Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- sledovať, pochopiť a adekvátne reagovať na bežné príkazy, pozdravy, pokyny a zdvorilostné prejavy, vnímať prejav učiteľa a porozumieť základným informáciám,
- používať pri dialógoch adekvátne zdvorilostné frázy primerané k danej situácii,
- odpovedať na otázky súvisiace s prečítaným alebo počutým textom a tvoriť otázky,
- diskutovať v skupinách a povedať svoj názor, používať jednoduchú argumentáciu informácií a názorov,
- v dialógu uplatňovať zásady spolupráce, dodržiavať pravidlá vecnej, sociálne primeranej a etickej interakcie a komunikácie.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- rozlišovanie komunikačnej interakcie podľa prostredia, komunikačného partnera a komunikačného zámeru so zohľadnením zásad kooperácie a zdvorilosti;
- nacvičovanie interakcie v rôznych komunikačných situáciách.
Dialogická komunikácia, diskusia a kooperácia
- nacvičovanie kooperácie v priamom alebo v sprostredkovanom dialógu: komunikovať primerané množstvo informácií, hovoriť pravdivo, k veci, jasne a zrozumiteľne;
- dodržiavanie zásad zdvorilosti (takt, veľkorysosť, uspokojenie, súhlas, skromnosť, sympatia) a ich uplatňovanie v komunikácii.
Korešpondencia
- nácvik bežnej a úradnej elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu;
- používanie veľkých písmen na vyjadrenie úcty.
- Komunikačné prostriedky a pravidlá
- porozumenie a používanie tematickej a jednoduchej odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania interakčných aktivít;
- nadväzovanie replík v dialógu, používanie vhodných prostriedkov (oslovenia, častice, zámenné a iné synonymá).
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- správne vyslovovať všetky hlásky[1] nemeckej abecedy, frekventované slová, slovné spojenia,
- vyjadriť svoje pocity, náladu, vôľu, názor,
- reprodukovať stručný obsah prečítaného alebo počutého textu, krátkych dialógov a príbehov pomocou podporných otázok alebo obrázkov,
- rozprávať obsahovo súdržné texty s rôznym komunikačným zámerom v súvislostiach praktického života.
Obsahový štandard
Príprava a prezentácia hovoreného prejavu
- písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, tvorba konceptu, úprava textu;
- vhodné stratégie prípravy a úpravy textu (obsahové, jazykové a vizuálne);
- nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- sebareflexia prezentovaného prejavu;
- aktívne a kritické počúvanie hovorených prejavov iných.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- nadväzovanie replík v dialógu, používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, pripájacie častice, zámenné a iné synonymá);
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v domácich a v cudzích slovách;
- situačne vhodné používanie zvukových, pohybových a mimojazykových prostriedkov;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v písanej a v elektronickej interakci.
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť jednoduché písomné odpovede na otázky,
- napísať krátku, veľmi jednoduchú textovú správu/email, v ktorej poskytne informáciu alebo sa niečo spýta,
- odpovedať na krátke správy alebo oznámenia (blahoželanie k narodeninám, pozvánka na oslavu),
- písať krátke obsahovo súdržné texty s rôznym komunikačným zámerom v súvislostiach praktického života,
- pri tvorbe písomného prejavu aplikovať osvojené základné pravidlá nemeckého pravopisu,
- text prečítať, uvedomiť si jeho obsah, písať po celých slovách/vetách, skontrolovať napísané slovo/vetu a porovnať s predlohou.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
- individuálna voľba témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho/reálneho adresáta;
- voľba vhodného slohového postupu na komunikovanie zamýšľaného obsahu;
- tvorenie konceptu a jeho upravovanie po obsahovej, kompozičnej a jazykovej stránke.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- porozumenie produkčnej úlohy a stanovenie cieľa písania;
- plánovanie efektívnych stratégií pri tvorení textu, v prípade neefektívnej stratégie úprava zaužívaného postupu pri tvorení.
- Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
- tvorenie a vypĺňanie administratívnych textov: plagát, úradné formuláre, prihláška, životopis;
- krátke vyjadrenie subjektívneho názoru na všeobecne známu tému v úvahovom texte;
- krátke písomné vyjadrenie názoru na aktuálne témy.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- syntaktické prostriedky: hlavné a vedľajšie vety (dass, weil, wenn) ako prostriedky rozvíjania témy a vyjadrovania logických vzťahov v texte;
- slovotvorné prostriedky: úloha slovotvorby pri porozumení odborných termínov a pri porozumení textu (slovotvorná stavba napovedá význam slova; slová z rovnakého slovotvorného hniezda sú prostriedkom súdržnosti textu); motivačný vzťah medzi základovým a utvoreným slovom (slovotvorná stavba), slovotvorné spôsoby (odvodzovanie, skladanie), slovotvorné prostriedky (predpony, prípony, slovotvorný základ);
- morfologické prostriedky: základné významové skupiny plnovýznamových slovných druhov: podstatné mená (určitý, neurčitý člen a rod podstatných mien, skoloňovanie podstatných mien (Nominativ, Dativ, Akusativ), zložené slová, pomocné slovesá – haben, sein, slovesá pravidelné a nepravidelné v prítomnom, budúcom a v perfekte, prídavné mená (stupňovanie) čísla (základné, radové), dátum, čas, zámená (osobné, privlastňovacie), trpný rod;
- porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- využívanie sugestívnej funkcie komunikačných prostriedkov: zámerné opakovanie.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- automatizácia získaných pravopisných zručností pri jednotlivých pravopisných princípoch;
- interpunkčný pravopis: písanie čiarky v hlavnej a vedľajších vetách; pravopis ďalších interpunkčných znamienok (bodkočiarka, dvojbodka, pomlčka atď.);
- sémantický pravopis: nacvičovanie pravopisu zemepisných názvov, názvov štátov, ulíc, (v prepojení s učivom ďalších vzdelávacích oblastí).
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť krátkemu súvislému prečítanému alebo počutému textu,
- plynule čítať známe texty s porozumením, pri čítaní dodržiavať správne tempo, intonáciu a výslovnosť[2],
- počúvať a/alebo samostatne čítať texty podľa svojho záujmu, posudzovať pravdivosť informácií z textu.
Obsahový štandard
Porozumenie textu a využitie získaných informácií
- analytické počúvanie, čítanie a prezeranie rôznych druhov a žánrov krátkeho vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
- porozumenie hlavným informáciám v súvislých a nesúvislých textoch;
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie v závislosti od cieľov čitateľa/poslucháča, vyhodnocovanie cieľov, reflexia a komunikovanie výsledkov čítania alebo počúvania;
- formovanie základných spôsobilostí informačnej gramotnosti – stratégií zvládania kvantity a rozlišovania kvality dostupných informácií;
Vlastnosti textu
- rozlišovanie textov podľa komunikačného zámeru: informovať, objasniť, argumentovať, presvedčiť, zaujať, emocionálne pôsobiť;
- Žánre vecného textu
- porozumenie krátkym, jednoduchým odborným textom: krátky jednoduchý odborný článok, interview, návod na použitie výrobku, webové stránky, prezentácie, plagát;
Význam jazyka, komunikačné prostriedky a pravidlá
- porozumenie a používanie tematickej a jednoduchej odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- poznávanie histórie a jazykovej situácie nemeckej národnostnej menšiny na Slovensku;
- individuálny vzťah žiaka k jazykom, porozumenie problematike viacjazyčnosti na území a mimo územia štátu;
- využitie znalostí jazykových prostriedkov pri porozumení textu.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- rozlíšiť základné žánre literatúry pre deti a základné komponenty umeleckého textu,
- vyjadriť vzťah a názor k literárnemu textu a ilustráciám,
- zarecitovať báseň,
- tvoriť a rozprávať texty na základe vlastných skúseností a zážitkov, vyjadriť svoje emócie.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- prerozprávanie (samostatné alebo s pomocou poznámok alebo otázok) obsahu čítaného alebo počúvaného textu.
Čítanie pre zážitok
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického a filmového spracovania a z ilustrácií verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- čítanie pre potešenie a zážitok, čítanie textov, diel, mediálnych obsahov podľa vlastného výberu a diskusie o prečítanom.
Samostatný čitateľ
- pravidelné vyhotovovanie tvorivých záznamov o knihách, svojom čitateľstve a jeho pokrokoch: tvorba myšlienkových máp, záznam posolstiev z textov, dojmov z čítania;
- rozširovanie čitateľského teritória (e-knihy, časopisy, internet, audioknihy);
- budovanie čitateľských rituálov a trvalých čitateľských návykov.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- budovanie schopnosti vedome pracovať s textom ako so zmysluplným zdrojom poznatkov a zážitku;
- pomenovanie toho, čomu neporozumeli, kladenie otázok, namietanie, spájanie textu a jeho obsahu so svojimi skúsenosťami, predstavami a s nadobudnutými poznatkami.
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.