Hlavným cieľom 1. cyklu je získať základné jazykové a rečové zručnosti.

Ciele vzdelávania pre 1. cyklus

  • Primerane veku a schopnostiam pochopiť odlišnosti a rovnosti medzi jazykmi.
  • Pochopiť a používať bežné, jednoduché pokyny a pozdravy v slovenskom jazyku.
  • Orientovať sa v primeraných obrazovo-písaných textoch.
  • Čítať a odpisovať krátke texty zložené z jednoduchých rozvitých viet bez neznámych slov.
  • Na primeranej úrovni veku a schopnostiam dorozumievať sa v rámci vybraných tematických okruhov a v každodenných praktických situáciách.
  • Aplikovať jednoduché informácie z jednotlivých vzdelávacích oblastí.
  • Primerane veku a schopnostiam komunikovať vlastné pocity a potreby (aj pocity druhých), porozumieť významu toho, čo je komunikované, vedieť klásť otázky.
  • Viesť jednoduchý dialóg, klásť otázky a odpovedať na ne primerane situácii.
  • Na primeranej úrovni veku a schopnostiam použiť osvojené ortoepické, ortografické a gramatické pravidlá potrebné na krátku a jednoduchú ústnu a písomnú komunikáciu v rámci tematických okruhov.

Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)

Výkonový štandard

Výkonový štandard zahŕňa očakávaný výkon žiaka na konci cyklu a je zostavený podľa jednotlivých zložiek základného komponentu (recepcia, produkcia a interakcia).

Recepcia/Počúvanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • pochopiť bežné príkazy, pokyny, pozdravy, zdvorilostné prejavy, vnímať a presne porozumieť hlavným častiam prejavu učiteľa,
  • porozumieť krátkemu súvislému prejavu i dialógu, globálne porozumieť jednoduchému východiskovému textu vo vzorovom prednese,
  • reagovať na príkazy a na povely, pochopiť reč učiteľa v transakčných rečových situáciách, porozumieť otázkam učiteľa a spolužiakov, ktoré sa týkajú tematických okruhov,
  • porozumieť krátkej jednoduchej rozprávke, ktorá je bez neznámych slov,
  • presne a správne opakovať jednoduché vety po učiteľovi,
  • rozumieť významu vybraných pojmov a na základe pokynov vykonávať požadovanú činnosť.
Recepcia/Čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • na základe vzorového prednesu a po príprave čítať so správnou výslovnosťou spoluhlásky h, ch, ľ, slabikotvorné spoluhlásky ĺ, ŕ, samohlásky a, á, e, é, ä, ó, dvojhlásky ia, ie, iu, ô a hláskové skupiny,
  • na základe vzorového prednesu a po príprave čítať so správnou výslovnosťou hláskové skupiny a slová, v ktorých nastáva spodobovanie,
  • po príprave čítať známe texty v učebnici správnym tempom, správnou výslovnosťou a intonáciou,
  • podľa vzoru a s pomocou učiteľa odpovedať na otázky súvisiace s prečítaným textom,
  • s pomocou učiteľa vyhľadať v textoch základné informácie na základe pomocných otázok,
  • po vzorovom prednese a po príprave čítať s porozumením jednoduché a krátke texty,
  • podľa vzoru a s pomocou učiteľa tvoriť jednoduché otázky k prečítanému textu,
  • po príprave a s pomocou učiteľa reprodukovať stručný obsah prečítaného textu na základe osnovy alebo pomocných otázok,
  • porozumieť písaným jednoduchým pokynom bez neznámych slov,
  • porozumieť významu vybraných pojmov a na základe pokynov vykonávať požadovanú činnosť,
  • identifikovať v textoch základné explicitné informácie na základe pomocných otázok,
  • s pomocou učiteľa v detských časopisoch, detských encyklopédiách, v digitálnych edukačných obsahoch (na internete) vyhľadať texty, ktoré sú pre nich zaujímavé,
  • podľa pokynov a s pomocou učiteľa pracovať s obrázkovým slovníkom.
Produkcia/Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • primerane reagovať na bežné pokyny učiteľa v slovenskom jazyku,
  • používať veľmi jednoduché pokyny a pozdravy,
  • predstaviť sa, poďakovať sa za pomoc, ospravedlniť sa,
  • rozlíšiť tykanie a vykanie podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi,
  • dorozumieť sa na primeranej úrovni svojmu veku a schopnostiam,
  • pozorne počúvať spolužiaka počas dialógu a na neho primerane reagovať,
  • vyjadriť svoje myšlienky v slovenskom jazyku ústne v každodenných praktických situáciách na úrovni primeranej svojmu veku a schopnostiam na základe pomocných otázok a vetných modelov,
  • aplikovať osvojené ortoepické a gramatické pravidlá potrebné na veľmi jednoduchú ústnu komunikáciu v slovenskom jazyku,
  • požiadať o informáciu a na požiadanie poskytnúť primeranú odpoveď,
  • na základe osvojených vetných modelov samostatne rozprávať o živote v škole a v rodine,
  • vyjadriť potreby a pocity jazykovo a sociálne primeraným spôsobom,
  • tvoriť jednoduché otázky a odpovede v rámci tematických okruhov,
  • primerane gestikulovať, používať vhodnú mimiku a dodržiavať vhodnú vzdialenosť s komunikujúcim v danej komunikačnej situácii.
Produkcia/Písomný prejav

Žiak vie/dokáže:

  • odlišovať kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy, odlišovať písmená slovenskej a maďarskej abecedy, používať písmená slovenskej abecedy,
  • používať interpunkčné znamienka známe z maďarského jazyka v rámci troch druhov viet (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie),
  • pri delení slov na slabiky využívať osvojené a utvrdené vedomosti z maďarského jazyka,
  • s pomocou učiteľa rozdeľovať najznámejšie slová s dvojhláskami a so slabikotvornými spoluhláskami na slabiky,
  • správne písať známe slová so slabikami de, te, ne, le, di, ti, ni, li,
  • podľa vzoru a po príprave písomne odpovedať na otázky k známym textom,
  • s pomocou učiteľa a na základe pomocných otázok rozvíjať vety o nové slová, slovné spojenia,
  • s pomocou učiteľa opísať osobu, zviera alebo predmet v rozsahu primeranom veku a schopnostiam,
  • s pomocou učiteľa charakterizovať známu osobu v rozsahu primeranom veku a schopnostiam,
  • s pomocou učiteľa spájať jednoduché vety do krátkych súvislých textov,
  • napísať podľa štruktúry pozdrav a pozvánku a napísať dátum,
  • s pomocou učiteľa a podľa vzoru zoštylizovať vybrané písomné formy spoločenského styku,
  • pracovať s doplňovačkami a krížovkami v detských časopisoch.
Interakcia/Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • identifikovať a aplikovať základné neverbálne prostriedky týkajúce sa jednoduchého nadviazania kontaktu (napr. podanie ruky pri pozdrave),
  • neverbálne alebo jednoducho verbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie textu, reagovať na známe slová, slovné spojenia, vety, otázky a frázy, ktoré sa vzťahujú na každodenné potreby alebo známe, osvojené témy,
  • nadviazať základnú konverzáciu s použitím najjednoduchších spôsobov vyjadrenia zdvorilosti: pozdraviť a rozlúčiť sa, predstaviť sa, poďakovať a pod.,
  • zapojiť sa do jednoduchých rozhovorov s použitím osvojených slov a slovných spojení, ak partner v komunikácii používa modelové výrazy a frázy z oblasti prebraných tematických okruhov a prispôsobí svoj prejav ich individuálnym rečovým schopnostiam,
  • začať, rozvíjať a ukončiť jednoduché rozhovory v danej situácii.

Interakcia/Písomná interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • jednoducho reagovať na krátke správy alebo oznámenia (napr. pozdrav z výletu, blahoželanie k narodeninám, pozvánka na oslavu), pričom používa jednoduché slová a slovné spojenia,
  • zapojiť sa do jednoduchej online komunikácie,
  • napísať krátku, veľmi jednoduchú textovú správu (SMS, e-mail), v ktorej poskytne informácie alebo sa niečo opýta.
Obsahový štandard

Obsahový štandard pozostávajúci zo siedmich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností osvojoval slovenský jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.

Funkcie jazyka

Funkcie jazyka sú prostriedkom pre dosiahnutie zmysluplnej komunikácie. Ich realizáciu v komunikácii podmieňuje vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od jazykovej úrovne žiaka.

  • Nadviazať kontakt pri stretnutí s osobami hovoriacimi po slovensky: pozdravy, odpovedať na pozdravy, oslovenia, pozvať, privítať, lúčiť sa, zdvorilostné výrazy, blahoželania, predstaviť sa, predstaviť niekoho, rozlúčiť sa, prosba, slušne vyjadriť prosby
  • Požadovať a poskytnúť informácie: získať informácie, požiadať o pomoc alebo o radu, upozorniť, identifikovať niekoho/niečo
  • Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, smútok, slušne vyjadriť prosbu, požiadať o pomoc, vyjadriť radosť, vyjadriť fyzickú bolesť, smútok, prekvapenie
  • Oznámiť a vyjadriť stanovisko: získavať informácie a informovať druhých v rámci tematických okruhov
  • Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, že sa niečo páči alebo nepáči, vyjadriť, že komunikujúca osoba niekoho alebo niečo má/nemá rada
  • Opísať: jednoducho opísať osobu/predmet/zviera
  • Vyjadriť názor: vyjadriť, či je tvrdenie pravda/nepravda, vybrať si z ponúkaných možností
  • Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, vyjadriť súhlas/nesúhlas, ospravedlniť sa
  • Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, odpovedať na vyjadrenie vďaky, poďakovať sa, ponúknuť pomoc
  • Korešpondovať: vhodne začať list/e-mail, oslovenie, vhodne ukončiť list/e-mail, napísať pozdrav z výletu, k sviatkom, napísať krátku textovú správu, blahoželanie, pozvánku
  • Reagovať na udalosť: blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie
  • Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
  • Uskutočniť audio/video hovor: vhodne začať audio/video hovor, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, požiadať o vysvetlenie povedaného, vhodne ukončiť audio/video hovor
Jazykové prostriedky

Jazykové prostriedky zahŕňajú slovnú zásobu, výslovnosť a gramatické javy. Predstavujú repertoár slov, slovných spojení a vetných modelov, ktoré si žiak osvojuje v rámci tematických okruhov. Osvojovanie gramatických javov prebieha prostredníctvom aktívneho nacvičovania v modelových komunikačných situáciách. Cieľom je, aby bol žiak schopný aktívne využívať osvojenú slovnú zásobu v komunikácii.

pojmové okruhy

  • vyjadrenie existencie: sloveso byť v prítomnom a minulom čase
  • vyjadrenie vlastníctva: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená: môj, moja, moje, tvoj, tvoja, tvoje, náš, naša, naše
  • vyjadrenie priestorových vzťahov: smer (tam, hore, dole/dolu, dopredu, dozadu, doprava, doľava), používanie predložiek s genitívom (od, do, z), datívom (k, ku), akuzatívom (cez); poloha (tu, tam, hore, dole/dolu, vpredu, vzadu, vľavo, vpravo), používanie predložiek s akuzatívom (na, pod, nad, za, pred), lokálom (v, na, pod, za, pred, nad, pri); situácia: používanie predložiek s lokálom (o); inštrumentálom (s, so); blízko, ďaleko; veľkosť (veľký, malý)
  • vyjadrenie časových vzťahov: čas (celé hodiny, včera, dnes, zajtra, predvčerom, pozajtra, minulý/budúci týždeň/rok, časti dňa, dni v týždni)
  • vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: základné určité číslovky do 100, neurčité (veľa, málo) a radové číslovky (prvý, druhý, tretí a pod.), poradie (prvý, posledný), vek žiaka, jeho rodičov a súrodencov
  • vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: postava (vysoká, nízka), tvar, farba (biela, žltá, červená, modrá, zelená, čierna, hnedá, fialová, oranžová, sivá, ružová)
  • jazykové a mimojazykové prostriedky kohézie: foneticko-fonologické, prozodické, oslovenia, mimika, gestá, udržiavanie kontaktu zrakom, vzdialenosťou a polohou tela
  • vhodné používanie pohybových prostriedkov v interakcii: pohľad očí, mimika, gestá, podávanie ruky, postoj, vzdialenosť s komunikujúcim v danej komunikačnej situácii
  • jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok

lexikológia

  • slovná zásoba: osvojovanie 400 – 500 slov a frazeologických spojení aktívne a 200 – 250 slov a slovných spojení pasívne za 1. cyklus

pojmy

  • porozumenie významu pojmov: abeceda, veta, slovo, slabika, hláska (samohláska, spoluhláska, dvojhláska), písmeno (tlačené, písané), text, článok, (ľudová) rozprávka, báseň, (ľudová) hádanka, (ľudová) riekanka, (ľudová) vyčítanka, (ľudová) pieseň, (ľudová) hra, rozhovor (dialóg), postava, autor, list, pozdrav, pozvánka; čítanie, písanie, slabikovanie, delenie slov na slabiky, tvorba slov (z písmen, zo slabík), tvorba viet (zo slov), tvorba otázok, tvorba odpovedí
  • používanie pojmov: abeceda, veta, slovo, písmeno, text, článok, rozprávka, báseň, hádanka, pieseň, hra, dialóg, otázka, odpoveď

pozdravy

  • Dobré ráno! Dobrý deň! Dobrý večer! Dobrú noc! Ahoj! Dovidenia!

zvuková stránka reči a pravopis

  • správna výslovnosť hlások slovenskej abecedy
  • odlišnosti a rovnosti vo výslovnosti medzi slovenskými a maďarskými hláskami
  • správna artikulácia slovenských foném a správne čítanie ich písaných tvarov (grafém) s využitím osvojených vedomostí a zručností z maďarského jazyka; uvedomenie si kontrastívnych znakov maďarskej a slovenskej abecedy, aplikácia odlišností a rovností medzi slovenským a maďarským jazykom
  • slovenská abeceda, písmená slovenskej abecedy a ich správna aplikácia
  • písanie dátumu (odlišné písanie v maďarskom a slovenskom jazyku), písanie oslovenia

morfológia

  • 1., 2. a 3. gramatická osoba jednotného čísla a 1. gramatická osoba množného čísla činnostných slovies v rámci tematických okruhov
  • prítomný a minulý čas slovies v rámci tematických okruhov
  • najfrekventovanejšie zvratné slovesá, ktoré sa týkajú tematických okruhov Ľudské telo, starostlivosť o zdravie, Vzdelávanie a práca, Obchod a služby
  • rod a číslo najfrekventovanejších podstatných mien v rámci tematických okruhov
  • zhoda prídavných mien s najfrekventovanejšími podstatnými menami
  • základné určité, neurčité a radové číslovky v spojení s podstatnými menami v rámci tematických okruhov

syntax

–  jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet (oznamovacie, opytovacie) s využitím osvojenej slovnej zásoby a vedomostí z maďarského jazyka

vetné modely

  • všeobecný podmet – slovesno-menný prísudok (pomenovanie osôb, zvierat a vecí, napr. To je otec. To je líška. To je pohár.)
  • podmet – slovesný prísudok (pomenovanie činnosti osôb, zvierat, napr. Deti sa hrajú.)
  • podmet – slovesný prísudok (pomenovanie činnosti vzťahujúce sa na 1. a 2. gramatickú osobu, napr. Ja čítam. Ty spíš.)
  • podmet – slovesno-menný prísudok (pomenovanie vlastnosti osôb, zvierat a vecí, napr. Strom je vysoký.)
  • podmet – slovesný prísudok – príslovkové určenie miesta, času, spôsobu (napr. Peter sa hrá na dvore.)
  • podmet – prísudok – priamy predmet (napr. Katka píše úlohu.)
  • podmet – prísudok vyjadrený slovesom „mať“ – predmet (napr. Otec má auto.)
  • podmet – prísudok – prívlastkom rozvitý priamy predmet (napr. Babka pečie makový koláč.)
Sociolingválna zložka

Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia.

  • sprievodné gestá na podporu komunikácie v produkcii a interakcii a očný kontakt
  • spoločenské konvencie (správanie sa vo verejných priestoroch, oslavy, oblečenie, návštevy a pod.)
  • pozdravy a základné zdvorilostné frázy tvoriace rámec situačných rozhovorov (napr. dobré ráno, dobrý deň, ahoj, dovidenia, prosím, ďakujem a pod.)
  • súkromná a verejná komunikácia: vhodné formy oslovenia v škole a mimo školy, tykanie/vykanie vo verejnom a súkromnom komunikačnom prostredí, rozhovory doma a v škole, na nákupoch, ústne blahoželanie, pozdravy z výletov, komunikácia v on-line priestore, SMS, e-mail – primerané veku a jazykovej úrovni žiakov
  • vybrané aspekty každodenného života žiaka (pravidlá v škole a triede, denný režim, činnosti vo voľnom čase a pod.)
  • vybrané sviatky, zvyky a tradície (Vianoce a vianočné vinše, veľkonočné sviatky)
Tematické okruhy

Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Tvoria základ na prepojenie obsahu vyučovacieho predmetu so všetkými vzdelávacími oblasťami a vytvárajú priestor pre uplatnenie medzipredmetových vzťahov a prierezových gramotností.

Rodina a spoločnosť: členovia rodiny, priatelia, meno žiaka, rodičov a súrodencov, vek žiaka, rodičov a súrodencov, zamestnanie členov rodiny, sviatky

Domov a bývanie: dom/byt, miestnosti v dome/v byte, zariadenie v dome/byte, činnosti v jednotlivých miestnostiach, domáce práce, práca okolo domu, v záhrade, pomoc v domácnosti, orientácia v meste/dedine

Voľný čas a záľuby: rok, mesiac, týždeň, dni v týždni, pracovný deň, sviatok, dátum, určenie času, časti dňa, začiatok a koniec školského roka, ročné obdobia, prázdniny

Doprava a cestovanie: dopravné prostriedky, cesta do školy, kultúra cestovania

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo, zdravie, choroba, nehoda/úraz, osobná hygiena, u lekára/zubára, obliekanie podľa počasia, zdravá výživa, životospráva, šport, vychádzky, exkurzie, výlety, hry v prírode

Vzdelávanie a práca: škola, trieda, budova a okolie školy, personál školy, zariadenie triedy, režim dňa, učebné predmety, rozvrh, učebné pomôcky, domáca príprava a činnosti žiaka v škole, vysvedčenie, kalendár, časti dňa, školský rok, dištančné/on-line vzdelávanie

Obchod a služby: samoobsluha, tržnica, kultúra nakupovania, spôsob nákupu a platenia, tovar, množstvo, základné potraviny, zelenina, ovocie, kvety, kupovanie darčekov

Človek a príroda: domáce zvieratá a ich mláďatá, lesné a poľné zvieratá, sťahovavé vtáky, rastliny z okolia žiaka, ročné obdobia, premena prírody a činnosti ľudí a zvierat podľa ročných období, starostlivosť o zvieratá, aktuálne počasie, činnosti v záhrade

Naša vlasť: mesto/dedina, adresa bydliska žiaka, bydlisko starých rodičov

Druhy textov

Druhy textov (autentické vecné a literárne na primeranej úrovni náročnosti a jazykových schopností) predstavujú priestor na aplikáciu jednotlivých komunikačných jazykových činností a stratégií.

  • literárne texty: rozprávky známe z materinského/maďarského jazyka, slovenské ľudové rozprávky, hádanky, riekanky, texty ľudových piesní a ľudových detských hier, autorské rozprávky od slovenských spisovateľov, poézia pre deti od slovenských autorov
  • jednoduchý opis osoby/predmetu/zvieraťa, jednoduchá charakteristika
  • texty spojené so školským prostredím: pokyny v učebniciach a pracovných zošitoch, rozvrh hodín, pozvánky, jednoduché formuláre (napr. žiacka knižka, čitateľský preukaz)
  • verejné nápisy a tabule: informačné a smerové tabule, výstrahy, plány
  • reklamné texty: plagáty, jedálny lístok (v školskej jedálni)
  • publicistické texty v detských časopisoch a na internete: jednoduché rozhovory, krátke správy
Počúvanie a čítanie s porozumením, práca s textom

Počúvanie s porozumením

  • počúvanie inštrukcií a prejavu prednesených vzorovo učiteľom
  • počúvanie zadaní úloh a cvičení v pracovnom zošite a v učebnici vo vzorovom prednese učiteľa
  • počúvanie reči učiteľa v transakčných rečových situáciách v rámci tematických okruhov
  • počúvanie textov z učebnice vo vzorovom prednese učiteľa
  • počúvanie krátkych príbehov z detských časopisov vo vzorovom prednese učiteľa
  • počúvanie zvukových nahrávok (riekanky, vyčítanky, ľudové piesne, pôvodná slovenská detská literatúra) primeraných veku a jazykovým schopnostiam žiakov

Čítanie s porozumením

  • plynulé hlasné čítanie s dodržaním správnej artikulácie, intonácie s aplikovaním osvojených zručností z maďarského jazyka, dodržiavanie správneho dýchania pri čítaní
  • čítanie pokynov, ktoré sú jednoznačne formulované (jednoduché rozvité vety na začiatku s činnostným slovesom)
  • čítanie krátkych veku primeraných jednoduchých textov (v rozsahu maximálne 200 slov)

    v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme, ktoré súvisia s tematickými okruhmi

Práca s textom

  • práca so situačnými obrazmi, ilustráciami, s obrázkovými a maľovanými príbehmi
  • časová postupnosť pri rozprávaní
  • členenie textov na menšie logické celky
  • riešenie hádaniek, krížoviek, tajničiek
  • riešenie zadaní a úloh (vtipy, doplňovačky, krížovky) v detských časopisoch v rámci tematických okruhov
Tvorba dialógov a súvislých prejavov

Štylizácia a kompozícia

  • tematické rozprávanie v rámci tematických okruhov; jednoduché rozprávanie o živote v škole a v rodine
  • reprodukcia rozprávky alebo deja podľa ilustrácie alebo pomocných otázok
  • reprodukcia hádaniek, riekaniek, vyčítaniek, básní, textov piesní a detských hier
  • ukončenie známeho príbehu
  • spájanie krátkych jednoduchých viet do krátkych súvislých textov

Písomné formy spoločenského styku

  • písanie pohľadníc z výletu a z dovolenky podľa vzoru; písanie vianočných a veľkonočných pozdravov podľa vzoru, štruktúra pozdravu a pozvánky.

< predchádzajúciobsah ďalší >