľudí. Na základe náboženských obsahov a vedomostí žiak dokáže správne chápať kresťanské náboženstvo, vyjadrovať a žiť svoju osobnú vieru. Náboženská výchova/náboženstvo zároveň rozvíja aj eticko-hodnotový rozmer žiakov, ktorý je spoločný s predmetom etická výchova, a prispieva tak k integrálnej edukácii na základných školách.
Náboženská výchova/náboženstvo je zameraná na nadobúdanie vedomostí, ale aj na schopnosť nábožensky vnímať skutočnosť, chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním, konať podľa vlastného náboženského presvedčenia a vyjadriť svoju religiozitu a vieru svedectvom života. Náboženskú výchovu v škole tak môžeme chápať ako komplexný, procesuálny a dynamický edukačný proces, ktorý sa uskutočňuje ako pozorovanie a vnímanie náboženskej skutočnosti, náboženské poznávanie, cez náboženskú komunikáciu, cez tvorbu náboženského úsudku a rozhodovania sa a cez nábožensky motivované konanie.
Vyučovací predmet náboženská výchova/náboženstvo rozvíja náboženskú gramotnosť cez nasledovné obsahové oblasti, ktoré sú konkretizované v komponentoch Boh a človek, Ježiš Kristus, Sväté Písmo, Cirkev a sviatosti a Kresťanský život.
Ciele vyučovacieho predmetu
- Pozorovať a vnímať náboženskú skutočnosť. Žiaci sú citliví na okolitý svet a vedia rozpoznať a vnímať náboženské fenomény. Schopnosť vnímať je základom náboženského poznania. Nábožensky pozorovať a vnímať znamená:
- všímať si krásu sveta a vnímať vlastnú osobu so svojimi schopnosťami a hranicami
- objaviť základné náboženské znaky a symboly a pomenovať ich význam
- vnímať sakrálny priestor ako miesto oslavy Boha, modlitby a spoločenstva
- pozorovať náboženské správanie a vysvetliť ho.
- Nadobudnúť náboženské vedomosti a poznanie. Žiaci sa oboznamujú so základným posolstvom kresťanskej viery, zaoberajú sa podstatnými pojmami a textami, náboženskou tradíciou, ako aj historickým pôsobením Cirkvi. Žiaci poznaním dávajú význam a zmysel tomu, čo získali vnímaním a pochopením, a vytvárajú súvis medzi poznanou náboženskou skúsenosťou a vlastným životom. Nábožensky poznávať znamená:
- identifikovať základné ľudské otázky ako náboženské
- spoznať a prehĺbiť základné otázky kresťanskej viery v Boha
- osvojovať si kresťanskú vieru v Trojjediného Boha
- pomenovať hlavné prvky Ježišovho posolstva
- náboženské poznatky usporiadať a primerane vyjadriť.
- Chápať náboženskú reč a jazyk a komunikovať ním. Žiaci sa učia klásť otázky a argumentovať, pochopiť rôzne spôsoby náboženského jazyka a komunikácie, vyjadriť svoju vlastnú religiozitu a svoj osobný vzťah k svetu a Bohu. Nábožensky komunikovať znamená:
- porozumieť základným kresťanským a biblickým slovám, výrazom a pojmom a primerane ich použiť
- rozumieť významu základných náboženských znakov, symbolov, obrazov a prvkov a dať ich do vzťahu s vlastným životom
- spoznať spoločné znaky a rozdiely náboženských presvedčení
- otvorene hovoriť s inými o náboženských témach
- použiť rôzne formy modlitby ako súčasť svojho náboženského života.
- Uvažovať a konať podľa vlastného náboženského presvedčenia. Skúsenosti a poznatky učia žiakov získať svoj pohľad na základe uvažovania a kritického myslenia, ale aj získať schopnosť robiť vlastné rozhodnutia. Nábožensky usudzovať znamená:
- spoznať, pomenovať rôzne spôsoby morálneho správania sa ľudí a hodnotiť ich dôsledky
- klásť existenciálne a transcendentálne otázky a chápať význam náboženských odpovedí na otázky o zmysle života, existencii Boha, života po smrti a pod.
- kriticky reflektovať náboženské predsudky, zaujať vlastné stanovisko voči morálnym dilemám a zdôvodniť ho.
- Vyjadriť svoju religiozitu a vieru nábožensky motivovaným konaním a životom. Žiaci sa učia rozhodnúť sa pre zodpovedné konanie voči sebe i voči druhým, a zapájať sa do spoločenského, sociálneho a cirkevného života. Nábožensky konať znamená:
- prevziať zodpovednosť za svoje konanie
- pomenovať a osvojiť si základné pravidlá správneho morálneho života
- konať podľa vlastného náboženského a morálneho úsudku.
Obsahové komponenty
Komponent A: Boh a človek
Obsahový komponent Boh a človek reflektuje predovšetkým otázky o zmysle života a o Bohu, oboznamuje so základnými prejavmi viery a náboženstva, poskytuje možnosť chápať rôzne vierovyznania a pochopiť základy vlastnej kresťanskej viery v Trojjediného Boha, ktorý stvoril svet i človeka.
Komponent B: Ježiš Kristus
Obsahový komponent Ježiš Kristus umožňuje žiakom poznať blahozvesť o živote, účinkovaní, smrti a zmŕtvychvstaní Ježiša Krista a vytvoriť si k nemu osobný vzťah.
Komponent C: Sväté písmo
Obsahový komponent Sväté Písmo otvára žiakom prístup k pochopeniu Božieho slova v biblických textoch a uvedomiť si jeho oslobodzujúcu silu a význam pre vlastný život.
Komponent D: Cirkev a sviatosti
Obsahový komponent Cirkev a sviatosti, sa zaoberá činnosťou Ducha Svätého, pozýva ku stretnutiu s kresťanmi v cirkvi a v spoločenstve, predstavuje univerzálnosť cirkvi i jej spásonosné poslanie poskytovať vo sviatostiach znaky spásy pre každého veriaceho človeka.
Komponent E: Kresťanský život
Obsahový komponent Kresťanský život ponúka žiakom priestor zaoberať sa konkrétnymi formami osobného i spoločného prežívania viery, poskytuje kritériá pre etické a morálne konanie a správanie sa človeka, motivuje k zodpovednému angažovaniu sa pre spravodlivosť, mier a starostlivosť o stvorenie a prispieva k výchove k hodnotám.
Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku pre 1. cyklus
Hlavný cieľom 1. cyklu je uviesť žiakov do náboženskej gramotnosti.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Vnímať Boha, ako stvoriteľa, vyjadrovať radosť z Božieho stvorenia a ochraňovať ho
- Komunikovať svoje predstavy o Bohu a pomenovať svoj vzťah k Bohu na základe biblických príbehov Starého a Nového zákona
- Uvedomiť si jedinečnosť seba samého i druhého človeka
- Vnímať, že na svete nikto nie je sám, každý má rodinu a kamarátov, patrí do nejakého spoločenstva, patrí do Božej rodiny
- Rozvinúť vnímavosť pre potreby blížneho a ohľaduplnú komunikáciu s druhými
- Formovať návyk pravidelnej modlitby
- Identifikovať Cirkev v miestnom spoločenstve a porozumieť bohoslužbám primeraným spôsobom
- Identifikovať morálne dobro a zlo v konaní druhých a vo vlastnom konaní
- Konfrontovať a prehodnotiť správanie pri spytovaní svedomia, dokázať sa ospravedlniť a prijať ospravedlnenie
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyjadriť radosť z Božieho stvorenia a oceniť hodnotu stvorenia pre človeka
- vnímať, že na svete nie sme samí, definovať pojmy rodina, kamarát, Božia rodina definovať a svoje miesto v týchto vzťahoch
- byť pozorní k potrebám druhých ľudí a prejaviť ochotu im pomôcť
-
vnímať modlitbu, ako jedinečný dar a súčasť života veriaceho človeka
Obsahový štandard
- pozorovanie sveta v ktorom žijeme, definovanie vzťahov v rodine, škole, v spoločnosti
- získanie základných vedomostí o Bohu – Jeho diele, o človeku – jeho upadnutí do hriechu a dôsledok ľudskej neposlušnosti, na základe biblických príbehov
-
Objavovanie a definovanie Božej lásky, starostlivosti k človeku a svetu
Ježiš Kristus
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- interpretovať základné biblické príbehy z Ježišovho života
- vnímať Ježiša Krista ako Spasiteľa sveta, ale aj ako osobného Priateľa
- byť pozorní k potrebám druhých a prejaviť ochotu im pomôcť
-
uvedomiť si príčiny a dôsledky ľudského správania, s ktorými sa stretáva a posúdiť jeho etický rozmer
Obsahový štandard
- poznávanie biblických príbehov, ktoré rozprávajú o živote, utrpení, smrti a vzkriesení Ježiša Krista
- objavovanie a definovanie moci Ježiša Krista na základe Jeho zázrakov
- pomenovanie a rozlišovanie dobra, zla a hriechu vo svete
-
objavenie potreby Ježišovej lásky k človeku aj k svetu, a potreby odpustenia hriechov
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- reprodukovať a tvorivo interpretovať biblické príbehy
- posúdiť konanie biblických postáv a vyjadriť dôsledky ich správania, oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých
-
aplikovať posolstva biblických príbehov do vlastného života
Obsahový štandard
- získavanie základných znalostí o Biblii ako Božom Slove, v ktorom sa nám zjavuje Boh
-
poznávanie vybraných biblických príbehov zo Starého zákona a Nového zákona
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- definovať čo je cirkev
- vysvetliť význam symbolov, obradov, sviatkov a kultúrnych tradícii pre človeka a spoločnosť
- poznajú význam krstu, vedia opísať obrat krst
- poznajú význam Večere Pánovej, vedia opísať obrat Večere Pánovej
-
aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite
Obsahový štandard
- poznávanie, vymenovanie a porovnávanie kresťanských sviatkov, obradov a symbolov vlastného cirkevného spoločenstva
-
vnímanie dôležitosti krstu v cirkvi ako prejav Božej milosti
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať rozdiely medzi dobrým a zlým konaním a ich dôsledkami
- konfrontovať svoje správanie s Desatorom a s konaním Ježiša Krista
- uvedomiť si svoje správanie pri spytovaní svedomia, ospravedlniť sa, či odpustiť iným
- opísať svoje dary a schopnosti, dobré aj zlé charakteristické vlastnosti
- používať elementárne pravidla slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu
-
orientovať sa v rôznych vzťahoch svojho okolia, aktívne ich rozvíja
Obsahový štandard
- pozorovanie a uvedomovanie Božej prítomnosti, starostlivosti v živote, vytváranie osobného vzťahu k Bohu
- objavovanie rôznych foriem modlitby, ako prejavu viery a spôsobu komunikácie s Bohom
- konfrontovanie vlastného správania s Desatorom
- identifikovanie vhodných a nevhodných foriem správania a prehodnotenie prejavov vlastného správania
Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku pre 2. cyklus
Hlavný cieľom 2. cyklu je, aby žiaci preukázali zvládnutie základov náboženskej gramotnosti.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Zaujať základné stanovisko k otázkam kresťanskej viery v Boha
- Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty, ich jedinečnosť, ako Boží dar
- Samostatne sa orientovať v Biblii a reprodukovať biblické príbehy
- Konfrontovať svoj život/vieru so životom/vierou biblických postáv
- Chápať Cirkev ako spoločenstvo kresťanov a vnímať sakrálny priestor ako miesto Božej prítomnosti a priestor modlitby
- Vedieť charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia, popísať a vysvetliť ich význam
- Pomenovať základné pravidlá správneho morálneho života a aplikovať ich na vlastný život
- Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať vieru v Boha na základe poznávania biblických postáv, udalosti Starého zákona
- pomenovať podstatné prvky Božieho kraľovania
- rozlíšiť rozdiely biblických právd o stvorení od iných teórií a názorov
-
charakterizovať Boha v troch osobách, porozumieť jeho pôsobeniu a vytvárať si k Nemu osobný vzťah
Obsahový štandard
- oboznamovanie a diskutovanie o rôznych názoroch na Boha, Jeho stvorenie a konanie vo svete
- uvedomenie si dôležitosti Božieho konania vo vzťahu k človeku a jeho pádu
- poznávanie Boha, ktorý sa zjavuje v troch osobách, ako Stvoriteľ, Spasiteľ a Posvätiteľ
-
identifikovanie viery v Boha cez životné osudy postáv biblických príbehov
Ježiš Kristus
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- interpretovať prvky Ježišovho posolstva o Božom kráľovstve a prepojiť ich s vlastným životom
- identifikovať Ježišovo konanie ako uskutočnenie príkazu lásky k Bohu, k blížnemu a k sebe samému
-
vyjadriť a rozvíjať vzťah k Ježišovi Kristovi ako Spasiteľovi sveta a k dielu Jeho záchrany
Obsahový štandard
- orientovanie sa v základných udalostiach Ježišovho života a diela
- získavanie vedomostí o Ježišovom diele vykúpenia a jeho význame pre svet, i život jednotlivca
-
vymenovanie charakteristiky Ježišových nasledovníkov a učeníkov, ich postojov k iným a svetu
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať vznik, základné delenie Biblie a jej význam v živote kresťana
-
identifikovať Bibliu ako Božie slovo a orientovať sa v Biblii
Obsahový štandard
- získanie základných znalostí o vzniku Biblie a jej ceste k nám
- orientovanie sa v biblických knihách, vyhľadanie príslušných textov a veršov
-
poznávanie krajiny biblických časov (práca s mapou), zvykov a tradícií
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- opísať vznik novozákonnej cirkvi, charakterizovať prvotnú cirkev
- posúdiť dôležitosť cirkvi a cirkevného spoločenstva, jej poslanie a úlohy
- vyjadriť svoj vzťah k cirkvi a nájsť si v nej svoje miesto
- charakterizovať sviatky (kedy, čo slávime), vymenovať sviatosti a cirkevné obrady, pozná a vie vymenovať sviatosti iných kresťanských denominácii
- poznať základné symboly cirkvi a ich zmysel
- poznať vierovyznania na Slovensku a spôsoby, ako prejavujú v živote jednotlivcov a komunít
-
viesť rešpektujúci, oceňujúci a konštruktívny dialóg s druhými
Obsahový štandard
- získanie znalostí o vzniku cirkvi, jej poslaní a úlohách
- objavovanie dôležitosti sviatostí a ich zasľúbení
- orientovanie sa v cirkevných sviatkoch a ich význame
-
identifikovanie a priradenie kresťanských symbolov k jednotlivým vierovyznaniam s vysvetlením ich významu
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- uvedomovať si vlastnú osobnosť, posúdiť dôležitosť svojho konania a správania vo svojom okolí ale aj vo vzťahu k Bohu
- aplikovať biblické hodnoty empatie, priateľstva, spolupráce, zodpovednosti, asertivity, čestnosti, pomoci, odvahy a vytrvalosti v situáciách každodenného života pri vzťahoch s druhými
-
osvojovať si rôzne formy modlitby, vytvoriť vlastné modlitby a interpretovať ich
Obsahový štandard
- osvojovanie rôznych foriem modlitby, spoznanie modlitieb biblických postáv
- definovanie biblických hodnôt a spôsobu aplikácie v osobnom živote
- určovanie správneho a nesprávneho konania a jeho dôsledkov vo vzťahu k jednotlivcovi, či okoliu
Vzdelávacie štandardy náboženskej výchovy/náboženstva Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku pre 3. cyklus
Hlavný cieľom 3. cyklu je rozvíjanie nadobudnutej náboženskej gramotnosti.
Ciele vzdelávania pre 3. cyklus
- Interpretovať jedinečnosť a dôstojnosť človeka na základe kresťanského posolstva
- Vnímať vlastnú vieru v kontexte iných denominácií a náboženstiev a identifikovať, čo znamená byť kresťanom
- Rozlíšiť dôležité prvky iných náboženstiev a s rešpektom pristupovať k ľuďom s iným náboženským presvedčením
- Uvedomiť si historickosť osoby Ježiša Krista a reflektovať nasledovanie Ježišovho učenia ako impulzy pre ich vlastné konanie
- Interpretovať biblické príbehy zo Starého a Nového zákona a stotožňovať sa s biblickými postavami, ktoré sú vzorom viery v Boha
- Vnímať Bibliu ako Božie slovo a vedieť zdôvodniť aktuálnosť Svätého písma a jeho odkaz pre súčasný život
- Charakterizovať jednotlivé liturgické obdobia a popísať symboly liturgických období, definovať význam sviatosti a opísať cirkevné obrady
- Vnímať Cirkev v jej historických súvislostiach a zdôvodniť hlavné historické udalosti, ktoré formovali jej život
- Konfrontovať sa s Desatorom a s dvojprikázaním lásky, aplikovať pravidlá správneho morálneho života na vlastný život
- Usilovať o prosociálne správanie a o zodpovednosť za svoj život, za svoje správanie voči iným ľuďom a k svetu
- Vnímať seba a ostatných ako jedinečných, pristupovať k ním s rešpektom a zodpovedne zaobchádzať so svojou sexualitou
- Komunikovať konštruktívne s ohľadom na perspektívu iných ľudí a prehlbovanie osobných vzťahov
Boh a človek
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- reflektovať svoje predstavy o Bohu a svoj vzťah k Bohu
- reflektovať Božiu starostlivosť pre človeka a jeho šťastie
- posúdiť dôsledky hriechu v živote človeka a spoločnosti, rozlíšiť hriech skutočný a dedičný
-
porovnať konanie a správanie jednotlivých biblických postáv a posúdiť ich v kontexte nášho života
Obsahový štandard
- získavanie a prehĺbenie vedomostí o Bohu, objavenie Božieho plánu v Jeho konaní vo vzťahu k človeku a svetu
-
identifikovanie viery ako odpovede kresťana na Božiu lásku
Ježiš Kristus
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zdôvodniť historickosť osoby Ježiša Krista
- reflektovať konanie Ježiša ako Božieho Syna
- chápať potrebu a význam Ježišovej obete vo vzťahu k človeku a jeho budúcnosti
-
konfrontovať vlastné postoje s postojmi a konaním Ježiša
Obsahový štandard
- poznávanie života a diela Ježiša Krista v kontexte historických udalosti tykajúcich sa jeho života
- poznávanie zmyslu Ježišovho utrpenia a vzkriesenia a jeho významu v dejinách spásy
-
identifikovanie Ježiša Krista cez jeho verejné účinkovanie a učenie
Sväté písmo
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať základné fakty o Biblii, ako o knihe
- identifikovať Bibliu ako Božie slovo a zdôvodniť jeho aktuálnosť v každodennom živote
- reprodukovať príbehy biblických postáv a vyhodnotiť ich konanie
- porovnať posolstvo Starej a Novej zmluvy a vnímať ich súvislosti
- samostatne pracovať s Bibliou, vyhľadávať vybrané texty a verše
- transformovať a aplikovať biblické podobenstva a princípy do súčasnej doby a do vlastného života
-
analyzovať a vyhodnotiť morálne dilematickú situáciu
Obsahový štandard
- identifikovanie evanjelia, ako radostnej zvesti, poznávanie pôvodu a vzniku Evanjelií, ich významu pre dnešného človeka
-
pracovanie s biblickými textami, orientovanie sa v Biblii a hľadanie odkazu pre osobnostný život, t.j. formovanie pravidelného návyku čítania Biblie
Cirkev a sviatosti
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- reflektovať cirkev, ako spoločenstvo kresťanov, ktorí sa zhromažďujú v mene Ježiša Krista a pokračujú v jeho poslaní
- opísať základné spoločné znaky, podobnosti a rozdiely medzi svetovými náboženstvami a kultúrami
- charakterizovať vlastnú cirkev, jej štruktúru a organizácie
- vymenovať významné osobnosti v cirkevných dejín a dopad ich konania na cirkev a spoločnosť
- pomenovať osobnosti svojej cirkvi v súčasnosti, ale aj osobnosti vlastného cirkevného zboru (spoločenstva)
- posúdiť hodnotu sviatostí vo svojom živote, vysvetliť ich význam v živote kresťana
- zdôvodniť potrebu diakonie, misie, charity pre iných ľudí a ich úlohy
-
rozlíšiť rôzne typy správania k druhým a zvoliť si to, ktoré je spravodlivé a prosociálne
Obsahový štandard
- prehĺbenie vedomostí o sviatostiach a ich zmysle v živote kresťana
- orientovanie sa v cirkevných dejinách a oboznámenie sa s významnými osobnosťami cirkevných dejín
- určovanie dôležitých historických medzníkov v dejinách cirkvi
- pomenovanie hlavných znakov a charakteristík svetových náboženstiev
- pomenovanie spoločných a rozdielnych znakov a charakteristík jednotlivých kresťanských cirkví
Kresťanský život
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zdôvodniť význam Zákona a evanjelia v živote kresťana a kriticky zhodnotiť dopad porušovania prikázaní pre život človeka
- posúdiť a kriticky zhodnotiť učenie rôznych náboženstiev, spoločností a siekt
- aplikovať potrebu tolerancie a akceptácie iných názorov a postojov, vedieť vysvetliť čo je úcta a autorita
- reflektovať správne morálne správanie vo vzťahu k sebe, k druhým a ku prostrediu
- diskutovať o potrebe svojho osobného rastu vo viere, priznávať sa ku svojej viere a cirkvi
- diskutovať o zmysle života, plánovať si budúcnosť
- vytvárať svoju identitu vo vzťahu k témam intimity, sexuality a rodičovstva
-
vstupovať do projektov zameraných na pomoc iným
Obsahový štandard
- Vytvorenie vlastného rebríčka hodnôt a zamýšľanie sa nad vlastným životom a jeho smerovaním
- Orientovanie sa vo vlastných potrebách v duchovnom raste
- Vytváranie etických postojov na základe kresťanských hodnôt (Desatora a dvojprikázania lásky) a v porovnaní s hodnotami iných ľudí a spoločenstiev
- Formovanie vlastného postoja k Bohu a spoločenstvu ľudí, budovanie tolerancie k iným ľuďom, k iným názorom a postojom