Hlavným cieľom 2. cyklu je rozvíjanie gramotnosti v prepojení s obsahmi ostatných vzdelávacích oblastí a s dôrazom na mnohoraké využívanie čítania a písania v rôznych kontextoch. Súčasťou rozvíjania gramotnosti je osvojovanie stratégií práce s textom a nadobúdanie skúseností s vlastným premýšľaním o procese čítania a písania. Dôležité je aj rozvíjanie schopnosti rozlišovať medzi faktami a domnienkami, formulovať vlastný názor a podopierať ho argumentmi.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Viesť dialóg v súkromnom a verejnom prostredí vecne a sociálne primeraným spôsobom.
- Pripraviť a predniesť primeraný hovorený prejav.
- Vytvoriť písaný a obrazovo-písaný text na vyjadrenie rôznych komunikačných zámerov.
- Uplatniť pri písaní textov vybrané pravidlá jednotlivých pravopisných princípov.
- Aktívne počúvať a čítať primerané vecné (aj odborné) texty.
- Orientovať sa v nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch.
- Identifikovať v texte explicitné informácie, vyvodiť základné a prehlbujúce implicitné informácie.
- Formulovať a klásť otázky zamerané na explicitný a implicitný význam textu.
- Zhrnúť získané informácie ústne aj písomne.
- Vyjadrovať vlastný názor a podopierať ho argumentmi.
- Použiť základné stratégie porozumenia textu a posúdiť mieru vlastného porozumenia.
- Počúvať a čítať primerané literárne texty, porozumieť implicitným významom a prostriedkom obraznosti.
- Zdieľať emocionálnu a estetickú skúsenosť z recepcie textu syntetickej umeleckej kultúry hovorenou a písanou formou.
- Vyjadrovať vlastné nápady a návrhy pri tvorení textov, klásť otázky k predloženým návrhom.
- Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané znalosti jazykových prostriedkov, využívať pritom jazykové slovníky.
- Rešpektovať viacjazyčné prostredie, podporovať spolužiakov s iným materinským jazykom.
Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- nachádzať komunikačné porozumenie so spolužiakmi z viacjazyčného prostredia,
- viesť dialóg primerane téme, adresátovi a komunikačnému prostrediu,
- iniciovať a viesť komunikáciu v skupine rovesníkov,
- vyjadrovať názor na bežné alebo aktuálne témy, zdôvodniť ho, prípadne skorigovať,
- rešpektovať názor komunikačného partnera, pochvalu, ocenenie, námietku alebo nesúhlas vyjadriť sociálne primeraným spôsobom,
- na komunikáciu využívať situačne vhodný komunikačný kanál (pod dohľadom učiteľa alebo iného dospelého),
- používať základné žánre korešpondencie.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- získavanie informácií o iných jazykoch, najmä o inom materinskom jazyku spolužiakov;
- porovnávanie komunikačných zvyklostí v ruštine a v inom jazyku;
- skupinový dialóg o viacjazyčnosti spolužiakov.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- stavba dialógu: nadviazanie kontaktu, obsah dialógu – striedanie replík, ukončenie kontaktu;
- pravidlá vedenia dialógu: aktívne počúvať komunikačného partnera, vecne a jazykovo primerane reagovať na jeho repliky, neskákať si do reči, povzbudiť, pochváliť a oceniť komunikačného partnera, uplatňovať zdvorilosť;
- používanie jednoduchých argumentov na podporu názoru, rozlišovanie medzi faktami a domnienkami;
- rozlišovanie priameho a sprostredkovaného dialógu v súkromnom a vo verejnom prostredí;
- riziká dialógu vo verejnom alebo v internetovom prostredí;
- nácvik dialógu v rôznych komunikačných situáciách.
Korešpondencia
- porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie v bežnej komunikácii;
- nácvik písania základných žánrov korešpondencie: pohľadnica, súkromný list, krátka textová správa (SMS, čet), jednoduchý e-mail.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu a riešenia vecných problémov;
- vety a jednoduché súvetia pri vyjadrovaní rôznych komunikačných zámerov;
- uplatňovanie melódie, dôrazu a pohybových prostriedkov pri vedení dialógu;
- vhodné používanie spisovnej alebo štandardnej variety ruštiny;
- uplatňovanie osvojených pravopisných pravidiel v písanej a elektronickej korešpondencii.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromažďovať potrebné informácie k téme hovoreného textu,
- vyrozprávať príbeh so zápletkou a jej riešením,
- sformulovať jednoduchý opis pracovného postupu,
- opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu,
- vyjadrovať svoj názor na bežné alebo aktuálne témy a zdôvodnia ho,
- predniesť jednoduchý rečnícky prejav,
- upravovať obsahovú a jazykovú stránku hovoreného prejavu,
- aktívne počúvať hovorené prejavy iných, klásť otázky k obsahu a k jazyku textu,
- uplatňovať v hovorenom prejave situačne vhodné jazykové, zvukové a pohybové prostriedky.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu;
- samostatný výber témy prejavu a zdôvodnenie výberu podľa komunikačného zámeru;
- spôsoby zhromažďovania informácií potrebných na rozvíjanie témy;
- usporiadanie informácií a samostatné vytvorenie osnovy textu;
- súvislé a myšlienkovo ucelené rozvíjanie témy podľa konkrétneho komunikačného zámeru: informovať, vyrozprávať, opísať, zdôvodniť, emocionálne pôsobiť;
- používanie jednoduchých argumentov na podporu názoru, rozlišovanie medzi faktami a domnienkami;
- výslovnostné cvičenia, cvičenia na moduláciu hlasu a na situačne vhodné používanie pohybových prostriedkov;
- prednes hovoreného prejavu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- vylepšovanie hovoreného prejavu pomocou kontrolných otázok k obsahu, osnove a použitým komunikačným prostriedkom;
- využitie jednoduchých grafických nástrojov na vylepšenie štruktúry textu;
- kladenie otázok k obsahu a k jazyku počúvaného textu;
- kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu;
- formulovanie a zdôvodnenie odpovedí na položené otázky;
Žánre hovoreného textu
- tvorenie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa (napr. do školského rozhlasu), pozvanie (na školské/záujmové podujatie), jednoduchá odborná informácia;
- rozprávanie prežitej skúsenosti, objasňovanie udalosti, plánovanie udalosti, reálny alebo vymyslený príbeh so zápletkou a jej riešením;
- tvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu, opisu predmetu, osoby, živočícha alebo prostredia na základe priameho pozorovania;
- vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému, jeho zdôvodnenie, prípadne korigovanie názoru na základe argumentov spolužiakov;
- nácvik jednoduchého rečníckeho prejavu s informačnou funkciou (sprevádzanie návštevy po škole, obci).
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie rôznych vetných a súvetných štruktúr pri rozvíjaní témy s konkrétnym komunikačným zámerom;
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu (oslovenia, emocionálne slová a frazémy, primerané odborné a abstraktné slová);
- porovnávanie a odlišovanie spisovných, subštandardných a slangových slov (s oporou o jazykové slovníky;
- zdokonaľovanie zvukovej a pohybovej stránky hovoreného prejavu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (kvantita, slovný prízvuk, spodobovanie, splývavá výslovnosť, výslovnosť spoluhláskových skupín).
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému,
- používať vhodný žáner písaného textu podľa komunikačného zámeru,
- zhromažďovať potrebné informácie na tvorbu písaného textu,
- využívať písanie pri učení sa,
- napísať príbeh alebo osobný zážitok so zápletkou a jej riešením,
- vyjadrovať písaním svoje pocity a fantáziu,
- vytvoriť jednoduchý opis pracovného postupu,
- opísať objekty vystavené priamemu pozorovaniu,
- sformulovať písomne argumenty na podporu svojho postoja k téme,
- upravovať obsahovú, kompozičnú a jazykovú stránku napísaného textu,
- uplatňovať grafické zručnosti pri úprave formálnej stránky napísaného textu,
- uplatňovať pri písaní osvojené pravopisné pravidlá.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- výber témy podľa komunikačného/autorského zámeru a potenciálneho adresáta;
- výber vhodného slohového postupu na vyjadrenie zamýšľaného obsahu;
- využívanie viacerých spôsobov zhromažďovania jazykového materiálu (slov, slovných spojení a vetných celkov) k zvolenej téme;
- členenie textu s využitím podrobnej alebo stručnej osnovy;
- tvorenie konceptu a upravovanie obsahu, členenia a jazyka textu;
- pravopisná korektúra v rozsahu osvojených pravopisných zručností;
- grafická úprava textu (aj pomocou základných možností textového editora);
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- plánovanie vhodného postupu pri tvorbe textu;
- sledovanie priebehu tvorenia textu a vlastné posúdenie úspešnosti písania;
- použitie základných stratégií na vylepšenie písaného textu;
- experimentovanie s rôznymi nápadmi pri tvorení textu;
- kladenie otázok, ktoré rozvíjajú vlastné nápady alebo nápady spolužiakov pri tvorení textu.
Žánre písaného textu
- písanie informačných textov určených pre verejné (školské) prostredie: oznámenie, správa; písaná alebo elektronická pozvánka na školské/záujmové podujatie;
- stručné písomné zhrnutie odborných informácií;
- písanie reálneho alebo vymysleného príbehu so zápletkou a jej riešením (vyjadrenie zámernosti konania postáv, začlenenie opisných častí do príbehu);
- vytvorenie jednoduchého opisu pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu;
- vytvorenie opisu predmetu, osoby, živočícha alebo prostredia na základe priameho pozorovania;
- písomné vyjadrenie názoru na bežnú alebo aktuálnu tému a jeho zdôvodnenie;
- sebavyjadrenie prostredníctvom primeraných techník tvorivého písania.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- vyjadrovanie myšlienok prostredníctvom základných typov priraďovacieho a podraďovacieho súvetia;
- uplatňovanie prostriedkov nadväzovania viet v texte: pripájacie častice, opakovanie slov, synonymické opakovanie, opakovanie rovnakých tvarov slovesa, slovotvorne súvisiace slová;
- používanie vhodnej slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov podľa témy a komunikačného zámeru textu;
- využívanie primeraných grafických prostriedkov v písanom a elektronickom texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- fonematický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností;
- etymologický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností; nácvik pravopisu ďalších domácich slov (vybrané a príbuzné slová) a prevzatých slov podľa potrieb použitia slov v písaných textoch;
- sémantický pravopis: automatizácia získaných pravopisných zručností; nácvik pravopisu ďalších významových skupín vlastných podstatných mien (názvy sviatkov, ulíc, zemepisné názvy v prepojení s učivom ďalších vzdelávacích oblastí); samohlásky v pozícií prízvučných a neprízvučných slabík (замок – замок)
- morfematický pravopis: delenie spoluhlások podľa znelosti ako východisko uplatňovania morfematického pravopisu pri spodobovaní; nacvičovanie morfematického pravopisu pri spodobovaní hlások v jednotlivých pozíciách (na konci slova, na začiatku slova, vnútri slova, na hranici slov); poznávanie skloňovacích vzorov podstatných a prídavných mien ako východisko uplatňovania morfematického pravopisu pri pravopise pádových koncoviek; morfematický pravopis ďalších slovesných tvarov a slovotvorných prípon; vytváranie zvratných slovies pomocou prípony –ся; na príkladoch slov: интересоваться, заниматься, учиться…, použitie predložiek из – с, в – на;
- gramatický pravopis: písanie я, ю / а, у po písmenách ж,ш, ч,щ, ц, pravopis mäkkého znaku ь a tvrdého znaku ъ, pravopis hlásky й
- interpunkčný pravopis: písanie čiarky v jednoduchej vete a v jednoduchom súvetí; písanie interpunkčných znamienok v priamej reči.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- aktívne počúvať a samostatne čítať primerane náročné vecné (aj odborné) texty,
- identifikovať doslovné (explicitné) informácie v počúvanom a v čítanom texte,
- vyvodzovať implicitné informácie z počúvaného a z čítaného textu,
- vyvodzovať informácie z nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textov,
- reprodukovať a zhŕňať získané informácie,
- prepájať získané informácie so svojimi doterajšími znalosťami a skúsenosťami;
- vyjadrovať svoj názor na čítané/počúvané texty a zdôvodniť ho,
- posudzovať mieru vlastného porozumenia a používať základné stratégie na zlepšenie porozumenia textu,
- využívať získané informácie pri učení sa, v bežnom živote alebo pri záujmových aktivitách,
- odlišovať texty podľa komunikačného zámeru a identifikovať základné znaky rôznych typov textu,
- používať pri porozumení textu primerané znalosti vetných a súvetných štruktúr, slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- aktívne počúvanie, samostatné čítanie a prezeranie primeraných žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
- reprodukovanie obsahu textu, rozhovor o texte;
- úlohy na porozumenie doslovným (explicitným) informáciám v texte: vymenovanie faktov, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie kľúčových informácií a slov;
- úlohy na vyvodzovanie implicitných informácií z textu (vytváranie inferencií): hľadanie súvislostí medzi informáciami v texte, prepájanie informácií z textu s doterajšími znalosťami a skúsenosťami žiaka, objasňovanie informácií, formulovanie predpokladov a ich overovanie; vyjadrovanie názoru a jeho jednoduché zdôvodnenie;
- rozpoznávanie štruktúry textu: úlohy na porozumenie nadväznosti viet a odsekov v texte, členenie textu na časti pomocou osnovy;
- využitie osnovy pri reprodukcii textu alebo pri využití získaných informácií vo vlastnom texte.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- monitorovanie a hodnotenie vlastného porozumenia žiakom na základe systematickej spätnej väzby učiteľa na výkon (správnosť/prijateľnosť porozumenia) a spätnej väzby na hodnotenie vlastného výkonu žiakom („Myslel si si, že si správne odpovedal, a mal si pravdu“);
- reflexia neporozumenia a jeho príčin: identifikovanie nejasností, kladenie otázok, hľadanie odpovedí;
- plánovanie – vymedzenie potrebného času, voľba vhodného postupu pri práci s textom;
- samostatné používanie jednoduchých postupov a stratégií učenia sa z textu;
- stručné súhrny kľúčových informácií a poznatkov;
- tvorenie vlastných otázok k textu;
- podporovanie aktívneho čitateľa/poslucháča schopného vlastné čítanie/počúvanie zlepšovať, objektívne posúdiť výsledky čítania/počúvania a v komunikácii s druhými ich vyjadriť, zdôvodniť, prípadne korigovať.
Žánre vecného textu
- rozpoznanie základných znakov informačného textu: presnosť, stručnosť a prehľadnosť;
- porozumenie informačným žánrom: odborná informácia, úradná pozvánka, úradný oznam, mediálna správa;
- porozumenie nesúvislým informačným žánrom: jazykový slovník, cestovný poriadok, graf, mapa, diagram, schéma, náčrt;
- rozpoznanie základných znakov rozprávacieho textu: subjektívnosť, časová následnosť, príčinno-dôsledkové vzťahy;
- porozumenie príbehu so zápletkou a jej riešením, porozumenie zámernosti konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu;
- rozpoznanie základných znakov opisného textu: vymenúvanie a usporiadanie znakov opisovaného javu alebo postupnosti opisovaných dejov, odlíšenie hlavných a vedľajších znakov;
- porozumenie jednoduchým opisným žánrom: opis pracovného postupu, opis objektu (predmet, živočích, osoba);
- porozumenie primeraným digitálnym textom s odbornou funkciou: digitálne encyklopédie, webové stránky, prezentácie, inštruktážne videá;
- porozumenie primeraným reklamným textom (písaným, auditívnym alebo audiovizuálnym) a ich presviedčacej funkcii;
- porozumenie jednoduchých rečníckych prejavov.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozoznávanie prostriedkov nadväzovania viet v texte;
- úloha vetnej stavby pri porozumení textu: rozvíjanie slovesa vo vete a vyjadrovanie rôznych syntaktických významov (kto, čo, aký, kde, kedy, ako);
- úloha súvetnej stavby pri porozumení textu (základné typy jednoduchého súvetia v podobe vetných modelov, bez použitia terminológie);
- základné poznávanie významu a funkcie jednotlivých slovných druhov v texte;
- pojem skloňovanie a pádové otázky; rozlišovanie tvarov podstatných mien, prídavných mien a zámen v texte; rozlišovanie slovesného času a spôsobu v texte;
- vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu: abstraktné slová (názvy vlastností a názvy dejov), odborné slová, viacvýznamové slová, ustálené slovné spojenia s priamym významom, ustálené slovné spojenia s obrazným významom (príslovia, porekadlá, pranostiky a iné primerané frazémy);
- identifikovanie slov z rovnakého slovotvorného hniezda v texte, pozorovanie predponového a príponového tvorenia slov, motivačný vzťah medzi základovým a odvodeným slovom.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas aj potichu a s porozumením tlačený aj písaný text primeranej náročnosti,
- porozumieť explicitným významom a vyvodzovať základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu,
- pomenovať, ako na nich text a čítanie pôsobia, opísať zážitok,
- hodnotiť text na základe vlastných pocitov a prežívania,
- zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu syntetickej umeleckej kultúry primeraným spôsobom verbálne alebo neverbálne,
- predniesť text s výraznou intonáciou a s citovým prežitím v rámci svojich schopností,
- dramatizovať vybrané texty aj s pomocou zástupných rekvizít,
- vytvárať otázky k čítanému alebo počúvanému textu,
- zoznamovať sa s ďalšími témami v literatúre, ktoré sú v rôznych podobách spracované v dielach ruských a svetových autorov,
- vyberať si samostatne aj s pomocou textov/diel na čítanie a zdôvodňujú svoj výber,
- odlišovať diela z poézie, prózy a drámy; na základe štruktúrnych prvkov textu odlišovať jednotlivé žánre.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- samostatné prerozprávanie obsahu čítaného alebo počúvaného textu, reprodukovanie deja s jednou dejovou líniou s obrazovou alebo slovnou oporou a bez nej;
- predvídanie z počutého alebo prečítaného textu;
- orientácia v primerane náročných literárnych textoch, vyhľadávanie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu, stručné zhrnutie informácií;
- vyvodzovanie základných implicitných významov z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
- vysvetľovanie významu neznámych slov a slovných spojení;
- formulovanie vlastných myšlienok a záverov z prečítaného vlastnými slovami;
- porozumenie literárnym pojmom, umeleckému zobrazeniu skutočnosti, obrazným a symbolickým významom slov;
- porovnávanie informácií, motívov, udalostí z rôznych druhov umeleckých artefaktov navzájom, porovnávanie rôznych typov spracovania príbehu (dramatická, rozhlasová, filmová podoba).
Čítanie pre zážitok
- čítanie kníh/textov/diel, ktoré žiakovi prinášajú radosť a potešenie (knihy/texty/diela rôznych žánrov a s menším počtom ilustrácií v pomere k textu);
- čitateľské preferencie, ktoré sa viažu na odporúčanie rovesníkov aj dospelých;
- opakované čítanie obľúbených textov, výber tém a žánrov podľa záujmov;
- sebapoznávanie, porovnávanie vlastných čitateľských aktivít a skúseností z čítania s rovesníkmi, hľadanie zhôd a rozdielov;
- vyjadrovanie postoja a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z rôznych artefaktov syntetickej umeleckej kultúry verbálnym aj neverbálnym spôsobom;
- pátranie po rozprávkach, príbehoch, povestiach a mýtoch k histórii obce, regiónu, národa, skúmanie, zaznamenávanie, porovnávanie, prezentovanie;
- stvárnenie obsahu textu metódami tvorivej dramatiky, výtvarnými alebo hudobnými činnosťami;
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného, videného alebo počutého textu;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu – divadelné, filmové, rozhlasové a iné spracovanie literárnych diel;
- uvedomovanie si autorstva a kontextu vzniku umeleckých diel.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- vlastný samostatný a cielený výber kníh/časopisov/textov/diel na čítanie;
- samostatné budovanie čitateľského portfólia, vedenie podrobnejších záznamov v rôznych formách a podobách o knihách, o svojom čítaní a jeho pokrokoch;
- čítanie a reflexia čítania textov rôznych žánrov, stanovovanie individuálnych čitateľských cieľov a výziev v čítaní, formovanie jednoduchých rituálov;
- uvažovanie o zobrazení postáv, faktov, dejov v texte v kontexte doby a kultúry, vyjadrovanie názoru, pokusy o hodnotenie;
- aktívne vyhľadávanie a využívanie aj iných dostupných druhov knižnice (okrem triednej knižnice aj školská knižnica alebo mestská/obecná knižnica).
Metakognitívne procesy pri recepcii literárneho textu
- hodnotenie vlastného porozumenia textu žiakom (nadväznosť na monitorovanie vlastného čítania);
- posúdenie porozumenia/neporozumenia textu; hľadanie dôvodu prípadného neporozumenia (neznámy kontext, nezrozumiteľné vyjadrenia, slovná zásoba);
- tvorenie vlastných interpretačných otázok k textu;
- riešenie úloh na porozumenie textu (Viem, čo text hovorí? Rozumiem obsahu textu? Viem ho prerozprávať? Dokážem predvídať pokračovanie?) ako súčasť a základ regulačných procesov pre evalváciu a reflexiu vlastného čítania, pre hlbšie porozumenie textu, jeho štruktúr;
- plánovanie čítania a odhadovanie času na čítanie.
Tematické okruhy a žánre na výber
- tematické okruhy z 1. cyklu sa obohacujú o nové témy a pohľady: sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť – nespravodlivosť, odlišnosť a podobnosť s inými, zdravý životný štýl, bohatstvo – chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, životné prostredie – ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;
- čítanie a počúvanie textov z rôznych typov a žánrov ruskej a svetovej literatúry so zreteľom na detský aspekt a záujmy žiakov z 1. cyklu sa obohacuje o scenár, divadelnú hru, rozhlasovú hru, legendu, baladu, báj, poviedku, román, biografiu, fantasy literatúru.