Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • viesť dialóg primerane téme;
  • viesť komunikáciu v skupine rovesníkov;
  • vyjadriť pochvalu, ocenenie, námietku alebo nesúhlas sociálne primeraným spôsobom;
  • použiť základné žánre korešpondencie.
Obsahový štandard

Komunikačné zvyklosti

  • získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov;
  • porovnávanie komunikačných zvyklostí v rusínčine a v inom jazyku;
  • zdokonaľovanie skupinového dialógu.

Dialogická komunikácia a kooperácia

  • stavba dialógu: nadviazanie kontaktu, obsah dialógustriedanie replík;
  • pravidlá vedenia dialógu: aktívne počúvať komunikačného partnera, vecne a jazykovo primerane reagovať na jeho repliky, neskákať si do reči, povzbudiť, pochváliť a oceniť komunikačného partnera, uplatňovať zdvorilosť;
  • nácvik dialógu v rôznych komunikačných situáciách   

Korešpondencia

  • porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie v bežnej komunikácii;
  • nácvik písania základných žánrov korešpondencie: pohľadnica, súkromný list, krátka textová správa (sms, čet), jednoduchý e-mail s pomocou učiteľa.

Jazykové prostriedky

  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém;
  • formulovanie viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti;
  • uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v písanej a elektronickej korešpondencii.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • vyrozprávať príbeh so zápletkou a jej riešením s pomocou učiteľa;
  • sformulovať jednoduchý opis pracovného postupu;
  • opísať objekty vystavené priamemu pozorovaniu;
  • predniesť jednoduchý rečnícky prejav;
  • aktívne počúvať hovorený prejav, klásť otázky k obsahu textu;
  • uplatniť v hovorenom prejave situačne vhodné jazykové, zvukové a pohybové prostriedky.
Obsahový štandard

Príprava a prednes hovoreného prejavu

  • samostatný výber témy prejavu podľa komunikačného zámeru;
  • spôsoby zhromažďovania informácií potrebných na rozvíjanie témy;
  • vytvorenie osnovy textu s pomocou učiteľa;
  • prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy alebo školy;
  • využitie jednoduchých grafických nástrojov;
  • kladenie otázok k obsahu a k jazyku počúvaného textu;
  • kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu;
  • formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky;

Žánre hovoreného textu

  • tvorenie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa (napr. do školského rozhlasu), pozvanie (na školské/záujmové podujatie);
  • rozprávanie prežitej skúsenosti, reálny alebo vymyslený príbeh;
  • tvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu, opisu predmetu, osoby, živočícha na základe priameho pozorovania;
  • vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému;
  • nácvik jednoduchého rečníckeho prejavu s informačnou funkciou (sprevádzanie návštevy po škole, obci).

Jazykové prostriedky

  • používanie vhodnej rozšírenej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová a frazémy);
  • zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu;
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (kvantita, spodobovanie, splývavá výslovnosť, výslovnosť spoluhláskových skupín).

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému s pomocou učiteľa;
  • zhromaždiť potrebné informácie na tvorbu písaného textu;
  • napísať príbeh alebo osobný zážitok s pomocou učiteľa so zápletkou;
  • vytvoriť jednoduchý opis pracovného postupu;
  • opísať objekty vystavené priamemu pozorovaniu;
  • uplatniť grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu;
  • uplatniť osvojené pravopisné pravidlá pri písaní.
Obsahový štandard

Proces tvorenia textu

  • výber témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho adresáta;
  • využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme;
  • členenie textu s využitím stručnej osnovy;
  • tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, textu;
  • pravopisná korektúra v rozsahu osvojených pravopisných zručností;
  • grafická úprava textu (aj pomocou základných možností textového editora);
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy

Žánre písaného textu

  • písanie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa, písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie;
  • stručné písomné zhrnutie odborných informácií s pomocou učiteľa;
  • písanie reálneho alebo vymysleného príbehu so zápletkou;
  • vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu;
  • vytvorenie opisu predmetu, osoby, živočícha na základe priameho pozorovania;

Jazykové prostriedky

  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
  • využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom a elektronickom texte;
  • pravopis písmena ь (mäkký znak);
  • nácvik pravopisu ďalších významových skupín vlastných podstatných mien (názvy ulíc, zemepisné názvy v prepojení s učivom ďalších vzdelávacích oblastí);
  • písanie interpunkčných znamienok v priamej reči;
  • nacvičovanie morfematického pravopisu pri spodobovaní hlások v jednotlivých pozíciách;

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aktívne počúvať a samostatne prečítať primerane náročný vecný
  • identifikovať doslovné (explicitné) informácie v počúvanom a v čítanom texte;
  • vyvodiť informácie z nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textov;
  • reprodukovať a zhrnúť získané informácie;
  • vyjadriť svoj názor na čítané/počúvané texty;
  • odlíšiť texty podľa komunikačného zámeru;
Obsahový štandard

Porozumenie textu

  • aktívne počúvanie, samostatné čítanie a prezeranie primeraných žánrov vecného textu;
  • reprodukovanie obsahu textu, rozhovor o texte;
  • úlohy na porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte: vyhľadanie faktov, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie kľúčových informácií a slov, hľadanie súvislostí medzi informáciami v texte;
  • rozpoznávanie štruktúry textu: úlohy na porozumenie nadväznosti viet a odsekov v texte, členenie textu na časti pomocou osnovy;
  • využitie osnovy pri reprodukcii textu;
  • identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí;
  • tvorenie vlastných otázok k textu;

Žánre vecného textu

  • rozpoznanie základných znakov informačného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť;
  • porozumenie informačným žánrom: odborná informácia, úradná pozvánka, úradný oznam, mediálna správa;
  • porozumenie nesúvislým informačným žánrom: jazykový slovník, graf, mapa, diagram, schéma, náčrt;
  • porozumenie rozprávaciemu textu: subjektívnosť, časová následnosť, príčinno-dôsledkové vzťahy;
  • porozumenie a rozpoznanie základných znakov príbehu so zápletkou, porozumenie zámernosti konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu;
  • porozumenie a rozpoznanie základných znakov jednoduchého opisu: opis pracovného postupu, opis objektu (predmet, živočích, osoba);
  • porozumenie jednoduchých rečníckych prejavov.

Jazykové prostriedky

  • rozoznávanie prostriedkov nadväzovania viet v texte;
  • rozvíjanie slovesa vo vete a vyjadrovanie rôznych syntaktických významov (kto, čo, aký, kde, kedy, ako);
  • úloha súvetnej stavby pri porozumení textu (základné typy jednoduchého súvetia v podobe vetných modelov, bez použitia terminológie);
  • základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
  • pojem skloňovanie a pádové otázky; rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien a zámen v texte; rozlišovanie slovesného času;
  • viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy);
  • rozširovanie slovnej zásoby tvorením nových slov predponami a príponami;

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aktívne počúvať a prečítať s porozumením primerane náročný literárny text;
  • vyhľadať explicitné významy a vyvodiť základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu;
  • vyjadriť svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne;
  • dramatizovať vybrané texty aj s pomocou zástupných rekvizít;
  • vytvoriť otázky k čítanému alebo počúvanému textu;
  • odlíšiť diela z poézie, prózy a drámy na základe štruktúrnych prvkov textu;
Obsahový štandard

Čítanie s porozumením

  • prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou;
  • vyvodzovanie základných implicitných významov z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
  • pokus o formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného vlastnými slovami;
  • porozumenie literárnym pojmom umeleckému zobrazeniu skutočnosti, obrazným a symbolickým významom slov: rytmus, refrén, rozprávač;
  • porovnávanie rôznych typov spracovania príbehu (dramatická, rozhlasová, filmová podoba).

Čítanie pre zážitok

  • čítanie kníh, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov a s menším počtom ilustrácií v pomere k textu);
  • opakované čítanie obľúbených textov, tém a žánrov podľa záujmov;
  • pátranie po rozprávkach, príbehoch, povestiach a mýtoch k histórii obce alebo regiónu, zaznamenávanie;
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu;

Samostatný čitateľ

  • samostatný a cielený výber kníh a časopisov na čítanie;
  • identifikácia postáv, faktov, dejov v texte;
Tematické okruhy a žánre na výber

tematické okruhy z 1. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady: sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť – nespravodlivosť, odlišnosť od iných, zdravý životný štýl, bohatstvo – chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, životné prostredie, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;

čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov rusínskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. cyklu sa obohacuje o scenár, divadelnú hru, rozhlasovú hru, legendu, baladu, poviedku, fantasy literatúru.

< predchádzajúciobsah ďalší >