Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • zapájať sa do rozhovoru vhodným spoločenským tónom a rešpektovať základné komunikačné pravidlá aj príslušníkov iných národov a kultúr.
  • používať pri vedení dialógu zásady zdvorilosti.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
  • používanie jednotlivých jednoduchých variet ukrajinčiny, oboznamovanie sa so základnými znakmi ukrajinských nárečí;
  • nacvičovanie komunikačnej interakcie vo viacerých jazykoch;
Efektívna a asertívna komunikácia
  • využívanie primeraného množstva informácií v dialógu;
  • nacvičovanie skupinovej diskusie na aktuálnu alebo odbornú tému prostredníctvom
  • rôznych argumentov a argumentačných techník;
  • používanie internetovej diskusie zapojením sa do diskusného fóra.
Neformálna a formálna korešpondencia
  • nacvičovanie bežnej a úradnej elektronickej korešpondencie prostredníctvom e-mailu;
  • aplikovanie jazykových špecifík krátkych textových správ.
  • Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • porozumenie tematickej a odbornej slovnej zásoby;
  • využívanie komunikačných prostriedkov s uplatňovaním pravidiel spisovnej výslovnosti v písanej a v elektronickej interakcii.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vyhodnocovať riziká komunikácie v internetovom prostredí;
  • diskutovať v skupinách o prečítanom texte a používať jednoduchú argumentáciu informácií a názorov.
Obsahový štandard
Kultivovanie hovoreného prejavu
  • zhromažďovanie materiálu na prípravu a úpravu textu;
  • využívanie knižnýchelektronických jazykových slovníkov;
  • prezentovanie kultivovaneho prednesu hovoreného prejavu a v prostredí triedy.
Kritické počúvanie a analýza hovoreného/počúvaného prejavu
  • počúvanie hovorených prejavov iných;
  • analyzovanie a hodnotenie obsahovej, prednesovej a vizuálnej stránky prejavu podľa vopred stanovených kritérií;
  • formulovanie argumentov pri vyjadrovaní stanoviska k inému hovorenému prejavu.
Žánre hovorového a obrazovo-hovoreného textu
  • identifikovanie a zovšeobecňovanie poznatkov o slohových útvaroch/žánroch hovoreného alebo obrazovo-hovoreného textu;
  • vyjadrovanie názoru na aktuálne témy.
Komunikačné prostriedky a pravidlá odborného hovoreného a obrazovo-hovoreného prejavu
  • používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu;
  • nacvičovanie pravidiel spisovnej výslovnosti;
  • zapájanie sa do rozhovorov a rešpektovanie základných komunikačných pravidiel.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže

  • monitorovať priebeh vlastného písania ako prostriedok sebavyjadrenia.
  • pri úprave formy textu používať počítačové textové editory.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
  • komunikovanie podľa vhodného slohového postupu;
  • upravovanie obrazovej a grafickej zložky textu pri digitálnych komunikátoch a využívanie ďalších možností textového editora;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
  • porozumenie úlohy, stanovenie cieľa písania, analyzovanie a hodnotenie textu vzhľadom na komunikačný zámer, slohový postup a adresáta;
  • zhromažďovanie a triedenie vhodného jazykového materiálu;
  • koncentrovanie pozornosti, potlačenie rušivých podnetov.
Žánre písaného a obrazovo-písaného textu
  • vyjadrovanie rôznych komunikačných zámerov s využitím jednotlivých slohových postupov s cieľom presvedčiť adresáta;
  • sebavyjadrenie prostredníctvom tvorivého písania.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • vyjadrovanie syntaktických významov vo vete pri písanej produkcii;
  • porozumenie a používanie tematickej a odbornej slovnej zásoby v rámci obsahového zamerania textu.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • získavanie pravopisných zručností v oblasti morfológie, gramatiky a interpunkcie.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať funkcie jazyka.
  • rozvíjať pozitívny postoj k iným jazykom a kultúram.
  • získavať informácie z viacerých zdrojov, overovať ich pravdivosť.
Obsahový štandard

Porozumenie textu a využitie získaných informácií

  • porozumenie súvislým, textom;
  • vyvodzovanie informácií z textu, prehlbujúc základné porozumenie textu;
  • získavanie a posúdenie pravdivosti informácií z rôznych informačných zdrojov na základe konfrontácie;
  • zdieľanie a prezentovanie získaných informácií v skupinovej diskusii, vecné reagovanie na argumenty účastníkov diskusie.
Metakognitívne procesy pri spracovaní informácií
  • orientovanie sa v dostupných primárnych a sekundárnych informačných zdrojoch;
  • komunikovanie výsledkov čítania alebo počúvania podľa vlastného výberu;
  • upevňovanie osvojených stratégií čítania v digitálnom prostredí;
  • formovanie základných spôsobilostí informačnej gramotnosti.
Vlastnosti textu na novú stranu
  • rozvíjanie témy, usporiadanie viet a odsekov podľa použitého slohového postupu;
  • porovnávanie textov podľa obsahu a slohového postupu.
Žánre vecného textu
  • analyzovanie propagačnej a presvedčovacej funkcie v rôznych druhoch reklamného textu s pomocou učiteľa;
  • porozumenie a rozlišovanie rečníckych žánrov.
Komunikačné prostriedky a pravidlá, význam jazyka
  • porozumenie významu a problematike viacjazyčnosti na území a mimo územia štátu;
  • upevňovanie významu syntaktických, lexikálnych, slovotvorných a morfologických prostriedkov.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom.
  • počúvať a/alebo samostatne čítať texty podľa svojho záujmu, posudzovať pravdivosť a zmysluplné využitie informácií z textov.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
  • reprodukovanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu;
  • odpisovanie stavebných prvkov textu na základe čitateľských skúseností;
  • diskutovanie o texte, domýšľanie pokračovania textu;
  • dedukovanie významu neznámych slov, slovných spojení.
Čítanie pre zážitok
  • rozpoznávanie a vyjadrovanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z literárneho, dramatického, filmového a ilustrovaného spracovania;
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu;
  • uvedomovanie si a rešpektovanie autorstva literárnych diel vlastnej kultúry a kultúry iných národov.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
  • analyzovanie a rozširovanie vlastného čítania v rôznych čitateľských teritóriách;
  • budovanie čitateľských rituálov a trvalých čitateľských návykov;
  • používanie knižnice a  orientovanie sa v knižných katalógoch.
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
  • vyhľadávanie textov na čítanie alebo počúvanie v závislosti od čitateľských preferencií a čitateľských aktivít;
  • uvedomovanie si obsahu a významu prečítaného;
  • komunikovanie a opisovanie zážitku z čítania alebo počúvania.
Tematické okruhy a žánre na výber pre 3. cyklus
  • tematické oblasti z 1. a 2. cyklu zostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy a pohľady;
  • okruhy pre 3. cyklus: dôstojnosť, osobné záujmy, potreby a záujmy iných, písané a nepísané zákony, chápanie dobra a zla, odvaha, sloboda, zodpovednosť, priateľstvo, hodnoty, klamstvo, nenávisť, ľudské dilemy, hrdinstvo, mier, ľudská česť, obeta, láska, občianska spolupatričnosť, angažovanosť a spolunažívanie, zlyhanie jednotlivca/spoločnosti, šťastie, silné a slabé stránky osobnosti, prvá láska, spoločné hodnoty, spoločné konanie a osamelosť, strach, problémy v škole, tolerancia, dovolené a zakázané, rozmanitosť a podobnosť kultúr, národná kultúra, slovné hry, krása, realita a fantázia, globálne environmentálne problémy pri ochrane životného prostredia, úcta k živej a neživej prírode, prítomnosť a budúcnosť, jedinečnosť nárečí rodného kraja;
  • texty reprezentujúce rôzne typy a žánre z literatúry ukrajinskej aj svetovej proveniencie, na základe potrieb a záujmov žiakov a so zreteľom na detský aspekt, z najnovšej literatúry.

< predchádzajúciobsah ďalší >