Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • s pomocou učiteľa viesť dialóg k téme.
  • rešpektovať názor komunikačného partnera, námietku alebo nesúhlas vyjadriť sociálne primeraným spôsobom.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a zámery
  • pozorovanie komunikačných zvyklostí v ukrajinskom a v inom jazyku.
Dialogická komunikácia
  • oboznamovanie sa s rizíkami dialógu vo verejnom alebo v internetovom prostredí;
  • nacvičovanie nadväzovania kontaktu s využitím pravidiel vedenia dialógu v súkromnom a vo verejnom prostredí.
Korešpondencia
  • porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie s pomocou učiteľa.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu;
  • oboznamovanie sa s rozdielmi medzi ukrajinskými a slovenskými slovami.

Hovorená produkcia[1]

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu v rozsahu viacerých viet (jednoduchých a zrozumiteľných).
  • počúvať/sledovať hovorené prejavy iných, klásť otázky.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu s pomocou učiteľa;
  • usporadúvanie informácií a vytváranie osnovy textu s pomocou učiteľa.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
  • počúvanie hovoreného prejavu;
  • oboznamovanie sa s jednoduchými grafickými nástrojmi na zlepšovanie štruktúry textu.
Žánre hovoreného prejavu
  • rozlišovanie jednoduchých odborných informácií určených pre verejné školské prostredie;
  • rozprávanie prežitej skúsenosti s pomocou učiteľa;
  • opisovanie jednoduchých pracovných postupov na základe priameho pozorovania.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
  • porovnávanie a odlišovanie spisovnej a nárečovej výslovnosti;
  • charakterizovanie a určovanie gramatických kategórií v ukrajinčine v porovnaní so slovenčinou.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zhromažďovať potrebné informácie a tvoriť jednoduchý písaný text na zvolenú tému.
  • opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu s pomocou učiteľa.
  • vyhľadávať v akomkoľvek texte informácie s pomocou učiteľa.
Obsahový štandard
Proces tvorenia a revidovania textu
  • nacvičovanie komunikačného zámeru prostredníctvom vhodného slohového postupu;
  • členenie textu s využitím stručnej osnovy s pomocou učiteľa;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
  • porozumenie zadania a sledovanie priebehu tvorenia textu;
  • samoposúdenie vlastného písania;
  • nacvičovanie vylepšenia písaného textu.
Žánre písaného textu
  • pozorovanie informačných textov určených pre školské prostredie;
  • vyjadrovanie zámernosti konania postáv v reálnom príbehu;
  • porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie s pomocou učiteľa;
  • nácvik písania: pohľadnice, krátkej textovej správy (sms, čet), jednoduchého e-mailu;
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • nacvičovanie pravopisných zručností v ukrajinských slovách.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vyjadriť a zdôvodniť svoj názor na čítaný text.
  • usilovať sa o komunikačné porozumenie so spolužiakmi z viacjazyčného prostredia.
  • s pomocou učiteľa prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
  • počúvanie, samostatné čítanie primeraných žánrov vecného textu;
  • reprodukovanie obsahu umeleckého textu s pomocou učiteľa;
  • porozumenie informáciám, objasňovanie nových pojmov a slov;
  • vyjadrovanie názoru a jeho jednoduché zdôvodňovanie pomocou ústnych otázok;
  • rozpoznanie štruktúry textu, členenie na časti pomocou osnovy s pomocou učiteľa.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
  • hodnotenie vlastného porozumenia na základe systematickej spätnej väzby;
  • vymedzovanie potrebného času a voľba vhodného postupu pri práci s textom;
  • vnímanie seba ako aktívneho čitateľa/poslucháča schopného zlepšovať výsledky čítania/počúvania v komunikácii.
Žánre vecného textu
  • porozumenie súvislým informačným a opisným žánrom, primeraným reklamným textom a jednoduchým rečníckym prejavom;
  • vnímanie príbehu, pozorovanie konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • rozoznávanie rôznych syntaktických významov;
  • vnímanie morfologického rozboru ohybných slovných druhov;
  • porozumenie významov nových alebo neznámych slov z textu.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zoznamovať sa s ďalšími témami ukrajinských autorov.
  • vyjadriť svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
  • počúvaného textu so zachovaním časovej a logickej postupnosti;
  • vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu;
  • vyvodzovanie významu z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
  • vysvetľovanie významu neznámych slov, slovných spojení.
Čítanie pre zážitok
  • formovanie jednoduchých čitateľských rituálov, empatií, súcitov, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu pri individuálnom čítaní;
  • uvedomovanie si autorstva literárnych diel.
Samostatný / sebavedomý čitateľ
  • reflexia čítania ukážok v oblasti rôznych žánrov;
  • vyhľadávanie rôznych dostupných druhov knižnice pre vlastný samostatný výber kníh, audiokníh, časopisov, internetových článkov.
Metakognitívne procesy pri čítaní s porozumením
  • hodnotenie vlastného porozumenia kladením otázok a riešením jednoduchých úloh;
  • plánovanie čítania a odhadovanie času na čítanie.
Žánre na výber
  • žánre ľudovej slovesnosti (rozprávky, riekanky, hádanky, piesne, detské ľudové hry);
  • báseň, príbeh, obrázkový príbeh, komiks;
  • rozprávka: ľudová, autorská – napr. fantastická, zvieracia, realistická
  • Všeobecné pojmy: autor, spisovateľ, básnik; kniha, ilustrácia, časopis, text, knižnica, čitateľ/divák, bábkové divadlo, bábka, poézia, próza, divadlo, divadelná hra, herec, televízia, rozhlas, film (kino), hlavná myšlienka; literatúra pre deti, náučná literatúra;
  • Štylizácia textu: dialóg;
  • Štruktúra diela: nadpis, téma, odsek, literárna postava: hlavná postava, vedľajšia postava; dej: miesto a čas deja;
  • Metrika: rým.
Tematické okruhy pre 2. cyklus
  • sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť, nespravodlivosť zdravý životný štýl, bohatstvo, chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a narušenou komunikačnou schopnosťou