Výkonový štandard
Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Recepcia/Počúvanie s porozumením[1]

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť bežným jednoduchým otázkam, frázam a inštrukciám v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne týkajú,
  • globálne porozumieť počutým veku primeraným súvislým textom a kratším literárnym ukážkam s menším počtom neznámych slov,
  • klásť otázky k obsahu textu,
  • odpovedať na jednoduché otázky na základe počutého textu.
Recepcia/Čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • čítať nahlas aj potichu a s porozumením veku primerané vecné a literárne texty,
  • pri čítaní uplatňovať správnu intonáciu a výslovnosť[2],
  • po príprave výrazne čítať veku primerané vecné a literárne texty,
  • globálne pochopiť podstatu veku primeraných vecných a literárnych textov s menším počtom neznámych slov,
  • porozumieť explicitným významom prečítaného vecného a literárneho textu,
  • klásť otázky k obsahu textu,
  • s pomocou učiteľa vyhľadať v texte kľúčové slová a základné informácie,
  • pracovať s prekladovými slovníkmi a príručkami.
Produkcia/Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • správne artikulovať, nahlas a zrozumiteľne rozprávať,[3]
  • predstaviť sa, používať bežné pozdravy a oslovenia primerane situácii,
  • adekvátne reagovať na bežné príkazy a pokyny učiteľa,
  • zoštylizovať jednoduché vety a vetné konštrukcie podľa modelov,
  • začať, rozvíjať a ukončiť rozhovor v bežných komunikačných situáciách,
  • jednoducho opísať niekoho/niečo,
  • podľa vzoru vytvoriť a po príprave zahrať kratšie dialógy a situačné hry na osvojené témy,
  • aplikovať osvojené ortoepické a gramatické pravidlá potrebné na ústnu komunikáciu.
Produkcia/Písomný prejav

Žiak vie/dokáže:

  • rozlíšiť kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy,
  • podľa vzoru vyplniť jednoduché formuláre (napr. žiacky preukaz, čitateľský preukaz, obálku, pohľadnicu a pod.),
  • podľa vetných modelov tvoriť jednoduché holé a rozvité vety v rámci osvojených tém,
  • použiť správnu interpunkciu na konci jednoduchých viet,
  • stručne opísať objekty (predmety, osoby, prostredie, prírodné javy) vystavené priamemu pozorovaniu,
  • aplikovať osvojené lexikálne jednotky, štylizovať vety a vetné konštrukcie podľa modelov,
  • aplikovať základné pravidlá slovenského pravopisu.
Interakcia/Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • reagovať jednoduchými vetami na známe otázky,
  • udržiavať spoločenskú konverzáciu prostredníctvom jednoduchých bežných výrazov (napr. predstaviť sa, ospravedlniť sa, požiadať o niečo, pozvať niekoho, reagovať na pozvanie a pod.),
  • viesť jednoduchý telefonický rozhovor (napr. dohodnúť si stretnutie s kamarátom a pod.),[4]
  • vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie textu, jednoduchým spôsobom požiadať o zopakovanie informácie, pomalšie tempo reči,
  • zvládnuť krátke spoločenské konverzácie pomocou bežných zdvorilostných slovných spojení.
Interakcia/Písomná interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • sformulovať jednoduché textové správy (napr. odpoveď na pozvanie, potvrdenie alebo zmena dohodnutého stretnutia a pod.),
  • zapojiť sa do jednoduchej spoločenskej on-line komunikácie (napr. zdieľaním správ a vytváraním/potvrdzovaním plánov na stretnutie a pod.).
Obsahový štandard

Obsahový štandard pozostávajúci zo siedmich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností osvojoval slovenský jazyk a bol schopný jednoducho komunikovať.

1. Funkcie jazyka sú prostriedkom pre dosiahnutie zmysluplnej komunikácie. Ich realizáciu v komunikácii podmieňuje vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov. Umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie.

Nadviazať kontakt pri stretnutí s osobami hovoriacimi po slovensky: upútať pozornosť, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, predstaviť niekoho, reagovať pri predstavovaní, privítať niekoho, rozlúčiť sa

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, upozorniť na niečo, identifikovať niekoho/niečo

Opísať: osobu/predmet/miesto/činnosť

Vyjadriť názor: vybrať si z ponúkaných možností a zdôvodniť výber, vyjadriť názor

Vyjadriť schopnosť: zistiť a vyjadriť znalosť/neznalosť, zistiť a vyjadriť schopnosť vykonať nejakú činnosť

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť/smútok/ľútosť/fyzickú bolesť, vyjadriť želanie, vyjadriť strach/znepokojenie, vyjadriť spokojnosť/nespokojnosť, zistiť pocity iných

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád/rada, zistiť a vyjadriť, čo niekto má/nemá rád, čo sa niekomu páči/nepáči

Zaujať postoj: dať pokyn/príkaz, vyjadriť zákaz, požiadať o povolenie a súhlas, vyjadriť súhlas/nesúhlas, ospravedlniť sa

Vyjadriť návrh a reagovať naň: navrhnúť niekomu niečo, odpovedať na návrh, požiadať o niečo, odpovedať na požiadavky, poďakovať sa, ponúknuť pomoc

Korešpondovať: vhodne začať list/e-mail, rozvinúť obsah listu/e-mailu, vhodne ukončiť list alebo e-mail, napísať krátku textovú správu

Reagovať na udalosť: vyjadriť záujem/nezáujem, vyjadriť prekvapenie, pripomenúť niekomu niečo, blahoželať, pozvať a reagovať na pozvanie

Porozprávať príbeh a reagovať naň: vyjadriť, či sa príbeh páči/nepáči, vyjadriť porozumenie príbehu, začať príbeh, rozvinúť dej príbehu, ukončiť príbeh, reprodukovať príbeh

Uskutočniť audio/video hovor: vhodne začať audio/video hovor, vyjadriť neporozumenie, požiadať o zopakovanie, vysvetlenie povedaného, vhodne ukončiť audio/video hovor

2. Jazykové prostriedky zahŕňajú slovnú zásobu, výslovnosť a gramatické javy. Predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických štruktúr, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci tematických okruhov a funkcií jazyka. Osvojovanie gramatických javov prebieha prostredníctvom opakovaného používania i aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v konkrétnych, zmysluplných situáciách v rámci stanovených tematických okruhov. Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké jazykové prostriedky žiak používa v konkrétnych komunikačných situáciách.

Pojmové okruhy

  • vyjadrenie existencie: sloveso byť v prítomnom a minulom čase
  • vyjadrenie vlastníctva: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená
  • vyjadrenie priestorových vzťahov: smer, miesto, poloha, diaľka, vzdialenosť, predložkové väzby, príslovky miesta
  • vyjadrenie časových vzťahov: konkrétny čas, určitý a neurčitý čas, dĺžka trvania deja, časové ohraničenie deja, termíny, dátumy, deje a udalosti, časová postupnosť činností a dejov súvisiacich so životom žiaka, jednorazové, prebiehajúce a opakované činnosti, odkazovanie na prítomnosť, minulosť a budúcnosť
  • vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: počet, poradie, množstvo, dĺžka, hmotnosť, miera, objem, porovnávanie počtu, množstva a miery
  • vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: rozmery a miery (dĺžka, šírka, výška, hĺbka, vzdialenosť, váha, hmotnosť, teplota), stav zraku, sluchu, chuť, vôňa, farba, materiál, látka, vek, fyzický stav
  • vyjadrenie mentálnych procesov: myslenie, pamäť, pocity
  • vyjadrenie logických vzťahov: priraďovanie, protiklady, príčina, dôvod, následok
  • vyjadrenie modality: postoj hovoriaceho – oznamovacie, opytovacie, rozkazovacie a želacie vety na základe modelových viet
  • používanie osvojených jazykových a mimojazykových prostriedkov kohézie (gestikulácia, mimika, dodržiavanie vhodnej vzdialenosti s komunikujúcou osobou v danej komunikačnej situácii)
  • nácvik vhodnej vetnej melódie a dôrazu; uplatňovanie pravidiel spisovnej výslovnosti (kvantita, slovný prízvuk, splývavá výslovnosť)
  • jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok

Lexikológia

  • slovná zásoba: osvojovanie ročne približne 150 – 200 lexikálnych jednotiek aktívne a 50 – 100 receptívne, najfrekventovanejšie páry antoným a synoným, aplikácia osvojených lexikálnych jednotiek a ustálených slovných spojení
  • používanie slovníkov a príručiek: práca so slovensko-maďarským a maďarsko-slovenským prekladovým slovníkom a s obrázkovým slovníkom, Pravidlami slovenského pravopisu, Krátkym slovníkom slovenského jazyka

Zvuková stránka reči a pravopis

  • správna výslovnosť, artikulácia, intonácia, sila hlasu, pauza, tempo, dynamika a rytmus
  • výslovnosť slabík de, te, ne, le, di, ti, ni, li v najfrekventovanejších slovách, výslovnosť „i“ po tvrdých spoluhláskach v najfrekventovanejších slovách cudzieho pôvodu a vo zvukomalebných slovách
  • slovenská abeceda, delenie slovenských hlások; kontrastívne znaky maďarskej a slovenskej abecedy, hláska a písmeno
  • písanie odlišných spoluhlások (s, š, č, ď, dž, ť, ň, ľ, ĺ, ŕ, ž), samohlások (ä, y, ý)dvojhlások (ia, ie, iu, ô)
  • významotvorná funkcia dĺžky samohlások
  • delenie slov na slabiky s využitím osvojených a utvrdených vedomostí z maďarského jazyka
  • rozdeľovanie známych slov s dvojhláskami a so slabikotvornými spoluhláskami
  • písanie známych slov so slabikami de, te, ne, le, di, ti, ni, li; hy, chy, ky, gy, dy, ty, ny, ly; ži, či, ši, dži, ci, dzi, ji
  • písanie i/y, í/ý v koreni najfrekventovanejších slovenských slov po tvrdých a mäkkých spoluhláskach
  • pravidlo o rytmickom krátení a jeho aplikácia
  • pravopis vlastných mienosobných mien, zemepisných názvov miest a obcí
  • písanie interpunkčných znamienok za oznamovacími, opytovacími, rozkazovacími, želacími a zvolacími vetami

Morfológia

  • podstatné mená: rod a číslo najfrekventovanejších podstatných mien (osvojených a používaných v rámci tematických okruhov)
  • prídavné mená: praktické používanie zhody prídavných mien s podstatnými menami
  • predložky: systematizácia poznatkov predchádzajúceho cyklu (vyjadrenie miesta, smerovania, času, prostriedku a účelu pomocou predložiek) a ich vhodné používanie
  • slovesá: tvorenie a používanie správnych tvarov slovies podľa osoby, čísla a času; modálne slovesá (chcieť, musieť, vedieť, môcť)
  • príslovky: času, miesta, spôsobu, príčiny – praktické používanie správnych tvarov slovies s príslovkami
  • zámená: praktické používanie osobných, ukazovacích, opytovacích a privlastňovacích zámen

Syntax

  • vety podľa zámeru hovoriaceho, tvorenie jednoduchých viet podľa obsahu, správna intonácia viet a pravopis, kladné a záporné vety
  • jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet s použitím osvojenej slovnej zásoby v rámci tematických okruhov

3. Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. V 2. cykle zahŕňa:

  • sprievodné gestá na podporu komunikácie v interakcii a produkcii
  • vybrané aspekty každodenného života ľudí v rôznych kontextoch a oblastiach (rodina, stravovanie, denný režim, činnosti vo voľnom čase, cestovanie a pod.)
  • spoločenské konvencie (návštevy, oslavy, oblečenie, správanie sa v súkromných a verejných priestoroch a pod.)
  • súkromná a verejná komunikácia: rozhovory doma, v škole, na nákupoch, na pošte, na železničnej a autobusovej stanici, ústne blahoželania, telefonovanie, SMS,  e-mail, čet – primerané jazykovej úrovni a veku žiakov
  • základné podobnosti a rozdiely medzi kultúrami (napr. sviatky, zvyky, tradície v rodine a pod.)

4. Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie medzipredmetových vzťahov a prierezových gramotností.

Rodina a spoločnosť: členovia rodiny, príbuzenstvo, priatelia, meno žiaka, rodičov a súrodencov, osobné údaje žiaka, vek rodičov a súrodencov, život v rodine, pomoc rodičom, vzájomná pomoc v rodine, charakteristika členov rodiny, povolanie rodičov, záľuby a zamestnania členov rodiny, adresa bydliska žiaka a starých rodičov, režim dňa, sviatky, zvyky a tradície

Domov a bývanie: dom/byt, miestnosti v dome/v byte, opis miestností, zariadenie domu/bytu, stroje a prístroje v domácnosti, činnosti v dome/byte, v okolí domu, udržiavanie čistoty a poriadku, skrášľovanie bytu/domu a prostredia, pomoc v domácnosti, domáce práce, režim dňa rodiny, orientácia v meste/dedine, prostredie, bydlisko, rastliny a zvieratá v najbližšom okolí

Voľný čas a záľuby: určenie času, ročné obdobia, karneval, činnosti v rámci voľného času, knihy a čítanie, hry, športové aktivity, turistika, základná umelecká škola, centrum voľného času, knižnica, pravidlá slušného správania počas zábavy a športovania

Doprava a cestovanie: dopravné prostriedky, cesta do školy, školský výlet, kultúra cestovania, najdôležitejšie dopravné značky a predpisy pre chodcov a cyklistov, mestská doprava

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo, zdravie, choroby detí – predchádzanie chorobám, nehoda/úraz, osobná hygiena, u lekára/zubára, obliekanie podľa počasia, odev a obuv, zdravá výživa, jedlá, správna životospráva, význam športu, vychádzky, exkurzie, výlety, hry v prírode

Vzdelávanie a práca: budova a okolie školy, adresa školy, personál školy, trieda, zariadenie triedy, život v škole, režim dňa žiaka, vyučovacie predmety, rozvrh hodín, učebné pomôcky, činnosti v škole, dištančné/on-line vzdelávanie, vysvedčenie, záujmové krúžky, záujmová a mimoškolská činnosť, školská knižnica, kalendár, školský rok, prázdniny, skrášľovanie triedy a školy

Obchod a služby: kultúra nakupovania, spôsob nákupu a platenia, tovar, množstvo, základné potraviny, zelenina, ovocie, kvety, darčeky, občerstvenie, pošta, pohľadnica, cukráreň, divadlo, kino, nákupy v rozličných obchodoch, v tržnici

Človek a príroda: domáce zvieratá a ich mláďatá, poľné a lesné zvieratá, zvieratá v zoo, život v lese, na lúkach, poliach; rastliny, premena prírody a činnosti ľudí a zvierat podľa ročných období, ochrana životného prostredia, počasie, poľnohospodárske práce, práce v ovocnom sade a záhrade

Naša vlasť: mesto/dedina, adresa, naša obec, naše mesto, základné poznatky o Slovenskej republike, Bratislava – hlavné mesto Slovenska, bydlisko a blízke okolie, okresné mesto

5. Druhy textov predstavujú priestor na aplikáciu jednotlivých komunikačných jazykových činností a stratégií. Využívajú sa rôzne autentické, prípadne upravené vecné a literárne texty, texty z médií na primeranej úrovni náročnosti v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme.

Súvislé a nesúvislé texty obsahovo zamerané na tematické okruhy:

  • texty osobného charakteru: blahoželania, vinše, pohľadnice, krátke správy (SMS, čet, e-mail), jednoduché súkromné listy, poznámky a odkazy
  • jednoduchý opis niekoho alebo niečoho, jednoduchá charakteristika niekoho na základe pomocných otázok (napr. opis osoby/predmetu, návody, ilustrované návody, inštrukcie, jednoduché recepty a pod.)
  • texty spojené so školským prostredím: rozvrh hodín, pokyny v učebniciach, jednoduché náučné texty z učebníc, detských časopisov a encyklopédií s vizuálnou podporou, jednoduché formuláre (žiacky preukaz, čitateľský preukaz a pod.), jednoduché osobné dotazníky, pozvánky
  • reklamné texty: letáky, katalógy, brožúry, plagáty, programy, jedálny a nápojový lístok
  • publicistické texty v novinách alebo na internete: krátke správy, jednoduché rozhovory, predpoveď počasia
  • verejné nápisy a tabule: bežné nápisy na verejných priestranstvách, informačné a smerové tabule, plány, mapy, výstrahy, piktogramy

Literárne texty

  • rozprávky: ľudové a autorské rozprávky
  • slovenské ľudové rozprávky (charakteristické prvky ľudových rozprávok na základe vedomostí z maďarského jazyka a literatúry; čarovné prvky, rozprávkové motívy, hrdinovia ľudových rozprávok, podobní a odlišní hrdinovia slovenských a maďarských ľudových rozprávok; kompozícia ľudových rozprávok)
  • autorské rozprávky: rozprávky pre deti od slovenských autorov (rozdiel medzi ľudovými a autorskými rozprávkami, hlavné znaky rozprávky)
  • ľudové piesne, detské hry, krátke útvary ľudovej slovesnosti: príslovia a porekadlá viažuce sa k práci, hádanky, pranostiky (podobné motívy v slovenskej a v maďarskej ľudovej slovesnosti), slovenské ľudové piesne, tematika a stavba (prednes ľudových riekaniek, vyčítaniek, krátkych básní, hádaniek, detských hier, textov detských piesní)
  • obrazy zo života detí a prírody: krátke básnické a prozaické diela zo súčasnej slovenskej literatúry pre deti a mládež (detský hrdina, hlavné a vedľajšie postavy, charakteristika literárnych hrdinov a prostredia)
  • obrázkový príbeh, komiks

6. Počúvanie a čítanie s porozumením, práca s textom

Počúvanie s porozumením

  • aktívne počúvanie textov v podaní učiteľa (vzorové čítanie a predčítanie veku primeraných textov)
  • počúvanie zvukových nahrávok veku primeraných vecných a literárnych textov (rozprávky, krátke dialógy, básne, piesne a pod.)
  • porozumenie jednoduchým otázkam, krátkemu súvislému prejavu, resp. dialógu s menším počtom neznámych slov
  • pochopenie bežných príkazov, pokynov, pozdravov, zdvorilostných fráz a kratších veku primeraných prejavov a reagovanie na ne
  • rozlišovanie komunikačného zámeru v počúvanom texte
  • globálne porozumenie súvislým textom primeraným veku a kratším literárnym ukážkam s menším počtom neznámych slov
  • pochopenie dejovej podstaty veku primeraných rozhlasových a televíznych programov

Čítanie s porozumením

  • správna výslovnosť, intonácia, prízvuk, tempo[5], rytmus[6], melódia[7], sila hlasu, dôraz, pauza plynulé[8] hlasné a tiché čítanie
  • hlasné a tiché čítanie s porozumením súvislých a nesúvislých, vecných a literárnych textov
  • čítanie s porozumením a výrazné čítanie textov z jednotlivých jazykových štýlov (jednoduchý náučný, administratívny) a slohových postupov (rozprávací a informačný)
  • vyhľadávanie kľúčových slov a základných informácií v texte
  • výrazné čítanie známych literárnych ukážok
  • samostatné čítanie
  • predčítanie známych textov
  • informačné čítanie – získavanie informácií, kľúčové slová, hlavná myšlienka
  • práca s informáciami – základné a doplňujúce informácie
  • čítanie veku primeraných dialogických textov
  • čítanie s dôrazom na rolu – rolové čítanie
  • vyjadrenie pochopenia rozdielu medzi reálnym a imaginárnym svetom
  • identifikovanie základných stavebných prvkov textu (nadpis, strofa, odsek), odlíšenie textu od ilustrácie, poézie od prózy
  • spoznávanie dostupných knižníc a ich využívanie (triedna knižnica, školská knižnica, mestská/obecná knižnica)

Práca s textom

  • práca s veku primeraným vecným a literárnym textom, so súvislým a nesúvislým textom (napr. nápisy, jedálne lístky, cestovné poriadky, programy, letáky, oznámenia, správy a pod.), práca s ilustráciami, situačnými obrazmi, jednoduchými obrazovo-písanými textami
  • členenie textu na úvod, jadro a záver
  • spájanie viet a tematických jednotiek do súvislých celkov, usporiadanie činností a dejov podľa časovej postupnosti
  • pochopenie významu niektorých neznámych slov z kontextu prečítaného textu
  • rozlišovanie komunikačného zámeru v čítanom texte
  • predvídanie z počutého a/alebo prečítaného textu
  • práca so slovníkmi a príručkami
  • vyjadrovanie a zdieľanie vlastných pocitov, myšlienok a zážitkov z textu, ilustrácie a z obrázkov verbálnym aj neverbálnym spôsobom
  • vyjadrovanie postoja k prečítanému a/alebo počutému textu, k literárnym hrdinom, zobrazenej téme
  • formovanie empatie, súcitu, hodnôt a postojov na základe čítaného a/alebo počúvaného textu
  • hranie rolí podľa známych textov (aj literárnych)

7. Tvorba dialógov a súvislých prejavov

Štylizácia a kompozícia

  • zoštylizovanie viet a vetných konštrukcií, syntaktické usporiadanie jednoduchých viet podľa modelov, usporiadanie myšlienok podľa časovej postupnosti, členenie prejavu na úvod, jadro a záver, osnova prejavu – rozvíjanie jednotlivých bodov prejavu na základe otázok
  • reprodukcia kratších prečítaných a/alebo vypočutých veku primeraných vecných a literárnych textov, jednoduchých opisov, charakteristík, pracovných postupov na základe osnovy alebo pomocných otázok
  • postupnosť dejov pri opise pracovného postupu
  • rozprávanie, jednoduchý opis s  rozprávaním, hranie rolí na základe jednoduchých krátkych textov
  • členenie textu na menšie logické celky
  • zadávanie pokynov, tvorenie jednoduchých viet podľa obsahu, tvorba otázok, tvorba odpovedí na jednoduché otázky, tvorba krátkych súvislých textov spájaním viet v rámci osvojených tém
  • príprava a prednes krátkych dialógov a situačných hier v rámci osvojených tém
  • vyjadrenie kľúčových informácií v informačnom texte: oznam, správa
  • tvorenie jednoduchého nelineárneho textu (zoznam) a obrazovo-písaného textu (pozvánka)

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  2. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou

  3. okrem žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou

  4. okrem žiakov so sluchovým postihnutím

  5. okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s ťažkým telesným postihnutím

  6. okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s ťažkým telesným postihnutím

  7. okrem žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakov so sluchovým postihnutím a žiakov s ťažkým telesným postihnutím

  8. okrem žiakov s ťažkým telesným postihnutím