Tabuľka 4: Rámcový učebný plán pre základné školy  s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny

1. cyklus

2. cyklus

3. cyklus

Vzdelávacia oblasť

Zoznam vyučovacích predmetov

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Jazyk a komunikácia slovenský jazyk a literatúra

24

12

19

jazyk a literatúra národnostnej menšiny

5

4

10

cudzí jazyk

3

6

12

druhý cudzí jazyk
Matematika a informatika matematika

12

8

17

informatika

1

2

3

Človek a príroda človek a príroda

3

4

16

biológia
fyzika
chémia
Človek a spoločnosť človek a spoločnosť

3

5

13

občianska náuka
geografia
dejepis
náboženská výchova, náboženstvo/
etická výchova

3

2

4

Človek a svet práce človek a svet práce

3

2

4

Umenie a kultúra hudobná výchova

3

2

3

výtvarná výchova

3

2

4

Zdravie a pohyb telesná a športová výchova

6

4

8

Sumár hodín (za cyklus bez disponibilných hodín)

69

53

113

Voliteľné (disponibilné) hodiny

6

5

14

Spolu za cyklus

75

58

127

Časové dotácie v ročníkoch

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

23

25

27

28

30

31

32

32

32

Poznámky

Všeobecná časť

    1. Podľa tohto rámcového učebného plánu pripravia učebný plán národnostné školy, v ktorých sa výchovno-vzdelávací proces uskutočňuje najmenej v dvoch vzdelávacích oblastiach v jazyku národnostnej menšiny, pričom jedným z povinných vyučovacích predmetov je jazyk národnostnej menšiny a literatúra a národnostné triedy, v ktorých sa výchovno-vzdelávací proces uskutočňuje v najmenej jednom vyučovacom predmete v jazyku národnostnej menšiny, pričom jedným z povinných vyučovacích predmetov je jazyk národnostnej menšiny a literatúra.
    2. Rámcový učebný plán vymedzuje týždenný počet vyučovacích hodín. Jedna vyučovacia hodina má podľa tohto plánu 45 minút. V prípade inej dĺžky vyučovacej hodiny škola jej trvanie a prepočet vyučovacieho času na 45 minútové vyučovacie hodiny uvedie v školskom vzdelávacom programe.
    3. Vyučovací predmet pre príslušný ročník, ktorý sa podľa učebného plánu základnej školy vyučuje jednu hodinu týždenne, teda 33 hodín ročne, možno zaradiť do rozvrhu hodín počas celého školského roka vyučovaný 1 vyučovaciu hodinu týždenne alebo dve vyučovacie hodiny každý druhý týždeň, len v prvom polroku alebo v druhom polroku školského roka alebo si škola môže zvoliť vlastnú organizáciu vyučovania (exkurzia, blokovo, kurz a pod.).
    4. Rozdelenie tried na skupiny a zriaďovanie skupín na vyučovanie jednotlivých predmetov sa uskutočňuje podľa osobitného predpisu11.  Pri vyučovaní predmetov, ktoré nie sú priamo uvedené vo vyhláške možno žiakov deliť na skupiny podľa priestorových, personálnych a finančných podmienok školy a podľa náročnosti predmetu s ohľadom na požiadavky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
    5. Na základe rámcového učebného plánu škola vypracuje učebný plán školy, v ktorom rozhodne o:
      1. zaradení vyučovacích predmetov do ročníkov príslušného vzdelávacieho cyklu, pričom začiatok vyučovania konkrétneho vyučovacieho predmetu vrátane tých, ktoré vytvárajú profiláciu školy, rešpektuje zásadu vekuprimeranosti;
      2. hodinovej dotácii jednotlivých vyučovacích predmetov v ročníku.
    6. Hodinové dotácie vyučovacích predmetov škola určí tak, aby boli dodržané tieto pravidlá:
      1. Každý vyučovací predmet v učebnom pláne školy musí byť zaradený do vzdelávacej oblasti definovanej v štátnom vzdelávacom programe.
      2. Ak je v rámcovom učebnom pláne stanovený počet hodín pre konkrétny vyučovací predmet, súčet hodinových dotácií tohto predmetu vo všetkých ročníkoch príslušného vzdelávacieho cyklu nesmie byť v učebnom pláne nižší ako je počet hodín stanovený v rámcovom učebnom pláne.
      3. Ak je v rámcovom učebnom pláne stanovený počet hodín pre vzdelávaciu oblasť, súčet hodinových dotácií všetkých vyučovacích predmetov zaradených do vzdelávacej oblasti vo všetkých ročníkoch príslušného vzdelávacieho cyklu nesmie byť nižší ako je počet hodín stanovený v rámcovom učebnom pláne.
      4. Celkový súčet hodín v ročníku rešpektuje počet stanovený v RUP, resp. môže byť navýšený v zmysle poznámky 13 v RUP.
    7. Rozdelenie časových dotácií v učebnom pláne školy je východiskom pre rozdelenie učiva v učebných osnovách školského vzdelávacieho programu. Rozsah učiva v učebných osnovách pre jednotlivé predmety a ročníky zodpovedá rozdeleniu hodín v učebnom pláne školy.
    8. Škola realizuje v 2. a v 3. cykle pre každú triedu tematické dni zamerané na rozvoj prierezových gramotností v rozsahu najmenej 4 vyučovacie dni v jednom školskom polroku, pričom jeden vyučovací deň predstavuje šesť vyučovacích hodín. Ciele a obsah tematických dní pre jednotlivé ročníky, ktoré vychádzajú zo vzdelávacích štandardov a podporujú dosiahnutie cieľov základného vzdelávania, si škola zadefinuje v školskom vzdelávacom programe.
    9. Škola realizuje raz ročne v každom ročníku 1. a 2.cyklu  didaktické hry a v každom ročníku 3. cyklu účelové cvičenia. Jeden vyučovací deň predstavuje v 1. cykle päť vyučovacích hodín, v 2. cykle a v 3. cykle šesť vyučovacích hodín. Ciele a obsah didaktických hier a účelových cvičení, ktoré vychádzajú zo vzdelávacích štandardov vzdelávacej oblasti zdravie a pohyb, si škola zadefinuje v školskom vzdelávacom programe.
    10. Voliteľné (disponibilné) hodiny použije škola na dotvorenie školského vzdelávacieho programu tak, aby podporili dosiahnutie cieľov základného vzdelávania.
    11. Pri prestupe žiaka prijímajúca škola v prípade zistených odlišností zohľadní žiakovi ich kompenzáciu spravidla v priebehu jedného školského roka.
    12. Podľa tohto rámcového učebného plánu sa vzdelávajú aj žiaci so zdravotným znevýhodnením a žiaci s nadaním, a to s uplatnením špecifík podľa časti 10 Osobitosti výchovy a vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov s nadaním v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania tohto dokumentu.
    13. Škola môže po prerokovaní v rade školy v školskom vzdelávacom programe stanoviť vyšší celkový počet hodín, najviac však na 84 hodín v 1. cykle, 64 hodín v 2. cykle a 139 hodín v 3. cykle. Ak sa škola rozhodne zvýšiť počet hodín, tieto sú financované z vlastných zdrojov.

Poznámky k vzdelávacím oblastiam a predmetom

Jazyk a komunikácia

  1. V základnom vzdelávaní sa podľa výberu žiaka a možností školy vo vyučovacom predmete cudzí jazyk vyučujú tieto cudzie jazyky: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk. Zvolený jazyk žiak navštevuje od 1. cyklu bez možnosti zmeny.
  2. Škola je povinná z rámca voliteľných (disponibilných) hodín ponúknuť žiakom 7. – 9. ročníka ako druhý cudzí jazyk jeden z jazykov: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk podľa možností školy a záujmu žiakov, súhrnne najmenej šesť vyučovacích hodín týždenne. Takto zvolený druhý jazyk žiak navštevuje od 7. do 9. ročníka bez možnosti zmeny, ak riaditeľ školy z vážnych dôvodov nerozhodne inak.
  3. Ak žiak ponuku školy na vyučovanie druhého cudzieho jazyka nevyužije, zaradí ho škola na iný vyučovací predmet, na ktorý využije šesť vyučovacích hodín z disponibilných hodín pre 3. cyklus. Toto nie je možné uplatniť, ak si žiak nevybral anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk. V takom prípade si ho musí v 7. – 9. ročníku vybrať ako druhý cudzí jazyk, a to súhrnne najmenej šesť vyučovacích hodín týždenne, ktoré mu je škola povinná z rámca disponibilných hodín zabezpečiť.

Človek a príroda

  1. Škola môže obsah vzdelávania vzdelávacej oblasti človek a príroda v 3. cykle realizovať ako integrovaný vyučovací predmet alebo ako samostatné vyučovacie predmety biológia, fyzika, chémia.
  2. Pri vyučovaní, kde sa vyžaduje nadobúdanie a overovanie praktických zručností žiakov vo vzdelávacej oblasti človek a príroda, sa odporúča rozdelenie žiakov s ohľadom na požiadavky ochrany zdravia a bezpečnosti práce a podľa podmienok školy.

Človek a spoločnosť

  1. Škola môže obsah vzdelávania vzdelávacej oblasti človek a spoločnosť, okrem predmetov etická výchova a náboženská výchova, v 3. cykle integrovať tak, že vyučovací predmet bude identický so vzdelávacou oblasťou alebo sa bude štruktúrovať do samostatných vyučovacích predmetov.
  2. Vyučovacie predmety etická výchova a náboženská výchova sa vyučujú ako povinne voliteľné predmety. Žiak si vyberá, či bude navštevovať etickú alebo náboženskú výchovu. Vybraný predmet navštevuje žiak počas celého školského roka.
  3. Časť obsahu vzdelávacej oblasti človek a spoločnosť sa v 2. a 3. cykle vyučuje formou tematických dní podľa poznámky č. 8 vo všeobecnej časti.

Zdravie a pohyb

  1. Ak má škola vhodné podmienky na vyučovanie predmetu telesná a športová výchova, odporúča sa využiť voliteľné (disponibilné hodiny) na posilnenie uvedeného predmetu v prvom a druhom cykle.
  2. Športové triedy majú navýšenú hodinovú dotáciu vo všetkých ročníkoch o 3 hodiny na vyučovací predmet športová príprava.
  3. Časť obsahu vzdelávacej oblasti zdravie a pohyb sa vyučuje formou didaktických hier v 1. a 2. cykle, ktoré slúžia na praktické osvojenie si učiva najmä komponentu Ochrana a bezpečnosť zdravia a obyvateľstva a účelových cvičení v 3. cykle, podľa poznámky č. 9 vo všeobecnej časti.

< predchádzajúciobsah ďalší >