Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- s pomocou učiteľa viesť dialóg k téme.
- rešpektovať názor komunikačného partnera, námietku alebo nesúhlas vyjadriť sociálne primeraným spôsobom.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
- pozorovanie komunikačných zvyklostí v ukrajinskom a v inom jazyku.
Dialogická komunikácia
- oboznamovanie sa s rizíkami dialógu vo verejnom alebo v internetovom prostredí;
- nacvičovanie nadväzovania kontaktu s využitím pravidiel vedenia dialógu v súkromnom a vo verejnom prostredí.
Korešpondencia
- porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie s pomocou učiteľa.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu;
- oboznamovanie sa s rozdielmi medzi ukrajinskými a slovenskými slovami.
Hovorená produkcia[1]
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu v rozsahu viacerých viet (jednoduchých a zrozumiteľných).
- počúvať/sledovať hovorené prejavy iných, klásť otázky.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
- usporadúvanie informácií a vytváranie osnovy textu s pomocou učiteľa.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- počúvanie hovoreného prejavu;
- oboznamovanie sa s jednoduchými grafickými nástrojmi na zlepšovanie štruktúry textu.
Žánre hovoreného prejavu
- rozlišovanie jednoduchých odborných informácií určených pre verejné školské prostredie;
- rozprávanie prežitej skúsenosti s pomocou učiteľa;
- opisovanie jednoduchých pracovných postupov na základe priameho pozorovania.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
- porovnávanie a odlišovanie spisovnej a nárečovej výslovnosti;
- charakterizovanie a určovanie gramatických kategórií v ukrajinčine v porovnaní so slovenčinou.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromažďovať potrebné informácie a tvoriť jednoduchý písaný text na zvolenú tému.
- opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu s pomocou učiteľa.
- vyhľadávať v akomkoľvek texte informácie s pomocou učiteľa.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
- nacvičovanie komunikačného zámeru prostredníctvom vhodného slohového postupu;
- členenie textu s využitím stručnej osnovy s pomocou učiteľa;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- porozumenie zadania a sledovanie priebehu tvorenia textu;
- samoposúdenie vlastného písania;
- nacvičovanie vylepšenia písaného textu.
Žánre písaného textu
- pozorovanie informačných textov určených pre školské prostredie;
- vyjadrovanie zámernosti konania postáv v reálnom príbehu;
- porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie s pomocou učiteľa;
- nácvik písania: pohľadnice, krátkej textovej správy (sms, čet), jednoduchého e-mailu;
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- nacvičovanie pravopisných zručností v ukrajinských slovách.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyjadriť a zdôvodniť svoj názor na čítaný text.
- usilovať sa o komunikačné porozumenie so spolužiakmi z viacjazyčného prostredia.
- s pomocou učiteľa prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- počúvanie, samostatné čítanie primeraných žánrov vecného textu;
- reprodukovanie obsahu umeleckého textu s pomocou učiteľa;
- porozumenie informáciám, objasňovanie nových pojmov a slov;
- vyjadrovanie názoru a jeho jednoduché zdôvodňovanie pomocou ústnych otázok;
- rozpoznanie štruktúry textu, členenie na časti pomocou osnovy s pomocou učiteľa.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- hodnotenie vlastného porozumenia na základe systematickej spätnej väzby;
- vymedzovanie potrebného času a voľba vhodného postupu pri práci s textom;
- vnímanie seba ako aktívneho čitateľa/poslucháča schopného zlepšovať výsledky čítania/počúvania v komunikácii.
Žánre vecného textu
- porozumenie súvislým informačným a opisným žánrom, primeraným reklamným textom a jednoduchým rečníckym prejavom;
- vnímanie príbehu, pozorovanie konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozoznávanie rôznych syntaktických významov;
- vnímanie morfologického rozboru ohybných slovných druhov;
- porozumenie významov nových alebo neznámych slov z textu.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zoznamovať sa s ďalšími témami ukrajinských autorov.
- vyjadriť svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- počúvaného textu so zachovaním časovej a logickej postupnosti;
- vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu;
- vyvodzovanie významu z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
- vysvetľovanie významu neznámych slov, slovných spojení.
Čítanie pre zážitok
- formovanie jednoduchých čitateľských rituálov, empatií, súcitov, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu pri individuálnom čítaní;
- uvedomovanie si autorstva literárnych diel.
Samostatný / sebavedomý čitateľ
- reflexia čítania ukážok v oblasti rôznych žánrov;
- vyhľadávanie rôznych dostupných druhov knižnice pre vlastný samostatný výber kníh, audiokníh, časopisov, internetových článkov.
Metakognitívne procesy pri čítaní s porozumením
- hodnotenie vlastného porozumenia kladením otázok a riešením jednoduchých úloh;
- plánovanie čítania a odhadovanie času na čítanie.
Žánre na výber
- žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry);
- báseň, príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
- rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantastická, zvieracia, realistická
- Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra;
- Štylizácia textu: dialóg;
- Štruktúra diela: nadpis, téma, odsek, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja;
- Metrika: rým.
Tematické okruhy pre 2. cyklus
- sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť, nespravodlivosť zdravý životný štýl, bohatstvo, chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi.
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou ↑