Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Výkonový štandard
RECEPCIA
Počúvanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť krátkym jednoduchým otázkam v situáciách, ktoré sa ho bezprostredne týkajú, a veľmi jednoducho neverbálne alebo verbálne (jednoslovne) na ne reagovať.
  • rozoznať v pomalom a zreteľnom prejave slová a slovné spojenia, ktoré sa týkajú osvojených tém a slovnej zásoby, s ktorou sa vopred zoznámil.
  • porozumieť známym slovám (napr. farby, oblečenie, jedlá) a krátkym jednoduchým vetám za predpokladu, že sú prednesené pomaly a zreteľne, sprevádzané vizuálnymi prostriedkami alebo gestami[1], a hovoriaci v prípade potreby dôležitý obsah zopakuje.
Čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • prečítať slová a slovné spojenia, ktoré sa týkajú osvojených tém.
  • porozumieť jednoduchému ilustrovanému príbehu a/alebo jednoduchému krátkemu textu s vizuálnou podporou (napr. pozvánka na narodeninovú oslavu, SMS).
PRODUKCIA
Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať základné predmety, javy, ak má k dispozícii vizuálnu podporu.
  • podľa príkladu opísať seba a svoje bezprostredné okolie pomocou známych slov.
  • reprodukovať hlásky a prízvuk v slovách a slovných spojeniach, ktoré používa.
Písomný prejav

Žiak vie/dokáže:

  • odpísať známe slová a krátke slovné spojenia.
  • zmysluplne doplniť naučené slová do krátkeho jednoduchého textu s vizuálnou podporou.
  • podľa predlohy napísať základné informácie o sebe.
INTERAKCIA
Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • neverbálne alebo jednoducho verbálne (izolovanými slovami, slovnými spojeniami) reagovať na známe slová, slovné spojenia a otázky, ktoré sa vzťahujú na každodenné potreby, alebo známe osvojené témy.
  • nadviazať základnú konverzáciu s použitím najjednoduchších spôsobov vyjadrenia zdvorilosti: pozdraviť a rozlúčiť sa, predstaviť sa, poďakovať a pod.
  • jednoducho verbálne alebo neverbálne vyjadriť porozumenie alebo neporozumenie prejavu (kompenzačná stratégia).
Písomná interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • jednoducho reagovať na krátke správy alebo oznámenia (napr. blahoželanie k narodeninám, pozvánka na oslavu).
Obsahový štandard

Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných komunikačných úrovniach využívať.

Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval slovenský jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.

  1. Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme.

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa

Požadovať a poskytnúť informácie: požiadať o informáciu, poskytnúť informáciu, vyjadriť neporozumenie

Opísať: jednoducho opísať osobu

Vyjadriť schopnosť: zistiť a vyjadriť znalosť/neznalosť alebo schopnosť vykonať nejakú činnosť

Vyjadriť a zistiť želania a pocity: vyjadriť radosť/smútok/fyzickú bolesť

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád/rada

Zaujať postoj: vyjadriť súhlas/nesúhlas, ospravedlniť sa

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa

Reagovať na udalosť: blahoželať, reagovať na pozvanie

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči, vyjadriť pochopenie príbehu (aj neverbálne)

  1. Jazykové prostriedky predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických javov, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci tematických okruhov a funkcií jazyka prostredníctvom:
    • recepcie slovenského jazyka,
    • osvojovania si novej slovnej zásoby spolu s korektnou výslovnosťou a správnou písomnou podobou v kontexte konkrétnych situácií,
    • opakovaného používania a aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v konkrétnych, zmysluplných situáciách.

Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké jazykové prostriedky si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch. Proces osvojovania si gramatických javov sa na tejto úrovni nelíši od procesu osvojovania si slovnej zásoby.

pojmové okruhy

  • vyjadrenie existencie v priestore a čase: sloveso byť v prítomnom a minulom čase
  • vyjadrenie priestorových vzťahov: miesto, smer, pohyb – príslovky miesta, podstatné mená, slovesá a príslovky spojené s pohybom, predložkové väzby
  • vyjadrenie časových vzťahov: čas, časové úseky (ročné obdobia, názvy mesiacov, dní, fázy dňa, sviatky), orientácia v čase (hodiny, dni, dátum), časová postupnosť činností a dejov súvisiacich so životom žiakov – podstatné mená, príslovky, fázové slovesá
  • vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov: počet, poradie, násobnosť, množstvo – určité a neurčité číslovky, základné, radové a násobné číslovky, číslovka a počítaný predmet
  • vyjadrenie kvalitatívnych vzťahov: stav zraku, sluchu, chuť, vôňa, farba, vek, fyzický stav človeka/zvieraťa – podstatné mená, prídavné mená, slovesá, príslovky
  • vyjadrenie mentálnych procesov: emócie – prídavné mená, slovesá
  • vyjadrenie vlastníctva a vlastníka: sloveso mať v prítomnom a minulom čase, privlastňovacie zámená
  • vyjadrenie logických vzťahov: protiklady

morfológia

  • skloňovanie: rod, číslo a pád (aktívna znalosť – nominatív, akuzatív jednotného a množného čísla) podstatných mien, praktické používanie zhody prídavného mena s nadradeným podstatným menom (nominatív, akuzatív jednotného a množného čísla)
  • vybrané tvary zámen osobných, privlastňovacích a opytovacích, čísloviek základných, radových, príp. neurčitých (málo, veľa)
  • časovanie: osoba, číslo, čas (prítomný, minulý), spôsob (oznamovací, rozkazovací – preberané v spojení s inými slovnými druhmi ako ucelené frázy)
  • neohybné slovné druhy: príslovky (miesta, času), častice (áno, nie, možno), citoslovcia (vyjadrujúce city a vôľu), vybrané predložky (na vyjadrenie priestorových a časových vzťahov) a spojky (a, alebo)

syntax

  • jednoduchá veta: tvorenie jednoduchých viet (oznamovacie, opytovacie) s využitím osvojenej slovnej zásoby
  1. Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. Na komunikačnej úrovni 1 zahŕňa:
  • oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii:
    • pozdravy a základné zdvorilostné frázy tvoriace rámec situačných rozhovorov (napr. dobré ráno, dobrý deň, dovidenia, prosím, ďakujem …),
    • vhodné formy oslovenia v škole a mimo školy,
    • rozlišovanie tykania/vykania vo verejnom a súkromnom komunikačnom prostredí,
    • sprievodné gestá na podporu komunikácie a očný kontakt.
    • oboznamovanie sa so základnými spoločenskými pravidlami, zvykmi a tradíciami prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov:
    • vybrané aspekty každodenného života ľudí v rôznych kontextoch a oblastiach (pravidlá v škole a triede, denný režim, činnosti vo voľnom čase a pod.),
    • základné sviatky a zvyky (Vianoce, Veľká noc).
  1. Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiaka s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku  a záujmom žiaka.

Zoznámenie sa: osobné údaje (meno, priezvisko, vek)

Trieda: moja trieda (trieda, zariadenie triedy, vyučovacie predmety, základné školské pomôcky, činnosti v triede)

Škola: moja škola (miestnosti v škole, ľudia v škole, činnosti v škole)

Čas a program dňa: režim dňa (časti dňa, dni v týždni, týždeň, mesiac, rok)

Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, spolužiaci, priatelia)

Voľný čas a záľuby: záľuby (knihy, film, divadlo, hudba, tanec, hry), aktivity voľného času (mimoškolské aktivity, krúžky), šport (zimné a letné športy)

Jedlo a stravovanie: potraviny (základné potraviny, ovocie, zelenina), obchod a služby (jednoduchá komunikácia pri nakupovaní, platení – pozdraviť sa, vypýtať si niečo, poďakovať)

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (základné časti tela), starostlivosť o zdravie (osobná hygiena), odievanie a móda (základné druhy oblečenia, obuv)

Miesto, kde žijem: domov a bývanie (byt/dom, miestnosti v byte/dome, zariadenie bytu/domu), doprava a cestovanie (dopravné prostriedky, cesta do školy)

Príroda a životné prostredie: ročné obdobia, zvieratá a rastliny (druhy zvierat a rastlín), sviatky, zvyky, tradície v rodine a krajine (Vianoce, Veľká noc)

  1. Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiaka.

    Autentické, prípadne upravené vecné a umelecké texty, texty z rôznych médií na primeranej úrovni náročnosti. Súvislé a nesúvislé texty obsahovo zamerané na tematické okruhy a spadajúce do rámca žiakových skúseností:

    • texty osobného charakteru: blahoželania, pohľadnice, krátke správy (SMS, čet)
    • úryvky z (ilustrovaných) rozprávok a príbehov známych z materinského jazyka, komiksy
    • texty piesní, básne, riekanky na nácvik správnej výslovnosti
    • jednoduchý opis osoby/predmetu, návody: ilustrované návody/inštrukcie
    • texty spojené so školským prostredím: rozvrh hodín, jednoduché pokyny v učebniciach, krátke jednoduché náučné texty s vizuálnou podporou, jednoduché formuláre (žiacky preukaz, čitateľský preukaz), pozvánky
    • reklamné texty: letáky, katalógy, plagáty, programy, základná orientácia v jedálnom lístku
    • publicistické texty v novinách alebo na internete: jednoduché inzeráty, jednoduché rozhovory, predpoveď počasia s vizuálnou podporou
    • verejné nápisy a tabule: bežné nápisy na verejných priestranstvách, informačné a smerové tabule

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiaci.