Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)
Výkonový štandard
RECEPCIA
Počúvanie[1]/čítanie s porozumením
Žiak vie/dokáže:
- porozumieť bežným známym slovám (napr. farby, oblečenie, jedlá) vysloveným pomaly a zreteľne v známom kontexte,
- porozumieť bežným známym slovám a slovným spojeniam s vizuálnou oporou.
PRODUKCIA
Ústny prejav
Žiak vie/dokáže:
- vysloviť jednotlivé hlásky a obmedzený počet naučených slov a jednoduchých slovných spojení,
- používať základnú slovnú zásobu z oblasti daných tematických okruhov,
- podľa príkladu opísať seba a svoje bezprostredné okolie pomocou jednoduchých slov.
INTERAKCIA
Ústna interakcia
Žiak vie/dokáže:
- v priamej komunikácii používať základné slová, akými sú „áno“, „nie“, „prepáčte“, „prosím“, „ďakujem“,
- porozumieť krátkym, jednoduchým otázkam, ktoré sa týkajú tém z jeho bezprostredného okolia (napr. farby, zvieratá, jedlo), a jednoslovne na ne odpovedať,
- pozdraviť, povedať svoje meno, opýtať sa ostatných, ako sa volajú, a jednoduchým spôsobom sa rozlúčiť,
- porozumieť veľmi jednoduchým pokynom učiteľa a reagovať na ne (napr. „Otvor si knihu.”, „Poď sem.”, „Vezmi si pero.”).
Obsahový štandard
Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných cykloch využívať. Niektoré časti obsahového štandardu sú spoločné pre všetky cudzie jazyky a niektoré (funkcie jazyka a jazykové prostriedky) sú uvedené osobitne pre jednotlivé jazyky a doplnené príkladmi.
Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval cudzí jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.
- Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme. Uvedené príklady (kurzívou) ilustrujú vyjadrenie danej funkcie, použitie slovnej zásoby a gramatických javov.
Anglický jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Miss/Sir (oslovenie učiteľky/a), excuse me. Good morning. Good afternoon. Good evening. Good night. Hello. I´m Silvia. Goodbye.
Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
I’m happy. She’s sad.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
I like pizza. I don’t like summer.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Can I have an apple? Thank you. Can I play a game? Yes, you can.
Reagovať na udalosť: blahoželať.
Happy birthday! Merry Christmas!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
The story is great! I like it. It’s not good.
Francúzsky jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Bonjour. Mon nom est Pierre. Je suis slovaque. Au revoir.
Vyjadriť a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Super! Génial! Oh non! Dommage!
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
J’aime le chocolat. Je déteste les tomates.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
S’il te/vous plaît. Merci!
Reagovať na udalosť: blahoželať.
Bravo! Très bien!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Oh là là! J’adore. C’est bien/super! C’est nul/dommage!
Nemecký jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Bitte. Hallo, Alex! Guten Morgen!/Guten Tag! Ich bin Susi. Tschüss, Filip! Auf Wiedersehen!
Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Ich bin glücklich. Ich bin traurig.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Ich liebe Deutsch. Ich mag Mathe nicht.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Spielst du mit? Nein.Ist das rot? Ja. Danke/Danke sehr.
Reagovať na udalosť: blahoželať.
Alles Gute zum Geburtstag.
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Die Geschichte ist interessant/langweillig.
Ruský jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Привет! Добрый день! Добрый вечер! Доброе утро! Здравствуй! Здравствуйте! Меня зовут…. Как тебя (Вас) зовут? Пока! До свидания! До встречи! Увидимся!
Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Хорошо! Отлично! Нормально. Плохо. Очень плохо.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Я люблю читать. Я не люблю смотреть сериалы. Мне нравится футбол. Мне не нравится гимнастика.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Дай мне, пожалуйста, ручку. Позвони мне завтра вечером. Спасибо.
Reagovať na udalosť: blahoželať.
Поздравляю тебя с Новым годом! Желаю тебе здоровья! С днём рожденья!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Мне нравится эта сказка. Она очень весёлая. Мне не нравится этот рассказ. Он очень длинный.
Španielsky jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
¡Hola! Buenos días. Buenas tardes. Me llamo Juan. Hasta luego.
Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Estoy feliz. Carlos está triste.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Me gusta bailar. No me gusta el fútbol.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
¿Me dejas el lápiz? Gracias.
Reagovať na udalosť: blahoželať.
¡Feliz cumpleaños!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Me gusta el cuento. No me gusta el cuento.
Taliansky jazyk
Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Buongiorno! Ciao! Mi chiamo Lucia. Arrivederci! A domani!
Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Sono felice. Sono triste.
Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Mi piace il gelato. Non mi piace la mortadella. Mi piacciono i ravioli. Non mi piacciono le lasagne.
Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Posso uscire? Grazie.
Reagovať na udalosť: blahoželať.
Auguri! Bravo! Brava! Bravi! Brave!
Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
È molto bello. È troppo noioso.
-
- recepcie cieľového jazyka (v tomto cykle najmä počúvaním),
- osvojovania si novej slovnej zásoby spolu s korektnou výslovnosťou v kontexte konkrétnych situácií,
- opakovaného používania a aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v modelových komunikačných situáciách.
Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké gramatické javy si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch. Proces osvojovania si gramatických javov sa na tejto úrovni nelíši od procesu osvojovania si slovnej zásoby. Vysvetľovanie gramatických pravidiel a štruktúr je nežiaduce.
Anglický jazyk
- Jednotné a množné číslo podstatných mien s pravidelným tvorením množného čísla.
- Osobné zámená: I, you, he, she, it.
- Základné privlastňovacie zámená: my, your, his, her.
- Ukazovacie zámeno this.
- Prítomný čas jednoduchý slovies, ktoré sa bežne vyskytujú vo frázach a slovných spojeniach v rámci tematických okruhov.
- Základné číslovky 0 – 10.
Francúzsky jazyk
- Jednotné číslo podstatných mien.
- Mužský a ženský rod jednoduchých prídavných mien.
- Osobné zámená: Je/Tu/Il/Elle.
- Základné privlastňovacie zámená: mon/ton/son, ma/ta/sa.
- Ukazovacie zámená Ce/C’.
- Časovanie slovesa être v prítomnom čase.
- Jednočlenné vety.
- Otázky položené intonáciou.
- Základné číslovky 0 – 10.
- Zdvorilé slová.
- Uvádzacie slová.
Nemecký jazyk
- Jednotné číslo podstatných mien.
- Určité a neurčité členy podstatných mien: der/ein, die/eine, das/ein.
- Prídavné mená ako menný prísudok: Er ist klein.
- Osobné zámená: ich, du, er, sie, es, wir, ihr, sie, Sie.
- Privlastňovacie zámená: mein, dein, unser.
- Opytovacie zámená: wer, was, woher, wie.
- Pomocné slovesá haben, sein v prítomnom čase, otázka, zápor.
- Základné číslovky 0 –10.
- Citoslovcia – zvuky zvierat napr. kikeriki, wau wau.
- Slovosled v oznamovacej vete, napr. Ich bin krank.
- Opytovacie vety (Ja/Nein Fragen) Bist du krank? (W-Fragen) Wer ist das?; intonácia opytovacích viet.
Ruský jazyk
- Jednotné a množné číslo podstatných mien: дедушка — дедушки, ручка — ручки, школа — школы, сестра – сёстры.
- Akostné prídavné mená v základnom tvare: красивая, высокий.
- Osobné zámená: я, ты, он, она, оно, мы, вы, они.
- Opytovacie zámená: кто?, что?, где?, как?, чей?.
- Ukazovacie zámená: это, этот, эта, эти.
- Základné privlastňovacie zámená: мой, твой, наш, ваш, их, его, её, их.
- Pomocné sloveso byť sa nepoužíva: это собака, я мальчик, мой папа инженер.
- Slovesá v prítomnom čase, otázka, zápor: люблю, зовут, нравится, не нравится.
- Príslovky spôsobu: хорошо, отлично, нормально, плохо.
- Základné číslovky 0 – 10.
- Predložky určujúce miesto на, в, под, над.
- Častice, citoslovcia.
Španielsky jazyk
- Podstatné a prídavné mená – jednotné a množné číslo, ženský a mužský rod.
- Osobné zámená – yo, tú, él, ella (jednotné číslo).
- Privlastňovacie zámená – mi, tu, su (jednotné číslo).
- Ukazovacie zámená – este, esta, estos, estas.
- Prítomný čas pravidelných slovies na -ar, -er, -ir.
- Základné číslovky 0 – 10.
- Predložky miesta – napr. en, dentro, delante, debajo, detrás (de/del).
Taliansky jazyk
- Prítomný čas základných plnovýznamových slovies, otázka a zápor.
- Prítomný čas nepravidelných slovies essere, avere, potere.
- Jednotné a množné číslo podstatných a prídavných mien.
- Osobné zámená io, tu, lui, lei, noi, voi, loro.
- Základné privlastňovacie zámená mio, tuo, suo, nostro, vostro, loro.
- Ukazovacie zámená qui, lì.
- Opytovacie zámená chi, che cosa, dove.
- Základné číslovky 0 – 10.
-
- oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii v cudzom jazyku (napr. spôsoby oslovovania v škole a mimo školy, pozdravy, gestá),
- oboznamovanie sa s rozmanitosťou kultúr prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov (základné sviatky, zvyky a tradície).
4. Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiakov s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku, záujmom a individuálnemu potenciálu jednotlivých žiakov.
Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, priatelia).
Domov a bývanie: môj domov (byt/dom, kde bývam).
Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (časti tela), jedlo a stravovanie (základné potraviny/zdravé potraviny/ovocie/zelenina).
Vzdelávanie: moja škola (škola, trieda).
Príroda a životné prostredie: ročné obdobia, počasie, zvieratá a rastliny.
Voľný čas a záľuby: záľuby, aktivity voľného času.
Multikultúrna spoločnosť: sviatky, zvyky a tradície v rodine a krajine (narodeniny, Vianoce).
Odievanie a móda: základné druhy oblečenia.
5. Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiakov: úryvky ilustrovaných rozprávok a príbehov, krátke opisy, piesne, básničky, riekanky, komiksy, plagáty a pod.
< predchádzajúci – obsah – ďalší >
-
Okrem žiakov so sluchovým postihnutím – nepočujúcich. ↑