Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • komunikovať názory na témy, s ktorými má skúsenosti a rešpektovať názory iných, vyjadrovať námietku alebo nesúhlas ohľaduplným spôsobom,
  • usilovať sa o komunikačné porozumenie so spolužiakmi z inojazyčného prostredia;
  • zhrnúť získané informácie ústne aj písomne,
  • použiť pri porozumení a tvorení textu primerané znalosti jazykových prostriedkov,
  • využívať jazykové slovníky,
  • používať základné žánre korešpondencie.
Obsahový štandard

Komunikačné zvyklosti a zámery

  • rozprávať príbehy s jednoduchým dejom a riešením pomocou názoru alebo otázok,
  • porovnávať komunikačné zvyklosti v ruštine a v iných jazykoch,
  • vyjadrovať názor na bežné témy,
  • rešpektovať názor komunikačného partnera.

Dialogická komunikácia

  • viesť skupinový dialóg, poznať jeho pravidlá,
  • používať jednoduché argumenty,
  • rozlišovať priamy a sprostredkovaný dialóg v súkromnom a verejnom prostredí.

Jazykové prostriedky

  • rozširovanie slovnej zásoby na rôzne aktuálne témy,
  • vyjadrovanie rôznych komunikačných zámerov pomocou viet a jednoduchých súvetí,
  • uplatňovanie melódie, dôrazupohybových prostriedkov pri vedení dialógu,
  • vhodné používanie spisovnej ruštiny.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zhromažďovať základné informácie k téme hovoreného prejavu,
  • sformulovať jednoduchú ústnu informáciu,
  • opísať hlavné znaky pozorovaného objektu a pozorovanej činnosti,
  • počúvať hovorené prejavy iných a klásť otázky k obsahu textu,
  • predniesť detskú riekanku, vinš, hádanku. miestnu ľudovú pieseň, detskú pieseň,
  • uplatňovať pri hovorení situačne vhodné jazykové, zvukové a pohybové prostriedky.
Obsahový štandard

Príprava a prednes hovoreného prejavu

  • rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu,
  • spôsoby zhromažďovania informácií potrebných na rozvíjanie témy,
  • usporiadanie informácií a samostatné vytvorenie osnovy textu,
  • používanie jednoduchých argumentov na podporu názoru, rozlišovanie medzi faktami a domnienkami,
  • výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov,
  • prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.

Žánre hovoreného prejavu

  • tvorenie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa (napr. do školského rozhlasu), pozvanie (na školské/záujmové podujatie),
  • tvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu, opisu predmetu, osoby, živočícha alebo prostredia na základe priameho pozorovania,
  • vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému.

Jazykové prostriedky

  • používanie rôznych vetných a súvetných štruktúr pri rozvíjaní témy,
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová a frazémy, primerané odborné a abstraktné slová),
  • porovnávanie a odlišovanie spisovných, subštandardných a slangových slov (s oporou o jazykové slovníky,
  • zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu,
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti.[1]
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému,
  • zapisovať samostatne vlastné myšlienky v rozsahu viacerých jednoduchých a zrozumiteľných viet,
  • používať vhodný žáner písaného textu podľa komunikačného zámeru,
  • zhromažďovať potrebné informácie na tvorbu písaného textu,
  • využívať písanie pri učení sa,
  • vytvoriť jednoduchý opis pracovného postupu,
  • upravovať obsahovú, kompozičnú a jazykovú stránku napísaného textu,
  • uplatňovať grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu, uplatňovať pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard

Elementárne písanie

  • využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme,
  • členenie textu s využitím podrobnej alebo stručnej osnovy,
  • pravopisná korektúragrafická úprava textu (s pomocou základných možností textového editora a jazykových slovníkov).
Proces tvorenia písaného textu
  • výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu,
  • plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu,
  • kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu.

Žánre písaného textu

  • písanie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa; písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie,
  • vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu,
  • vytvorenie opisu predmetu, osoby, živočícha alebo prostredia na základe priameho pozorovania,
  • sebavyjadrenie prostredníctvom primeraných techník tvorivého písania.

Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu

  • používanie vhodnej slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov podľa témy a komunikačného zámeru textu,
  • využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom a elektronickom texte;
  • automatizácia získaných pravopisných zručností,
  • písanie я, ю / а, у po písmenách ж, ш, ч, щ, ц, pravopis mäkkého znaku ь a tvrdého znaku ъ, pravopis hlásky й,
  • písanie čiarky v jednoduchej vete a v  jednoduchom súvetí; písanie interpunkčných znamienok v priamej reči.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • aktívne počúvať [2]a samostatne čítať primerane náročné vecné (aj odborné) texty,
  • vyvodzovať informácie z počúvaného a z čítaného textu,
  • vyvodzovať informácie z nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textov,
  • reprodukovať a zhŕňať získané informácie, prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami,
  • vyjadrovať svoj názor na čítané/počúvané texty a zdôvodniť ho,
  • využívať získané informácie pri učení sa, v bežnom živote alebo pri záujmových aktivitách,
  • odlišovať texty podľa komunikačného zámeru a identifikovať základné znaky rôznych typov textu,
  • používať pri porozumení textu primerané znalosti vetných a súvetných štruktúr, slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov.
Obsahový štandard

Elementárne čítanie

  • aktívne počúvanie, samostatné čítanie a prezeranie primeraných žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí,
  • reprodukovanie obsahu textu, rozhovor o texte,
  • úlohy na porozumenie textu: vymenovanie faktov, objasňovanie nových pojmov,  identifikovanie kľúčových informácií a slov,
  • úlohy na vyvodzovanie informácií: hľadanie súvislostí medzi informáciami v texte, prepájanie informácií z textu s doterajšími znalosťami a skúsenosťami žiaka, objasňovanie informácií, formulovanie predpokladov a ich overovanie,
  • vyjadrovanie názoru a jeho jednoduché zdôvodnenie,
  • rozpoznávanie štruktúry textu: úlohy na porozumenie nadväznosti viet a odsekov v texte, členenie textu na časti pomocou osnovy,
  • využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte.

Porozumenie vecného textu

  • monitorovanie a hodnotenie vlastného porozumenia žiakom na základe systematickej spätnej väzby učiteľa na výkon (správnosť/prijateľnosť porozumenia) a spätnej väzby na hodnotenie vlastného výkonu žiakom („Myslel si si, že si správne odpovedal, a mal si pravdu“),
  • reflexia neporozumenia a jeho príčin: identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí,
  • plánovanie – vymedzenie potrebného času, voľba vhodného postupu pri práci s textom,
  • porozumenie príbehu so zápletkou a jej riešením, porozumenie zámernosti konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu,
  • rozpoznanie základných znakov opisného textu: vymenúvanie a usporiadanie znakov opisovaného javu alebo postupnosti opisovaných dejov, odlíšenie hlavných a vedľajších znakov,
  • podporovanie aktívneho čitateľa/poslucháča schopného vlastné čítanie/počúvanie zlepšovať,  objektívne posúdiť výsledky čítania/počúvania a v komunikácii s druhými ich vyjadriť, zdôvodniť, prípadne korigovať.

Žánre vecného textu

  • rozpoznanie základných znakov informačného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť,
  • porozumenie informačným žánrom: odborná informácia, úradná pozvánka, úradný oznam, mediálna správa,
  • porozumenie nesúvislým informačným žánrom: jazykový slovník, cestovný poriadok, graf, mapa, diagram, schéma, náčrt,
  • porozumenie jednoduchým opisným žánrom: opis pracovného postupu, opis objektu (predmet, živočích, osoba),
  • porozumenie primeraným digitálnym textom s  odbornou funkciou: digitálne encyklopédie, webové stránky, prezentácie, inštruktážne videá,
  • porozumenie primeraným reklamným textom (písaným, auditívnym alebo audiovizuálnym) a ich presviedčacej funkcii.

Jazykové prostriedky

  • rozoznávanie prostriedkov nadväzovania viet v texte,
  • základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte,
  • pojem skloňovanie a pádové otázky; rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien a zámen v texte; rozlišovanie slovesného času a spôsobu v texte,
  • vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová (názvy vlastností a názvy dejov), odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy),
  • vzťah medzi základovým a odvodeným slovom.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas aj potichu a s porozumením tlačený aj písaný text primeranej náročnosti,
  • porozumieť explicitným významom a vyvodzovať základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu[3],
  • hodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania,
  • zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu syntetickej umeleckej kultúry primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
  • dramatizovať vybrané texty aj s pomocou zástupných rekvizít,
  • vytvárať otázky k čítanému alebo počúvanému textu,
  • zoznamovať sa s ďalšími témami v literatúre, ktoré sú v rôznych podobách spracované v dielach ruských a svetových autorov,
  • odlišovať diela z poézie, prózy a drámy; na základe štruktúrnych prvkov textu odlišovať jednotlivé žánre.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
  • samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie,
  • orientácia v primerane náročných literárnych textoch, vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu, stručné zhrnutie informácií,
  • vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení,
  • formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného vlastnými slovami,
  • čítanie kníh, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy rôznych žánrov a s menším počtom ilustrácií v pomere k textu),
  • opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov,
  • pátranie po rozprávkach, príbehoch, povestiach a mýtoch k histórii obce, regiónu, národa, skúmanie, zaznamenávanie,  porovnávanie, prezentovanie,
  • stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky, výtvarnými alebo hudobnými činnosťami,
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného, videného alebo počutého textu,
  • sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu – divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel.
Literárno-teoretické pojmy
  • Žánre umeleckých textov
  • tematické okruhy z 1. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady: sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť – nespravodlivosť, odlišnosť a podobnosť s inými, zdravý životný štýl, bohatstvo – chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, životné prostredie – ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi,
  • čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov ruskej a svetovej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. cyklu sa obohacuje o scenár, divadelnú hru, rozhlasovú hru, legendu, baladu, báj, poviedku, román, biografiu, fantasy literatúru.
Tematické okruhy
  • rodina, škola, človek a príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie, šport, voľný čas a záľuby, obliekanie a móda, vzdelávanie a práca.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím
  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím
  3. okrem žiakov so sluchovým postihnutím