Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
- aktívne a ohľaduplne komunikovať s komunikačným partnerom.
- klásť otázky a formulovať odpovede v dialógu.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti
- rozlišovanie pozdravov, predstavenia sa, oslovenia, tykania/vykania vo verejnom a v súkromnom komunikačnom prostredí;
- formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia.
Komunikačné zámery a ich vyjadrenie
- formulovanie otázky, prosby, priania, nesúhlasu a námietky;
- formulovanie vlastných potrieb a prežívaných pocitov primeraným spôsobom;
- presnosť a pravdivosť vyjadrenia pri požiadaní o informáciu a pri poskytnutí informácie.
Dialóg
- nácvik jednoduchého dialógu v dvojici: kladenie otázok a formulovanie odpovedí;
- pozorné počúvanie komunikačného partnera.[1]
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
- používanie vhodných slovných spojení a viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- pozdrav, predstavenie sa, tykanie/vykanie, poďakovanie, ospravedlnenie;
- prosba, prianie, nesúhlas, námietka, požiadanie o informáciu, poskytnutie informácie;
- rozhovor, otázka, odpoveď, pozorné počúvanie;
- slovo, slovné spojenie, veta.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- počúvať hovorené prejavy a klásť otázky k ich obsahu.[2]
- rozprávať o vlastnej skúsenosti alebo zážitku,
- opísať pozorované objekty a činnosti.[3]
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
- zhromažďovanie slovnej zásoby a informácií na rozvíjanie témy;
- rozvíjanie témy pri rozprávaní a pri opise;
- využitie obrázkovej osnovy.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- pozorné počúvanie hovoreného prejavu spolužiakov;
- kladenie otázok k obsahu počúvaného prejavu;
- formulovanie odpovedí na položené otázky.
Žánre hovoreného textu
- jednoduché rozprávanie: prežitá skúsenosť, reálny alebo vymyslený príbeh;
- uplatnenie časovej postupnosti v rozprávaní;
- jednoduchý opisný text: postupnosť dejov pri opise pracovného postupu; hlavné znaky opisovaného objektu (konkrétny predmet alebo blízka osoba).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách a jednoduchých súvetiach;
- používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, otázka, rozkaz, prosba, prianie, nesúhlas, námietka;
- používanie prirovnania;
- uplatňovanie jednoduchých lexikálnych vzťahov v texte: významové okruhy slov, slovotvorne súvisiace slová, slová s podobným a opačným významom, nadradené a podradené slová;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (podľa individuálnych dispozícií žiaka).
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- téma, osnova, časová postupnosť;
- rozprávanie, opis;
- slová s podobným významom, slová s opačným významom, prirovnanie.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- písať všetky písmená slovenskej abecedy.
- s pomocou tvoriť obrazovo-písaný text na blízku tému.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
- sluchové a zrakové rozlišovanie hlásky, slabiky a slova;
- písanie písmen slovenskej abecedy;
- písanie slov, odpis písaného textu, prepis tlačeného textu, písanie podľa diktovania[4].
Proces tvorenia textu
- výber a rozvíjanie témy písaného textu pomocou učiteľa;
- rozvíjanie témy podľa komunikačného/autorského zámeru: voľné písanie;
- výber vhodných slov, slovných spojení a vetných celkov podľa komunikačného/autorského zámeru.
Žánre písaného textu
- tvorenie jednoduchého nesúvislého textu (zoznam);
- tvorenie jednoduchého obrazovo-písaného textu (pozvánka, pohľadnica).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba, prianie, nesúhlas, námietka.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- podľa individuálnych dispozícií žiaka.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- hláska, písmeno, slovo, abeceda;
- písané písmo, tlačené písmo;
- text, téma;
- veta, zámer vety: oznámenie, otázka, rozkaz, prosba, prianie, nesúhlas.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať krátke vecné texty a porozumieť doslovným informáciám.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- sluchové a zrakové rozlišovanie hlásky, slabiky a slova;
- poznávanie písmen slovenskej abecedy;
- nácvik čítania slov, viet a krátkych textov primeranej náročnosti;
- uplatňovanie splývavej výslovnosti, významovej pauzy, melódie a tempa reči pri hlasnom čítaní.[5]
Porozumenie textu
- vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu;
- identifikovanie kľúčových slov v texte a ich jednoduché zaznamenanie;
- porozumenie doslovného (explicitného) významu textu a jeho reprodukcia.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- pozorovanie učiteľovho premýšľania pri čítaní (učiteľ „myslí nahlas“): komentovanie porozumenia alebo neporozumenia, identifikovanie príčiny nedostatočného porozumenia, naznačovanie riešenia;
- sledovanie porozumenia obsahu prečítaného textu (Viem, čo text hovorí?).
Žánre vecného textu
- vyhľadávanie informácií v ozname a správe;
- porozumenie časovej postupnosti v bežnom (neumeleckom) rozprávaní: rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
- porozumenie postupnosti dejov v opise pracovného postupu;
- orientácia v jednoduchých nesúvislých textoch: zoznam, rozvrh, plán, tabuľka.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- úvod do poznávania slovných druhov: vytvorenie prvotnej predstavy o význame a využití slovných druhov v texte;
- rozlišovanie všeobecných a vlastných podstatných mien: základné významové skupiny vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat, miestne geografické názvy);
- vyvodzovanie významu slov z textu.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- text, veta, slovo, slabika, hláska, písmeno, abeceda;
- obsah textu, informácia, kľúčové slová, nadpis, ilustrácia, odsek;
- oznam, správa, rozprávanie, opis pracovného postupu;
- zoznam, rozvrh, plán, tabuľka;
- slová s podobným významom, slová s opačným významom, nadradené a podradené slová, prirovnanie.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- prechádzať od počúvania čítaného textu[6] k vlastnému čítaniu a k čítaniu s pomocou;
- vyjadrovať myšlienky a zážitky z počúvaného a čítaného literárneho textu a z ilustrácií.
- s pomocou si vyberať knihy na čítanie podľa svojho záujmu.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- rozoznávanie slov a viet v počúvanom a v čítanom texte;
- odlíšenie textu od ilustrácie;
- domýšľanie jednoduchého príbehu podľa ilustrácie a čítanie ilustrácie;
- prerozprávanie obsahu čítaného a počúvaného textu s pomocnými otázkami a nápoveďami učiteľa.
Čítanie pre zážitok
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- spoznávanie vybraných tém v dielach slovenských a svetových autorov a v ľudovej slovesnej tvorbe;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu v knihách a časopisoch;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel (návšteva divadelného a filmového predstavenia).
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- vytváranie čitateľského portfólia: vedenie jednoduchých záznamov o svojom čítaní a jeho pokrokoch s pomocou učiteľa;
- rozširovanie čitateľského teritória: výber kníh a časopisov na čítanie s pomocou učiteľa;
- spoznávanie dostupných knižníc a ich využívanie (triedna knižnica, školská knižnica, mestská/obecná knižnica).
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- sledovanie úspešnosti čítania a možných zdrojov pomoci (Viem text prečítať? Čo mi pri tom môže pomôcť? Kto mi môže pomôcť?);
- sledovanie porozumenia obsahu prečítaného textu (Viem, čo text hovorí?).
Tematické okruhy a textová realizácia
- tematické okruhy pre 1. cyklus (výberovo): domov, rodina, priateľstvo, medziľudské vzťahy, medzigeneračné vzťahy a porozumenie, prijatie a odmietanie, česť/čestnosť, záľuby a koníčky, zdravie, dobro, zlo, pravda a lož, hra, humor, príroda okolo nás, svet zvierat, človek ako súčasť prírody, pomoc iným, moje mesto/obec, zvyky, spôsob života, miestne tradície a kultúra;
-
čítanie, počúvanie[7] a sledovanie rôznych typov textov a rôznych žánrov (lyrické, epické, dramatické žánre)* slovenskej a svetovej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov: riekanka, hádanka, ľudová pieseň, báseň, bájka, rozprávka, povesť, bábková hra, obrázkový príbeh[8], komiks[9].
*v 1.cykle sa nevyžaduje znalosť pojmu
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- text, ilustrácia, spisovateľ, ilustrátor;
- kniha, časopis, knižnica;
- rozprávka.
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑