Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- oslovovať komunikačného partnera zdvorilým pozdravom, predstavením sa, ospravedlnením, poďakovaním.
- rozlišovať tykanie a vykanie podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi.
- viesť jednoduchý dialóg, klásť otázky a odpovedať na nich jazykovo primerane.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
- rozlišovanie a používanie pozdravov, predstavenia sa;
- tykanie a vykanie v známom komunikačnom prostredí;
- formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia;
- formulovanie prosby, priania a rozkazu;
- požiadanie o informáciu a poskytovanie informácie.
Dialogická komunikácia
- nácvik jednoduchého dialógu vo dvojiciach;
- kladenie otázok a formulovanie odpovedí;
- dialóg v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh;
- realizácia detskej hry s dialogickým prejavom.
Jazykové prostriedky
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
- formulovanie slovných spojení a viet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, želacie vety);
- nacvičovanie artikulácie, výslovnosti a intonácie.
Hovorená produkcia[1]
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- uplatňovať v hovorenom prejave primeranú artikuláciu.
- predniesť jednoduchú riekanku, vinš, hádanku.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- zhromažďovanie kľúčovej slovnej zásoby podľa témy s pomocou učiteľa;
- nacvičovanie správnej artikulácie, výslovnosti;
- pozorné počúvanie hovoreného prejavu iných;
- formulovanie odpovedí na položené otázky s pomocou učiteľa.
Žánre hovoreného prejavu
- vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
- jednoduché rozprávanie na základe otázok;
- jednoduchý ústny opis: určenie hlavných znakov známeho objektu.
Jazykové prostriedky
- zhromažďovanie slov na základe otázok: Kto? Čo? Aký? Čo robí?;
- vyjadrovanie myšlienok v jednoduchých ucelených vetách;
- používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
- uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť samohlások a spoluhlások).
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- písať všetky tlačené a písané písmená ukrajinskej azbuky.
- rozoznávať slová a vety v čítanom texte.
- formulovať jednoduchú informáciu.
- uplatňovať základy pravopisu pri písaní: rozlišovať samohlásky a spoluhlásky, rozdeľovať slová podľa slabičného princípu, písať veľké začiatočné písmená, písať interpunkčné znamienko na konci vety.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
- precvičovanie percepčno-motorických zručností;
- fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno a opačne;
- písanie malých a veľkých písmen ukrajinskej azbuky, slabík, slov, slovných spojení, viet;
- zvládanie správnych návykov spojené s písaním.
Proces tvorenia písaného textu
- výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
- zhromažďovanie slov a tvorenie viet podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa.
- Žánre písaného textu
- poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
- vytvorenie správy, pozvánky v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
- tvorenie jednoduchého opisného textu: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti s pomocou učiteľa.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
- vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
- rozlišovanie samohlások a spoluhlások;
- správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu a správne používanie diakritických znamienok;
- písanie veľkého písmena na začiatku vety a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
- interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas a potichu primerane náročné vecné texty.
- s pomocou učiteľa sa orientovať v nesúvislých alebo obrazovo-písaných textoch.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
- čítanie a poznávanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen ukrajinskej azbuky, slabík, slov, slovných spojení, viet, jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textov;
- syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
- uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní.
Porozumenie vecného textu
- reprodukovanie obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu s pomocou učiteľa;
- prezentovanie doslovných informácií v texte na základe otázok;
- jednoduchá reprodukcia textu na základe otázok.
Žánre vecného textu
- vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (kto, čo, kde): oznam, správa;
- porozumenie jednoduchým textom: pozvánka, rozvrh hodín a režim dňa;
- pomenovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
- orientácia v jednoduchých vecných textoch s pomocou učiteľa;
- čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých vecných textov: opisné, náučné, informačné texty;
- pri praktickej práci s textom používanie pojmov: nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica.
Jazykové prostriedky
- poznávanie významu a využitia pravopisu v texte s pomocou učiteľa;
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov;
- identifikovanie komunikačného zámeru vety v texte s pomocou učiteľa.
Zážitková recepcia
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas a potichu primerane náročné literárne texty.
- pochopiť obsah prečítaného textu a zaujať postoj k zobrazenému správaniu postáv a k ich činom.
- predniesť vyčítanku, riekanku, báseň (primerane svojim schopnostiam).
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
- čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen ukrajinskej azbuky;
- fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči a čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých literárnych textov;
- uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
- identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa.
Čítanie pre zážitok
- identifikácia literárnych postáv, opis prostredia s pomocou učiteľa;
- orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
- prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
Samostatný / sebavedomý čitateľ
- orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
- oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa.
Žánre na výber
- žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, vyčítanky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry);
- báseň, príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
- rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantastická, zvieracia, realistická;
- Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, divadlo, divadelná hra, herec, televízia, rozhlas, film (kino);
- Štylizácia textu: dialóg;
- Štruktúra diela: nadpis, téma, odsek, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava, dej: miesto a čas deja;
- Metrika: rým.
Tematické okruhy pre 1. cyklus
rodina, škola, príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou ↑