Hlavným cieľom 2. cyklu je budovanie jazykovej, rečovej a komunikatívnej kompetencie žiakov, schopnosť primerane a na dobrej jazykovej úrovni reagovať na najrozmanitejšie jazykové situácie.

Ciele vzdelávania pre 2. cyklus

  • Viesť dialóg v súkromnom a verejnom prostredí vecne a sociálne primeraným spôsobom.
  • Pripraviť a predniesť primeraný hovorený prejav určený pre verejné komunikačné prostredie.
  • Vytvoriť písaný a obrazovo-písaný text na vyjadrenie rôznych komunikačných zámerov.
  • Uplatniť pri písaní textov vybrané pravidlá jednotlivých pravopisných princípov.
  • Aktívne počúvať a čítať primerané vecné (aj odborné) texty.
  • Orientovať sa v nesúvislých, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch.
  • Identifikovať v texte implicitné informácie, vyvodiť základné a prehlbujúce implicitné informácie.
  • Formulovať a klásť otázky zamerané na explicitný a implicitný význam textu.
  • Zhrnúť získané informácie ústne aj písomne.
  • Použiť základné stratégie porozumenia textu a posúdiť mieru vlastného porozumenia.
  • Počúvať a čítať primerané literárne texty, porozumieť implicitným významom a prostriedkom obraznosti.
  • Zdieľať emocionálnu a estetickú skúsenosť z recepcie literárneho textu hovorenou a písanou formou.
  • Vyjadrovať vlastné nápady a návrhy pri tvorení textov, klásť otázky k predloženým návrhom.
  • Použiť pri porozumení a tvorení textu primerané znalosti jazykových prostriedkov, využívať pritom jazykové slovníky.
  • Rešpektovať viacjazyčné prostredie, podporovať spolužiakov s iným materinským jazykom.

Komunikačná interakcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • viesť dialóg k téme, adresátovi a komunikačnému prostrediu,
  • iniciovať, porovnávať komunikačné zvyklosti, viesť komunikáciu v skupine rovesníkov z viacjazyčného prostredia a rozvíjať ju,
  • rešpektovať názor komunikačného partnera, námietku alebo nesúhlas vyjadriť sociálne primeraným spôsobom,
  • používať základné žánre korešpondencie,
  • riešiť v dvojiciach alebo v skupinách jednoduché problémy.
Obsahový štandard
Komunikačné zvyklosti a viacjazyčnosť
  • získavanie informácií o iných jazykoch v skupinových dialógoch;
  • porovnávanie komunikačných zvyklostí v ukrajinskom a v inom jazyku.
Dialogická komunikácia a kooperácia
  • nadväzovanie kontaktu s využitím pravidiel vedenia dialógu, spisovnej variety ukrajinčiny a jeho rozlišovanie v súkromnom a vo verejnom prostredí;
  • uvedomovanie si rizík dialógu vo verejnom alebo v internetovom prostredí;
  • nacvičovanie dialógu v rôznych komunikačných situáciách.
Korešpondencia
  • porovnávanie písanej a elektronickej korešpondencie v bežnej komunikácii.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • rozširovanie slovnej zásoby prostredníctvom aktuálnych tém dialógu;
  • uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti v písanej a elektronickej korešpondencii;
  • uvedomovanie si rozdielov medzi ukrajinskými a slovenskými slovami.

Hovorená produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/ dokáže:

  • zhromažďovať potrebné informácie a vytvárať myšlienkové ucelené hovorené texty s konkrétnym komunikačným zámerom,
  • vyrozprávať príbeh so zápletkou a jej riešením,
  • opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu,
  • počúvať hovorené prejavy iných, klásť otázky, upravovať obsahovú a jazykovú stránku v jednoduchom rečníckom prejave,
  • používať vhodnú jazykovú príručku a overovať v nej význam neznámych lexikálnych jednotiek.
Obsahový štandard
Príprava a prednes hovoreného prejavu
  • rozlišovanie spontánneho a pripraveného hovoreného prejavu;
  • zhromažďovanie informácií potrebných na rozvíjanie témy, zdôvodnenie výberu podľa komunikačného zámeru;
  • usporadúvanie informácií a vytváranie osnovy textu;
  • prednášanie hovoreného prejavu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Reflexia hovoreného/počúvaného prejavu
  • počúvanie a vylepšovanie hovoreného prejavu pomocou kontrolných otázok k obsahu, osnove a k jazyku textu;
  • využívanie jednoduchých grafických nástrojov na zlepšovanie štruktúry textu.
Žánre hovorového textu
  • využívanie jednoduchých odborných informácií určených pre verejné školské prostredie;
  • rozprávanie prežitej skúsenosti, objasňovanie a plánovanie udalosti, reálny alebo vymyslený príbeh so zápletkou a jej riešením;
  • opisovanie jednoduchých pracovných postupov na základe priameho pozorovania;
  • rozlišovanie súkromného a verejného hovoreného prejavu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru textu;
  • porovnávanie a odlišovanie spisovnej a nárečovej výslovnosti;
  • charakterizovanie a určovanie gramatických kategórií v ukrajinčine v porovnaní so slovenčinou.

Písaná produkcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • zhromažďovať potrebné informácie a tvoriť súvislý písaný alebo obrazovo-písaný text na zvolenú tému s použitím vhodného žánru,
  • vyjadrovať písaním svoje pocity a fantáziu,
  • opisovať objekty vystavené priamemu pozorovaniu, upravovať obsahovú, kompozičnú, jazykovú a grafickú stránku textu,
  • aplikovať pri tvorbe vlastného textu nadobudnuté znalosti z pravopisu,
  • vyhľadávať v akomkoľvek texte explicitne vyjadrené informácie a správne spájať jednotlivé údaje do komplexnej informácie.
Obsahový štandard
Proces tvorenia textu
  • vyjadrovanie komunikačného zámeru prostredníctvom vhodného slohového postupu;
  • zhromažďovanie jazykového materiálu k zvolenej téme;
  • členenie textu s využitím podrobnej alebo stručnej osnovy;
  • aplikovanie pravopisnej korektúrygrafickej úpravy textu v rozsahu pravopisných znalostí a zručností;
  • prezentovanie vlastného textu v prostredí triedy, školy alebo na verejnosti.
Metakognitívne procesy pri písaní textu
  • porozumenie zadania, plánovanie postupu a sledovanie priebehu tvorenia textu;
  • posúdenie úspešnosti vlastného písania;
  • používanie základných stratégií na vylepšenie písaného textu.
Žánre písaného textu
  • používanie informačných textov určených pre verejné a školské prostredie;
  • vyjadrovanie zámernosti konania postáv v reálnom alebo vymyslenom príbehu;
  • pozorovanie pracovného postupu s využitím podporného obrazového materiálu;
  • sebavyjadrenie prostredníctvom primeraných techník tvorivého písania;
  • vyjadrenie myšlienok a návrhov pomocou myšlienkových máp.
  • Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • uplatňovanie lexikálnych, slovotvorných vzťahov a nadväzovania viet v texte;
  • používanie vhodnej slovnej zásoby podľa témy a komunikačného zámeru;
  • používanie primeraných grafických prostriedkov v písanom alebo elektronickom texte.
Osvojovanie a uplatňovanie pravopisu
  • nacvičovanie pravopisných zručností v ukrajinských alebo prevzatých slovách;
  • uplatňovanie morfematického, gramatického a interpunkčného pravopisu.

Vecná recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • vyjadriť a zdôvodniť svoj názor na čítaný text,
  • identifikovať explicitné a vyvodzovať implicitné informácie v počutých, čítaných, obrazovo-písaných a primeraných digitálnych textoch,
  • zhromažďovať, reprodukovať a posudzovať mieru vlastného porozumenia zo získaných informácií,
  • používať a prispôsobovať znalosti vetných štruktúr, slovnej zásoby a lexikálnych vzťahov pri porozumení textu.
Obsahový štandard

Porozumenie textu

  • počúvanie, samostatné čítanie a prezeranie primeraných žánrov vecného textu v rámci obsahov jednotlivých vzdelávacích oblastí;
  • reprodukovanie obsahu umeleckého textu so zachovaním časovej a logickej postupnosti;
  • porozumenie explicitným informáciám, objasňovanie nových pojmov, identifikovanie kľúčových informácií a slov;
  • vyvodzovanie, prepájanie a objasňovanie implicitných informácií, vyjadrovanie názoru a jeho jednoduché zdôvodňovanie pomocou ústnych a písomných otázok;
  • rozpoznanie štruktúry textu, členenie na časti pomocou osnovy a jej využívanie pri reprodukcii textu.
Metakognitívne procesy pri recepcii vecného textu
  • monitorovanie a hodnotenie vlastného porozumenia na základe systematickej spätnej väzby;
  • plánovanie, vymedzovanie potrebného času a voľba vhodného postupu pri práci s textom;
  • používanie jednoduchých postupov a stratégií učenia sa z textu;
  • vnímanie seba ako aktívneho čitateľa/poslucháča schopného zlepšovať, objektívne posúdiť výsledky čítania/počúvania v komunikácii s druhými ich vyjadriť, zdôvodniť, prípadne korigovať.
Žánre vecného textu
  • porozumenie súvislým a nesúvislým informačným a opisným žánrom, primeraným digitálnym textom s  odbornou funkciou, reklamným textom a jednoduchým rečníckym prejavom;
  • vnímanie príbehu so zápletkou a jej riešením, pozorovanie konania postáv a funkcie opisných častí v príbehu.
Komunikačné prostriedky a pravidlá
  • rozoznávanie, rozvíjanie a vyjadrovanie rôznych syntaktických významov;
  • analyzovanie morfologického a štylistického rozboru ohybných slovných druhov;
  • vyvodzovanie významov nových alebo neznámych slov z textu.

Zážitková recepcia

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

  • rozumieť explicitným významom a vyvodzovať základné implicitné významy z počutého a prečítaného literárneho textu,
  • hľadať kľúčové informácie, odlišovať ich od nepodstatných a objasňovať neznáme slová a slovné spojenia z kontextu,
  • zdieľať svoj zážitok z čítania alebo počúvania textu primeraným spôsobom,
  • zoznamovať sa s ďalšími témami ukrajinských a svetových autorov,
  • vyberať si knihy na čítanie a zdôvodňovať svoj výber.
Obsahový štandard
Čítanie s porozumením
  • reprodukovanie umeleckého čítaného alebo počúvaného textu so zachovaním časovej a logickej postupnosti;
  • vyhľadávanie a stručné zhrnutie konkrétnych informácií, určenie ich dôležitosti vzhľadom na obsah textu;
  • vyvodzovanie základných implicitných významov z čítaného alebo počúvaného textu pomocou ústnych a jednoduchých písomných otázok;
  • vysvetľovanie významu neznámych slov, slovných spojení a umeleckých jazykových prostriedkov;
  • porovnávanie motívov, udalostí a rôznych typov spracovania príbehu.
Čítanie pre zážitok
  • formovanie jednoduchých čitateľských rituálov, empatií, súcitov, hodnôt a postojov na základe čítaného alebo počutého textu pri individuálnom čítaní;
  • sprostredkovanie umeleckého zážitku cez rôzne formy spracovania textu;
  • uvedomovanie si autorstva a kontextu vzniku literárnych diel.
Samostatný/sebavedomý čitateľ
  • budovanie čitateľského portfólia v rôznych formách a podobách;
  • reflexia čítania ukážok v oblasti rôznych žánrov;
  • vyhľadávanie rôznych dostupných druhov knižnice a zdrojov mediálnych textov pre vlastný samostatný a cielený výber kníh, audiokníh, časopisov, internetových článkov
Metakognitívne procesy pri čítaní s porozumením
  • hodnotenie vlastného porozumenia a posúdenia textu tvorením, kladením otázok a riešením úloh;
  • prepojenie tém s reálnym životom;
  • plánovanie čítania a odhadovanie času na čítanie.
Tematické okruhy a žánre na výber
  • tematické oblasti z 1. cyklu zostávajú v platnosti a obohacujú sa o nové témy a pohľady;
  • okruhy pre 2. cyklus: sebahodnotenie, osobné záujmy a potreby, spravodlivosť, nespravodlivosť, odlišnosť od iných, zdravý životný štýl, bohatstvo, chudoba, bezpečnosť, láska k domovu a rodine, svet divadla, ohrozenie a ochrana životného prostredia, pomoc ľuďom a zvieratám v núdzi;
  • texty reprezentujúce rôzne typy a žánre z  ukrajinskej aj svetovej literatúry, na základe potrieb a záujmov žiakov a so zreteľom na detský aspekt z najnovšej, ale aj z klasickej literatúry.

< predchádzajúciobsah ďalší >