Hlavným cieľom 1. cyklu je získať základné jazykové a rečové zručnosti.
Ciele vzdelávania pre 1. cyklus
- Primerane veku a schopnostiam pochopiť odlišnosti a rovnosti medzi jazykmi.
- Pochopiť a používať bežné, jednoduché pokyny a pozdravy v slovenskom jazyku.
- Orientovať sa v primeraných obrazovo-písaných textoch.
- Čítať a odpisovať krátke texty zložené z jednoduchých rozvitých viet bez neznámych slov.
- Na primeranej úrovni veku a schopnostiam dorozumievať sa v rámci vybraných tematických okruhov a v každodenných praktických situáciách.
- Aplikovať jednoduché informácie z jednotlivých vzdelávacích oblastí.
- Primerane veku a schopnostiam komunikovať vlastné pocity a potreby (aj pocity druhých), porozumieť významu toho, čo je komunikované, vedieť klásť otázky.
- Viesť jednoduchý dialóg, klásť otázky a odpovedať na ne primerane situácii.
- Na primeranej úrovni veku a schopnostiam použiť osvojené ortoepické, ortografické a gramatické pravidlá potrebné na krátku a jednoduchú ústnu a písomnú komunikáciu v rámci tematických okruhov.
Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Výkonový štandard
Výkonový štandard zahŕňa očakávaný výkon žiaka na konci cyklu a je zostavený podľa jednotlivých zložiek základného komponentu (recepcia, produkcia a interakcia).
Recepcia/Počúvanie s porozumením
Žiak vie/dokáže:
- pochopiť bežné príkazy, pokyny, pozdravy, zdvorilostné prejavy, vnímať a presne porozumieť hlavným častiam prejavu učiteľa,
- porozumieť krátkemu súvislému prejavu i dialógu, globálne porozumieť jednoduchému východiskovému textu vo vzorovom prednese,
- reagovať na príkazy a na povely, pochopiť reč učiteľa v transakčných rečových situáciách, porozumieť otázkam učiteľa a spolužiakov, ktoré sa týkajú tematických okruhov,
- porozumieť krátkej jednoduchej rozprávke, ktorá je bez neznámych slov,
- presne a správne opakovať jednoduché vety po učiteľovi,
- rozumieť významu vybraných pojmov a na základe pokynov vykonávať požadovanú činnosť.
Recepcia/Čítanie s porozumením
Žiak vie/dokáže:
- na základe vzorového prednesu a po príprave čítať so správnou výslovnosťou spoluhlásky h, ch, ľ, slabikotvorné spoluhlásky ĺ, ŕ, samohlásky a, á, e, é, ä, ó, dvojhlásky ia, ie, iu, ô a hláskové skupiny,
- na základe vzorového prednesu a po príprave čítať so správnou výslovnosťou hláskové skupiny a slová, v ktorých nastáva spodobovanie,
- po príprave čítať známe texty v učebnici správnym tempom, správnou výslovnosťou a intonáciou,
- podľa vzoru a s pomocou učiteľa odpovedať na otázky súvisiace s prečítaným textom,
- s pomocou učiteľa vyhľadať v textoch základné informácie na základe pomocných otázok,
- po vzorovom prednese a po príprave čítať s porozumením jednoduché a krátke texty,
- podľa vzoru a s pomocou učiteľa tvoriť jednoduché otázky k prečítanému textu,
- po príprave a s pomocou učiteľa reprodukovať stručný obsah prečítaného textu na základe osnovy alebo pomocných otázok,
- porozumieť písaným jednoduchým pokynom bez neznámych slov,
- porozumieť významu vybraných pojmov a na základe pokynov vykonávať požadovanú činnosť,
- identifikovať v textoch základné explicitné informácie na základe pomocných otázok,
- s pomocou učiteľa v detských časopisoch, detských encyklopédiách, v digitálnych edukačných obsahoch (na internete) vyhľadať texty, ktoré sú pre nich zaujímavé,
- podľa pokynov a s pomocou učiteľa pracovať s obrázkovým slovníkom.
Produkcia/Ústny prejav
Žiak vie/dokáže:
- primerane reagovať na bežné pokyny učiteľa v slovenskom jazyku,
- používať veľmi jednoduché pokyny a pozdravy,
- predstaviť sa, poďakovať sa za pomoc, ospravedlniť sa,
- rozlíšiť tykanie a vykanie podľa vzťahu ku komunikačnému partnerovi,
- dorozumieť sa na primeranej úrovni svojmu veku a schopnostiam,
- pozorne počúvať spolužiaka počas dialógu a na neho primerane reagovať,
- vyjadriť svoje myšlienky v slovenskom jazyku ústne v každodenných praktických situáciách na úrovni primeranej svojmu veku a schopnostiam na základe pomocných otázok a vetných modelov,
- aplikovať osvojené ortoepické a gramatické pravidlá potrebné na veľmi jednoduchú ústnu komunikáciu v slovenskom jazyku,
- požiadať o informáciu a na požiadanie poskytnúť primeranú odpoveď,
- na základe osvojených vetných modelov samostatne rozprávať o živote v škole a v rodine,
- vyjadriť potreby a pocity jazykovo a sociálne primeraným spôsobom,
- tvoriť jednoduché otázky a odpovede v rámci tematických okruhov,
- primerane gestikulovať, používať vhodnú mimiku a dodržiavať vhodnú vzdialenosť s komunikujúcim v danej komunikačnej situácii.
Produkcia/Písomný prejav
Žiak vie/dokáže:
- odlišovať kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy, odlišovať písmená slovenskej a maďarskej abecedy, používať písmená slovenskej abecedy,
- používať interpunkčné znamienka známe z maďarského jazyka v rámci troch druhov viet (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie),
- pri delení slov na slabiky využívať osvojené a utvrdené vedomosti z maďarského jazyka,
- s pomocou učiteľa rozdeľovať najznámejšie slová s dvojhláskami a so slabikotvornými spoluhláskami na slabiky,
- správne písať známe slová so slabikami de, te, ne, le, di, ti, ni, li,
- podľa vzoru a po príprave písomne odpovedať na otázky k známym textom,
- s pomocou učiteľa a na základe pomocných otázok rozvíjať vety o nové slová, slovné spojenia,
- s pomocou učiteľa opísať osobu, zviera alebo predmet v rozsahu primeranom veku a schopnostiam,
- s pomocou učiteľa charakterizovať známu osobu v rozsahu primeranom veku a schopnostiam,
- s pomocou učiteľa spájať jednoduché vety do krátkych súvislých textov,
- napísať podľa štruktúry pozdrav a pozvánku a napísať dátum,
- s pomocou učiteľa a podľa vzoru zoštylizovať vybrané písomné formy spoločenského styku,
- pracovať s doplňovačkami a krížovkami v detských časopisoch.
Interakcia/Ústna interakcia
Žiak vie/dokáže:
- identifikovať a aplikovať základné neverbálne prostriedky týkajúce sa jednoduchého nadviazania kontaktu (napr. podanie ruky pri pozdrave),
- neverbálne alebo jednoducho verbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie textu, reagovať na známe slová, slovné spojenia, vety, otázky a frázy, ktoré sa vzťahujú na každodenné potreby alebo známe, osvojené témy,
- nadviazať základnú konverzáciu s použitím najjednoduchších spôsobov vyjadrenia zdvorilosti: pozdraviť a rozlúčiť sa, predstaviť sa, poďakovať a pod.,
- zapojiť sa do jednoduchých rozhovorov s použitím osvojených slov a slovných spojení, ak partner v komunikácii používa modelové výrazy a frázy z oblasti prebraných tematických okruhov a prispôsobí svoj prejav ich individuálnym rečovým schopnostiam,
- začať, rozvíjať a ukončiť jednoduché rozhovory v danej situácii.
Žiak vie/dokáže:
- jednoducho reagovať na krátke správy alebo oznámenia (napr. pozdrav z výletu, blahoželanie k narodeninám, pozvánka na oslavu), pričom používa jednoduché slová a slovné spojenia,
- zapojiť sa do jednoduchej online komunikácie,
- napísať krátku, veľmi jednoduchú textovú správu (SMS, e-mail), v ktorej poskytne informácie alebo sa niečo opýta.
Obsahový štandard
Obsahový štandard pozostávajúci zo siedmich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností osvojoval slovenský jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.
Funkcie jazyka
Funkcie jazyka sú prostriedkom pre dosiahnutie zmysluplnej komunikácie. Ich realizáciu v komunikácii podmieňuje vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od jazykovej úrovne žiaka.
- Nadviazať kontakt pri stretnutí s osobami hovoriacimi po slovensky: pozdravy, odpovedať na pozdravy, oslovenia, pozvať, privítať, lúčiť sa, zdvorilostné výrazy, blahoželania, predstaviť sa, predstaviť niekoho, rozlúčiť sa, prosba, slušne vyjadriť prosby
- Požadovať a poskytnúť informácie: získať informácie, požiadať o pomoc alebo o radu, upozorniť, identifikovať niekoho/niečo
- Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť, smútok, slušne vyjadriť prosbu, požiadať o pomoc, vyjadriť radosť, vyjadriť fyzickú bolesť, smútok, prekvapenie
- Oznámiť a vyjadriť stanovisko: získavať informácie a informovať druhých v rámci tematických okruhov
- Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, že sa niečo páči alebo nepáči, vyjadriť, že komunikujúca osoba niekoho alebo niečo má/nemá rada
- Opísať: jednoducho opísať osobu/predmet/zviera
- Vyjadriť názor: vyjadriť, či je tvrdenie pravda/nepravda, vybrať si z ponúkaných možností
- Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, vyjadriť súhlas/nesúhlas, ospravedlniť sa
- Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, odpovedať na vyjadrenie vďaky, poďakovať sa, ponúknuť pomoc
- Korešpondovať: vhodne začať list/e-mail, oslovenie, vhodne ukončiť list/e-mail, napísať pozdrav z výletu, k sviatkom, napísať krátku textovú správu, blahoželanie, pozvánku
- Reagovať na udalosť: blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie
- Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu (aj neverbálne)
- Uskutočniť audio/video hovor: vhodne začať audio/video hovor, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, požiadať o vysvetlenie povedaného, vhodne ukončiť audio/video hovor
Jazykové prostriedky
Jazykové prostriedky zahŕňajú slovnú zásobu, výslovnosť a gramatické javy. Predstavujú repertoár slov, slovných spojení a vetných modelov, ktoré si žiak osvojuje v rámci tematických okruhov. Osvojovanie gramatických javov prebieha prostredníctvom aktívneho nacvičovania v modelových komunikačných situáciách. Cieľom je, aby bol žiak schopný aktívne využívať osvojenú slovnú zásobu v komunikácii.
pojmové okruhy
- vyjadrenie existencie: sloveso byť v prítomnom a minulom čase
- vyjadrenie vlastníctva: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená: môj, moja, moje, tvoj, tvoja, tvoje, náš, naša, naše
- vyjadrenie priestorových vzťahov: smer (tam, hore, dole/dolu, dopredu, dozadu, doprava, doľava), používanie predložiek s genitívom (od, do, z), datívom (k, ku), akuzatívom (cez); poloha (tu, tam, hore, dole/dolu, vpredu, vzadu, vľavo, vpravo), používanie predložiek s akuzatívom (na, pod, nad, za, pred), lokálom (v, na, pod, za, pred, nad, pri); situácia: používanie predložiek s lokálom (o); inštrumentálom (s, so); blízko, ďaleko; veľkosť (veľký, malý)
- vyjadrenie časových vzťahov: čas (celé hodiny, včera, dnes, zajtra, predvčerom, pozajtra, minulý/budúci týždeň/rok, časti dňa, dni v týždni)
- vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: základné určité číslovky do 100, neurčité (veľa, málo) a radové číslovky (prvý, druhý, tretí a pod.), poradie (prvý, posledný), vek žiaka, jeho rodičov a súrodencov
- vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: postava (vysoká, nízka), tvar, farba (biela, žltá, červená, modrá, zelená, čierna, hnedá, fialová, oranžová, sivá, ružová)
- jazykové a mimojazykové prostriedky kohézie: foneticko-fonologické, prozodické, oslovenia, mimika, gestá, udržiavanie kontaktu zrakom, vzdialenosťou a polohou tela
- vhodné používanie pohybových prostriedkov v interakcii: pohľad očí, mimika, gestá, podávanie ruky, postoj, vzdialenosť s komunikujúcim v danej komunikačnej situácii
- jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok
lexikológia
- slovná zásoba: osvojovanie 400 – 500 slov a frazeologických spojení aktívne a 200 – 250 slov a slovných spojení pasívne za 1. cyklus
pojmy
- porozumenie významu pojmov: abeceda, veta, slovo, slabika, hláska (samohláska, spoluhláska, dvojhláska), písmeno (tlačené, písané), text, článok, (ľudová) rozprávka, báseň, (ľudová) hádanka, (ľudová) riekanka, (ľudová) vyčítanka, (ľudová) pieseň, (ľudová) hra, rozhovor (dialóg), postava, autor, list, pozdrav, pozvánka; čítanie, písanie, slabikovanie, delenie slov na slabiky, tvorba slov (z písmen, zo slabík), tvorba viet (zo slov), tvorba otázok, tvorba odpovedí
- používanie pojmov: abeceda, veta, slovo, písmeno, text, článok, rozprávka, báseň, hádanka, pieseň, hra, dialóg, otázka, odpoveď
pozdravy
- Dobré ráno! Dobrý deň! Dobrý večer! Dobrú noc! Ahoj! Dovidenia!
zvuková stránka reči a pravopis
- správna výslovnosť hlások slovenskej abecedy
- odlišnosti a rovnosti vo výslovnosti medzi slovenskými a maďarskými hláskami
- správna artikulácia slovenských foném a správne čítanie ich písaných tvarov (grafém) s využitím osvojených vedomostí a zručností z maďarského jazyka; uvedomenie si kontrastívnych znakov maďarskej a slovenskej abecedy, aplikácia odlišností a rovností medzi slovenským a maďarským jazykom
- slovenská abeceda, písmená slovenskej abecedy a ich správna aplikácia
- písanie dátumu (odlišné písanie v maďarskom a slovenskom jazyku), písanie oslovenia
morfológia
- 1., 2. a 3. gramatická osoba jednotného čísla a 1. gramatická osoba množného čísla činnostných slovies v rámci tematických okruhov
- prítomný a minulý čas slovies v rámci tematických okruhov
- najfrekventovanejšie zvratné slovesá, ktoré sa týkajú tematických okruhov Ľudské telo, starostlivosť o zdravie, Vzdelávanie a práca, Obchod a služby
- rod a číslo najfrekventovanejších podstatných mien v rámci tematických okruhov
- zhoda prídavných mien s najfrekventovanejšími podstatnými menami
- základné určité, neurčité a radové číslovky v spojení s podstatnými menami v rámci tematických okruhov
syntax
– jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet (oznamovacie, opytovacie) s využitím osvojenej slovnej zásoby a vedomostí z maďarského jazyka
vetné modely
- všeobecný podmet – slovesno-menný prísudok (pomenovanie osôb, zvierat a vecí, napr. To je otec. To je líška. To je pohár.)
- podmet – slovesný prísudok (pomenovanie činnosti osôb, zvierat, napr. Deti sa hrajú.)
- podmet – slovesný prísudok (pomenovanie činnosti vzťahujúce sa na 1. a 2. gramatickú osobu, napr. Ja čítam. Ty spíš.)
- podmet – slovesno-menný prísudok (pomenovanie vlastnosti osôb, zvierat a vecí, napr. Strom je vysoký.)
- podmet – slovesný prísudok – príslovkové určenie miesta, času, spôsobu (napr. Peter sa hrá na dvore.)
- podmet – prísudok – priamy predmet (napr. Katka píše úlohu.)
- podmet – prísudok vyjadrený slovesom „mať“ – predmet (napr. Otec má auto.)
- podmet – prísudok – prívlastkom rozvitý priamy predmet (napr. Babka pečie makový koláč.)
Sociolingválna zložka
Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia.
- sprievodné gestá na podporu komunikácie v produkcii a interakcii a očný kontakt
- spoločenské konvencie (správanie sa vo verejných priestoroch, oslavy, oblečenie, návštevy a pod.)
- pozdravy a základné zdvorilostné frázy tvoriace rámec situačných rozhovorov (napr. dobré ráno, dobrý deň, ahoj, dovidenia, prosím, ďakujem a pod.)
- súkromná a verejná komunikácia: vhodné formy oslovenia v škole a mimo školy, tykanie/vykanie vo verejnom a súkromnom komunikačnom prostredí, rozhovory doma a v škole, na nákupoch, ústne blahoželanie, pozdravy z výletov, komunikácia v on-line priestore, SMS, e-mail – primerané veku a jazykovej úrovni žiakov
- vybrané aspekty každodenného života žiaka (pravidlá v škole a triede, denný režim, činnosti vo voľnom čase a pod.)
- vybrané sviatky, zvyky a tradície (Vianoce a vianočné vinše, veľkonočné sviatky)
Tematické okruhy
Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Tvoria základ na prepojenie obsahu vyučovacieho predmetu so všetkými vzdelávacími oblasťami a vytvárajú priestor pre uplatnenie medzipredmetových vzťahov a prierezových gramotností.
Rodina a spoločnosť: členovia rodiny, priatelia, meno žiaka, rodičov a súrodencov, vek žiaka, rodičov a súrodencov, zamestnanie členov rodiny, sviatky
Domov a bývanie: dom/byt, miestnosti v dome/v byte, zariadenie v dome/byte, činnosti v jednotlivých miestnostiach, domáce práce, práca okolo domu, v záhrade, pomoc v domácnosti, orientácia v meste/dedine
Voľný čas a záľuby: rok, mesiac, týždeň, dni v týždni, pracovný deň, sviatok, dátum, určenie času, časti dňa, začiatok a koniec školského roka, ročné obdobia, prázdniny
Doprava a cestovanie: dopravné prostriedky, cesta do školy, kultúra cestovania
Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo, zdravie, choroba, nehoda/úraz, osobná hygiena, u lekára/zubára, obliekanie podľa počasia, zdravá výživa, životospráva, šport, vychádzky, exkurzie, výlety, hry v prírode
Vzdelávanie a práca: škola, trieda, budova a okolie školy, personál školy, zariadenie triedy, režim dňa, učebné predmety, rozvrh, učebné pomôcky, domáca príprava a činnosti žiaka v škole, vysvedčenie, kalendár, časti dňa, školský rok, dištančné/on-line vzdelávanie
Obchod a služby: samoobsluha, tržnica, kultúra nakupovania, spôsob nákupu a platenia, tovar, množstvo, základné potraviny, zelenina, ovocie, kvety, kupovanie darčekov
Človek a príroda: domáce zvieratá a ich mláďatá, lesné a poľné zvieratá, sťahovavé vtáky, rastliny z okolia žiaka, ročné obdobia, premena prírody a činnosti ľudí a zvierat podľa ročných období, starostlivosť o zvieratá, aktuálne počasie, činnosti v záhrade
Naša vlasť: mesto/dedina, adresa bydliska žiaka, bydlisko starých rodičov
Druhy textov
Druhy textov (autentické vecné a literárne na primeranej úrovni náročnosti a jazykových schopností) predstavujú priestor na aplikáciu jednotlivých komunikačných jazykových činností a stratégií.
- literárne texty: rozprávky známe z materinského/maďarského jazyka, slovenské ľudové rozprávky, hádanky, riekanky, texty ľudových piesní a ľudových detských hier, autorské rozprávky od slovenských spisovateľov, poézia pre deti od slovenských autorov
- jednoduchý opis osoby/predmetu/zvieraťa, jednoduchá charakteristika
- texty spojené so školským prostredím: pokyny v učebniciach a pracovných zošitoch, rozvrh hodín, pozvánky, jednoduché formuláre (napr. žiacka knižka, čitateľský preukaz)
- verejné nápisy a tabule: informačné a smerové tabule, výstrahy, plány
- reklamné texty: plagáty, jedálny lístok (v školskej jedálni)
- publicistické texty v detských časopisoch a na internete: jednoduché rozhovory, krátke správy
Počúvanie a čítanie s porozumením, práca s textom
Počúvanie s porozumením
- počúvanie inštrukcií a prejavu prednesených vzorovo učiteľom
- počúvanie zadaní úloh a cvičení v pracovnom zošite a v učebnici vo vzorovom prednese učiteľa
- počúvanie reči učiteľa v transakčných rečových situáciách v rámci tematických okruhov
- počúvanie textov z učebnice vo vzorovom prednese učiteľa
- počúvanie krátkych príbehov z detských časopisov vo vzorovom prednese učiteľa
- počúvanie zvukových nahrávok (riekanky, vyčítanky, ľudové piesne, pôvodná slovenská detská literatúra) primeraných veku a jazykovým schopnostiam žiakov
Čítanie s porozumením
- plynulé hlasné čítanie s dodržaním správnej artikulácie, intonácie s aplikovaním osvojených zručností z maďarského jazyka, dodržiavanie správneho dýchania pri čítaní
- čítanie pokynov, ktoré sú jednoznačne formulované (jednoduché rozvité vety na začiatku s činnostným slovesom)
-
čítanie krátkych veku primeraných jednoduchých textov (v rozsahu maximálne 200 slov)
v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme, ktoré súvisia s tematickými okruhmi
Práca s textom
- práca so situačnými obrazmi, ilustráciami, s obrázkovými a maľovanými príbehmi
- časová postupnosť pri rozprávaní
- členenie textov na menšie logické celky
- riešenie hádaniek, krížoviek, tajničiek
- riešenie zadaní a úloh (vtipy, doplňovačky, krížovky) v detských časopisoch v rámci tematických okruhov
Tvorba dialógov a súvislých prejavov
Štylizácia a kompozícia
- tematické rozprávanie v rámci tematických okruhov; jednoduché rozprávanie o živote v škole a v rodine
- reprodukcia rozprávky alebo deja podľa ilustrácie alebo pomocných otázok
- reprodukcia hádaniek, riekaniek, vyčítaniek, básní, textov piesní a detských hier
- ukončenie známeho príbehu
- spájanie krátkych jednoduchých viet do krátkych súvislých textov
Písomné formy spoločenského styku
- písanie pohľadníc z výletu a z dovolenky podľa vzoru; písanie vianočných a veľkonočných pozdravov podľa vzoru, štruktúra pozdravu a pozvánky.