Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- reagovať na oslovenia, prosby a usmernenia,
- správne reagovať na učiteľove pokyny v rámci komunikačných tém,
- sa plynule a zrozumiteľne vyjadrovať, primerane gestikulovať a vyberať vhodný tón komunikácie.[1]
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov za pomoci učiteľa;
- nácvik skupinového dialógu o veku primeraných aktuálnych témach za pomoci učiteľa.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- nácvik dialógu na aktuálnu a zaujímavú tému za pomoci učiteľa (napr. hotovostná a bezhotovostná forma peňazí, bankomat, zásady výberu/vkladu peňazí);
- nácvik dialógu za pomoci učiteľa (napr. u lekára) prostredníctvom metódy rolového dialógu;
- stavba dialógu za pomoci učiteľa: nadviazanie kontaktu, obsah dialógu – striedanie replík, ukončenie kontaktu;
- vyjadrenie svojich myšlienok v jednoduchom dialógu;
- identifikovanie pozitívnych a negatívnych dopadov používania sociálnych médií na partnerskú, priateľskú, rodinnú a pracovnú (triednu) komunikáciu.
Korešpondencia
- nácvik písania základných žánrov korešpondencie za pomoci učiteľa: pohľadnica, súkromný list, krátka textová správa (sms, čet), jednoduchý e-mail.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu;
- vety a jednoduché súvetia pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- uplatňovanie zdvorilosti, úcty a rešpektu voči účastníkovi dialógu.
Hovorená produkcia[2]
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- používať osvojenú aktívnu slovnú zásobu a slovné spojenia,
- aktívne počúvať[3] hovorené prejavy iných, vie klásť otázky,
- vytvoriť myšlienkovo ucelené hovorené texty a reprodukovať texty na základe počúvania/čítania s porozumením s pomocou podporných otázok.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu;
- rozlišovanie medzi komunikáciou v domácnosti (tykanie) a v škole (vykanie);
- usporiadanie informácií a samostatné vytvorenie osnovy textu za pomoci učiteľa;
- prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy a školy.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- aktívne počúvanie hovoreného prejavu iných osôb, kladenie otázok k obsahu textu;
- formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky za pomoci učiteľa.
Žánre hovoreného textu
- tvorenie informačných textov za pomoci učiteľa: oznámenie, správa (napr. do školského rozhlasu), pozvánka (na školské/záujmové podujatie);
- rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
- tvorenie jednoduchého opisu objektov za pomoci učiteľa (predmety, osoby, prostredie);
- vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému za pomoci učiteľa.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie viet a súvetí na známu tému;
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
- porovnávanie spisovnej a nárečovej rómčiny, spisovných a nárečových slov;
- zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu;
- uplatňovanie pravidiel rómskeho pravopisu a slovníka za pomoci učiteľa.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- napísať text podľa zadania a hotový text upraviť,
- používať pri tvorení písaného textu znalosti slovnej zásoby,
- uplatniť pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
- výber témy podľa komunikačného zámeru;
- vyjadrenie komunikačného zámeru (informovať, vyrozprávať dej, opísať znaky a vlastnosti, vysvetliť, objasniť niečo) v produkovanom texte za pomoci učiteľa;
- výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu za pomoci učiteľa;
- členenie textu s využitím stručnej osnovy;
- tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, členenia a jazyka textu za pomoci učiteľa;
- grafická úprava textu;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy a školy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu za pomoci učiteľa;
- experimentovanie s rôznymi nápadmi pri tvorení textu za pomoci učiteľa.
Žánre písaného textu
- tvorenie primeraných žánrov písaného alebo obrazovo-písaného textu za pomoci učiteľa;
- písanie informačných textov: oznámenie, správa;
- tvorenie písanej alebo elektronickej pozvánky na školské/záujmové podujatie, kombinovanie jazykovej a obrazovej zložky (prepojenie s výtvarnou výchovou a s informatikou) za pomoci učiteľa;
- písanie reálneho alebo vymysleného príbehu (vyjadrenie zámernosti konania postáv, začlenenie opisných častí do príbehu) za pomoci učiteľa;
- vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu za pomoci učiteľa.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie viet a súvetí pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom (informovať, objasniť, vyjadriť názor, zaujať a pod.);
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
- využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom alebo elektronickom texte (veľkosť, typ, farba písma, grafické rozmiestnenie textu a ďalšie možnosti textového editora).
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- fonematický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností za pomoci učiteľa;
- etymologický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností, nácvik pravopisu prevzatých a domácich slov za pomoci učiteľa;
- sémantický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností za pomoci učiteľa;
- morfematický pravopis: skloňovanie podstatných a prídavných mien za pomoci učiteľa;
- gramatický pravopis: rozlišovanie nominatívu jednotného a množného čísla pri prídavných menách a podstatných menách, určovanie rodu a slovného druhu;
- interpunkčný pravopis: uplatňovanie pravidiel interpunkčného pravopisu za pomoci učiteľa.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- sformulovať základné myšlienky na komunikačnú tému, zrozumiteľne ich vysloviť, viesť dialóg, vyjadrovať vlastný názor,
- čítať text primeranej náročnosti s porozumením,
- reagovať primerane na otázky súvisiace s prečítaným textom a získať základné informácie z textu,
- zreprodukovať príbehy zo známych legiend,
- získavať informácie z rôznych informačných zdrojov, dokáže vyhľadávať a zhromažďovať vhodné informácie,
- zhromaždiť potrebné informácie na prípravu písaného textu.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- podľa individuálnych schopností aktívne počúvanie[4] a porozumenie, samostatné čítanie textov;
- reprodukovanie obsahu s porozumením textu;
- primerané reagovanie na kladené otázky z textu;
- tvorenie textov podľa žánru za pomoci učiteľa (opis, rozprávanie);
- využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- monitorovanie a hodnotenie vlastného porozumenia textu za pomoci učiteľa;
- plánovanie – vymedzenie potrebného času, voľba vhodného postupu pri práci s textom;
- zhrnutie kľúčových informácií a poznatkov z textu za pomoci učiteľa;
- rozlišovanie textu podľa komunikačného zámeru (informácia, opis, rozprávanie) a rozpoznanie základných znakov rôznych typov textu za pomoci učiteľa;
- tvorenie vlastných otázok k textu za pomoci učiteľa.
Žánre vecného textu
- rozpoznanie základných znakov informačného textu: presnosť, stručnosť, zrozumiteľnosť a prehľadnosť;
- porozumenie informačným žánrom za pomoci učiteľa: odborná informácia, mediálna správa;
- porozumenie príbehu zo života Rómov so zápletkou a jej riešením;
- porozumenie jednoduchým opisným žánrom za pomoci učiteľa: opis pracovného postupu, opis objektu, opis osoby.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
- pojem skloňovanie a pádové otázky;
- rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien a zámen v texte; rozlišovanie slovesného času v texte za pomoci učiteľa;
- vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová, odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom za pomoci učiteľa (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy).
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť priebehu dialógu, komunikačným prostriedkom a pravidlám,
- porozumieť súvislému monológu,
- vyjadriť a popísať svoj estetický zážitok na základe prečítaného literárneho textu.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou za pomoci učiteľa;
- vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení za pomoci učiteľa;
- formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného textu vlastnými slovami za pomoci učiteľa;
- porovnávanie informácií, motívov, udalostí z rôznych druhov umeleckých textov navzájom, porovnávanie rôznych typov spracovania príbehu za pomoci učiteľa (dramatická, rozhlasová, filmová podoba).
Čítanie pre zážitok
- opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov;
- vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie;
- pátranie po rozprávkach, príbehoch, legendách k histórii Rómov, skúmanie, zaznamenávanie, prezentovanie za pomoci učiteľa;
- poznávanie regionálne a lokálne príznačných skupín obyvateľstva podľa druhu obživy;
- stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky, výtvarnými alebo hudobnými činnosťami za pomoci učiteľa;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- samostatné budovanie čitateľského portfólia, vedenie záznamov o svojom čítaní a jeho pokrokoch za pomoci učiteľa.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- hodnotenie vlastného porozumenia textu žiakom za pomoci učiteľa;
- tvorenie vlastných interpretačných otázok k textu za pomoci učiteľa.
Tematické okruhy a žánre na výber
- tematické oblasti z 1. cyklu ostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy: sociálna a ekonomická situácia v rómskych komunitách, vzájomné vzťahy v rómskej rodine, osobné záujmy a potreby, úcta k starším, česť/čestnosť, identita, porozumenie, rozmanitosť kultúr v spoločnosti, zdravý životný štýl, bezpečnosť, hudobná a tanečná kultúra Rómov, rómske divadlo a umenie, ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;
- súčasné literárne prozaické texty, texty z ľudovej slovesnosti, texty reprezentujúce rómsku literatúru na Slovensku;
- texty na počúvanie: krátke príbehy, rozprávky, legendy, divadelné hry, rozhovory, piesne;
- texty na čítanie: dialogické texty, ilustrované literárne texty, príbehy zo života Rómov, rozprávky, legendy, príslovia, básne, divadelné hry, zábavné texty, rómske hádanky, vtipy, kvízy, zábavné príbehy, jazykolamy.