Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- viesť dialóg primerane téme;
- viesť komunikáciu v skupine rovesníkov;
- vyjadriť pochvalu, ocenenie, námietku alebo nesúhlas sociálne primeraným spôsobom;
- použiť základné žánre korešpondencie.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
- získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov;
- porovnávanie komunikačných zvyklostí v rusínčine a v inom jazyku;
- zdokonaľovanie skupinového dialógu.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- stavba dialógu: nadviazanie kontaktu, obsah dialógu – striedanie replík;
- pravidlá vedenia dialógu: aktívne počúvať komunikačného partnera, vecne a jazykovo primerane reagovať na jeho repliky, neskákať si do reči, povzbudiť, pochváliť a oceniť komunikačného partnera, uplatňovať zdvorilosť;
- nácvik dialógu v rôznych komunikačných situáciách
Korešpondencia
- porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie v bežnej komunikácii;
- nácvik písania základných žánrov korešpondencie: pohľadnica, súkromný list, krátka textová správa (sms, čet), jednoduchý e-mail s pomocou učiteľa.
Jazykové prostriedky
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém;
- formulovanie viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti
; - uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v písanej a elektronickej korešpondencii.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- vyrozprávať príbeh so zápletkou a jej riešením s pomocou učiteľa;
- sformulovať jednoduchý opis pracovného postupu;
- opísať objekty vystavené priamemu pozorovaniu;
- predniesť jednoduchý rečnícky prejav;
- aktívne počúvať hovorený prejav, klásť otázky k obsahu textu;
- uplatniť v hovorenom prejave situačne vhodné jazykové, zvukové a pohybové prostriedky.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- samostatný výber témy prejavu podľa komunikačného zámeru;
- spôsoby zhromažďovania informácií potrebných na rozvíjanie témy;
- vytvorenie osnovy textu s pomocou učiteľa;
- prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy alebo školy;
- využitie jednoduchých grafických nástrojov;
- kladenie otázok k obsahu a k jazyku počúvaného textu;
- kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu;
- formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky;
Žánre hovoreného textu
- tvorenie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa (napr. do školského rozhlasu), pozvanie (na školské/záujmové podujatie);
- rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
- tvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu, opisu predmetu, osoby, živočícha na základe priameho pozorovania;
- vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému;
- nácvik jednoduchého rečníckeho prejavu s informačnou funkciou (sprevádzanie návštevy po škole, obci).
Jazykové prostriedky
- používanie vhodnej rozšírenej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová a frazémy);
- zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (kvantita, spodobovanie, splývavá výslovnosť, výslovnosť spoluhláskových skupín).
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému s pomocou učiteľa;
- zhromaždiť potrebné informácie na tvorbu písaného textu;
- napísať príbeh alebo osobný zážitok s pomocou učiteľa so zápletkou;
- vytvoriť jednoduchý opis pracovného postupu;
- opísať objekty vystavené priamemu pozorovaniu;
- uplatniť grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu;
- uplatniť osvojené pravopisné pravidlá pri písaní.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- výber témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho adresáta;
- využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme;
- členenie textu s využitím stručnej osnovy;
- tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, textu;
- pravopisná korektúra v rozsahu osvojených pravopisných zručností;
- grafická úprava textu (aj pomocou základných možností textového editora);
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy
Žánre písaného textu
- písanie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa, písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie;
- stručné písomné zhrnutie odborných informácií s pomocou učiteľa;
- písanie reálneho alebo vymysleného príbehu so zápletkou;
- vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu;
- vytvorenie opisu predmetu, osoby, živočícha na základe priameho pozorovania;
Jazykové prostriedky
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
- využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom a elektronickom texte;
- pravopis písmena ь (mäkký znak);
- nácvik pravopisu ďalších významových skupín vlastných podstatných mien (názvy ulíc, zemepisné názvy v prepojení s učivom ďalších vzdelávacích oblastí);
- písanie interpunkčných znamienok v priamej reči;
- nacvičovanie morfematického pravopisu pri spodobovaní hlások v jednotlivých pozíciách;
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- aktívne počúvať a samostatne prečítať primerane náročný vecný
- identifikovať doslovné (explicitné) informácie v počúvanom a v čítanom texte;
- vyvodiť informácie z nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textov;
- reprodukovať a zhrnúť získané informácie;
- vyjadriť svoj názor na čítané/počúvané texty;
- odlíšiť texty podľa komunikačného zámeru;
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- aktívne počúvanie, samostatné čítanie a prezeranie primeraných žánrov vecného textu;
- reprodukovanie obsahu textu, rozhovor o texte;
- úlohy na porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte: vyhľadanie faktov,
- rozpoznávanie štruktúry textu: úlohy na porozumenie nadväznosti viet a odsekov v texte, členenie textu na časti pomocou osnovy;
- využitie osnovy pri reprodukcii textu;
- identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí;
- tvorenie vlastných otázok k textu;
Žánre vecného textu
- rozpoznanie základných znakov informačného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť;
- porozumenie informačným žánrom: odborná informácia, úradná pozvánka, úradný oznam, mediálna správa;
- porozumenie nesúvislým informačným žánrom: jazykový slovník, graf, mapa, diagram, schéma, náčrt;
- porozumenie rozprávaciemu textu: subjektívnosť, časová následnosť, príčinno-dôsledkové vzťahy;
- porozumenie a rozpoznanie základných znakov príbehu so zápletkou, porozumenie zámernosti konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu;
- porozumenie a rozpoznanie základných znakov jednoduchého opisu: opis pracovného postupu, opis objektu (predmet, živočích, osoba);
- porozumenie jednoduchých rečníckych prejavov.
Jazykové prostriedky
- rozoznávanie prostriedkov nadväzovania viet v texte;
- rozvíjanie slovesa vo vete a vyjadrovanie rôznych syntaktických významov (kto, čo, aký, kde, kedy, ako);
- úloha súvetnej stavby pri porozumení textu (základné typy jednoduchého súvetia v podobe vetných modelov, bez použitia terminológie);
- základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
- pojem skloňovanie a pádové otázky; rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien a zámen v texte; rozlišovanie slovesného času;
- viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy);
- rozširovanie slovnej zásoby tvorením nových slov predponami a príponami;
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- aktívne počúvať a prečítať s porozumením primerane náročný literárny text;
- vyhľadať explicitné významy a vyvodiť základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu;
- vyjadriť svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne;
- dramatizovať vybrané texty aj s pomocou zástupných rekvizít;
- vytvoriť otázky k čítanému alebo počúvanému textu;
- odlíšiť diela z poézie, prózy a drámy na základe štruktúrnych prvkov textu;
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou;
- vyvodzovanie základných implicitných významov z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
- pokus o formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného vlastnými slovami;
- porozumenie literárnym pojmom umeleckému zobrazeniu skutočnosti, obrazným a symbolickým významom slov: rytmus, refrén, rozprávač;
- porovnávanie rôznych typov spracovania príbehu (dramatická, rozhlasová, filmová podoba).
Čítanie pre zážitok
- čítanie kníh, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov a s menším počtom ilustrácií v pomere k textu);
- opakované čítanie obľúbených textov, tém a žánrov podľa záujmov;
- pátranie po rozprávkach, príbehoch, povestiach a mýtoch k histórii obce alebo regiónu, zaznamenávanie;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu;
Samostatný čitateľ
- samostatný a cielený výber kníh a časopisov na čítanie;
- identifikácia postáv, faktov, dejov v texte;
Tematické okruhy a žánre na výber
tematické okruhy z 1. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady: sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť – nespravodlivosť, odlišnosť od iných, zdravý životný štýl, bohatstvo – chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, životné prostredie, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;
čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov rusínskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. cyklu sa obohacuje o scenár, divadelnú hru, rozhlasovú hru, legendu, baladu, poviedku, fantasy literatúru.