Hlavným cieľom komunikačnej úrovne 1 je dosiahnuť úroveň počiatočného osvojenia si slovenského jazyka. Žiak sa prostredníctvom počúvania a hovorenia učí používať známe výrazy a jednoduché slovné spojenia. Rozumie krátkym pokynom a jednoduchým vetám s vizuálnou podporou. Dokáže podať základné informácie o sebe a svojom okolí. Dokáže napísať jednoduché, krátke vety. Používa základné stratégie komunikácie, aby dokázal jednoducho komunikovať. Začína si uvedomovať dôležitosť učenia sa slovenského jazyka pre ďalší rozvoj a vnímať jazykovú a kultúrnu rozmanitosť spoločnosti.
Ciele vzdelávania pre komunikačnú úroveň 1 (základná)
- Porozumieť slovám, jednoduchým modelovým frázam, bežným jednoduchým otázkam a pokynom, ak sú prednesené zreteľne a pomaly, v prípade nutnosti opakované, a verbálne alebo neverbálne na ne reagovať.
- Porozumieť známym každodenným výrazom a konkrétnym informáciám o témach v oblastiach záujmu a bezprostrednej skúsenosti (škola, rodina, voľný čas).
- Čítať s porozumením krátke jednoduché texty s vizuálnou podporou.
- Zapojiť sa do základnej jednoduchej sociálnej interakcie.
- Dohovoriť sa jednoduchým spôsobom za predpokladu, že partner v komunikácii rozpráva zreteľne a pomaly a je pripravený pomôcť.
- Sformulovať krátky jednoduchý ústny a písomný prejav o známych témach.
- Jednoducho verbálne alebo neverbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie prejavu.
Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Výkonový štandard
Výkonový štandard zahŕňa očakávaný výkon žiakov na konci komunikačnej úrovne a je zostavený podľa jednotlivých zložiek komunikačných jazykových činností (recepcia, produkcia a interakcia).
Recepcia/Počúvanie s porozumením
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť krátkym jednoduchým otázkam a modelovým frázam v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne týkajú, a veľmi jednoducho neverbálne alebo verbálne (jednoslovne, dvojslovne) na ne reagovať,
- rozoznať v pomalom a zreteľnom prejave kľúčové slová, frázy a slovné spojenia, ktoré sa týkajú osvojených tém a slovnej zásoby, s ktorou sa vopred zoznámil,
- porozumieť slovám, frázam a jednoduchým vetám za predpokladu, že sú prednesené pomaly a zreteľne, sprevádzané vizuálnymi prostriedkami alebo gestami, a hovoriaci v prípade potreby dôležitý obsah zopakuje.
Recepcia/Čítanie s porozumením
Žiak vie/dokáže:
- prečítať slová a krátke jednoduché vety alebo frázy, ktoré sa týkajú osvojených tém,
- vyhľadať základné informácie (slová a slovné spojenia) vo vetách alebo v krátkom štruktúrovanom texte s vizuálnou podporou, ktorý sa týka osvojených tém,
- porozumieť krátkym textom z oblastí jeho záujmu alebo osvojených tém, ktoré majú vizuálnu podporu a sú písané veľmi jednoduchým jazykom,
- vyvodiť význam neznámeho slova zo sprievodného obrázka.
Produkcia/Ústny prejav
Žiak vie/dokáže:
- pomenovať základné predmety, javy, podať informácie o veciach osobného významu, ak má k dispozícii vizuálnu podporu,
- podľa príkladu opísať seba a svoje bezprostredné okolie pomocou známych slov a jednoduchých viet,
- predniesť veľmi krátku, vopred pripravenú prezentáciu na známu tému,
- zrozumiteľne reprodukovať hlásky a prízvuk v slovách a slovných spojeniach, ktoré používa.
Žiak vie/dokáže:
- podľa predlohy a s vizuálnou podporou napísať izolované slová, slovné spojenia a krátke jednoduché vety, ktoré sa týkajú osvojených tém,
- doplniť do textu, ktorý sa týka osvojených tém a obsahuje známu slovnú zásobu, naučené slová a slovné spojenia,
- napísať základné informácie o sebe a pomocou jednoduchých slovných spojení opísať osoby, predmety a aktivity z oblastí jeho záujmu,
- správne používať základné interpunkčné znamienka (bodka, otáznik).
Interakcia
Žiak vie/dokáže:
- neverbálne alebo jednoducho verbálne reagovať na známe slová, slovné spojenia, vety, otázky a frázy, ktoré sa vzťahujú na každodenné potreby alebo známe, osvojené témy,
- nadviazať základnú konverzáciu s použitím najjednoduchších spôsobov vyjadrenia zdvorilosti: pozdraviť a rozlúčiť sa, predstaviť sa, poďakovať a pod.,
- zapojiť sa do jednoduchých rozhovorov s použitím naučených slov a slovných spojení, ak partner v komunikácii používa modelové výrazy a frázy z oblasti osvojených tém a prispôsobí svoj prejav jeho individuálnym rečovým schopnostiam,
- začať a ukončiť jednoduché osobné rozhovory,
- jednoducho verbálne alebo neverbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie prejavu (kompenzačná stratégia),
- rozoznať základné neverbálne prostriedky týkajúce sa jednoduchého nadviazania kontaktu (napr. podanie ruky pri pozdrave).
Žiak vie/dokáže:
- reagovať na správu alebo on-line príspevok, pričom používa jednoduché slová a krátke vety (s pomocou slovníka alebo on-line prekladača),
- napísať krátku, veľmi jednoduchú textovú správu, v ktorej poskytne informácie alebo sa niečo opýta,
- jednoducho reagovať na krátke správy alebo oznámenia (napr. blahoželanie k narodeninám, pozvánka na oslavu).
Obsahový štandard
Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných komunikačných úrovniach využívať.
Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval slovenský jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.
Funkcie jazyka
Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme.
Nadviazať kontakt pri stretnutí: upútať pozornosť (osloviť niekoho), pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, predstaviť niekoho, rozlúčiť sa
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu, potvrdiť informáciu/žiadať potvrdenie informácie, vyjadriť neporozumenie, identifikovať niekoho/niečo
Opísať: jednoducho opísať osobu/predmet/miesto/činnosť
Vyjadriť názor: zistiť a vyjadriť názor, vybrať si z ponúkaných možností
Vyjadriť schopnosť: zistiť a vyjadriť znalosť/neznalosť alebo schopnosť vykonať nejakú činnosť
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť/smútok/ľútosť/fyzickú bolesť, zistiť pocity iných
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád/rada, zistiť a vyjadriť, čo niekto má/nemá rád, čo sa niekomu páči/nepáči
Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, vyjadriť zákaz, požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas, ospravedlniť sa
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, odpovedať na požiadavky, poďakovať sa, ponúknuť pomoc
Korešpondovať: vhodne začať a ukončiť list/e-mail, napísať jednoduchý list/e-mail, napísať krátku textovú správu
Reagovať na udalosť: vyjadriť záujem/nezáujem, blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť pochopenie príbehu (aj neverbálne)
Jazykové prostriedky
Jazykové prostriedky predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických javov, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci tematických okruhov a funkcií jazyka prostredníctvom:
- recepcie slovenského jazyka,
- osvojovania si novej slovnej zásoby spolu s korektnou výslovnosťou a správnou písomnou podobou v kontexte konkrétnych situácií,
- opakovaného používania a aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v konkrétnych, zmysluplných situáciách.
Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké jazykové prostriedky si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch. Proces osvojovania si gramatických javov sa na tejto úrovni nelíši od procesu osvojovania si slovnej zásoby.
pojmové okruhy
- vyjadrenie existencie v priestore a čase: sloveso byť v prítomnom, minulom a budúcom čase, modálne sloveso mať
- vyjadrenie priestorových vzťahov: miesto, smer, svetové strany, vzdialenosť, pohyb – príslovky miesta, podstatné mená, slovesá a príslovky spojené s pohybom, predložkové väzby
- vyjadrenie časových vzťahov: čas, časové úseky (ročné obdobia, názvy mesiacov, dní, fázy dňa, sviatky), orientácia v čase (hodiny, dni, dátum), časová postupnosť činností a dejov súvisiacich so životom žiakov, jednorazové, prebiehajúce a opakované činnosti – podstatné mená, príslovky, fázové slovesá
- vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: počet, poradie, násobnosť, zlomky, množstvo – určité a neurčité číslovky, základné, radové a násobné číslovky, číslovka a počítaný predmet
- vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: rozmery a miery (dĺžka, šírka, výška, hĺbka, vzdialenosť, váha, hmotnosť, objem, plocha, teplota), stav zraku, sluchu, chuť, vôňa, farba, materiál, látka, vek, fyzický stav človeka/zvieraťa – podstatné mená, prídavné mená, slovesá, príslovky
- vyjadrenie mentálnych procesov: emócie – prídavné mená, slovesá
- vyjadrenie vlastníctva a vlastníka: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená
- vyjadrenie logických vzťahov: priraďovanie, stupňovanie, protiklady
- vyjadrenie modality: postoj hovoriaceho – oznamovacie, opytovacie a rozkazovacie vety na základe modelových viet
morfológia
- skloňovanie: rod, číslo a pád (aktívna znalosť – nominatív, akuzatív jednotného a množného čísla) podstatných mien, praktické používanie zhody prídavného mena s nadradeným podstatným menom (nominatív, akuzatív jednotného a množného čísla)
- vybrané tvary zámen osobných, privlastňovacích a opytovacích, čísloviek základných, radových, príp. neurčitých (málo, veľa)
- časovanie: osoba, číslo, čas (prítomný, minulý a budúci), spôsob (oznamovací, rozkazovací – preberané v spojení s inými slovnými druhmi ako ucelené frázy)
- stupňovanie: prídavných mien a prísloviek (pri vybraných tvaroch)
- neohybné slovné druhy: príslovky (miesta, času), častice (áno, nie, možno), citoslovcia (vyjadrujúce city a vôľu), vybrané predložky (na vyjadrenie priestorových a časových vzťahov) a spojky (a, alebo, ale, lebo)
syntax
- jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet (oznamovacie, opytovacie) s využitím osvojenej slovnej zásoby
- súvetie: tvorenie jednoduchých (zlučovacích) súvetí s využitím osvojenej slovnej zásoby
Sociolingválna zložka
- je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. Na komunikačnej úrovni 1 zahŕňa:
-
oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii:
- pozdravy a základné zdvorilostné frázy tvoriace rámec situačných rozhovorov (napr. dobré ráno, dobrý deň, dovidenia, prosím, ďakujem …),
- vhodné formy oslovenia v škole a mimo školy,
- rozlišovanie tykania/vykania vo verejnom a súkromnom komunikačnom prostredí,
- sprievodné gestá na podporu komunikácie a očný kontakt.
- oboznamovanie sa so základnými spoločenskými pravidlami, zvykmi a tradíciami prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov:
- vybrané aspekty každodenného života ľudí v rôznych kontextoch a oblastiach (pravidlá v škole a triede, denný režim, činnosti vo voľnom čase a pod.),
- základné sviatky a zvyky (Vianoce, Veľká noc).
Tematické okruhy
Tématické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiaka s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku a záujmom žiaka.
Zoznámenie sa: osobné údaje (meno, priezvisko, bydlisko, vek)
Trieda: moja trieda (trieda, zariadenie triedy, vyučovacie predmety, základné školské pomôcky, rozvrh hodín, činnosti v triede)
Škola: moja škola (budova a okolie školy, miestnosti v škole, ľudia v škole, činnosti v škole)
Čas a program dňa: režim dňa (časti dňa, dni v týždni, týždeň, mesiac, rok, pracovný deň, voľný deň, prázdniny, sviatok)
Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, spolužiaci, priatelia), členovia rodiny a priatelia (zovňajšok, charakter, profesie)
Voľný čas a záľuby: záľuby (knihy, film, divadlo, hudba, tanec, hry), aktivity voľného času (mimoškolské aktivity, krúžky), šport (zimné a letné športy)
Jedlo a stravovanie: potraviny (základné potraviny, ovocie, zelenina), stravovanie (jedlá a nápoje počas dňa, stravovacie návyky), obchod a služby (nákupné zariadenia, jednoduchá komunikácia pri nakupovaní, platení – pozdraviť sa, vypýtať si niečo, poďakovať)
Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (základné časti tela, vonkajšia charakteristika), starostlivosť o zdravie (osobná hygiena), odievanie a móda (základné druhy oblečenia, obuv, výber oblečenia podľa aktivity)
Miesto, kde žijem: domov a bývanie (byt/dom, miestnosti v byte/dome, zariadenie bytu/domu), doprava a cestovanie (dopravné prostriedky, cesta do školy)
Príroda a životné prostredie: ročné obdobia (počasie, činnosti ľudí podľa ročného obdobia), zvieratá a rastliny (druhy zvierat a rastlín), sviatky, zvyky, tradície v rodine a krajine (Vianoce, Veľká noc)
Druhy textov
Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiaka.
Autentické, prípadne upravené vecné a umelecké texty, texty z rôznych médií na primeranej úrovni náročnosti. Súvislé a nesúvislé texty obsahovo zamerané na tematické okruhy a spadajúce do rámca žiakových skúseností:
- texty osobného charakteru: blahoželania, pohľadnice, krátke správy (SMS, čet)
- úryvky z (ilustrovaných) rozprávok a príbehov známych z materinského jazyka, komiksy
- texty piesní, básne, riekanky na nácvik správnej výslovnosti
- jednoduchý opis osoby/predmetu, návody: ilustrované návody/inštrukcie
- texty spojené so školským prostredím: rozvrh hodín, jednoduché pokyny v učebniciach, krátke jednoduché náučné texty s vizuálnou podporou, jednoduché formuláre (žiacky preukaz, čitateľský preukaz), pozvánky
- reklamné texty: letáky, katalógy, plagáty, programy, základná orientácia v jedálnom lístku
- publicistické texty v novinách alebo na internete: jednoduché inzeráty, jednoduché rozhovory, predpoveď počasia s vizuálnou podporou
- verejné nápisy a tabule: bežné nápisy na verejných priestranstvách, informačné a smerové tabule