Výkonový štandard
Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Recepcia/Počúvanie s porozumením[1]
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť bežným jednoduchým otázkam, frázam a inštrukciám v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne týkajú,
- globálne porozumieť počutým veku primeraným súvislým textom a kratším literárnym ukážkam s menším počtom neznámych slov,
- klásť otázky k obsahu textu,
- odpovedať na jednoduché otázky na základe počutého textu.
Recepcia/Čítanie s porozumením
Žiak vie/dokáže:
- čítať nahlas aj potichu a s porozumením veku primerané vecné a literárne texty,
- pri čítaní uplatňovať správnu intonáciu a výslovnosť[2],
- po príprave výrazne čítať veku primerané vecné a literárne texty,
- globálne pochopiť podstatu veku primeraných vecných a literárnych textov s menším počtom neznámych slov,
- porozumieť explicitným významom prečítaného vecného a literárneho textu,
- klásť otázky k obsahu textu,
- s pomocou učiteľa vyhľadať v texte kľúčové slová a základné informácie,
- pracovať s prekladovými slovníkmi a príručkami.
Produkcia/Ústny prejav
Žiak vie/dokáže:
- správne artikulovať, nahlas a zrozumiteľne rozprávať,[3]
- predstaviť sa, používať bežné pozdravy a oslovenia primerane situácii,
- adekvátne reagovať na bežné príkazy a pokyny učiteľa,
- zoštylizovať jednoduché vety a vetné konštrukcie podľa modelov,
- začať, rozvíjať a ukončiť rozhovor v bežných komunikačných situáciách,
- jednoducho opísať niekoho/niečo,
- podľa vzoru vytvoriť a po príprave zahrať kratšie dialógy a situačné hry na osvojené témy,
- aplikovať osvojené ortoepické a gramatické pravidlá potrebné na ústnu komunikáciu.
Produkcia/Písomný prejav
Žiak vie/dokáže:
- rozlíšiť kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy,
- podľa vzoru vyplniť jednoduché formuláre (napr. žiacky preukaz, čitateľský preukaz, obálku, pohľadnicu a pod.),
- podľa vetných modelov tvoriť jednoduché holé a rozvité vety v rámci osvojených tém,
- použiť správnu interpunkciu na konci jednoduchých viet,
- stručne opísať objekty (predmety, osoby, prostredie, prírodné javy) vystavené priamemu pozorovaniu,
- aplikovať osvojené lexikálne jednotky, štylizovať vety a vetné konštrukcie podľa modelov,
- aplikovať základné pravidlá slovenského pravopisu.
Interakcia/Ústna interakcia
Žiak vie/dokáže:
- reagovať jednoduchými vetami na známe otázky,
- udržiavať spoločenskú konverzáciu prostredníctvom jednoduchých bežných výrazov (napr. predstaviť sa, ospravedlniť sa, požiadať o niečo, pozvať niekoho, reagovať na pozvanie a pod.),
- viesť jednoduchý telefonický rozhovor (napr. dohodnúť si stretnutie s kamarátom a pod.),[4]
- vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie textu, jednoduchým spôsobom požiadať o zopakovanie informácie, pomalšie tempo reči,
- zvládnuť krátke spoločenské konverzácie pomocou bežných zdvorilostných slovných spojení.
Interakcia/Písomná interakcia
Žiak vie/dokáže:
- sformulovať jednoduché textové správy (napr. odpoveď na pozvanie, potvrdenie alebo zmena dohodnutého stretnutia a pod.),
- zapojiť sa do jednoduchej spoločenskej on-line komunikácie (napr. zdieľaním správ a vytváraním/potvrdzovaním plánov na stretnutie a pod.).
Obsahový štandard
Obsahový štandard pozostávajúci zo siedmich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností osvojoval slovenský jazyk a bol schopný jednoducho komunikovať.
1. Funkcie jazyka sú prostriedkom pre dosiahnutie zmysluplnej komunikácie. Ich realizáciu v komunikácii podmieňuje vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov. Umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie.
Nadviazať kontakt pri stretnutí s osobami hovoriacimi po slovensky: upútať pozornosť, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, predstaviť niekoho, reagovať pri predstavovaní, privítať niekoho, rozlúčiť sa
Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, upozorniť na niečo, identifikovať niekoho/niečo
Opísať: osobu/predmet/miesto/činnosť
Vyjadriť názor: vybrať si z ponúkaných možností a zdôvodniť výber, vyjadriť názor
Vyjadriť schopnosť: zistiť a vyjadriť znalosť/neznalosť, zistiť a vyjadriť schopnosť vykonať nejakú činnosť
Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť/smútok/ľútosť/fyzickú bolesť, vyjadriť želanie, vyjadriť strach/znepokojenie, vyjadriť spokojnosť/nespokojnosť, zistiť pocity iných
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád/rada, zistiť a vyjadriť, čo niekto má/nemá rád, čo sa niekomu páči/nepáči
Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, vyjadriť zákaz, požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas, ospravedlniť sa
Vyjadriť návrh a reagovať naň: navrhnúť niekomu niečo, odpovedať na návrh, požiadať o niečo, odpovedať na požiadavky, poďakovať sa, ponúknuť pomoc
Korešpondovať: vhodne začať list/e-mail, rozvinúť obsah listu/e-mailu, vhodne ukončiť list alebo e-mail, napísať krátku textovú správu
Reagovať na udalosť: vyjadriť záujem/nezáujem, vyjadriť prekvapenie, pripomenúť niekomu niečo, blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie
Porozprávať príbeh a reagovať naň: vyjadriť, či sa príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu, začať príbeh, rozvinúť dej príbehu, ukončiť príbeh, reprodukovať príbeh
Uskutočniť audio/video hovor: vhodne začať audio/video hovor, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, vysvetlenie povedaného, vhodne ukončiť audio/video hovor
2. Jazykové prostriedky zahŕňajú slovnú zásobu, výslovnosť a gramatické javy. Predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických štruktúr, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci tematických okruhov a funkcií jazyka. Osvojovanie gramatických javov prebieha prostredníctvom opakovaného používania i aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v konkrétnych, zmysluplných situáciách v rámci stanovených tematických okruhov. Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké jazykové prostriedky žiak používa v konkrétnych komunikačných situáciách.
Pojmové okruhy
- vyjadrenie existencie: sloveso byť v prítomnom a minulom čase
- vyjadrenie vlastníctva: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená
- vyjadrenie priestorových vzťahov: smer, miesto, poloha, diaľka, vzdialenosť, predložkové väzby, príslovky miesta
- vyjadrenie časových vzťahov: konkrétny čas, určitý a neurčitý čas, dĺžka trvania deja, časové ohraničenie deja, termíny, dátumy, deje a udalosti, časová postupnosť činností a dejov súvisiacich so životom žiaka, jednorazové, prebiehajúce a opakované činnosti, odkazovanie na prítomnosť, minulosť a budúcnosť
- vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: počet, poradie, množstvo, dĺžka, hmotnosť, miera, objem, porovnávanie počtu, množstva a miery
- vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: rozmery a miery (dĺžka, šírka, výška, hĺbka, vzdialenosť, váha, hmotnosť, teplota), stav zraku, sluchu, chuť, vôňa, farba, materiál, látka, vek, fyzický stav
- vyjadrenie mentálnych procesov: myslenie, pamäť, pocity
- vyjadrenie logických vzťahov: priraďovanie, protiklady, príčina, dôvod, následok
- vyjadrenie modality: postoj hovoriaceho – oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie a želacie vety na základe modelových viet
- používanie osvojených jazykových a mimojazykových prostriedkov kohézie (gestikulácia, mimika, dodržiavanie vhodnej vzdialenosti s komunikujúcou osobou v danej komunikačnej situácii)
- nácvik vhodnej vetnej melódie a dôrazu; uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (kvantita, slovný prízvuk, splývavá výslovnosť)
- jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok
Lexikológia
- slovná zásoba: osvojovanie ročne približne 150 – 200 lexikálnych jednotiek aktívne a 50 – 100 receptívne, najfrekventovanejšie páry antoným a synoným, aplikácia osvojených lexikálnych jednotiek a ustálených slovných spojení
- používanie slovníkov a príručiek: práca so slovensko-maďarským a maďarsko-slovenským prekladovým slovníkom a s obrázkovým slovníkom, Pravidlami slovenského pravopisu, Krátkym slovníkom slovenského jazyka
Zvuková stránka reči a pravopis
- správna výslovnosť, artikulácia, intonácia, sila hlasu, pauza, tempo, dynamika a rytmus
- výslovnosť slabík de, te, ne, le, di, ti, ni, li v najfrekventovanejších slovách, výslovnosť „i“ po tvrdých spoluhláskach v najfrekventovanejších slovách cudzieho pôvodu a vo zvukomalebných slovách
- slovenská abeceda, delenie slovenských hlások; kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy, hláska a písmeno
- písanie odlišných spoluhlások (s, š, č, ď, dž, ť, ň, ľ, ĺ, ŕ, ž), samohlások (ä, y, ý) a dvojhlások (ia, ie, iu, ô)
- významotvorná funkcia dĺžky samohlások
- delenie slov na slabiky s využitím osvojených a utvrdených vedomostí z maďarského jazyka
- rozdeľovanie známych slov s dvojhláskami a so slabikotvornými spoluhláskami
- písanie známych slov so slabikami de, te, ne, le, di, ti, ni, li; hy, chy, ky, gy, dy, ty, ny, ly; ži, či, ši, dži, ci, dzi, ji
- písanie i/y, í/ý v koreni najfrekventovanejších slovenských slov po tvrdých a mäkkých spoluhláskach
- pravidlo o rytmickom krátení a jeho aplikácia
- pravopis vlastných mien – osobných mien, zemepisných názvov miest a obcí
- písanie interpunkčných znamienok za oznamovacími, opytovacími, rozkazovacími, želacími a zvolacími vetami
Morfológia
- podstatné mená: rod a číslo najfrekventovanejších podstatných mien (osvojených a používaných v rámci tematických okruhov)
- prídavné mená: praktické používanie zhody prídavných mien s podstatnými menami
- predložky: systematizácia poznatkov predchádzajúceho cyklu (vyjadrenie miesta, smerovania, času, prostriedku a účelu pomocou predložiek) a ich vhodné používanie
- slovesá: tvorenie a používanie správnych tvarov slovies podľa osoby, čísla a času; modálne slovesá (chcieť, musieť, vedieť, môcť)
- príslovky: času, miesta, spôsobu, príčiny – praktické používanie správnych tvarov slovies s príslovkami
- zámená: praktické používanie osobných, ukazovacích, opytovacích a privlastňovacích zámen
Syntax
- vety podľa zámeru hovoriaceho, tvorenie jednoduchých viet podľa obsahu, správna intonácia viet a pravopis, kladné a záporné vety
- jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet s použitím osvojenej slovnej zásoby v rámci tematických okruhov
3. Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. V 2. cykle zahŕňa:
- sprievodné gestá na podporu komunikácie v interakcii a produkcii
- vybrané aspekty každodenného života ľudí v rôznych kontextoch a oblastiach (rodina, stravovanie, denný režim, činnosti vo voľnom čase, cestovanie a pod.)
- spoločenské konvencie (návštevy, oslavy, oblečenie, správanie sa v súkromných a verejných priestoroch a pod.)
- súkromná a verejná komunikácia: rozhovory doma, v škole, na nákupoch, na pošte, na železničnej a autobusovej stanici, ústne blahoželania, telefonovanie, SMS, e-mail, čet – primerané jazykovej úrovni a veku žiakov
- základné podobnosti a rozdiely medzi kultúrami (napr. sviatky, zvyky, tradície v rodine a pod.)
4. Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie medzipredmetových vzťahov a prierezových gramotností.
Rodina a spoločnosť: členovia rodiny, príbuzenstvo, priatelia, meno žiaka, rodičov a súrodencov, osobné údaje žiaka, vek rodičov a súrodencov, život v rodine, pomoc rodičom, vzájomná pomoc v rodine, charakteristika členov rodiny, povolanie rodičov, záľuby a zamestnania členov rodiny, adresa bydliska žiaka a starých rodičov, režim dňa, sviatky, zvyky a tradície
Domov a bývanie: dom/byt, miestnosti v dome/v byte, opis miestností, zariadenie domu/bytu, stroje a prístroje v domácnosti, činnosti v dome/byte, v okolí domu, udržiavanie čistoty a poriadku, skrášľovanie bytu/domu a prostredia, pomoc v domácnosti, domáce práce, režim dňa rodiny, orientácia v meste/dedine, prostredie, bydlisko, rastliny a zvieratá v najbližšom okolí
Voľný čas a záľuby: určenie času, ročné obdobia, karneval, činnosti v rámci voľného času, knihy a čítanie, hry, športové aktivity, turistika, základná umelecká škola, centrum voľného času, knižnica, pravidlá slušného správania počas zábavy a športovania
Doprava a cestovanie: dopravné prostriedky, cesta do školy, školský výlet, kultúra cestovania, najdôležitejšie dopravné značky a predpisy pre chodcov a cyklistov, mestská doprava
Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo, zdravie, choroby detí – predchádzanie chorobám, nehoda/úraz, osobná hygiena, u lekára/zubára, obliekanie podľa počasia, odev a obuv, zdravá výživa, jedlá, správna životospráva, význam športu, vychádzky, exkurzie, výlety, hry v prírode
Vzdelávanie a práca: budova a okolie školy, adresa školy, personál školy, trieda, zariadenie triedy, život v škole, režim dňa žiaka, vyučovacie predmety, rozvrh hodín, učebné pomôcky, činnosti v škole, dištančné/on-line vzdelávanie, vysvedčenie, záujmové krúžky, záujmová a mimoškolská činnosť, školská knižnica, kalendár, školský rok, prázdniny, skrášľovanie triedy a školy
Obchod a služby: kultúra nakupovania, spôsob nákupu a platenia, tovar, množstvo, základné potraviny, zelenina, ovocie, kvety, darčeky, občerstvenie, pošta, pohľadnica, cukráreň, divadlo, kino, nákupy v rozličných obchodoch, v tržnici
Človek a príroda: domáce zvieratá a ich mláďatá, poľné a lesné zvieratá, zvieratá v zoo, život v lese, na lúkach, poliach; rastliny, premena prírody a činnosti ľudí a zvierat podľa ročných období, ochrana životného prostredia, počasie, poľnohospodárske práce, práce v ovocnom sade a záhrade
Naša vlasť: mesto/dedina, adresa, naša obec, naše mesto, základné poznatky o Slovenskej republike, Bratislava – hlavné mesto Slovenska, bydlisko a blízke okolie, okresné mesto
5. Druhy textov predstavujú priestor na aplikáciu jednotlivých komunikačných jazykových činností a stratégií. Využívajú sa rôzne autentické, prípadne upravené vecné a literárne texty, texty z médií na primeranej úrovni náročnosti v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme.
Súvislé a nesúvislé texty obsahovo zamerané na tematické okruhy:
- texty osobného charakteru: blahoželania, vinše, pohľadnice, krátke správy (SMS, čet, e-mail), jednoduché súkromné listy, poznámky a odkazy
- jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok (napr. opis osoby/predmetu, návody, ilustrované návody, inštrukcie, jednoduché recepty a pod.)
- texty spojené so školským prostredím: rozvrh hodín, pokyny v učebniciach, jednoduché náučné texty z učebníc, detských časopisov a encyklopédií s vizuálnou podporou, jednoduché formuláre (žiacky preukaz, čitateľský preukaz a pod.), jednoduché osobné dotazníky, pozvánky
- reklamné texty: letáky, katalógy, brožúry, plagáty, programy, jedálny a nápojový lístok
- publicistické texty v novinách alebo na internete: krátke správy, jednoduché rozhovory, predpoveď počasia
- verejné nápisy a tabule: bežné nápisy na verejných priestranstvách, informačné a smerové tabule, plány, mapy, výstrahy, piktogramy
Literárne texty
- rozprávky: ľudové a autorské rozprávky
- slovenské ľudové rozprávky (charakteristické prvky ľudových rozprávok na základe vedomostí z maďarského jazyka a literatúry; čarovné prvky, rozprávkové motívy, hrdinovia ľudových rozprávok, podobní a odlišní hrdinovia slovenských a maďarských ľudových rozprávok; kompozícia ľudových rozprávok)
- autorské rozprávky: rozprávky pre deti od slovenských autorov (rozdiel medzi ľudovými a autorskými rozprávkami, hlavné znaky rozprávky)
- ľudové piesne, detské hry, krátke útvary ľudovej slovesnosti: príslovia a porekadlá viažuce sa k práci, hádanky, pranostiky (podobné motívy v slovenskej a v maďarskej ľudovej slovesnosti), slovenské ľudové piesne, tematika a stavba (prednes ľudových riekaniek, vyčítaniek, krátkych básní, hádaniek, detských hier, textov detských piesní)
- obrazy zo života detí a prírody: krátke básnické a prozaické diela zo súčasnej slovenskej literatúry pre deti a mládež (detský hrdina, hlavné a vedľajšie postavy, charakteristika literárnych hrdinov a prostredia)
- obrázkový príbeh, komiks
6. Počúvanie a čítanie s porozumením, práca s textom
Počúvanie s porozumením
- aktívne počúvanie textov v podaní učiteľa (vzorové čítanie a predčítanie veku primeraných textov)
- počúvanie zvukových nahrávok veku primeraných vecných a literárnych textov (rozprávky, krátke dialógy, básne, piesne a pod.)
- porozumenie jednoduchým otázkam, krátkemu súvislému prejavu, resp. dialógu s menším počtom neznámych slov
- pochopenie bežných príkazov, pokynov, pozdravov, zdvorilostných fráz a kratších veku primeraných prejavov a reagovanie na ne
- rozlišovanie komunikačného zámeru v počúvanom texte
- globálne porozumenie súvislým textom primeraným veku a kratším literárnym ukážkam s menším počtom neznámych slov
- pochopenie dejovej podstaty veku primeraných rozhlasových a televíznych programov
Čítanie s porozumením
- správna výslovnosť, intonácia, prízvuk, tempo[5], rytmus[6], melódia[7], sila hlasu, dôraz, pauza plynulé[8] hlasné a tiché čítanie
- hlasné a tiché čítanie s porozumením súvislých a nesúvislých, vecných a literárnych textov
- čítanie s porozumením a výrazné čítanie textov z jednotlivých jazykových štýlov (jednoduchý náučný, administratívny) a slohových postupov (rozprávací a informačný)
- vyhľadávanie kľúčových slov a základných informácií v texte
- výrazné čítanie známych literárnych ukážok
- samostatné čítanie
- predčítanie známych textov
- informačné čítanie – získavanie informácií, kľúčové slová, hlavná myšlienka
- práca s informáciami – základné a doplňujúce informácie
- čítanie veku primeraných dialogických textov
- čítanie s dôrazom na rolu – rolové čítanie
- vyjadrenie pochopenia rozdielu medzi reálnym a imaginárnym svetom
- identifikovanie základných stavebných prvkov textu (nadpis, strofa, odsek), odlíšenie textu od ilustrácie, poézie od prózy
- spoznávanie dostupných knižníc a ich využívanie (triedna knižnica, školská knižnica, mestská/obecná knižnica)
Práca s textom
- práca s veku primeraným vecným a literárnym textom, so súvislým a nesúvislým textom (napr. nápisy, jedálne lístky, cestovné poriadky, programy, letáky, oznámenia, správy a pod.), práca s ilustráciami, situačnými obrazmi, jednoduchými obrazovo-písanými textami
- členenie textu na úvod, jadro a záver
- spájanie viet a tematických jednotiek do súvislých celkov, usporiadanie činností a dejov podľa časovej postupnosti
- pochopenie významu niektorých neznámych slov z kontextu prečítaného textu
- rozlišovanie komunikačného zámeru v čítanom texte
- predvídanie z počutého a/alebo prečítaného textu
- práca so slovníkmi a príručkami
- vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu, ilustrácie a z obrázkov verbálnym aj neverbálnym spôsobom
- vyjadrovanie postoja k prečítanému a/alebo počutému textu, k literárnym hrdinom, zobrazenej téme
- formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného a/alebo počúvaného textu
- hranie rolí podľa známych textov (aj literárnych)
7. Tvorba dialógov a súvislých prejavov
Štylizácia a kompozícia
- zoštylizovanie viet a vetných konštrukcií, syntaktické usporiadanie jednoduchých viet podľa modelov, usporiadanie myšlienok podľa časovej postupnosti, členenie prejavu na úvod, jadro a záver, osnova prejavu – rozvíjanie jednotlivých bodov prejavu na základe otázok
- reprodukcia kratších prečítaných a/alebo vypočutých veku primeraných vecných a literárnych textov, jednoduchých opisov, charakteristík, pracovných postupov na základe osnovy alebo pomocných otázok
- postupnosť dejov pri opise pracovného postupu
- rozprávanie, jednoduchý opis s rozprávaním, hranie rolí na základe jednoduchých krátkych textov
- členenie textu na menšie logické celky
- zadávanie pokynov, tvorenie jednoduchých viet podľa obsahu, tvorba otázok, tvorba odpovedí na jednoduché otázky, tvorba krátkych súvislých textov spájaním viet v rámci osvojených tém
- príprava a prednes krátkych dialógov a situačných hier v rámci osvojených tém
- vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa
- tvorenie jednoduchého nelineárneho textu (zoznam) a obrazovo-písaného textu (pozvánka)
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím ↑
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou ↑
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou ↑
-
okrem žiakov so sluchovým postihnutím ↑
-
okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s ťažkým telesným postihnutím ↑
-
okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s ťažkým telesným postihnutím ↑
-
okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s ťažkým telesným postihnutím ↑
-
okrem žiakov s ťažkým telesným postihnutím ↑