Vzdelávacie štandardy predstavujú takú úroveň kompetencií, teda vedomostí, zručností a postojov, ktorú má žiak získať na konci každého cyklu v jednotlivých vzdelávacích oblastiach a ktorá mu umožňuje získať príslušný stupeň vzdelania a uchádzať sa o pokračovanie vo vzdelávaní na strednej škole. Sú záväzné pre hodnotenie vzdelávacích výsledkov dosiahnutých žiakmi.

Vzdelávacie štandardy sú obsahové štandardy a výkonové štandardy.

Obsahové štandardy určujú vedomosti žiaka, čo žiak vie a ako tomu rozumie. Obsahové štandardy majú svoju pojmovú a procesuálnu zložku. Obsahovú zložku tvoria pojmy. Procesuálnu zložku tvoria vykonávané činnosti. Pojmy a činnosti môžu mať v jednotlivých vzdelávacích oblastiach rôzne pomerné zastúpenie. Obsahové štandardy napomáhajú k dosahovaniu výkonových štandardov.

Výkonové štandardy určujú:

    1. úroveň zručností – ako používame to, čo vieme,
    2. postoje (charakter) – ako sa správame,
    3. meta-učenie – ako reflektujeme a nastavujeme myseľ k progresu.

Niektoré rastú počas všetkých troch vzdelávacích cyklov, napríklad čítanie alebo spôsobilosť vedeckej práce. Tieto majú kvalitatívne gradačný a kumulatívny charakter. Iné sa dajú definitívne dosiahnuť v rámci jedného alebo dvoch cyklov (používanie násobilky) alebo sa kumulatívne pridávajú ako nové v rámci jednotlivých cyklov.

Vzdelávacie štandardy sú členené do dvoch úrovní:

    1. Základnú úroveň tvorí minimálny učebný výstup ako súbor základných vedomostí, vykonávaných činností (na úrovni obsahových štandardov) a zručností, postojov a spôsobilostí (na úrovni výkonových štandardov) dôležitých pre proces učenia sa a ktoré sú pre žiaka nutnépostačujúce pre priznanie stupňa vzdelania a jeho ďalšie vzdelávanie vo vyšších cykloch alebo stupňoch vzdelávania.
    2. Vyššiu úroveň tvorí súbor ďalej sa rozvíjajúcich vedomostí a vykonávaných činností (na úrovni obsahových štandardov), zručností, postojov a spôsobilostí (na úrovni výkonových štandardov) dôležitých pre proces učenia sa, ktoré sú určené pre hlbšie poznávanie v rámci cyklov a jednotlivých vzdelávacích oblastí. Orientačne ju možno považovať za takú úroveň vedomostí, zručností a postojov, ktorá dáva predpoklad pre pokračovanie vo vzdelávaní na strednej škole s perspektívou jeho ukončenia maturitnou skúškou, s možnosťou pokračovania v štúdiu na vysokej škole.

V učebných osnovách školského vzdelávacieho programu škola rozdelí obsah vzdelávania (obsahový štandard) jednotlivých vzdelávacích oblastí do vyučovacích predmetov a do jednotlivých ročníkov v rámci cyklu v súlade s učebným plánom školy.

Charakteristiky, ciele a vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí sú súčasťou príloh tohto štátneho vzdelávacieho programu.[1]

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Jednotlivé prílohy obsahujú vyššiu úroveň vzdelávacích štandardov. Základná úroveň vzdelávacích štandardov (minimálny učebný výstup) bude dopracovaná a zverejnená ako dodatok č. 1 k štátnemu vzdelávaciemu programu.