Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • nadviazať kontakt s komunikačným partnerom: pozdraviť sa, predstaviť sa, poďakovať sa ospravedlniť sa,
  • jednoducho sformulovať prosbu, prianie, súhlas, nesúhlas, námietku a jednoduché zdôvodnenie,
  • viesť jednoduchý dialóg,
  • spolupracovať v skupine.
Obsahový štandard

Komunikačné zvyklosti

  • správne používanie pozdravov, predstavenia sa v známom komunikačnom prostredí;
  • formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia.

Komunikačné zámery

  • formulovanie prosby, priania, nesúhlasu a námietky,
  • formulovanie jednoduchého zdôvodnenia vlastného rozhodnutia a konania;
  • požiadanie o informáciu a poskytnutie informácie.

Dialogická komunikácia a kooperácia

  • tvorenie jednoduchého dialógu: kladenie otázokformulovanie odpovedí, pravidelné striedanie replík oboch komunikačných partnerov;
  • rozhovor v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh;
  • realizácia detskej hry s dialogickým prejavom.

Jazykové prostriedky

  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
  • formulovanie slovných spojeníviet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, zvolacie; želacie vety);
  • správne vyjadrenie a rozlišovanie melódie viet podľa komunikačného zámeru.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • určiť hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
  • vyrozprávať jednoduchý príbeh na základe otázok,
  • v hovorenom prejave zrozumiteľne artikulovať.
Obsahový štandard

Príprava a prednes hovoreného prejavu

  • výber témy hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
  • zhromažďovanie slov podľa témy s pomocou učiteľa;
  • tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;
  • správna artikulácia, výslovnosť,
  • pozorné počúvanie hovoreného prejavu a iných;
  • formulovanie odpovedí na položené otázky.

Žánre hovoreného textu

  • vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
  • jednoduché rozprávanie na základe otázok;
  • jednoduchý opis: určiť hlavné znaky;

Jazykové prostriedky

  • vyjadrovanie myšlienok v ucelených vetách;
  • používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, výzva (rozkaz, prosba);
  • zhromažďovanie slov na základe otázok: kto? čo? aký? čo robí?;
  • uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť samohlások a spoluhlások).

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • písať všetky písmená rusínskej azbuky;
  • odpísať písaný a tlačený text;
  • tvoriť jednoduchý obrazovo písaný text s pomocou;
  • určiť a zapísať hlavné znaky pozorovaného objektu a činnosti,
  • uplatňovať základy pravopisu pri písaní: rozlišovať krátke a dlhé samohlásky a spoluhlásky, rozdeľovať slová podľa slabičného princípu, písať veľké začiatočné písmená, písať interpunkčné znamienko na konci vety.
Obsahový štandard

Elementárne písanie

  • prípravné (predpisateľské) cviky, percepčno-motorické zručnosti pri písaní;
  • fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno;
  • písanie malých a veľkých písmen rusínskej azbuky;
  • písanie slabík, slov, viet;

Proces tvorenia textu

  • výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
  • zhromažďovania slov podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa;
  • tvorenie viet s použitím vybranej slovnej zásoby podľa komunikačných tém;

Žánre písaného textu

  • vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
  • poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
  • vytvorenie správy (rôznych informačných textov) v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
  • tvorenie jednoduchých obrazovo-písaných textov (napr. pozvánka, jednoduché projektové práce);
  • tvorenie jednoduchého opisného textu: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti.

Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu

  • vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
  • rozlišovanie samohlások, spoluhlások a jotované písmená; správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu;
  • rozlišovanie používania i/и/ы;
  • písanie veľkého písmena na začiatku vety, rozlišovanie pravopisu všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
  • interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas a potichu primerane náročné vecné texty,
  • na základe otázok identifikovať doslovné informácie v počúvanom a čítanom vecnom texte,
  • na základe otázok získané informácie stručne zhrnúť a  text reprodukovať.
Obsahový štandard

Elementárne čítanie

  • sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
  • čítanie písmen rusínskej azbuky;
  • poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky a písmena;
  • nácvik čítania slabík, slov, viet a krátkych textov;
  • oprava vlastných chýb pri čítaní s pomocou učiteľa;

Porozumenie textu

  • vytváranie predstáv o obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu, nadpisu, s oporou o doterajšie znalosti žiaka;
  • identifikovanie kľúčových slov v texte a ich jednoduché zaznamenanie;
  • identifikovanie doslovných informácií v texte na základe otázok;
  • stručné zhrnutie získaných informácií s pomocou učiteľa;
  • jednoduchá reprodukcia textu na základe otázok.

Žánre vecného textu

  • vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (kto, čo, kde, kedy): oznam a správa;
  • porozumenie dejovej postupnosti, konania postáv a sprostredkovanej skúsenosti v rozprávacom texte: rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
  • identifikovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
  • orientácia v jednoduchých nesúvislých textoch: zoznam, rozvrh, plán, tabuľka s pomocou učiteľa;
  • porozumenie jednoduchým obrazovo-písaným alebo obrazovo-hovoreným textom: jednoduché schémy a náčrty, piktogramy, obrazové encyklopédie;
  • pri praktickej práci s textom používanie pojmov: nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica.

Jazykové prostriedky

  • poznávanie  významu a využitia pravopisu v texte;
  • poznávanie  významu a využitia slovných druhov v texte (bez zapamätania si presných pojmov a definícií): časovanie a tvary slovesa v jednotlivých osobách, poznávanie tvarov slovesa v texte; poznávanie všeobecných a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov;
  • identifikovanie komunikačného zámeru vety v texte.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • prečítať s porozumením primerane náročné texty;
  • odpovedať na otázky k čítanému alebo počúvanému textu;
  • identifikovať v texte to, čo ich zaujalo (myšlienky, slová, ilustrácie);
  • vyjadriť svoje pocity, myšlienky, zážitky z čítaného/počúvaného textu a z ilustrácií;
  • predniesť naspamäť primerane náročný literárny text – riekanku, vyčítanku;
  • dramatizovať vhodné literárne texty;
Obsahový štandard

Čítanie s porozumením literárneho textu

  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen rusínskej azbuky;
  • fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči (rozlišovanie slov, slabík, identifikácia hlásky);
  • poznávanie písmen, upevňovanie korešpondencie hlásky písmena;
  • syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
  • čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých literárnych textov;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
  • identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa;
  • identifikácia literárnych postáv, opis prostredia;
  • orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
  • vypracovanie jednoduchej osnovy na základe otázok;
  • prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
  • orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
  • oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa.

Literárnoteoretické pojmy

  • Žánre umeleckých textov
  • žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, piesne, detské ľudové hry);
  • vyčítanka, riekanka, hádanka, báseň;
  • príslovie, porekadlo;
  • príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
  • rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantazijná, zvieracia, realistická;
  • Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, účinkujúci, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra;
  • Štylizácia textu: dialóg;
  • Štruktúra diela: nadpis, téma, verš, strofa, odsek, kapitola, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja;
  • Metrika: rým, rytmus.
Tematické okruhy a žánre na výber

tematické okruhy pre 1. cyklus: domov, rodina, priateľstvo, medziľudské vzťahy, medzigeneračné vzťahy a porozumenie, česť/čestnosť, záľuby a koníčky, zdravie, dobro, zlo, pravda a lož, hra, humor, príroda okolo nás, svet zvierat, pomoc iným, rodná krajina, zvyky, tradície a kultúra;

čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov rusínskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov: rozprávka, povesť, príbeh, obrázkový príbeh, komiks, nonsensová poézia a próza, bájka, riekanka, hádanka, pieseň, báseň.

< predchádzajúciobsah ďalší >