Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • reagovať na oslovenia, prosby a usmernenia,
  • správne reagovať na učiteľove pokyny v rámci komunikačných tém,
  • sa plynule a zrozumiteľne vyjadrovať, primerane gestikulovať a vyberať vhodný tón komunikácie.[1]
Obsahový štandard

Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť

  • získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov za pomoci učiteľa;
  • nácvik skupinového dialógu o veku primeraných aktuálnych témach za pomoci učiteľa.

Dialogická komunikácia a kooperácia

  • nácvik dialógu na aktuálnu a zaujímavú tému za pomoci učiteľa (napr. hotovostná a bezhotovostná forma peňazí, bankomat, zásady výberu/vkladu peňazí);
  • nácvik dialógu za pomoci učiteľa (napr. u lekára) prostredníctvom metódy rolového dialógu;
  • stavba dialógu za pomoci učiteľa: nadviazanie kontaktu, obsah dialógu – striedanie replík, ukončenie kontaktu;
  • vyjadrenie svojich myšlienok v jednoduchom dialógu;
  • identifikovanie pozitívnych a negatívnych dopadov používania sociálnych médií na partnerskú, priateľskú, rodinnú a pracovnú (triednu) komunikáciu.

Korešpondencia

  • nácvik písania základných žánrov korešpondencie za pomoci učiteľa: pohľadnica, súkromný list, krátka textová správa (sms, čet), jednoduchý e-mail.

Komunikačné prostriedky a pravidlá

  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu;
  • vety a jednoduché súvetia pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
  • uplatňovanie zdvorilosti, úcty a rešpektu voči účastníkovi dialógu.

Hovorená produkcia[2]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • používať osvojenú aktívnu slovnú zásobu a slovné spojenia,  
  • aktívne počúvať[3] hovorené prejavy iných, vie klásť otázky,   
  • vytvoriť myšlienkovo ucelené hovorené texty a reprodukovať texty na základe počúvania/čítania s porozumením s pomocou podporných otázok.
Obsahový štandard

Príprava a prednes hovoreného prejavu

  • rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu;
  • rozlišovanie medzi komunikáciou v domácnosti (tykanie) a v škole (vykanie);
  • usporiadanie informácií a samostatné vytvorenie osnovy textu za pomoci učiteľa;
  • prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy a školy.

Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu

  • aktívne počúvanie hovoreného prejavu iných osôb, kladenie otázok k obsahu textu;
  • formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky za pomoci učiteľa.

Žánre hovoreného textu

  • tvorenie informačných textov za pomoci učiteľa: oznámenie, správa (napr. do školského rozhlasu), pozvánka (na školské/záujmové podujatie);
  • rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
  • tvorenie jednoduchého opisu objektov za pomoci učiteľa (predmety, osoby, prostredie);
  • vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému za pomoci učiteľa.

Komunikačné prostriedky a pravidlá

  • používanie viet a súvetí na známu tému;
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
  • porovnávanie spisovnej a nárečovej rómčiny, spisovných a nárečových slov;
  • zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu;
  • uplatňovanie pravidiel rómskeho pravopisu a slovníka za pomoci učiteľa.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • napísať text podľa zadania a hotový text upraviť,
  • používať pri tvorení písaného textu znalosti slovnej zásoby,
  • uplatniť pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard

Proces tvorenia a revidovania textu

  • výber témy podľa komunikačného zámeru;
  • vyjadrenie komunikačného zámeru (informovať, vyrozprávať dej, opísať znaky a vlastnosti, vysvetliť, objasniť niečo) v produkovanom texte za pomoci učiteľa;
  • výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu za pomoci učiteľa;
  • členenie textu s využitím stručnej osnovy;
  • tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, členenia a jazyka textu za pomoci učiteľa;
  • grafická úprava textu;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy a školy.

Metakognitívne procesy pri písaní textu

  • plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu za pomoci učiteľa;
  • experimentovanie s rôznymi nápadmi pri tvorení textu za pomoci učiteľa.

Žánre písaného textu

  • tvorenie primeraných žánrov písaného alebo obrazovo-písaného textu za pomoci učiteľa;
  • písanie informačných textov: oznámenie, správa;
  • tvorenie písanej alebo elektronickej pozvánky na školské/záujmové podujatie, kombinovanie jazykovej a obrazovej zložky (prepojenie s výtvarnou výchovou a s informatikou) za pomoci učiteľa;
  • písanie reálneho alebo vymysleného príbehu (vyjadrenie zámernosti konania postáv, začlenenie opisných častí do príbehu) za pomoci učiteľa;
  • vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu za pomoci učiteľa.

Komunikačné prostriedky a pravidlá

  • používanie viet a súvetí pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom (informovať, objasniť, vyjadriť názor, zaujať a pod.);
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
  • využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom alebo elektronickom texte (veľkosť, typ, farba písma, grafické rozmiestnenie textu a ďalšie možnosti textového editora).

Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu

  • fonematický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností za pomoci učiteľa;
  • etymologický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností, nácvik pravopisu prevzatých a domácich slov za pomoci učiteľa;
  • sémantický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností za pomoci učiteľa;
  • morfematický pravopis: skloňovanie podstatných a prídavných mien za pomoci učiteľa;
  • gramatický pravopis: rozlišovanie nominatívu jednotného a množného čísla pri prídavných menách a podstatných menách, určovanie rodu a slovného druhu;
  • interpunkčný pravopis: uplatňovanie pravidiel interpunkčného pravopisu za pomoci učiteľa.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • sformulovať základné myšlienky na komunikačnú tému, zrozumiteľne ich vysloviť, viesť dialóg, vyjadrovať vlastný názor,
  • čítať text primeranej náročnosti s porozumením,
  • reagovať primerane na otázky súvisiace s prečítaným textom a získať základné informácie z textu,
  • zreprodukovať príbehy zo známych legiend,
  • získavať informácie z rôznych informačných zdrojov, dokáže vyhľadávať a zhromažďovať vhodné informácie,
  • zhromaždiť potrebné informácie na prípravu písaného textu.
Obsahový štandard

Porozumenie textu

  • podľa individuálnych schopností aktívne počúvanie[4] a porozumenie, samostatné čítanie textov;
  • reprodukovanie obsahu s porozumením textu;
  • primerané reagovanie na kladené otázky z textu;
  • tvorenie textov podľa žánru za pomoci učiteľa (opis, rozprávanie);
  • využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte.

Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu

  • monitorovanie a hodnotenie vlastného porozumenia textu za pomoci učiteľa;
  • plánovanie – vymedzenie potrebného času, voľba vhodného postupu pri práci s textom;
  • zhrnutie kľúčových informácií a poznatkov z textu za pomoci učiteľa;
  • rozlišovanie textu podľa komunikačného zámeru (informácia, opis, rozprávanie) a rozpoznanie základných znakov rôznych typov textu za pomoci učiteľa;
  • tvorenie vlastných otázok k textu za pomoci učiteľa.

Žánre vecného textu

  • rozpoznanie základných znakov informačného textu: presnosť, stručnosť, zrozumiteľnosť a prehľadnosť;
  • porozumenie informačným žánrom za pomoci učiteľa: odborná informácia, mediálna správa;
  • porozumenie príbehu zo života Rómov so zápletkou a jej riešením;
  • porozumenie jednoduchým opisným žánrom za pomoci učiteľa: opis pracovného postupu, opis objektu, opis osoby.

Komunikačné prostriedky a pravidlá

  • základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
  • pojem skloňovanie a pádové otázky;
  • rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien a zámen v texte; rozlišovanie slovesného času v texte za pomoci učiteľa;
  • vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová, odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom za pomoci učiteľa (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy).

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť priebehu dialógu, komunikačným prostriedkom a pravidlám,
  • porozumieť súvislému monológu,
  • vyjadriť a popísať svoj estetický zážitok na základe prečítaného literárneho textu.
Obsahový štandard

Čítanie s porozumením

  • prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou za pomoci učiteľa;
  • vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení za pomoci učiteľa;
  • formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného textu vlastnými slovami za pomoci učiteľa;
  • porovnávanie informácií, motívov, udalostí z rôznych druhov umeleckých textov navzájom, porovnávanie rôznych typov spracovania príbehu za pomoci učiteľa (dramatická, rozhlasová, filmová podoba).

Čítanie pre zážitok

  • opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov;
  • vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu a z ilustrácie;
  • pátranie po rozprávkach, príbehoch, legendách k histórii Rómov, skúmanie, zaznamenávanie, prezentovanie za pomoci učiteľa;
  • poznávanie regionálne a lokálne príznačných skupín obyvateľstva podľa druhu obživy;
  • stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky, výtvarnými alebo hudobnými činnosťami za pomoci učiteľa;
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu.

Samostatný/sebavedomý čitateľ

  • samostatné budovanie čitateľského portfólia, vedenie záznamov o svojom čítaní a jeho pokrokoch za pomoci učiteľa.

Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu

  • hodnotenie vlastného porozumenia textu žiakom za pomoci učiteľa;
  • tvorenie vlastných interpretačných otázok k textu za pomoci učiteľa.

Tematické okruhy a žánre na výber

  • tematické oblasti z 1. cyklu ostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy: sociálna a ekonomická situácia v rómskych komunitách, vzájomné vzťahy v rómskej rodine, osobné záujmy a potreby, úcta k starším, česť/čestnosť, identita, porozumenie, rozmanitosť kultúr v spoločnosti, zdravý životný štýl, bezpečnosť, hudobná a tanečná kultúra Rómov, rómske divadlo a umenie, ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;
  • súčasné literárne prozaické texty, texty z ľudovej slovesnosti, texty reprezentujúce rómsku literatúru na Slovensku;
  • texty na počúvanie: krátke príbehy, rozprávky, legendy, divadelné hry, rozhovory, piesne;
  • texty na čítanie: dialogické texty, ilustrované literárne texty, príbehy zo života Rómov, rozprávky, legendy, príslovia, básne, divadelné hry, zábavné texty, rómske hádanky, vtipy, kvízy, zábavné príbehy, jazykolamy.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou

  3. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  4. okrem žiakov so sluchovým postihnutím – nepočujúcich