Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- vytvoriť obsahovo a formálne súdržný hovorený text s rôznym komunikačným zámerom;
- rozlíšiť žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu;
- zhromaždiť informácie k textu z viacerých zdrojov;
- zhrnúť, zhodnotiť a prezentovať získané informácie;
- pripraviť jednoduchý hovorený a obrazovo-hovorený text;
- využiť jazykové slovníky pri tvorení, úprave a hodnotení prejavu.
Obsahový štandard
Kultivovanie hovoreného prejavu
- písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, selekcia a kompozícia, tvorba konceptu, úprava textu;
- vhodné stratégie prípravy a úpravy textu (obsahové, kompozičné, jazykové a vizuálne);
- využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov;
- nácvik kultivovaného prednesu hovoreného prejavu;
- nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy.
Kritické počúvanie a analýza hovoreného/počúvaného prejavu
- aktívne počúvanie hovorených prejavov iných;
- analyzovanie a hodnotenie obsahovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií;
- jednoduché vyjadrovanie stanoviska k vlastnému alebo inému hovorenému prejavu.
Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu
- vyjadrenie názoru na aktuálne témy;
-
príležitostný rečnícky prejav: slávnostný príhovor, moderovanie podujatia.
- porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v domácich;
- primeraná modulácia hlasu a situačne vhodné používanie pohybových a mimojazykových prostriedkov.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- vytvoriť obsahovo a formálne súdržný hovorený text s rôznym komunikačným zámerom;
- rozlíšiť žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu;
- zhromaždiť informácie k textu z viacerých zdrojov;
- zhrnúť, zhodnotiť a prezentovať získané informácie;
- pripraviť jednoduchý hovorený a obrazovo-hovorený text;
- využiť jazykové slovníky pri tvorení, úprave a hodnotení prejavu.
Obsahový štandard
Kultivovanie hovoreného prejavu
- písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, selekcia a kompozícia, tvorba konceptu, úprava textu;
- vhodné stratégie prípravy a úpravy textu (obsahové, kompozičné, jazykové a vizuálne);
- využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov;
- nácvik kultivovaného prednesu hovoreného prejavu;
- nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy.
Kritické počúvanie a analýza hovoreného/počúvaného prejavu
- aktívne počúvanie hovorených prejavov iných;
- analyzovanie a hodnotenie obsahovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií;
- jednoduché vyjadrovanie stanoviska k vlastnému alebo inému hovorenému prejavu.
Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu
- vyjadrenie názoru na aktuálne témy;
- príležitostný rečnícky prejav: slávnostný príhovor, moderovanie podujatia.
Komunikačné prostriedky a pravidlá odborného hovoreného a obrazovo-hovoreného prejavu
- porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v domácich;
- primeraná modulácia hlasu a situačne vhodné používanie pohybových a mimojazykových prostriedkov.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vytvoriť obsahovo a formálne súdržný písaný a obrazovo-písaný text;
- využiť písanie ako prostriedok sebavyjadrenia;
- využiť písanie na vyjadrenie názoru;
- zhromaždiť informácie k textu z viacerých informačných zdrojov, overiť pravdivosť informácií;
- pri písaní uplatniť pravopisné pravidlá;
- primerane upraviť obsahovú, kompozičnú, jazykovú a formálnu stránku napísaného textu;
- pri tvorení a úprave textu využiť druhy jazykových slovníkov;
- použiť pri úprave formy textu počítačové textové editory;
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- individuálna voľba témy podľa komunikačného zámeru a adresáta;
- voľba vhodného slohového postupu na komunikovanie zamýšľaného obsahu;
- využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov);
- tvorenie konceptu a jeho upravovanie po obsahovej, kompozičnej a jazykovej stránke;
- upravovanie obrazovej a grafickej zložky textu pri multimodálnych a digitálnych textoch;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
- písomné vyjadrenie názoru na aktuálne témy;
- vytvorenie jednoduchého zážitkového rozprávacieho textu;
Jazykové prostriedky
- použitie jednoduchých súvetí ako prostriedkov vyjadrovania časovo-priestorových alebo logických vzťahov v texte;
- porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- automatizácia získaných pravopisných zručností pri jednotlivých pravopisných princípoch;
- morfematický pravopis: poznávanie a upevňovanie typov/vzorov skloňovania podstatných mien a prídavných mien, pravopis pádových koncoviek;
- nacvičovanie pravopisu pádovej koncovky pri ďalších ohybných slovných druhoch (zámená, číslovky);
- sémantický pravopis: nacvičovanie pravopisu ďalších zemepisných názvov, názvov štátov, ulíc;
- interpunkčný pravopis: písanie čiarky v jednoduchom súvetí.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- cieľavedome a samostatne počúvať a prečítať primerane náročný text s konkrétnym zámerom v rámci vzdelávania, záujmových aktivít alebo zapojenia do spoločenského a občianskeho života;
- orientovať sa v rôznych žánroch vecného textu;
- získať a spracovať informácie z rôznych informačných zdrojov (tlačených, audiovizuálnych, digitálnych);
- vyjadriť svoj názor na čítané/počúvané texty a prezentovať v skupinovej diskusii;
- posúdiť pravdivosť informácií;
- pozorovať obsahové, kompozičné a jazykové odlišnosti textov podľa rôzneho komunikačného zámeru a slohového postupu;
- pozorovať úlohu popri jazykových (grafických, pohybových, zvukových) a mimojazykových prostriedkov pri porozumení čítaného a počúvaného textu;
- poznávať rôzne druhy jazykových slovníkov;
Obsahový štandard
Porozumenie textu a využitie získaných informácií
- analytické počúvanie, čítanie a prezeranie rôznych druhov a žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
- porozumenie súvislým, nesúvislým a multimodálnym textom na úrovni explicitných významov;
- učiteľom riadené vyvodzovanie implicitných informácií z textu prehlbujúce základné porozumenie textu: objasňovanie súvislostí;
- získavanie, spracovanie a triedenie informácií z rôznych informačných zdrojov;
- posúdenie pravdivosti informácií na základe ich overovania vo viacerých zdrojoch;
- prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii;
- využitiespracovaných informácií z textu pri riešení učebných úloh a pri vzdelávaní sa;
- porozumenie štruktúry textu podľa komunikačného zámeru.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- orientácia v dostupných primárnych a sekundárnych informačných zdrojoch (s dôrazom na využívanie autorských textov, knižných, časopiseckých);
- vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie;
- podporovanie hodnotiacich postojov;
Vlastnosti textu
- základné vlastnosti textu a ich uplatnenie pri porozumení textu:
- obsahová súdržnosť textu: rozvíjanie témy a logické usporiadanie viet a odsekov podľa použitého slohového postupu (informačný, opisný, rozprávací);
- formálna súdržnosť textu: nadväzovanie viet prostredníctvom rôznych druhov nadväzovacích prostriedkov (konektorov);
- rozlišovanie textov podľa komunikačného zámeru: informovať, objasniť, zaujať, emocionálne pôsobiť;
- porovnávanie textov podľa obsahu, slohového postupu a použitých jazykových prostriedkov.
Žánre vecného textu
- porozumenie rečníckych prejavov a príležitostné prejavy (slávnostné príhovory, moderovanie).
Význam a funkcie jazyka, jazykové prostriedky
- vzťah rusínčiny k iným jazykom: základné informácie o svetových jazykoch (v prepojení s výučbou cudzieho jazyka);
- základné informácie o histórii jazyka;
- syntaktické prostriedky: jednoduché súvetia ako prostriedky rozvíjania témy a vyjadrovania logických vzťahov v texte;
- lexikálne prostriedky: analyzovanie slovnej zásoby v texte; spôsoby obohacovania slovnej zásoby rusínčiny (nové slová v jazyku – preberanie, tvorenie, ustálené slovné spojenia, prenášanie významu); porozumenie bežným a kultúrnym frazémam;
- slovotvorné prostriedky: slová z rovnakého slovotvorného hniezda; motivačný vzťah medzi základovým a utvoreným slovom (slovotvorná stavba), slovotvorné spôsoby (odvodzovanie, skladanie), slovotvorné prostriedky (predpony, prípony, slovotvorný základ);
- morfologické prostriedky: analyzovanie významu a funkcie slovných druhov pri porozumení textu; základné významové skupiny plnovýznamových slovných druhov (podstatné mená – vlastné, nevlastné; prídavné mená – akostné, vzťahové, privlastňovacie; číslovky – základné, radové; slovesá; príslovky – miesta, času, spôsobu, príčiny; zámená – osobné, privlastňovacie, ukazovacie, gramatické kategórie pri ohybných slovných druhoch (rod, číslo, pád; pri slovesách – osoba, číslo čas, spôsob);
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- samostatne prečítať primerane náročný literárny text;
- zhodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania;
- zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne;
- určiť na základe štruktúry textu jeho žáner;
- recitovať so snahou o prednes a vyjadrenie individuálneho zážitku primerane náročný umelecký text;
- diskutovať o texte;
- samostatne si vybrať knihy na čítanie, zdôvodniť svoj výber, odporučiť knihy s odôvodnením;
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja;
- diskutovanie o texte, prezentácia vlastnej interpretácie textu, domýšľanie a tvorba variantu pokračovania textu;
- predvídanie z počutého alebo prečítaného textu;
- dedukcia významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu;
- formulovanie rôznych otázok k textu;
Čítanie pre zážitok
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického a filmového spracovania a z ilustrácií verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- motívy, príčiny konania hrdinov, porovnávanie názorov a pocitov hrdinov so svojimi emóciami, zážitkami a skúsenosťami;
- čítanie pre potešenie a zážitok, čítanie kníh podľa vlastného výberu a diskusie o prečítaných knihách;
- prednes textu so snahou o estetickú intonáciu a citové prežívanie v rámci svojich schopností;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu;
Samostatný čitateľ
- rozširovanie čitateľského teritória (e-knihy, časopisy, internet, audioknihy);
- samostatné používanie knižnice, využívanie fyzických a elektronických knižníc.
- budovanie schopnosti vedome pracovať s textom;
- uvedomenie si obsahu a významu prečítaného;
- vyhodnotenie a hlbšie porozumenie textu;
- riešenie úloh na porozumenie textu (overenie porozumenia) a prepájanie tém s reálnym životom;
- vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie;
Tematické okruhy a žánre na výber
tematické okruhy z 1. a 2. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady: dôstojnosť, osobné záujmy – potreby a záujmy iných, odvaha, sloboda, zodpovednosť, hodnoty, nenávisť, hrdinstvo, mier, obeta, láska, šťastie, silné a slabé stránky osobnosti, prvá láska, spoločné hodnoty, spoločné konanie a osamelosť, strach, problémy v škole, tolerancia, dovolené a zakázané, rozmanitosť kultúr, národná kultúra, slovné hry, krása, realita a fantázia, úcta k živej a neživej prírode, minulosť, prítomnosť a budúcnosť, historická pamäť, jedinečnosť nárečí a rodného kraja;
čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov rusínskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. a 2. cyklu sa obohacuje o ľudovú/populárnu pieseň, prózu – dobrodružnú, dievčenskú, komédiu, muzikál.