Hlavným cieľom komunikačnej úrovne 2 je dosiahnuť komunikačnú úroveň 2 v slovenskom jazyku. Žiak sa prostredníctvom jednoduchého jazyka dokáže porozprávať s inými ľuďmi o bežných témach zo svojho reálneho života. Dokáže porozumieť primerane náročnému počúvanému alebo čítanému textu a napísať jednoduché súvislé texty. Prirodzene sa zapája do komunikačných situácií, v ktorých využíva vhodné stratégie. Uvedomuje si význam slovenského jazyka pre praktický život a je schopný reflektovať proces vlastného učenia sa.

Ciele vzdelávania pre komunikačnú úroveň 2 (rozširujúca)

  • Porozumieť frekventovaným frázam, jednoduchým otázkam a pokynom a primerane na ne verbálne alebo neverbálne reagovať.
  • Zachytiť z vypočutého textu hlavnú myšlienku a konkrétne informácie o témach v oblastiach záujmu a bezprostrednej skúsenosti.
  • Čítať s porozumením primerané súvislé texty o známych témach alebo témach v oblastiach záujmu.
  • Dorozumieť sa v bežných komunikačných situáciách v škole a v osobnom živote, za predpokladu, že partner v komunikácii rozpráva zreteľne a pomaly a je pripravený pomôcť.
  • Sformulovať jednoduchý súvislý ústny a písomný prejav o známych témach.
  • Aktívne sa zapojiť do základnej sociálnej interakcie.
  • Jednoducho verbálne alebo neverbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie textu, jednoduchým spôsobom požiadať o opakovanie informácie alebo pomalšie tempo reči.

Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)

Výkonový štandard

Výkonový štandard zahŕňa očakávaný výkon žiakov na konci komunikačnej úrovne a je zostavený podľa jednotlivých zložiek základného komponentu (recepcia, produkcia a interakcia).

Recepcia

Počúvanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť bežným jednoduchým otázkam, frázam a inštrukciám, príp. ich parafrázam v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne týkajú a súvisia s osvojenými témami, a neverbálne alebo jednoducho verbálne (slovom alebo jednoduchou vetou) na ne reagovať,
  • rozoznať známe kľúčové informácie v počutom texte, ktorý je obsahovo a gramaticky jednoduchý, je prednesený zreteľne a pomaly a týka sa osvojených tém a slovnej zásoby, s ktorou sa vopred zoznámil,
  • porozumieť a reagovať, ak partner v komunikácii hovorí jednoducho a zreteľne, prispôsobí tempo reči a slovnú zásobu jeho individuálnym rečovým schopnostiam.

Čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • prečítať krátky jednoduchý text, ktorý sa týka osvojených tém,
  • identifikovať konkrétne, predvídateľné informácie v krátkych jednoduchých textoch, ktoré sa týkajú tém z každodenného života alebo osvojených tém,
  • v texte vyhľadať čísla, dátumy, názvy, vlastné mená, kľúčové slová a pod. a využiť ich na identifikáciu témy textu,
  • porozumieť krátkym jednoduchým textom z oblastí jeho záujmu alebo osvojených tém, ktoré obsahujú známu slovnú zásobu,
  • vyvodiť význam neznámeho slova z kontextu.
Produkcia

Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • samostatne tvoriť naučené slovné spojenia, frázy, jednoduché vety a otázky v oblastiach jeho záujmu a bezprostrednej skúsenosti,
  • jednoducho opísať seba, iných ľudí, činnosti, miesta a predmety,
  • jednoducho porozprávať o svojich záľubách a aktivitách, opísať svoje plány,
  • predniesť krátku, vopred pripravenú prezentáciu na tému z oblastí jeho záujmu a bezprostrednej skúsenosti,
  • uplatňovať v komunikácii zrozumiteľnú výslovnosť.

Písomný prejav

Žiak vie/dokáže:

  • napísať naučené krátke jednoduché vety, ktoré sa týkajú osvojených tém,
  • doplniť slová alebo číselné údaje do krátkeho jednoduchého textu, ktorý obsahuje známu slovnú zásobu,
  • (podľa vzoru) napísať jednoduchý súvislý text o rodine, škole a iných bežných témach,
  • jednoducho opísať ľudí, miesta a aktivity z oblastí jeho záujmu,
  • správne používať základné interpunkčné znamienka (bodka, otáznik, výkričník).
Interakcia

Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • reagovať neverbálne alebo jednoducho verbálne izolovanými slovami, slovnými spojeniami alebo jednoduchými vetami na známe otázky, príp. ich parafrázy a inštrukcie, ktoré sa týkajú bezprostrednej potreby alebo osvojených tém,
  • jednoducho, ale efektívne udržiavať spoločenskú konverzáciu prostredníctvom najjednoduchších bežných výrazov v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne dotýkajú (predstaviť sa, ospravedlniť sa, požiadať o niečo, pozvať niekoho, reagovať na pozvanie a pod.),
  • aktívne sa zapojiť do jednoduchých rozhovorov, ak partner v komunikácii používa frekventované slová a frázy z oblasti osvojených tém,
  • začať, udržať a ukončiť jednoduché osobné rozhovory, požiadať o pozornosť,
  • viesť jednoduchý telefonický rozhovor (napr. dohodnúť si stretnutie s kamarátom),
  • jednoducho verbálne alebo neverbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie textu, jednoduchým spôsobom požiadať o zopakovanie informácie, pomalšie tempo reči či vysvetlenie neznámeho výrazu (kompenzačná stratégia),
  • rozpoznať a použiť základné neverbálne prostriedky týkajúce sa nadviazania kontaktu a jednoduchej komunikácie.

Písomná interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • sformulovať jednoduché súkromné listy, odkazy, e-maily a textové správy (napr. odpovedať na pozvanie, potvrdiť alebo zmeniť dohodnuté stretnutie),
  • zapojiť sa do jednoduchej spoločenskej on-line komunikácie (napr. zdieľaním správ a vytváraním/potvrdzovaním plánov na stretnutie),
  • stručne komentovať on-line príspevky iných (napr. fotografie, videá), pričom používa jednoduchý jazyk.
Obsahový štandard

Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných komunikačných úrovniach využívať.

Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval slovenský jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.

Funkcie jazyka

Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom výber slovnej zásoby a spôsob používania jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme.

Nadviazať kontakt pri stretnutí: upútať pozornosť (osloviť niekoho), pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, predstaviť niekoho, reagovať pri predstavovaní, privítať niekoho, rozlúčiť sa

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu, potvrdiť informáciu/žiadať potvrdenie informácie, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie/
vysvetlenie informácie, upozorniť na na niečo, identifikovať niekoho/niečo

Opísať: opísať osobu/predmet/miesto/činnosť s použitím detailov

Vyjadriť názor: zistiť a vyjadriť názor/presvedčenie/stupne istoty, vybrať si z ponúkaných možností a zdôvodniť výber

Vyjadriť schopnosť: zistiť a vyjadriť znalosť/neznalosť alebo schopnosť vykonať nejakú činnosť

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť/smútok/ľútosť/fyzickú bolesť, utešiť/podporiť/dodať odvahu, vyjadriť želanie/nádej/sklamanie, vyjadriť strach/znepokojenie, vyjadriť spokojnosť/nespokojnosť, zistiť pocity iných

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád/rada, zistiť a vyjadriť, čo niekto má/nemá rád, čo sa niekomu páči/nepáči, vyjadriť, čo uprednostňujem a zdôvodniť to, zistiť a vyjadriť, čo niekto uprednostňuje

Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, vyjadriť zákaz, požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas, sľúbiť, ospravedlniť sa

Vyjadriť návrh a reagovať naň: navrhnúť niekomu niečo, odpovedať na návrh, požiadať o niečo/odpovedať na požiadavky, poradiť, poďakovať sa, ponúknuť pomoc

Korešpondovať: vhodne začať a ukončiť list/e-mail, napísať jednoduchý list/e-mail, napísať krátku textovú správu

Reagovať na udalosť: vyjadriť záujem/nezáujem, vyjadriť prekvapenie, pripomenúť niekomu niečo, blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie, jednoducho zhodnotiť udalosť

Porozprávať príbeh a reagovať naň: vyjadriť, či sa príbeh páči/nepáči a zdôvodniť svoj názor, vyjadriť porozumenie príbehu, samostatne porozprávať príbeh, reprodukovať príbeh/tvorivo prerozprávať príbeh, zhrnúť príbeh, jednoducho zhodnotiť príbeh

Uskutočniť audio/video hovor: vhodne začať a ukončiť audio/video hovor, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie/vysvetlenie povedaného

Jazykové prostriedky

Jazykové prostiredky predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických javov, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci tematických okruhov a funkcií jazyka prostredníctvom:

  • osvojovania si a rozširovania slovnej zásoby a gramatických javov spolu s korektnou výslovnosťou a správnou písomnou podobou v rôznych aktivitách v slovenskom jazyku,
  • aktívneho využívania osvojenej slovnej zásoby a gramatických javov v komunikácii.

Žiak na tejto úrovni správne používa niektoré jednoduché konštrukcie. Preukazuje však zatiaľ iba obmedzené ovládanie gramatických štruktúr a dopúšťa sa základných chýb, ktoré však nebránia porozumeniu. Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké jazykové prostriedky si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch.

pojmové okruhy

  • vyjadrenie existencie v priestore a čase: sloveso byť, existovať, deje a udalosti, prítomnosť, neprítomnosť, procesy, zmeny
  • vyjadrenie priestorových vzťahov: miesto, smer, svetové strany, vzdialenosť, pohyb – slovesá a príslovky spojené s pohybom, predložkové väzby
  • vyjadrenie časových vzťahov: konkrétny čas a určenie času, časové úseky, dĺžka trvania deja, časová postupnosť činností a dejov súvisiacich so životom žiaka, jednorazové, prebiehajúce a opakované činnosti, odkazovanie na prítomnosť, minulosť a budúcnosť – podstatné mená, príslovky, slovesá
  • vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: počet, poradie, násobnosť, zlomky, množstvo, stupeň alebo miera vlastnosti – určité a neurčité číslovky, základné, radové a násobné číslovky, číslovka a počítaný predmet, stupňovanie prídavných mien a prísloviek
  • vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: rozmery a miery (dĺžka, šírka, výška, hĺbka, vzdialenosť, dĺžkové miery, hmotnosť, niektoré jednotky hmotnosti, objem, niektoré jednotky objemu, plocha, teplota), stav zraku, sluchu, chuť, vôňa, farba/odtieň, vek, fyzický stav človeka/zvieraťa – podstatné mená, prídavné mená, stupňovanie prídavných mien, slovesá, príslovky
  • vyjadrenie mentálnych procesov: myslenie, pamäť, emócie – prídavné mená, slovesá, rád + sloveso
  • vyjadrenie vlastníctva a vlastníka: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená
  • vyjadrenie logických vzťahov: priraďovanie, stupňovanie, protiklady, príčina, dôvod, následok
  • vyjadrenie modality: postoj hovoriaceho – oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie a želacie vety na základe modelových viet

morfológia

  • skloňovanie: rod, číslo a pád podstatných mien (aktívna znalosť – všetky pády jednotného čísla a nominatív, akuzatív množného čísla a genitív množného čísla pri vybraných podstatných mien), praktické používanie zhody prídavného mena s nadradeným podstatným menom
  • vybrané tvary zámen osobných, privlastňovacích, ukazovacích, opytovacích, neurčitých, čísloviek základných, radových, neurčitých, násobných
  • časovanie: osoba, číslo, čas (prítomný, minulý a budúci), spôsob (oznamovací, rozkazovací – preberané v spojení s inými slovnými druhmi ako ucelené frázy, vybrané slovesá v podmieňovacom spôsobe v prítomnom čase v spojení s časticou by)
  • stupňovanie: prídavných mien a prísloviek (pri vybraných tvaroch)
  • neohybné slovné druhy: príslovky (miesta, času, spôsobu, príčiny, odvodzovanie od prídavných mien), častice (na vyjadrenie súhlasu a množstva), citoslovcia (vyjadrujúce zvuky, city a vôľu), vybrané predložky (na vyjadrenie priestorových a časových vzťahov) a spojky (a, aj, alebo, ale, lebo)

syntax

  • jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet (oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie) s využitím osvojenej slovnej zásoby
  • súvetie: tvorenie jednoduchých súvetí s využitím osvojenej slovnej zásoby
Sociolingválna zložka

Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. Na komunikačnej úrovni 2 zahŕňa:

  • oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii:
    • odvodenie významu slova/gesta zo sprievodného obrázka, ikonky alebo piktogramu,
    • využívanie sprievodných gest na podporu komunikácie v interakcii, produkcii.
    • oboznamovanie sa so základnými spoločenskými pravidlami, zvykmi a tradíciami prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov:
    • vybrané aspekty každodenného života ľudí v rôznych kontextoch a oblastiach (rodina, stravovanie, denný režim, činnosti vo voľnom čase a pod.),
    • spoločenské konvencie (návštevy, oslavy, oblečenie, základné pravidlá telefonovania, správania sa v súkromných a verejných priestoroch),
    • základné podobnosti a rozdiely medzi kultúrami (napr. sviatky, zvyky, tradície v rodine a krajine).
Tematické okruhy

Tématické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiaka s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku  a záujmom žiaka.

Zoznámenie sa: osobné údaje (meno, priezvisko, bydlisko, telefónne číslo, vek, národnosť)

Trieda: moja trieda (trieda, zariadenie triedy, vyučovacie predmety, školské pomôcky, rozvrh hodín, činnosti v triede)

Škola: moja škola (budova a okolie školy, miestnosti v škole, ľudia v škole, činnosti v škole, školský rok, prázdniny, sviatky)

Čas a program dňa: režim dňa (časti dňa, dni v týždni, týždeň, mesiac, rok, pracovný deň, voľný deň, prázdniny, sviatok, čo som robil, čo budem robiť)

Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, príbuzní, priatelia), členovia rodiny a priatelia (vonkajšia a vnútorná charakteristika osôb, profesie), sviatky, zvyky, tradície v rodine (narodeniny, meniny, svadba, pohreb)

Voľný čas a záľuby: záľuby (knihy, film, divadlo, hudba, tanec, hry), aktivity voľného času (mimoškolské aktivity, krúžky, spoločenské hry, umelecké činnosti), šport (zimné a letné športy, individuálne a kolektívne športy)

Jedlo a stravovanie: potraviny (druhy potravín, ovocie, zelenina), stravovanie (jedlá a nápoje počas dňa, stravovacie návyky, stravovacie zariadenia, príprava jedál), obchod a služby (nákupné zariadenia, reštauračné služby, komunikácia pri nakupovaní a platení)

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (časti tela, vonkajšia charakteristika), prežívanie (city, emócie, stres, osobná spokojnosť), vyšetrenie u lekára (choroby, úrazy, prevencia chorôb), starostlivosť o zdravie (osobná hygiena, životospráva, zdravé stravovanie, pohyb), odievanie a móda (základné druhy oblečenia, obuv a doplnky, výber oblečenia podľa ročného obdobia, na rôzne príležitosti)

Miesto, kde žijem: domov a bývanie (byt/dom, miestnosti v byte/dome, zariadenie bytu/domu, prostredie, v ktorom bývam), bývanie v meste a na dedine (opis prostredia, orientácia v meste/na dedine, výhody/nevýhody bývania v meste/na dedine), doprava a cestovanie (druhy dopravných prostriedkov, ich využitie, cesta do školy, školský výlet, najdôležitejšie dopravné značky a značenia)

Príroda a životné prostredie: ročné obdobia (počasie, činnosti ľudí podľa ročného obdobia), zvieratá a rastliny (druhy zvierat a rastlín, domáce zvieratá a ich mláďatá, život v lese, na lúkach, poliach, starostlivosť o zvieratá a rastliny), sviatky, zvyky, tradície v rodine a krajine (Vianoce, Veľká noc, Pamiatka zosnulých)

Druhy textov

Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiaka.

Autentické, prípadne upravené vecné a umelecké texty, texty z rôznych médií na primeranej úrovni náročnosti. Súvislé a nesúvislé texty obsahovo zamerané na tematické okruhy a spadajúce do rámca žiakových skúseností:

  • texty osobného charakteru: blahoželania, pohľadnice, krátke správy (SMS, čet, e-mail), jednoduché súkromné listy, poznámky
  • úryvky z (ilustrovaných) rozprávok a príbehov známych z materinského jazyka, jednoduché rozprávanie (v rámci tematických okruhov), komiksy
  • texty piesní, básne, riekanky na nácvik správnej výslovnosti
  • jednoduchý opis osoby/predmetu, jednoduchá charakteristika, návody: ilustrované návody/inštrukcie, jednoduché recepty
  • texty spojené so školským prostredím: rozvrh hodín, jednoduché pokyny v učebniciach, krátke jednoduché náučné texty z učebníc, detských časopisov a encyklopédií s vizuálnou podporou, jednoduché formuláre (žiacky preukaz, čitateľský preukaz), jednoduché osobné dotazníky, pozvánky
  • reklamné texty: letáky, katalógy, brožúry, plagáty, programy, jedálny a nápojový lístok
  • publicistické texty v novinách alebo na internete: inzeráty, krátke správy, jednoduché rozhovory, predpoveď počasia
  • verejné nápisy a tabule: bežné nápisy na verejných priestranstvách, informačné a smerové tabule, plány, mapy, výstrahy

< predchádzajúciobsah ďalší >