Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • oslovovať komunikačného partnera zdvorilým pozdravom, predstavením sa, ospravedlnením, poďakovaním.
  • rozlišovať tykanie a vykanie podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi.
  • viesť jednoduchý dialóg, klásť otázky a odpovedať na nich jazykovo primerane.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
  • rozlišovanie a používanie pozdravov, predstavenia sa;
  • tykanie a vykanie v známom komunikačnom prostredí;
  • formulovanie ústneho poďakovania a ospravedlnenia;
  • formulovanie prosby, priania a rozkazu;
  • požiadanie o informáciu a  poskytovanie informácie.
Dialogická komunikácia
  • nácvik jednoduchého dialógu vo dvojiciach;
  • kladenie otázokformulovanie odpovedí;
  • dialóg v dvojiciach alebo skupinách pri riešení úloh;
  • realizácia detskej hry s dialogickým prejavom.
Jazykové prostriedky
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom tém dialógu;
  • formulovanie slovných spojeníviet pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie, želacie vety);
  • nacvičovanie artikulácie, výslovnosti a intonácie.

Hovorená produkcia[1]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • uplatňovať v hovorenom prejave primeranú artikuláciu.
  • predniesť jednoduchú riekanku, vinš, hádanku.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • zhromažďovanie kľúčovej slovnej zásoby podľa témy s pomocou učiteľa;
  • nacvičovanie správnej artikulácie, výslovnosti;
  • pozorné počúvanie hovoreného prejavu iných;
  • formulovanie odpovedí na položené otázky s pomocou učiteľa.
Žánre hovoreného prejavu
  • vyjadrenie informácií v informačnom texte: oznam, správa s pomocou učiteľa;
  • jednoduché rozprávanie na základe otázok;
  • jednoduchý ústny opis: určenie hlavných znakov známeho objektu.
Jazykové prostriedky
  • zhromažďovanie slov na základe otázok: Kto? Čo? Aký? Čo robí?;
  • vyjadrovanie myšlienok v jednoduchých ucelených vetách;
  • používanie viet s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
  • uplatňovanie pravidiel správnej výslovnosti (správna výslovnosť samohlások a spoluhlások).

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • písať všetky tlačené a písané písmená ukrajinskej azbuky.
  • rozoznávať slová a vety v čítanom texte.
  • formulovať jednoduchú informáciu.
  • uplatňovať základy pravopisu pri písaní: rozlišovať samohlásky a spoluhlásky, rozdeľovať slová podľa slabičného princípu, písať veľké začiatočné písmená, písať interpunkčné znamienko na konci vety.
Obsahový štandard
Elementárne písanie
  • precvičovanie percepčno-motorických zručností;
  • fonematická analýza a diferenciácia, prevod hlásky na písmeno a opačne;
  • písanie malých a veľkých písmen ukrajinskej azbuky, slabík, slov, slovných spojení, viet;
  • zvládanie správnych návykov spojené s písaním.
Proces tvorenia písaného textu
  • výber témy písaného textu pomocou učiteľa;
  • zhromažďovanie slov a tvorenie viet podľa komunikačných tém s pomocou učiteľa.
  • Žánre písaného textu
  • poznávanie formátov digitálneho obsahu (text, obrázok, zvuk, video, aplikácia);
  • vytvorenie správy, pozvánky v digitálnom prostredí s pomocou učiteľa;
  • tvorenie jednoduchého opisného textu: určiť hlavné znaky známeho objektu, činnosti s pomocou učiteľa.
Jazykové prostriedky, osvojovanie a uplatnenie pravopisu
  • vyjadrovanie myšlienok vo vetách s rôznymi komunikačnými zámermi: oznámenie, rozkaz, prosba;
  • rozlišovanie samohlások a spoluhlások;
  • správne rozdeľovanie slov podľa slabičného princípu a správne používanie diakritických znamienok;
  • písanie veľkého písmena na začiatku vety a vlastných podstatných mien (mená osôb, zvierat);
  • interpunkčné znamienka na konci vety; použitie spojovníka pri delení slov na konci riadka.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas a potichu primerane náročné vecné texty.
  • s pomocou učiteľa sa orientovať v nesúvislých alebo obrazovo-písaných textoch.
Obsahový štandard
Elementárne čítanie
  • čítanie a poznávanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen ukrajinskej azbuky, slabík, slov, slovných spojení, viet, jednoduchých súvislých a nesúvislých vecných textov;
  • syntéza hlások a písmen do slabík a slov;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní.
Porozumenie vecného textu
  • reprodukovanie obsahu textu na základe ilustrácie, obrazového materiálu s pomocou učiteľa;
  • prezentovanie doslovných informácií v texte na základe otázok;
  • jednoduchá reprodukcia textu na základe otázok.
Žánre vecného textu
  • vyhľadávanie kľúčových informácií v informačnom texte (kto, čo, kde): oznam, správa;
  • porozumenie jednoduchým textom: pozvánka, rozvrh hodín a režim dňa;
  • pomenovanie hlavných znakov opisovaného objektu na základe otázok;
  • orientácia v jednoduchých vecných textoch s pomocou učiteľa;
  • čítanie veku primeraných súvislých a nesúvislých vecných textov: opisné, náučné, informačné texty;
  • pri praktickej práci s textom používanie pojmov: nadpis, autor, ilustrácia, kniha, učebnica.
Jazykové prostriedky
  • poznávanie  významu a využitia pravopisu v texte s pomocou učiteľa;
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom čítaných textov;
  • identifikovanie komunikačného zámeru vety v texte s pomocou učiteľa.

Zážitková recepcia

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas a potichu primerane náročné literárne texty.
  • pochopiť obsah prečítaného textu a zaujať postoj k zobrazenému správaniu postáv a k ich činom.
  • predniesť vyčítanku, riekanku, báseň (primerane svojim schopnostiam).
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením literárneho textu
  • čítanie malých, veľkých, písaných a tlačených písmen ukrajinskej azbuky;
  • fonematické uvedomovanie – sluchová analýza zvukových jednotiek hovorenej reči a čítanie slabík, slov, slovných spojení, viet a jednoduchých literárnych textov;
  • uplatňovanie správnej výslovnosti pri hlasnom čítaní;
  • identifikovanie významu neznámych slov, slovných spojení z kontextu s pomocou učiteľa.
Čítanie pre zážitok
  • identifikácia literárnych postáv, opis prostredia s pomocou učiteľa;
  • orientácia v deji literárneho textu na základe otázok;
  • prerozprávanie príbehu s pomocou učiteľa;
Samostatný / sebavedomý čitateľ
  • orientácia v detských časopisoch a knihách (obálka, nadpis, článok, kapitola, ilustrácia);
  • oboznámenie sa s knižnicou a orientovanie sa v nej s pomocou učiteľa.
Žánre na výber
  • žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, vyčítanky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry);
  • báseň, príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
  • rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantastická, zvieracia, realistická;
  • Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, divadlo, divadelná hra, herec, televízia, rozhlas, film (kino);
  • Štylizácia textu: dialóg;
  • Štruktúra diela: nadpis, téma, odsek, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava, dej: miesto a čas deja;
  • Metrika: rým.
Tematické okruhy pre 1. cyklus

rodina, škola, príroda, svet okolo nás, tradície a kultúra, zdravie a šport, voľný čas a záľuby.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou