Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- zapájať sa do rozhovoru vhodným spoločenským tónom a rešpektovať základné komunikačné pravidlá aj príslušníkov iných národov a kultúr.
- používať pri vedení dialógu zásady zdvorilosti.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- používanie jednotlivých jednoduchých variet ukrajinčiny, oboznamovanie sa so základnými znakmi ukrajinských nárečí;
- nacvičovanie komunikačnej interakcie vo viacerých jazykoch;
Efektívna a asertívna komunikácia
- využívanie primeraného množstva informácií v dialógu;
- nacvičovanie skupinovej diskusie na aktuálnu alebo odbornú tému prostredníctvom
- rôznych argumentov a argumentačných techník;
- používanie internetovej diskusie zapojením sa do diskusného fóra.
Neformálna a formálna korešpondencia
- nacvičovanie bežnej a úradnej elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu;
- aplikovanie jazykových špecifík krátkych textových správ.
- Komunikačné prostriedky a pravidlá
- porozumenie tematickej a odbornej slovnej zásoby;
- využívanie komunikačných prostriedkov s uplatňovaním pravidiel spisovnej výslovnosti v písanej a v elektronickej interakcii.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyhodnocovať riziká komunikácie v internetovom prostredí;
- diskutovať v skupinách o prečítanom texte a používať jednoduchú argumentáciu informácií a názorov.
Obsahový štandard
Kultivovanie hovoreného prejavu
- zhromažďovanie materiálu na prípravu a úpravu textu;
- využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov;
- prezentovanie kultivovaneho prednesu hovoreného prejavu a v prostredí triedy.
Kritické počúvanie a analýza hovoreného/počúvaného prejavu
- počúvanie hovorených prejavov iných;
- analyzovanie a hodnotenie obsahovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií;
- formulovanie argumentov pri vyjadrovaní stanoviska k inému hovorenému prejavu.
Žánre hovorového a obrazovo-hovoreného textu
- identifikovanie a zovšeobecňovanie poznatkov o slohových útvaroch/žánroch hovoreného alebo obrazovo-hovoreného textu;
- vyjadrovanie názoru na aktuálne témy.
Komunikačné prostriedky a pravidlá odborného hovoreného a obrazovo-hovoreného prejavu
- používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- nacvičovanie pravidiel spisovnej výslovnosti;
- zapájanie sa do rozhovorov a rešpektovanie základných komunikačných pravidiel.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže
- monitorovať priebeh vlastného písania ako prostriedok sebavyjadrenia.
- pri úprave formy textu používať počítačové textové editory.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- komunikovanie podľa vhodného slohového postupu;
- upravovanie obrazovej a grafickej zložky textu pri digitálnych komunikátoch a využívanie ďalších možností textového editora;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- porozumenie úlohy, stanovenie cieľa písania, analyzovanie a hodnotenie textu vzhľadom na komunikačný zámer, slohový postup a adresáta;
- zhromažďovanie a triedenie vhodného jazykového materiálu;
- koncentrovanie pozornosti, potlačenie rušivých podnetov.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
- vyjadrovanie rôznych komunikačných zámerov s využitím jednotlivých slohových postupov s cieľom presvedčiť adresáta;
- sebavyjadrenie prostredníctvom tvorivého písania.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie syntaktických významov vo vete pri písanej produkcii;
- porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- získavanie pravopisných zručností v oblasti morfológie, gramatiky a interpunkcie.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať funkcie jazyka.
- rozvíjať pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
- získavať informácie z viacerých zdrojov, overovať ich pravdivosť.
Obsahový štandard
Porozumenie textu a využitie získaných informácií
- porozumenie súvislým, textom;
- vyvodzovanie informácií z textu, prehlbujúc základné porozumenie textu;
- získavanie a posúdenie pravdivosti informácií z rôznych informačných zdrojov na základe konfrontácie;
- zdieľanie a prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii, vecné reagovanie na argumenty účastníkov diskusie.
Metakognitívne procesy pri spracovaní informácií
- orientovanie sa v dostupných primárnych a sekundárnych informačných zdrojoch;
- komunikovanie výsledkov čítania alebo počúvania podľa vlastného výberu;
- upevňovanie osvojených stratégií čítania v digitálnom prostredí;
- formovanie základných spôsobilostí informačnej gramotnosti.
Vlastnosti textu na novú stranu
- rozvíjanie témy, usporiadanie viet a odsekov podľa použitého slohového postupu;
- porovnávanie textov podľa obsahu a slohového postupu.
Žánre vecného textu
- analyzovanie propagačnej a presvedčovacej funkcie v rôznych druhoch reklamného textu s pomocou učiteľa;
- porozumenie a rozlišovanie rečníckych žánrov.
Komunikačné prostriedky a pravidlá, význam jazyka
- porozumenie významu a problematike viacjazyčnosti na území a mimo územia štátu;
- upevňovanie významu syntaktických, lexikálnych, slovotvorných a morfologických prostriedkov.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom.
- počúvať a/alebo samostatne čítať texty podľa svojho záujmu, posudzovať pravdivosť a zmysluplné využitie informácií z textov.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- reprodukovanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu;
- odpisovanie stavebných prvkov textu na základe čitateľských skúseností;
- diskutovanie o texte, domýšľanie pokračovania textu;
- dedukovanie významu neznámych slov, slovných spojení.
Čítanie pre zážitok
- rozpoznávanie a vyjadrovanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického, filmového a ilustrovaného spracovania;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu;
- uvedomovanie si a rešpektovanie autorstva literárnych diel vlastnej kultúry a kultúry iných národov.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- analyzovanie a rozširovanie vlastného čítania v rôznych čitateľských teritóriách;
- budovanie čitateľských rituálov a trvalých čitateľských návykov;
- používanie knižnice a orientovanie sa v knižných katalógoch.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie v závislosti od čitateľských preferencií a čitateľských aktivít;
- uvedomovanie si obsahu a významu prečítaného;
- komunikovanie a opisovanie zážitku z čítania alebo počúvania.
Tematické okruhy a žánre na výber pre 3. cyklus
- tematické oblasti z 1. a 2. cyklu zostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy a pohľady;
- okruhy pre 3. cyklus: dôstojnosť, osobné záujmy, potreby a záujmy iných, písané a nepísané zákony, chápanie dobra a zla, odvaha, sloboda, zodpovednosť, priateľstvo, hodnoty, klamstvo, nenávisť, ľudské dilemy, hrdinstvo, mier, ľudská česť, obeta, láska, občianska spolupatričnosť, angažovanosť a spolunažívanie, zlyhanie jednotlivca/spoločnosti, šťastie, silné a slabé stránky osobnosti, prvá láska, spoločné hodnoty, spoločné konanie a osamelosť, strach, problémy v škole, tolerancia, dovolené a zakázané, rozmanitosť a podobnosť kultúr, národná kultúra, slovné hry, krása, realita a fantázia, globálne environmentálne problémy pri ochrane životného prostredia, úcta k živej a neživej prírode, prítomnosť a budúcnosť, jedinečnosť nárečí rodného kraja;
- texty reprezentujúce rôzne typy a žánre z literatúry ukrajinskej aj svetovej proveniencie, na základe potrieb a záujmov žiakov a so zreteľom na detský aspekt, z najnovšej literatúry.