Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- prispôsobiť interakciu komunikačnému partnerovi a komunikačnému prostrediu.
- rešpektovať používateľov iných jazykov a príslušníkov iných národov a kultúr.
- diskutovať v skupinách a používať jednoduchú argumentáciu na podporu svojich názorov.
- uplatňovať v dialógu zásady spolupráce a zdvorilosti.
- spolupracovať pri riešení problémov v kolektíve.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- komunikačná situácia, komunikačné činitele, zásady kooperácie a zdvorilosti;
- situačne vhodné používanie variet slovenčiny (spisovný jazyk, bežný hovorený jazyk, slang, nárečie);
- interakcia v rôznych simulovaných a reálnych komunikačných situáciách;
- rešpektovanie jazykových potrieb príslušníkov iných národov a národnostných menšín.
Dialogická komunikácia, diskusia a kooperácia
- kooperácia v dialógu: komunikovať primerané množstvo informácií, hovoriť pravdivo a zrozumiteľne;
- zásady zdvorilosti (takt, veľkorysosť, uspokojenie, súhlas, skromnosť, sympatia) a ich uplatňovanie v komunikácii;
- rozlišovanie tvrdenia, argumentu a presvedčenia;
- pravidlá asertívnej komunikácie;
- skupinová diskusia na vybranú tému;
- hľadanie konštruktívnych riešení konfliktnej situácie.
Korešpondencia
- písanie listu a jednoduchej žiadosti;
- nácvik bežnej elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie vhodnej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania interakčných aktivít;
- nadväzovanie replík v dialógu, používanie vhodných nadväzovacích prostriedkov (oslovenia, zámená, synonymá);
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (podľa individuálnych dispozícií žiaka);
- situačne vhodné používanie zvukových, pohybových[1] a mimojazykových prostriedkov;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v rukou písanej a v elektronickej korešpondencii (podľa individuálnych dispozícií žiaka).
Termíny, ktoré si majú žiaci osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. a 2. cyklu;
- spisovný jazyk, slang, nárečie;
- dialóg, diskusia, kooperácia a zdvorilosť v komunikácii;
- tvrdenie a argument;
- asertívna komunikácia;
- úradná žiadosť, elektronická korešpondencia;
- prostriedky nadväzovania v dialógu (oslovenie, zámená, synonymá);
- pravidlá spisovnej výslovnosti;
- zvukové prostriedky (melódia, tempo, prestávka, sila hlasu, dôraz), pohybové prostriedky (mimika, gestá, pohyb a postavenie tela).
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť obsahovo súdržné hovorené texty s rôznym komunikačným zámerom v súvislostiach praktického života.
- využívať pri príprave hovoreného textu vhodnú slovnú zásobu.
- prezentovať získané informácie a aktívne reagovať na prezentácie spolužiakov.
- využívať jazykové slovníky a primerané znalosti jazykovedných pojmov a termínov pri tvorení a úprave prejavu.
Obsahový štandard
Príprava a prezentácia hovoreného prejavu
- písomná príprava hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, tvorba konceptu, úprava textu;
- využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov;
- kultivovaný prednes hovoreného prejavu;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- aktívne počúvanie hovorených prejavov iných;
- formulovanie argumentov pri vyjadrovaní stanoviska k vlastnému alebo inému hovorenému prejavu.
Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu
- príprava prezentácie;
- vyjadrenie názoru na aktuálne témy s podporou argumentov a s cieľom presvedčiť adresáta;
- jednoduchý príležitostný rečnícky prejav.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v domácich a v prevzatých slovách;[2]
- primeraná modulácia hlasu a situačne vhodné používanie pohybových a mimojazykových prostriedkov.[3]
Termíny, ktoré si majú žiaci osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. a 2. cyklu;
- výber témy, koncept, úprava textu;
- knižné a elektronické jazykové slovníky;
- prezentácia;
- jednoduchý rečnícky prejav;
- pravidlá spisovnej výslovnosti domácich a prevzatých slov;
- zvukové prostriedky (melódia, tempo, prestávka, sila hlasu, dôraz), pohybové prostriedky (mimika, gestá, pohyb a postavenie tela) a mimojazykové prostriedky (situácia, farba, empatia).
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť písané texty dôležité pre zvládanie životných situácií a problémov s pomocou dostupných informácií.
- využívať písanie ako prostriedok sebavyjadrenia a ako pomoc pri učení sa.
- uplatňovať pri písaní základné pravopisné pravidlá a pri úprave formy textu používať počítačové textové editory.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- voľba témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho/reálneho adresáta;
- voľba vhodného slohového postupu na komunikovanie zamýšľaného obsahu;
- využívanie základných spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme;
- tvorenie konceptu a jeho úprava;
- využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov;
- pravopisná korektúra vlastného textu v rozsahu pravopisných znalostí;
- využitie možností textového editora pri obrazovej a grafickej úprave textu;[4]
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- plánovanie vhodného postupu pri tvorení textu;
- koncentrácia pozornosti a sústredená práca vo fáze štylizácie;
- vedomé potláčanie rušivých a nesúvisiacich podnetov.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
- tvorenie a vypĺňanie administratívnych textov[5]: plagát, úradné formuláre, prihláška, životopis;
- tvorenie odborných textov: odborná informácia, zhrnutie, prezentácia, návod na použitie výrobku;
- sebavyjadrenie prostredníctvom základných techník tvorivého písania (aj v kombinácii s obrazovou zložkou).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- použitie jednoduchých a zložených súvetí ako prostriedkov vyjadrovania časovo-priestorových alebo logických vzťahov v texte;
- porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- použitie nadväzovacích prostriedkov (konektorov) v texte (pripájacie častice, opakovanie slov, využitie synoným, antoným, asociácií, slovotvorne súvisiacich slov, opakovanie rovnakých tvarov slovesa).
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- automatizácia získaných pravopisných zručností pri jednotlivých pravopisných princípoch;
- nadobúdanie nových pravopisných znalostí a zručností podľa individuálnych dispozícií žiaka.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. a 2. cyklu;
- komunikačný zámer (podať informáciu, vymenovať vlastnosti, porozprávať dej, vysvetliť/objasniť fakty a znalosti, presvedčiť, zaujať);
- výber témy, zhromažďovanie materiálu, triedenie, členenie, koncept, úprava textu, pravopisná korektúra;
- knižné a elektronické jazykové slovníky;
- plánovanie, sledovanie a hodnotenie vlastného písania;
- slohový postup pri tvorení textu: informačný, opisný, rozprávací, výkladový/úvahový;
- administratívne texty: plagát, formulár, prihláška, životopis;
- odborné texty: odborná informácia, zhrnutie, prezentácia, návod na použitie výrobku;
- pomenovanie ďalších jazykových javov (v nadväznosti na 2. cyklus a v súlade s potrebami pri písaní: tvaroslovie, pravopis, slovná zásoba, syntaktické prostriedky).
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- počúvať[6] a samostatne čítať texty podľa svojho záujmu a s cieľom vzdelávania sa.
- orientovať sa v primeraných odborných, mediálnych a administratívnych textoch.
- objasniť informácie a vyvodené súvislosti z textu a porovnať ich s vlastnými znalosťami a skúsenosťami.
- získať základné informácie z rôznych informačných zdrojov (tlačených, audiovizuálnych, digitálnych).
- posudzovať pravdivosť informácií a informácie z textov využívať.
- uplatňovať základné stratégie porozumenia textu a sledovať vlastné porozumenie.
- vyjadriť svoj názor na počúvaný/čítaný text a podporiť ho argumentmi.
- využiť základné znalosti jazykovedných pojmov a termínov a rôzne druhy jazykových slovníkov pri porozumení textu.
- uvedomovať si funkcie jazyka v osobnom a v spoločenskom živote, upevňovať si pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
Obsahový štandard
Porozumenie textu a využitie získaných informácií
- analytické počúvanie[7], čítanie a prezeranie rôznych druhov a žánrov vecného textu v súvislosti s obsahmi jednotlivých vzdelávacích oblastí;
- porozumenie súvislým a nesúvislým textom na úrovni explicitných významov;
- učiteľom usmerňované vyvodzovanie implicitných významov z textu;
- získavanie informácií z rôznych informačných zdrojov;
- porozumenie štruktúry textu podľa komunikačného zámeru;
- overovania a porovnávanie informácií vo viacerých zdrojoch;
- zdieľanie a prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii;
- využitie spracovaných informácií z textu pri riešení učebných úloh a problémových situácií, pri vzdelávaní a sebavyjadrení.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie v závislosti od cieľov čitateľa/poslucháča;
- využívanie fyzických a elektronických knižníc;
- sledovanie a hodnotenie vlastného porozumenia pomocou systematickej spätnej väzby učiteľa („Myslel si si, že si správne odpovedal, a mal si pravdu“);
- reflexia neporozumenia a jeho príčin: identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí;
- osvojovanie stratégií čítania a učenia sa z textu (konspekt, zhrnutie, pojmové mapy a iné grafické nástroje).
Vlastnosti textu
- základné vlastnosti textu a ich uplatnenie pri porozumení textu: obsahová a formálna súdržnosť textu;
- rozlišovanie textov podľa komunikačného zámeru: informovať, objasniť, argumentovať, presvedčiť, zaujať, emocionálne pôsobiť.
Žánre vecného textu
- porozumenie odborným textom: odborný článok, interview, návod na použitie výrobku, dokumentárny film, rozhlasové a televízne populárno-náučné programy, webové stránky, prezentácie, poster;
- porozumenie mediálnym textom: stručná správa, spravodajská reportáž, spravodajský rozhovor, komentár, blog (vlog), podcast;
- porozumenie administratívnym textom: úradné oznamy a vyhlášky, formuláre, účet a faktúra;
- analyzovanie propagačnej a presviedčacej funkcie v rôznych druhoch reklamného textu.
Význam a funkcie jazyka
- porozumenie funkciám a významu jazyka (komunikačné oblasti);
- individuálny vzťah žiaka k jazykom, porozumenie problematike viacjazyčnosti na území a mimo územia štátu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- využitie znalostí jazykových prostriedkov pri porozumení textu:
syntaktické prostriedky:
- syntaktické vzťahy v dvojčlennej vete (prisudzovací a určovací sklad) a ich úloha pri porozumení textu;
- vyjadrovanie základných syntaktických významov vo vete a ich úloha pri porozumení textu (prísudok, podmet, predmet, prívlastok, príslovkové určenie);
- jednoduché vety, jednoduché a zložené súvetia ako prostriedky rozvíjania témy v texte;
lexikálne prostriedky:
- poznávanie slovnej zásoby v texte z hľadiska komunikačného zámeru a témy textu;
- spôsoby obohacovania slovnej zásoby slovenčiny: nové slová v jazyku – preberanie, tvorenie, ustálené slovné spojenia, skratky;
- pragmaticky príznakové slová: odborné termíny, expresívne slová, nespisovné slová;
- porozumenie bežným frazémam;
slovotvorné prostriedky:
- motivačný vzťah medzi základovým a utvoreným slovom;
- slovotvorné spôsoby (odvodzovanie, skladanie) a slovotvorné prostriedky (slovotvorný základ, predpony, prípony);
- príslušnosť slov k slovotvornému hniezdu;
morfologické prostriedky:
- analyzovanie významu a funkcie všetkých slovných druhov pri porozumení textu;
- ohybné a neohybné slovné druhy;
- základné významové skupiny plnovýznamových slovných druhov: podstatné mená – všeobecné, vlastné; slovesá, prídavné mená – akostné, vzťahové; číslovky – základné, radové; zámená – osobné, privlastňovacie;
- základné znalosti o komunikačnej funkcii gramatických kategórií (mená: rod, číslo, pád; slovesá: osoba, číslo, čas, spôsob – oznamovací, rozkazovací);
- skloňovacie vzory podstatných mien a prídavných mien ako východisko uplatňovania pravopisu pádových koncoviek.
Termíny, ktoré si majú žiaci osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. a 2. cyklu;
- text: súvislý, nesúvislý, tlačený, digitálny;
- doslovné informácie, vyvodenie informácií, štruktúra textu;
- fyzické a elektronické knižnice;
- odborné texty: odborný článok, interview, návod na použitie, dokumentárny film, poster, prezentácia, populárno-náučný program;
- mediálne texty: správa, spravodajská reportáž, spravodajský rozhovor, komentár, blog/vlog, podcast,
- administratívne texty: úradný oznam, vyhláška, formulár, účet, faktúra;
- reklamný text a jeho propagačná a presviedčacia funkcia;
- prisudzovací a určovací sklad;
- vetné členy (prísudok, podmet, predmet, prívlastok, príslovkové určenie);
- obohacovanie slovnej zásoby: preberanie, tvorenie, ustálené slovné spojenia, skratky;
- slovná zásoba: spisovné slová, nespisovné slová, odborné termíny, expresívne slová, frazémy;
- slovotvorné spôsoby (odvodzovanie, skladanie), slovotvorné prostriedky (slovotvorný základ, predpony, prípony), slovotvorné hniezdo;
- slovné druhy: ohybné (podstatné mená, prídavné mená, zámená, číslovky, slovesá) a neohybné (príslovky, predložky, spojky, častice, citoslovcia);
-
významové skupiny slovných druhov: podstatné mená – všeobecné, vlastné; slovesá, prídavné mená; číslovky – základné, radové; zámená – osobné, privlastňovacie;
- gramatické kategórie (mená: rod, číslo, pád; slovesá: osoba, číslo, čas, spôsob);
- skloňovacie vzory podstatných mien a prídavných mien (chlap, hrdina, dub, stroj; žena, ulica, dlaň, kosť; mesto, srdce, vysvedčenie, dievča; pekný).
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- verbálne a neverbálne zdieľať zážitky z prečítaného a z počutého literárneho textu, z návštevy divadelného a filmového predstavenia.
- pretvárať a dotvárať dej podľa vlastných emócií a prežívania.
- samostatne si vyberať knihy na čítanie podľa vlastného čitateľského vkusu.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného a počúvaného textu;
- reprodukovanie deja s viacerými dejovými líniami, prerozprávanie príbehu z rôznych uhlov pohľadu;
- predvídanie z počutého a prečítaného textu;
- formulovanie odpovedí na otázky k textu a pokusy o tvorbu rôznych druhov otázok k textu.
Čítanie pre zážitok
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického, filmového a rozhlasového spracovania témy a z ilustrácií verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- čítanie pre potešenie, pocit oddychu a zážitok, čítanie kníh podľa vlastného výberu a rozhovor o prečítaných knihách;
- spoznávanie vybraných tém, ktoré sú v rôznych podobách spracované v dielach slovenských a svetových autorov a autoriek;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel; návšteva divadelného a filmového predstavenia.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- vyhotovovanie tvorivých záznamov o knihách, svojom čitateľstve a jeho pokrokoch: tvorba myšlienkových máp, záznam dojmov z čítania, z divadelného a filmového predstavenia (pokročilé čitateľské portfólio);
- vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie a počúvanie v závislosti od čitateľských preferencií (tém, žánrov, autorov);
- budovanie čitateľských rituálov, trvalých čitateľských návykov a identity čitateľa;
- samostatné a cielené používanie knižnice (triedna a školská knižnica), využívanie fyzických a elektronických knižníc a databáz.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- pomenovanie toho, čomu neporozumeli, kladenie otázok;
- spájanie textu a jeho obsahu s vlastnými skúsenosťami, predstavami a s nadobudnutými poznatkami;
- vyhodnotenie a reflexia vlastného čítania;
- vytvorenie alebo prispôsobenie si podmienok, v ktorých sa žiakom bude príjemne čítať a budú sa vedieť sústrediť na čítanie.
Tematické okruhy a textová realizácia
- tematické okruhy z 1. a 2. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady (výberovo): dôstojnosť, osobné záujmy – potreby a záujmy iných, písané – nepísané zákony, odvaha, sloboda, zodpovednosť, hodnoty, nenávisť, ľudské a spoločenské dilemy, hrdinstvo, mier, obeta, láska, občianska spolupatričnosť, angažovanosť a spolunažívanie, diskriminácia a ľudské práva, zlyhanie jednotlivca/spoločnosti, šťastie, silné a slabé stránky osobnosti, priateľstvo, zamilovanosť a prvá láska, spoločné hodnoty, spoločné konanie a osamelosť, strachy a obavy, problémy v škole, tolerancia, dovolené a zakázané, rozmanitosť a podobnosť kultúr, národná kultúra a kultúrne dedičstvo, slovné hry, krása, realita a fantázia, globálne problémy pri ochrane životného prostredia, úcta k živej a neživej prírode, minulosť, prítomnosť a budúcnosť, historická pamäť, jedinečnosť nárečí a rodného kraja;
- čítanie, počúvanie a sledovanie rôznych typov textov a rôznych žánrov (lyrické, epické, dramatické žánre) slovenskej a svetovej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. a 2. cyklu sa obohacuje o báseň vo voľnom verši, populárnu pieseň, satiru, prózu – dobrodružnú, dievčenskú, detektívnu, historickú, sci-fi, denník, komédiu, tragédiu, činohru, muzikál, reportážnu literatúru, cestopis, literatúru faktu.
Termíny, ktoré si má žiak osvojiť (na základe pochopenia pojmu):
- upevňujú sa termíny a pojmy z 1. a 2. cyklu;
- poviedka, novela, román, populárna pieseň, denník.
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou a žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím. ↑