Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- nadviazať kontakt s komunikačným partnerom, adekvátne reagovať na pozdravy, oslovenia, prosby a odpovedať na jednoduché otázky v rámci známych komunikačných tém,
- odpovedať na jednoduché otázky súvisiace s prečítaným krátkym textom a získať základné informácie v jednoduchom texte,
- viesť krátky dialóg na známu tému.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- dodržiavanie pravidiel úspešnej komunikácie, ohľaduplnosť, akceptovanie názoru komunikačného partnera, akceptovanie spätnej väzby (napr. pri spoločnom učení, pri riešení konfliktov);
- využívanie adekvátnych neverbálnych prostriedkov.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- nácvik jednoduchého dialógu na aktuálnu, zaujímavú a veku primeranú tému v rôznych komunikačných situáciách, rozlišovanie dialógu v súkromnom a verejnom prostredí, (tykanie, vykanie);
- stavba dialógu: nadviazanie kontaktu (oslovenie, pozdrav), obsah dialógu – striedanie replík, vecné a jazykovo primerané reagovanie na repliky, ukončenie kontaktu;
- riešenie jednoduchých bežných situácií (napr. nakupovanie, stravovanie….).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu a riešenia vecných problémov;
- oznamovacie, opytovacie a rozkazovacie vety v budúcom a prítomnom čase pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- používanie členov: určitý a neurčitý člen podstatných mien v nominatíve, datíve a v akuzatíve.
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať slová, slovné spojenia a známe jednoduché vetné štruktúry,
- čítať nahlas a s porozumením krátky text, ktorý je veku primeraný a vychádza zo situácií v bežnom živote, vyjadrovať zážitky z textu určitou formou dramatizácie,
- zreprodukovať jednoduché krátke texty pomocou osvojenej slovnej zásoby a slovných spojení, podľa obrázkov alebo pomocou otázok,
- rozprávať o sebe, kamarátkach/kamarátoch, rodine,
- opísať pozorované predmety a činnosti.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
- vyhľadávanie/brainstorming informácií zo spoľahlivých zdrojov, potrebných na rozvíjanie témy;
- výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- upresnenie hovoreného prejavu pomocou kontrolných otázok k obsahu, osnove a použitým komunikačným prostriedkom;
- využitie jednoduchých grafických nástrojov na vylepšenie štruktúry textu (napr. plagát, projekt);
- aktívne počúvanie hovoreného prejavu iných osôb a kladenie otázok k obsahu textu.
Žánre a druhy hovoreného textu
- informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa, pozvanie (na školské/záujmové podujatie), krátky projekt a prezentácia projektu k známej téme;
- jednoduchý a kratky opis osoby, predmetu, pracovného postupu alebo prostredia na základe priameho pozorovania alebo obrazovej predlohy;
- rozprávanie prežitej skúsenosti.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová);
- používanie hlavnej vety pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom;
- používanie adekvátnych jazykových prostriedkov (napr. synonymá, antonymá).
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čitateľne prepísať písaný text: slabiky, slová, jednoduché vety a podľa nápovede napísať písmená, slabiky, slová, slovné spojenia a jednoduché vety,
- správne používať pri písaní nemeckých slov veľké a malé písmená,
- zapisovať samostatne vlastné myšlienky v rozsahu viacerých jednoduchých a zrozumiteľných viet,
- tvoriť s pomocou učiteľa obrazovo-písaný text na vyjadrenie kľúčových informácií.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
- výber témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho adresáta;
- výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu;
- tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, členenia (úvod, jadro, záver) a jazyka textu;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu;
- sledovanie priebehu tvorenia textu a vlastné posúdenie úspešnosti písania;
- použitie základných stratégií na vylepšenie písaného textu.
Žánre a druhy písaného textu
- informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznam, správa; písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie;
- osobný list, e-mail, plagát, inzerát, recept.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- uplatňovanie prostriedkov nadväzovania viet v texte: spojky (und, oder), slovotvorne súvisiace slová (napr. zložené slová, slová s odlučiteľnými predponami);
- používanie podstatných mien v jednotnom a v množnom čísle;
- používanie vedľajšej vety s weil;
- používanie vhodnej slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov podľa témy a komunikačného zámeru textu.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- tvorba zložených slov (Apfel-saft), slov s odlučiteľnými predponami (napr. mit-, ab-, weg- );
- písanie čiarky v hlavnej a vedľajšej vete, písanie interpunkčných znamienok v priamej reči.
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť krátkemu jednoduchému súvislému počutému alebo písanému vecnému textu, ktorý vo veľkej miere pozostáva zo známych slov,
- vyhľadať základné informácie z jednoduchého vecného textu,
- prezentovať základné informácie z vecného textu.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- aktívne počúvanie, samostatné čítanie a porozumenie primeraným opisným, informatívnym, a digitálnym krátkym vecným textom v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
- pochopenie významu niektorých neznámych slov z kontextu prečítaného textu;
- porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte pomocou úloh: vymenovanie faktov, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie a zhrnutie kľúčových informácií a poznatkov;
- rozpoznanie základných znakov vecného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť;
- využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte;
- reprodukovanie obsahu textu, tvorenie vlastných otázok k textu, rozhovor o texte.
Žánre a druhy vecného textu
- informačný žáner: odborná informácia, mediálna správa;
- nesúvislý informačný žáner: jazykový slovník, cestovný poriadok, mapa;
- jednoduchý opisný žáner: opis pracovného postupu, opis pozorovaného objektu (predmet, osoba);
- primerané digitálne texty s odbornou funkciou: digitálne encyklopédie, webové stránky, prezentácie, inštruktážne, náučné videá.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- hlavné vety a vedľajšie vety;
- podstatné mená (jednotné a množné číslo, Nominatív a akuzatív), prídavné mená, číslovky a zámená;
- pravidelné slovesá (perfektum, prítomný a budúci čas).
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť základným informáciám počutého alebo prečítaného literárneho textu, zdieľať vlastné pocity, myšlienky a zážitky z textu,
- si vybrať veku primerané knihy na čítanie a zdôvodniť svoj výber,
- porozprávať krátke príbehy na základe vlastnej skúsenosti a zážitkov,
- jednoducho vyjadriť vlastné názory na témy s ktorými má skúsenosti, rešpektovať názory iných, vyjadrovať súhlas alebo nesúhlas ohľaduplným spôsobom,
- porozumieť spolužiakom z inojazyčného prostredia.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- orientácia v primerane náročných literárnych textoch, vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu, stručné zhrnutie informácií;
- prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu s pomocou poznámok, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou.
Čítanie pre zážitok
- čítanie textov, mediálnych obsahov atď, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov s ilustráciami);
- opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov;
- vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu.
Samostatný čitateľ
- vlastný samostatný a cielený výber textov, mediálnych obsahov atď na čítanie;
- samostatné budovanie čitateľského portfólia, vedenie krátkych záznamov o svojom čítaní a jeho pokrokoch.
Tematické okruhy
Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.