Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • nadviazať kontakt s komunikačným partnerom, adekvátne reagovať na pozdravy, oslovenia, prosby a odpovedať na jednoduché otázky v rámci známych komunikačných tém,
  • odpovedať na jednoduché otázky súvisiace s prečítaným krátkym textom a získať základné informácie v jednoduchom texte,
  • viesť krátky dialóg na známu tému.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
  • dodržiavanie pravidiel úspešnej komunikácie, ohľaduplnosť, akceptovanie názoru komunikačného partnera, akceptovanie spätnej väzby (napr. pri spoločnom učení, pri riešení konfliktov);
  • využívanie adekvátnych neverbálnych prostriedkov.
Dialogická komunikácia a kooperácia
  • nácvik jednoduchého dialógu na aktuálnu, zaujímavú a veku primeranú tému v rôznych komunikačných situáciách, rozlišovanie dialógu v súkromnom a verejnom prostredí, (tykanie, vykanie);
  • stavba dialógu: nadviazanie kontaktu (oslovenie, pozdrav), obsah dialógu – striedanie replík, vecné a jazykovo primerané reagovanie na repliky, ukončenie kontaktu;
  • riešenie jednoduchých bežných situácií (napr. nakupovanie, stravovanie….).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu a riešenia vecných problémov;
  • oznamovacie, opytovacie a rozkazovacie vety v budúcom a prítomnom čase pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
  • používanie členov: určitý a neurčitý člen podstatných mien v nominatíve, datíve a v akuzatíve.
Tematické okruhy

Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať slová, slovné spojenia a známe jednoduché vetné štruktúry,
  • čítať nahlas a s porozumením krátky text, ktorý je veku primeraný a vychádza zo situácií v bežnom živote, vyjadrovať zážitky z textu určitou formou dramatizácie,
  • zreprodukovať jednoduché krátke texty pomocou osvojenej slovnej zásoby a slovných spojení, podľa obrázkov alebo pomocou otázok,
  • rozprávať o sebe, kamarátkach/kamarátoch, rodine,
  • opísať pozorované predmety a činnosti.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
  • vyhľadávanie/brainstorming informácií zo spoľahlivých zdrojov, potrebných na rozvíjanie témy;
  • výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
  • upresnenie hovoreného prejavu pomocou kontrolných otázok k obsahu, osnove a použitým komunikačným prostriedkom;
  • využitie jednoduchých grafických nástrojov na vylepšenie štruktúry textu (napr. plagát, projekt);
  • aktívne počúvanie hovoreného prejavu iných osôb a kladenie otázok k obsahu textu.
Žánre a druhy hovoreného textu
  • informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa, pozvanie (na školské/záujmové podujatie), krátky projekt a prezentácia projektu k známej téme;
  • jednoduchý a kratky opis osoby, predmetu, pracovného postupu alebo prostredia na základe priameho pozorovania alebo obrazovej predlohy;
  • rozprávanie prežitej skúsenosti.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová);
  • používanie hlavnej vety pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom;
  • používanie adekvátnych jazykových prostriedkov (napr. synonymá, antonymá).
Tematické okruhy

Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čitateľne prepísať písaný text: slabiky, slová, jednoduché vety a podľa nápovede napísať písmená, slabiky, slová, slovné spojenia a jednoduché vety,
  • správne používať pri písaní nemeckých slov veľké a malé písmená,
  • zapisovať samostatne vlastné myšlienky v rozsahu viacerých jednoduchých a zrozumiteľných viet,
  • tvoriť s pomocou učiteľa obrazovo-písaný text na vyjadrenie kľúčových informácií.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
  • výber témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho adresáta;
  • výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu;
  • tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, členenia (úvod, jadro, záver) a jazyka textu;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
  • plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu;
  • sledovanie priebehu tvorenia textu a vlastné posúdenie úspešnosti písania;
  • použitie základných stratégií na vylepšenie písaného textu.
Žánre a druhy písaného textu
  • informačné texty určené pre verejné (školské) prostredie: oznam, správa; písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie;
  • osobný list, e-mail, plagát, inzerát, recept.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • uplatňovanie prostriedkov nadväzovania viet v texte: spojky (und, oder), slovotvorne súvisiace slová (napr. zložené slová, slová s odlučiteľnými predponami);
  • používanie podstatných mien v jednotnom a v množnom čísle;
  • používanie vedľajšej vety s weil;
  • používanie vhodnej slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov podľa témy a komunikačného zámeru textu.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • tvorba zložených slov (Apfel-saft), slov s odlučiteľnými predponami (napr. mit-, ab-, weg- );
  • písanie čiarky v hlavnej a vedľajšej vete, písanie interpunkčných znamienok v priamej reči.
Tematické okruhy

Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť krátkemu jednoduchému súvislému počutému alebo písanému vecnému textu, ktorý vo veľkej miere pozostáva zo známych slov,
  • vyhľadať základné informácie z jednoduchého vecného textu,
  • prezentovať základné informácie z vecného textu.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
  • aktívne počúvanie, samostatné čítanie a porozumenie primeraným opisným, informatívnym, a digitálnym krátkym vecným textom v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
  • pochopenie významu niektorých neznámych slov z kontextu prečítaného textu;
  • porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte pomocou úloh: vymenovanie faktov, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie a zhrnutie kľúčových informácií a poznatkov;
  • rozpoznanie základných znakov vecného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť;
  • využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte;
  • reprodukovanie obsahu textu, tvorenie vlastných otázok k textu, rozhovor o texte.
Žánre a druhy vecného textu
  • informačný žáner: odborná informácia, mediálna správa;
  • nesúvislý informačný žáner: jazykový slovník, cestovný poriadok, mapa;
  • jednoduchý opisný žáner: opis pracovného postupu, opis pozorovaného objektu (predmet, osoba);
  • primerané digitálne texty s  odbornou funkciou: digitálne encyklopédie, webové stránky, prezentácie, inštruktážne, náučné videá.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • hlavné vety a vedľajšie vety;
  • podstatné mená (jednotné a množné číslo, Nominatív a akuzatív), prídavné mená, číslovky a zámená;
  • pravidelné slovesá (perfektum, prítomný a budúci čas).
Tematické okruhy

Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť základným informáciám počutého alebo prečítaného literárneho textu, zdieľať vlastné pocity, myšlienky a zážitky z textu,
  • si vybrať veku primerané knihy na čítanie a zdôvodniť svoj výber,
  • porozprávať krátke príbehy na základe vlastnej skúsenosti a zážitkov,
  • jednoducho vyjadriť vlastné názory na témy s ktorými má skúsenosti, rešpektovať názory iných, vyjadrovať súhlas alebo nesúhlas ohľaduplným spôsobom,
  • porozumieť spolužiakom z inojazyčného prostredia.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
  • orientácia v primerane náročných literárnych textoch, vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu, stručné zhrnutie informácií;
  • prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu s pomocou poznámok, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou.
Čítanie pre zážitok
  • čítanie textov, mediálnych obsahov atď, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov s ilustráciami);
  • opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov;
  • vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov;
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu.
Samostatný čitateľ
  • vlastný samostatný a cielený výber textov, mediálnych obsahov atď na čítanie;
  • samostatné budovanie čitateľského portfólia, vedenie krátkych záznamov o svojom čítaní a jeho pokrokoch.
Tematické okruhy

Rodina, škola, zdravie a šport, voľný čas a záľuby. príroda okolo nás a význam prírody pre človeka, svet okolo nás, tradície a kultúra.

< predchádzajúciobsah ďalší >