Hlavným cieľom 2. cyklu je budovanie jazykovej, rečovej a komunikatívnej kompetencie žiakov, schopnosť primerane a na dobrej jazykovej úrovni reagovať na najrozmanitejšie jazykové situácie.
Ciele vzdelávania pre 2. cyklus
- Viesť dialóg v súkromnom a verejnom prostredí vecne a sociálne primeraným spôsobom.
- Pripraviť a predniesť primeraný hovorený prejav určený pre verejné komunikačné prostredie.
- Vytvoriť písaný a obrazovo-písaný text na vyjadrenie rôznych komunikačných zámerov.
- Uplatniť pri písaní textov vybrané pravidlá jednotlivých pravopisných princípov.
- Aktívne počúvať a čítať primerané vecné (aj odborné) texty.
- Orientovať sa v nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch.
- Identifikovať v texte implicitné informácie, vyvodiť základné a prehlbujúce implicitné informácie.
- Formulovať a klásť otázky zamerané na explicitný a implicitný význam textu.
- Zhrnúť získané informácie ústne aj písomne.
- Použiť základné stratégie porozumenia textu a posúdiť mieru vlastného porozumenia.
- Počúvať a čítať primerané literárne texty, porozumieť implicitným významom a prostriedkom obraznosti.
- Zdieľať emocionálnu a estetickú skúsenosť z recepcie literárneho textu hovorenou a písanou formou.
- Vyjadrovať vlastné nápady a návrhy pri tvorení textov, klásť otázky k predloženým návrhom.
- Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané znalosti jazykových prostriedkov, využívať pritom jazykové slovníky.
- Rešpektovať viacjazyčné prostredie, podporovať spolužiakov s iným materinským jazykom.
Komunikačná interakcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- viesť dialóg k téme, adresátovi a komunikačnému prostrediu,
- iniciovať, porovnávať komunikačné zvyklosti, viesť komunikáciu v skupine rovesníkov z viacjazyčného prostredia a rozvíjať ju,
- rešpektovať názor komunikačného partnera, námietku alebo nesúhlas vyjadriť sociálne primeraným spôsobom,
- používať základné žánre korešpondencie,
- riešiť v dvojiciach alebo v skupinách jednoduché problémy.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
- získavanie informácií o iných jazykoch v skupinových dialógoch;
- porovnávanie komunikačných zvyklostí v ukrajinskom a v inom jazyku.
Dialogická komunikácia a kooperácia
- nadväzovanie kontaktu s využitím pravidiel vedenia dialógu, spisovnej variety ukrajinčiny a jeho rozlišovanie v súkromnom a vo verejnom prostredí;
- uvedomovanie si rizík dialógu vo verejnom alebo v internetovom prostredí;
- nacvičovanie dialógu v rôznych komunikačných situáciách.
Korešpondencia
- porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie v bežnej komunikácii.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu;
- uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v písanej a elektronickej korešpondencii;
- uvedomovanie si rozdielov medzi ukrajinskými a slovenskými slovami.
Hovorená produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/ dokáže:
- zhromažďovať potrebné informácie a vytvárať myšlienkové ucelené hovorené texty s konkrétnym komunikačným zámerom,
- vyrozprávať príbeh so zápletkou a jej riešením,
- opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu,
- počúvať hovorené prejavy iných, klásť otázky, upravovať obsahovú a jazykovú stránku v jednoduchom rečníckom prejave,
- používať vhodnú jazykovú príručku a overovať v nej význam neznámych lexikálnych jednotiek.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
- rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu;
- zhromažďovanie informácií potrebných na rozvíjanie témy, zdôvodnenie výberu podľa komunikačného zámeru;
- usporadúvanie informácií a vytváranie osnovy textu;
- prednášanie hovoreného prejavu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
- počúvanie a vylepšovanie hovoreného prejavu pomocou kontrolných otázok k obsahu, osnove a k jazyku textu;
- využívanie jednoduchých grafických nástrojov na zlepšovanie štruktúry textu.
Žánre hovorového textu
- využívanie jednoduchých odborných informácií určených pre verejné školské prostredie;
- rozprávanie prežitej skúsenosti, objasňovanie a plánovanie udalosti, reálny alebo vymyslený príbeh so zápletkou a jej riešením;
- opisovanie jednoduchých pracovných postupov na základe priameho pozorovania;
- rozlišovanie súkromného a verejného hovoreného prejavu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
- porovnávanie a odlišovanie spisovnej a nárečovej výslovnosti;
- charakterizovanie a určovanie gramatických kategórií v ukrajinčine v porovnaní so slovenčinou.
Písaná produkcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- zhromažďovať potrebné informácie a tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému s použitím vhodného žánru,
- vyjadrovať písaním svoje pocity a fantáziu,
- opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu, upravovať obsahovú, kompozičnú, jazykovú a grafickú stránku textu,
- aplikovať pri tvorbe vlastného textu nadobudnuté znalosti z pravopisu,
- vyhľadávať v akomkoľvek texte explicitne vyjadrené informácie a správne spájať jednotlivé údaje do komplexnej informácie.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
- vyjadrovanie komunikačného zámeru prostredníctvom vhodného slohového postupu;
- zhromažďovanie jazykového materiálu k zvolenej téme;
- členenie textu s využitím podrobnej alebo stručnej osnovy;
- aplikovanie pravopisnej korektúry a grafickej úpravy textu v rozsahu pravopisných znalostí a zručností;
- prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
- porozumenie zadania, plánovanie postupu a sledovanie priebehu tvorenia textu;
- posúdenie úspešnosti vlastného písania;
- používanie základných stratégií na vylepšenie písaného textu.
Žánre písaného textu
- používanie informačných textov určených pre verejné a školské prostredie;
- vyjadrovanie zámernosti konania postáv v reálnom alebo vymyslenom príbehu;
- pozorovanie pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu;
- sebavyjadrenie prostredníctvom primeraných techník tvorivého písania;
- vyjadrenie myšlienok a návrhov pomocou myšlienkových máp.
- Komunikačné prostriedky a pravidlá
- uplatňovanie lexikálnych, slovotvorných vzťahov a nadväzovania viet v texte;
- používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru;
- používanie primeraných grafických prostriedkov v písanom alebo elektronickom texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
- nacvičovanie pravopisných zručností v ukrajinských alebo prevzatých slovách;
- uplatňovanie morfematického, gramatického a interpunkčného pravopisu.
Vecná recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- vyjadriť a zdôvodniť svoj názor na čítaný text,
- identifikovať explicitné a vyvodzovať implicitné informácie v počutých, čítaných, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch,
- zhromažďovať, reprodukovať a posudzovať mieru vlastného porozumenia zo získaných informácií,
- používať a prispôsobovať znalosti vetných štruktúr, slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov pri porozumení textu.
Obsahový štandard
Porozumenie textu
- počúvanie, samostatné čítanie a prezeranie primeraných žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
- reprodukovanie obsahu umeleckého textu so zachovaním časovej a logickej postupnosti;
- porozumenie explicitným informáciám, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie kľúčových informácií a slov;
- vyvodzovanie, prepájanie a objasňovanie implicitných informácií, vyjadrovanie názoru a jeho jednoduché zdôvodňovanie pomocou ústnych a písomných otázok;
- rozpoznanie štruktúry textu, členenie na časti pomocou osnovy a jej využívanie pri reprodukcii textu.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
- monitorovanie a hodnotenie vlastného porozumenia na základe systematickej spätnej väzby;
- plánovanie, vymedzovanie potrebného času a voľba vhodného postupu pri práci s textom;
- používanie jednoduchých postupov a stratégií učenia sa z textu;
- vnímanie seba ako aktívneho čitateľa/poslucháča schopného zlepšovať, objektívne posúdiť výsledky čítania/počúvania v komunikácii s druhými ich vyjadriť, zdôvodniť, prípadne korigovať.
Žánre vecného textu
- porozumenie súvislým a nesúvislým informačným a opisným žánrom, primeraným digitálnym textom s odbornou funkciou, reklamným textom a jednoduchým rečníckym prejavom;
- vnímanie príbehu so zápletkou a jej riešením, pozorovanie konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
- rozoznávanie, rozvíjanie a vyjadrovanie rôznych syntaktických významov;
- analyzovanie morfologického a štylistického rozboru ohybných slovných druhov;
- vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu.
Zážitková recepcia
Výkonový štandard
Žiak vie/dokáže:
- rozumieť explicitným významom a vyvodzovať základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu,
- hľadať kľúčové informácie, odlišovať ich od nepodstatných a objasňovať neznáme slová a slovné spojenia z kontextu,
- zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom,
- zoznamovať sa s ďalšími témami ukrajinských a svetových autorov,
- vyberať si knihy na čítanie a zdôvodňovať svoj výber.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
- reprodukovanie umeleckého čítaného alebo počúvaného textu so zachovaním časovej a logickej postupnosti;
- vyhľadávanie a stručné zhrnutie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu;
- vyvodzovanie základných implicitných významov z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
- vysvetľovanie významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov;
- porovnávanie motívov, udalostí a rôznych typov spracovania príbehu.
Čítanie pre zážitok
- formovanie jednoduchých čitateľských rituálov, empatií, súcitov, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu pri individuálnom čítaní;
- sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu;
- uvedomovanie si autorstva a kontextu vzniku literárnych diel.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
- budovanie čitateľského portfólia v rôznych formách a podobách;
- reflexia čítania ukážok v oblasti rôznych žánrov;
- vyhľadávanie rôznych dostupných druhov knižnice a zdrojov mediálnych textov pre vlastný samostatný a cielený výber kníh, audiokníh, časopisov, internetových článkov
Metakognitívne procesy pri čítaní s porozumením
- hodnotenie vlastného porozumenia a posúdenia textu tvorením, kladením otázok a riešením úloh;
- prepojenie tém s reálnym životom;
- plánovanie čítania a odhadovanie času na čítanie.
Tematické okruhy a žánre na výber
- tematické oblasti z 1. cyklu zostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy a pohľady;
- okruhy pre 2. cyklus: sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť, nespravodlivosť, odlišnosť od iných, zdravý životný štýl, bohatstvo, chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;
- texty reprezentujúce rôzne typy a žánre z ukrajinskej aj svetovej literatúry, na základe potrieb a záujmov žiakov a so zreteľom na detský aspekt z najnovšej, ale aj z klasickej literatúry.