Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • vytvoriť obsahovo a formálne súdržný hovorený text s rôznym komunikačným zámerom;
  • rozlíšiť žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu;
  • zhromaždiť informácie k textu z viacerých zdrojov;
  • zhrnúť, zhodnotiť a prezentovať získané informácie;
  • pripraviť jednoduchý hovorený a obrazovo-hovorený text;
  • využiť jazykové slovníky pri tvorení, úprave a hodnotení prejavu.
Obsahový štandard

Kultivovanie hovoreného prejavu

  • písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, selekcia a kompozícia, tvorba konceptu, úprava textu;
  • vhodné stratégie prípravy a úpravy textu (obsahové, kompozičné, jazykové a vizuálne);
  • využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov;
  • nácvik kultivovaného prednesu hovoreného prejavu;
  • nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy.

Kritické počúvanie a analýza hovoreného/počúvaného prejavu

  • aktívne počúvanie hovorených prejavov iných;
  • analyzovanie a hodnotenie obsahovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií;
  • jednoduché vyjadrovanie stanoviska k vlastnému alebo inému hovorenému prejavu.

Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu

  • vyjadrenie názoru na aktuálne témy;
  • príležitostný rečnícky prejav: slávnostný príhovor, moderovanie podujatia.
Komunikačné prostriedky a pravidlá odborného hovoreného a obrazovo-hovoreného prejavu
  • porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v domácich;
  • primeraná modulácia hlasu a situačne vhodné používanie pohybových a mimojazykových prostriedkov.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • vytvoriť obsahovo a formálne súdržný hovorený text s rôznym komunikačným zámerom;
  • rozlíšiť žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu;
  • zhromaždiť informácie k textu z viacerých zdrojov;
  • zhrnúť, zhodnotiť a prezentovať získané informácie;
  • pripraviť jednoduchý hovorený a obrazovo-hovorený text;
  • využiť jazykové slovníky pri tvorení, úprave a hodnotení prejavu.
Obsahový štandard

Kultivovanie hovoreného prejavu

  • písomná príprava hovoreného a obrazovo-hovoreného textu podľa týchto fáz: výber témy, zhromažďovanie materiálu, selekcia a kompozícia, tvorba konceptu, úprava textu;
  • vhodné stratégie prípravy a úpravy textu (obsahové, kompozičné, jazykové a vizuálne);
  • využívanie knižných a elektronických jazykových slovníkov;
  • nácvik kultivovaného prednesu hovoreného prejavu;
  • nácvik kultivovanej prezentácie obrazovo-hovoreného textu, funkčné prepájanie jazykovej a obrazovej zložky;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy.

Kritické počúvanie a analýza hovoreného/počúvaného prejavu

  • aktívne počúvanie hovorených prejavov iných;
  • analyzovanie a hodnotenie obsahovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií;
  • jednoduché vyjadrovanie stanoviska k vlastnému alebo inému hovorenému prejavu.

Žánre hovoreného a obrazovo-hovoreného textu

  • vyjadrenie názoru na aktuálne témy;
  • príležitostný rečnícky prejav: slávnostný príhovor, moderovanie podujatia.

Komunikačné prostriedky a pravidlá odborného hovoreného a obrazovo-hovoreného prejavu

  • porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v domácich;
  • primeraná modulácia hlasu a situačne vhodné používanie pohybových a mimojazykových prostriedkov.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vytvoriť obsahovo a formálne súdržný písaný a obrazovo-písaný text;
  • využiť písanie ako prostriedok sebavyjadrenia;
  • využiť písanie na vyjadrenie názoru;
  • zhromaždiť informácie k textu z viacerých informačných zdrojov, overiť pravdivosť informácií;
  • pri písaní uplatniť pravopisné pravidlá;
  • primerane upraviť obsahovú, kompozičnú, jazykovú a formálnu stránku napísaného textu;
  • pri tvorení a úprave textu využiť druhy jazykových slovníkov;
  • použiť pri úprave formy textu počítačové textové editory;
Obsahový štandard

Proces tvorenia textu

  • individuálna voľba témy podľa komunikačného zámeru a adresáta;
  • voľba vhodného slohového postupu na komunikovanie zamýšľaného obsahu;
  • využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov);
  • tvorenie konceptu a jeho upravovanie po obsahovej, kompozičnej a jazykovej stránke;
  • upravovanie obrazovejgrafickej zložky textu pri multimodálnychdigitálnych textoch;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy.

Žánre písaného a obrazovo-písaného textu

  • písomné vyjadrenie názoru na aktuálne témy;
  • vytvorenie jednoduchého zážitkového rozprávacieho textu;

Jazykové prostriedky

  • použitie jednoduchých súvetí ako prostriedkov vyjadrovania časovo-priestorových alebo logických vzťahov v texte;
  • porozumenie a používanie tematickej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;

Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu

  • automatizácia získaných pravopisných zručností pri jednotlivých pravopisných princípoch;
  • morfematický pravopis: poznávanie a upevňovanie typov/vzorov skloňovania podstatných mienprídavných mien, pravopis pádových koncoviek;
  • nacvičovanie pravopisu pádovej koncovky pri ďalších ohybných slovných druhoch (zámená, číslovky);
  • sémantický pravopis: nacvičovanie pravopisu ďalších zemepisných názvov, názvov štátov, ulíc;
  • interpunkčný pravopis: písanie čiarky v jednoduchom súvetí.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • cieľavedome a samostatne počúvať a prečítať primerane náročný text s konkrétnym zámerom v rámci vzdelávania, záujmových aktivít alebo zapojenia do spoločenského a občianskeho života;
  • orientovať sa v rôznych žánroch vecného textu;
  • získať a spracovať informácie z rôznych informačných zdrojov (tlačených, audiovizuálnych, digitálnych);
  • vyjadriť svoj názor na čítané/počúvané texty a prezentovať v skupinovej diskusii;
  • posúdiť pravdivosť informácií;
  • pozorovať obsahové, kompozičné a jazykové odlišnosti textov podľa rôzneho komunikačného zámeru a slohového postupu;
  • pozorovať úlohu popri jazykových (grafických, pohybových, zvukových) a mimojazykových prostriedkov pri porozumení čítaného a počúvaného textu;
  • poznávať rôzne druhy jazykových slovníkov;
Obsahový štandard

Porozumenie textu a využitie získaných informácií

  • analytické počúvanie, čítanie a prezeranie rôznych druhov a žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
  • porozumenie súvislým, nesúvislým a multimodálnym textom na úrovni explicitných významov;
  • učiteľom riadené vyvodzovanie implicitných informácií z textu prehlbujúce základné porozumenie textu: objasňovanie súvislostí;
  • získavanie, spracovanie a triedenie informácií z rôznych informačných zdrojov;
  • posúdenie pravdivosti informácií na základe ich overovania vo viacerých zdrojoch;
  • prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii;
  • využitiespracovaných informácií z textu pri riešení učebných úloh a pri vzdelávaní sa;
  • porozumenie štruktúry textu podľa komunikačného zámeru.

Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu

  • orientácia v dostupných primárnych a sekundárnych informačných zdrojoch (s dôrazom na využívanie autorských textov, knižných, časopiseckých);
  • vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie;
  • podporovanie hodnotiacich postojov;

Vlastnosti textu

  • základné vlastnosti textu a ich uplatnenie pri porozumení textu:
  • obsahová súdržnosť textu: rozvíjanie témy a logické usporiadanie viet a odsekov podľa použitého slohového postupu (informačný, opisný, rozprávací);
  • formálna súdržnosť textu: nadväzovanie viet prostredníctvom rôznych druhov nadväzovacích prostriedkov (konektorov);
  • rozlišovanie textov podľa komunikačného zámeru: informovať, objasniť, zaujať, emocionálne pôsobiť;
  • porovnávanie textov podľa obsahu, slohového postupu a použitých jazykových prostriedkov.

Žánre vecného textu

  • porozumenie rečníckych prejavov a  príležitostné prejavy (slávnostné príhovory, moderovanie).

Význam a funkcie jazyka, jazykové prostriedky

  • vzťah rusínčiny k iným jazykom: základné informácie o svetových jazykoch (v prepojení s výučbou cudzieho jazyka);
  • základné informácie o histórii jazyka;
  • syntaktické prostriedky: jednoduché súvetia ako prostriedky rozvíjania témy a vyjadrovania logických vzťahov v texte;
  • lexikálne prostriedky: analyzovanie slovnej zásoby v texte; spôsoby obohacovania slovnej zásoby rusínčiny (nové slová v jazyku – preberanie, tvorenie, ustálené slovné spojenia, prenášanie významu); porozumenie bežným a kultúrnym frazémam;
  • slovotvorné prostriedky: slová z rovnakého slovotvorného hniezda; motivačný vzťah medzi základovým a utvoreným slovom (slovotvorná stavba), slovotvorné spôsoby (odvodzovanie, skladanie), slovotvorné prostriedky (predpony, prípony, slovotvorný základ);
  • morfologické prostriedky: analyzovanie významu a funkcie slovných druhov pri porozumení textu; základné významové skupiny plnovýznamových slovných druhov (podstatné mená – vlastné, nevlastné; prídavné mená – akostné, vzťahové, privlastňovacie; číslovky – základné, radové; slovesá; príslovky – miesta, času, spôsobu, príčiny; zámená – osobné, privlastňovacie, ukazovacie, gramatické kategórie pri ohybných slovných druhoch (rod, číslo, pád; pri slovesách – osoba, číslo čas, spôsob);

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • samostatne prečítať primerane náročný literárny text;
  • zhodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania;
  • zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne;
  • určiť na základe štruktúry textu jeho žáner;
  • recitovať so snahou o prednes a vyjadrenie individuálneho zážitku primerane náročný umelecký text;
  • diskutovať o texte;
  • samostatne si vybrať knihy na čítanie, zdôvodniť svoj výber, odporučiť knihy s odôvodnením;
Obsahový štandard

Čítanie s porozumením

  • samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja;
  • diskutovanie o texte, prezentácia vlastnej interpretácie textu, domýšľanie a tvorba variantu pokračovania textu;
  • predvídanie z počutého alebo prečítaného textu;
  • dedukcia významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov z kontextu;
  • formulovanie rôznych otázok k textu;

Čítanie pre zážitok

  • vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, postojov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického a filmového spracovania a z ilustrácií verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
  • motívy, príčiny konania hrdinov, porovnávanie názorov a pocitov hrdinov so svojimi emóciami, zážitkami a skúsenosťami;
  • čítanie pre potešenie a zážitok, čítanie kníh podľa vlastného výberu a diskusie o prečítaných knihách;
  • prednes textu so snahou o estetickú intonáciu a citové prežívanie v rámci svojich schopností;
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počúvaného textu;

Samostatný čitateľ

  • rozširovanie čitateľského teritória (e-knihy, časopisy, internet, audioknihy);
  • samostatné používanie knižnice, využívanie fyzických a elektronických knižníc.
  • budovanie schopnosti vedome pracovať s textom;
  • uvedomenie si obsahu a významu prečítaného;
  • vyhodnotenie a hlbšie porozumenie textu;
  • riešenie úloh na porozumenie textu (overenie porozumenia) a prepájanie tém s reálnym životom;
  • vlastný výber a vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie;
Tematické okruhy a žánre na výber

tematické okruhy z 1. a 2. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady: dôstojnosť, osobné záujmy – potreby a záujmy iných, odvaha, sloboda, zodpovednosť, hodnoty, nenávisť, hrdinstvo, mier, obeta, láska, šťastie, silné a slabé stránky osobnosti, prvá láska, spoločné hodnoty, spoločné konanie a osamelosť, strach, problémy v škole, tolerancia, dovolené a zakázané, rozmanitosť kultúr, národná kultúra, slovné hry, krása, realita a fantázia, úcta k živej a neživej prírode, minulosť, prítomnosť a budúcnosť, historická pamäť, jedinečnosť nárečí a rodného kraja;

čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov rusínskej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. a 2. cyklu sa obohacuje o ľudovú/populárnu pieseň, prózu – dobrodružnú, dievčenskú, komédiu, muzikál.

< predchádzajúciobsah ďalší >