Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- komunikovať názory na témy, s ktorými má skúsenosti a rešpektovať názory iných, vyjadrovať námietku alebo nesúhlas ohľaduplným spôsobom,
- usilovať sa o komunikačné porozumenie so spolužiakmi z inojazyčného prostredia;
- zhrnúť získané informácie ústne aj písomne,
- použiť pri porozumení a tvorení textu primerané znalosti jazykových prostriedkov,
- využívať jazykové slovníky,
- používať základné žánre korešpondencie.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
- rozprávať príbehy s jednoduchým dejom a riešením pomocou názoru alebo otázok,
- porovnávať komunikačné zvyklosti v ruštine a v iných jazykoch,
- vyjadrovať názor na bežné témy,
- rešpektovať názor komunikačného partnera.
Dialogická komunikácia
- viesť skupinový dialóg, poznať jeho pravidlá,
- používať jednoduché argumenty,
- rozlišovať priamy a sprostredkovaný dialóg v súkromnom a verejnom prostredí.
Jazykové prostriedky
- rozširovanie slovnej zásoby na rôzne aktuálne témy,
- vyjadrovanie rôznych komunikačných zámerov pomocou viet a jednoduchých súvetí,
- uplatňovanie melódie, dôrazu a pohybových prostriedkov pri vedení dialógu,
- vhodné používanie spisovnej ruštiny.
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromažďovať základné informácie k téme hovoreného prejavu,
- sformulovať jednoduchú ústnu informáciu,
- opísať hlavné znaky pozorovaného objektu a pozorovanej činnosti,
- počúvať hovorené prejavy iných a klásť otázky k obsahu textu,
- predniesť detskú riekanku, vinš, hádanku. miestnu ľudovú pieseň, detskú pieseň,
- uplatňovať pri hovorení situačne vhodné jazykové, zvukové a pohybové prostriedky.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu,
- spôsoby zhromažďovania informácií potrebných na rozvíjanie témy,
- usporiadanie informácií a samostatné vytvorenie osnovy textu,
- používanie jednoduchých argumentov na podporu názoru, rozlišovanie medzi faktami a domnienkami,
- výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov,
- prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Žánre hovoreného prejavu
- tvorenie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa (napr. do školského rozhlasu), pozvanie (na školské/záujmové podujatie),
- tvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu, opisu predmetu, osoby, živočícha alebo prostredia na základe priameho pozorovania,
- vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému.
Jazykové prostriedky
- používanie rôznych vetných a súvetných štruktúr pri rozvíjaní témy,
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová a frazémy, primerané odborné a abstraktné slová),
- porovnávanie a odlišovanie spisovných, subštandardných a slangových slov (s oporou o jazykové slovníky,
- zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu,
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti.[1]
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému,
- zapisovať samostatne vlastné myšlienky v rozsahu viacerých jednoduchých a zrozumiteľných viet,
- používať vhodný žáner písaného textu podľa komunikačného zámeru,
- zhromažďovať potrebné informácie na tvorbu písaného textu,
- využívať písanie pri učení sa,
- vytvoriť jednoduchý opis pracovného postupu,
- upravovať obsahovú, kompozičnú a jazykovú stránku napísaného textu,
- uplatňovať grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu, uplatňovať pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme,
- členenie textu s využitím podrobnej alebo stručnej osnovy,
-
pravopisná korektúra a grafická úprava textu (s pomocou základných možností textového editora a jazykových slovníkov).
Proces tvorenia písaného textu
- výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu,
- plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu,
- kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu.
Žánre písaného textu
- písanie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa; písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie,
- vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu,
- vytvorenie opisu predmetu, osoby, živočícha alebo prostredia na základe priameho pozorovania,
- sebavyjadrenie prostredníctvom primeraných techník tvorivého písania.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
- používanie vhodnej slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov podľa témy a komunikačného zámeru textu,
- využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom a elektronickom texte;
- automatizácia získaných pravopisných zručností,
- písanie я, ю / а, у po písmenách ж, ш, ч, щ, ц, pravopis mäkkého znaku ь a tvrdého znaku ъ, pravopis hlásky й,
- písanie čiarky v jednoduchej vete a v jednoduchom súvetí; písanie interpunkčných znamienok v priamej reči.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- aktívne počúvať [2]a samostatne čítať primerane náročné vecné (aj odborné) texty,
- vyvodzovať informácie z počúvaného a z čítaného textu,
- vyvodzovať informácie z nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textov,
- reprodukovať a zhŕňať získané informácie, prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami,
- vyjadrovať svoj názor na čítané/počúvané texty a zdôvodniť ho,
- využívať získané informácie pri učení sa, v bežnom živote alebo pri záujmových aktivitách,
- odlišovať texty podľa komunikačného zámeru a identifikovať základné znaky rôznych typov textu,
- používať pri porozumení textu primerané znalosti vetných a súvetných štruktúr, slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- aktívne počúvanie, samostatné čítanie a prezeranie primeraných žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí,
- reprodukovanie obsahu textu, rozhovor o texte,
- úlohy na porozumenie textu: vymenovanie faktov, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie kľúčových informácií a slov,
- úlohy na vyvodzovanie informácií: hľadanie súvislostí medzi informáciami v texte, prepájanie informácií z textu s doterajšími znalosťami a skúsenosťami žiaka, objasňovanie informácií, formulovanie predpokladov a ich overovanie,
- vyjadrovanie názoru a jeho jednoduché zdôvodnenie,
- rozpoznávanie štruktúry textu: úlohy na porozumenie nadväznosti viet a odsekov v texte, členenie textu na časti pomocou osnovy,
- využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte.
Porozumenie vecného textu
- monitorovanie a hodnotenie vlastného porozumenia žiakom na základe systematickej spätnej väzby učiteľa na výkon (správnosť/prijateľnosť porozumenia) a spätnej väzby na hodnotenie vlastného výkonu žiakom („Myslel si si, že si správne odpovedal, a mal si pravdu“),
- reflexia neporozumenia a jeho príčin: identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí,
- plánovanie – vymedzenie potrebného času, voľba vhodného postupu pri práci s textom,
- porozumenie príbehu so zápletkou a jej riešením, porozumenie zámernosti konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu,
- rozpoznanie základných znakov opisného textu: vymenúvanie a usporiadanie znakov opisovaného javu alebo postupnosti opisovaných dejov, odlíšenie hlavných a vedľajších znakov,
- podporovanie aktívneho čitateľa/poslucháča schopného vlastné čítanie/počúvanie zlepšovať, objektívne posúdiť výsledky čítania/počúvania a v komunikácii s druhými ich vyjadriť, zdôvodniť, prípadne korigovať.
Žánre vecného textu
- rozpoznanie základných znakov informačného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť,
- porozumenie informačným žánrom: odborná informácia, úradná pozvánka, úradný oznam, mediálna správa,
- porozumenie nesúvislým informačným žánrom: jazykový slovník, cestovný poriadok, graf, mapa, diagram, schéma, náčrt,
- porozumenie jednoduchým opisným žánrom: opis pracovného postupu, opis objektu (predmet, živočích, osoba),
- porozumenie primeraným digitálnym textom s odbornou funkciou: digitálne encyklopédie, webové stránky, prezentácie, inštruktážne videá,
- porozumenie primeraným reklamným textom (písaným, auditívnym alebo audiovizuálnym) a ich presviedčacej funkcii.
Jazykové prostriedky
- rozoznávanie prostriedkov nadväzovania viet v texte,
- základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte,
- pojem skloňovanie a pádové otázky; rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien a zámen v texte; rozlišovanie slovesného času a spôsobu v texte,
- vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová (názvy vlastností a názvy dejov), odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy),
- vzťah medzi základovým a odvodeným slovom.
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas aj potichu a s porozumením tlačený aj písaný text primeranej náročnosti,
- porozumieť explicitným významom a vyvodzovať základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu[3],
- hodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania,
- zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu syntetickej umeleckej kultúry primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
- dramatizovať vybrané texty aj s pomocou zástupných rekvizít,
- vytvárať otázky k čítanému alebo počúvanému textu,
- zoznamovať sa s ďalšími témami v literatúre, ktoré sú v rôznych podobách spracované v dielach ruských a svetových autorov,
- odlišovať diela z poézie, prózy a drámy; na základe štruktúrnych prvkov textu odlišovať jednotlivé žánre.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie,
- orientácia v primerane náročných literárnych textoch, vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu, stručné zhrnutie informácií,
- vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení,
- formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného vlastnými slovami,
- čítanie kníh, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov a s menším počtom ilustrácií v pomere k textu),
- opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov,
- pátranie po rozprávkach, príbehoch, povestiach a mýtoch k histórii obce, regiónu, národa, skúmanie, zaznamenávanie, porovnávanie, prezentovanie,
- stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky, výtvarnými alebo hudobnými činnosťami,
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného, videného alebo počutého textu,
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu – divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel.
Literárno-teoretické pojmy
- Žánre umeleckých textov
- tematické okruhy z 1. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady: sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť – nespravodlivosť, odlišnosť a podobnosť s inými, zdravý životný štýl, bohatstvo – chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, životné prostredie – ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi,
- čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov ruskej a svetovej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. cyklu sa obohacuje o scenár, divadelnú hru, rozhlasovú hru, legendu, baladu, báj, poviedku, román, biografiu, fantasy literatúru.
Tematické okruhy
- rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.