Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- nadviazať kontakt s komunikačným partnerom: pozdraviť sa, predstaviť sa, poďakovať sa ospravedlniť sa,
- jednoducho sformulovať prosbu, prianie, súhlas, nesúhlas, námietku a jednoduché zdôvodnenie,
- viesť jednoduchý dialóg,
- spolupracovať v skupine.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
- správne používanie pozdravov, predstavenia sa v známom komunikačnom prostredí;
-
formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia.
Komunikačné zámery
- formulovanie prosby, priania, nesúhlasu a námietky,
- formulovanie jednoduchého zdôvodnenia vlastného rozhodnutia a konania;
-
požiadanie o informáciu a poskytnutie informácie.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- tvorenie jednoduchého dialógu: kladenie otázok a formulovanie odpovedí, pravidelné striedanie replík oboch komunikačných partnerov;
- rozhovor v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh;
-
realizácia detskej hry s dialogickým prejavom.
Jazykové prostriedky
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
- formulovanie slovných spojení a viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie; želacie vety);
- správne vyjadrenie a rozlišovanie melódie viet podľa komunikačného zámeru.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- určiť hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
- vyrozprávať jednoduchý príbeh na základe otázok,
- v hovorenom prejave zrozumiteľne artikulovať.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
- zhromažďovanie slov podľa témy s pomocou učiteľa;
- tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
- správna artikulácia, výslovnosť,
- pozorné počúvanie hovoreného prejavu a iných;
- formulovanie odpovedí na položené otázky.
Žánre hovoreného textu
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
- jednoduché rozprávanie na základe otázok;
- jednoduchý opis: určiť hlavné znaky;
Jazykové prostriedky
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách;
- používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, výzva (rozkaz, prosba);
- zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí?;
- uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť samohlások a spoluhlások).
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- písať všetky písmená rusínskej azbuky;
- odpísať písaný a tlačený text;
- tvoriť jednoduchý obrazovo písaný text s pomocou;
- určiť a zapísať hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
- uplatňovať základy pravopisu pri písaní: rozlišovať krátke a dlhé samohlásky a spoluhlásky, rozdeľovať slová podľa slabičného princípu, písať veľké začiatočné písmená, písať interpunkčné znamienko na konci vety.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
- fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno;
- písanie malých a veľkých písmen rusínskej azbuky;
- písanie slabík, slov, viet;
Proces tvorenia textu
- výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
- zhromažďovania slov podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa;
- tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
Žánre písaného textu
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
- poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
- vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
- tvorenie jednoduchých obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, jednoduché projektové práce);
- tvorenie jednoduchého opisného textu: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
- vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
- rozlišovanie samohlások, spoluhlások a jotované písmená; správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu;
- rozlišovanie používania i/и/ы;
- písanie veľkého písmena na začiatku vety, rozlišovanie pravopisu všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
- interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas a potichu primerane náročné vecné texty,
- na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom a čítanom vecnom texte,
- na základe otázok získané informácie stručne zhrnúť a text reprodukovať.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
- čítanie písmen rusínskej azbuky;
- poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
- nácvik čítania slabík, slov, viet a krátkych textov;
- oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa;
Porozumenie textu
- vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
- identifikovanie kľúčových slov v texte a ich jednoduché zaznamenanie;
- identifikovanie doslovných informácií v texte na základe otázok;
- stručné zhrnutie získaných informácií s pomocou učiteľa;
- jednoduchá reprodukcia textu na základe otázok.
Žánre vecného textu
- vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (kto, čo, kde, kedy): oznam a správa;
- porozumenie dejovej postupnosti, konania postáv a sprostredkovanej skúsenosti v rozprávacom texte: rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
- identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
- orientácia v jednoduchých nesúvislých textoch: zoznam, rozvrh, plán, tabuľka s pomocou učiteľa;
- porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným alebo obrazovo-hovoreným textom: jednoduché schémy a náčrty, piktogramy, obrazové encyklopédie;
- pri praktickej práci s textom používanie pojmov: nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica.
Jazykové prostriedky
- poznávanie významu a využitia pravopisu v texte;
- poznávanie významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách, poznávanie tvarov slovesa v texte; poznávanie všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov;
- identifikovanie komunikačného zámeru vety v texte.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- prečítať s porozumením primerane náročné texty;
- odpovedať na otázky k čítanému alebo počúvanému textu;
- identifikovať v texte to, čo ich zaujalo (myšlienky, slová, ilustrácie);
- vyjadriť svoje pocity, myšlienky, zážitky z čítaného/počúvaného textu a z ilustrácií;
- predniesť naspamäť primerane náročný literárny text – riekanku, vyčítanku;
- dramatizovať vhodné literárne texty;
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen rusínskej azbuky;
- fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
- poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
- syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
- čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých literárnych textov;
- uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
- identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa;
- identifikácia literárnych postáv, opis prostredia;
- orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
- vypracovanie jednoduchej osnovy na základe otázok;
- prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
- orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
- oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa.
Literárnoteoretické pojmy
- Žánre umeleckých textov
- žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, piesne, detské ľudové hry);
- vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň;
- príslovie, porekadlo;
- príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
- rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantazijná, zvieracia, realistická;
- Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, účinkujúci, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra;
- Štylizácia textu: dialóg;
- Štruktúra diela: nadpis, téma, verš, strofa, odsek, kapitola, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja;
- Metrika: rým, rytmus.
Tematické okruhy a žánre na výber
tematické okruhy pre 1. cyklus: domov, rodina, priateľstvo, medziľudské vzťahy, medzigeneračné vzťahy a porozumenie, česť/čestnosť, záľuby a koníčky, zdravie, dobro, zlo, pravda a lož, hra, humor, príroda okolo nás, svet zvierat, pomoc iným, rodná krajina, zvyky, tradície a kultúra;
čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov rusínskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov: rozprávka, povesť, príbeh, obrázkový príbeh, komiks, nonsensová poézia a próza, bájka, riekanka, hádanka, pieseň, báseň.