Komunikačné jazykové činnosti (recepcia, produkcia, interakcia)

Výkonový štandard
RECEPCIA
Počúvanie[1]/čítanie s porozumením

Žiak vie/dokáže:

  • porozumieť bežným známym slovám (napr. farby, oblečenie, jedlá) vysloveným pomaly a zreteľne v známom kontexte,
  • porozumieť bežným známym slovám a slovným spojeniam s vizuálnou oporou.
PRODUKCIA
Ústny prejav

Žiak vie/dokáže:

  • vysloviť jednotlivé hlásky a obmedzený počet naučených slov a jednoduchých slovných spojení,
  • používať základnú slovnú zásobu z oblasti daných tematických okruhov,
  • podľa príkladu opísať seba a svoje bezprostredné okolie pomocou jednoduchých slov.
INTERAKCIA
Ústna interakcia

Žiak vie/dokáže:

  • v priamej komunikácii používať základné slová, akými sú „áno“, „nie“, „prepáčte“, „prosím“, „ďakujem“,
  • porozumieť krátkym, jednoduchým otázkam, ktoré sa týkajú tém z jeho bezprostredného okolia (napr. farby, zvieratá, jedlo), a  jednoslovne na ne odpovedať,
  • pozdraviť, povedať svoje meno, opýtať sa ostatných, ako sa volajú, a jednoduchým spôsobom sa rozlúčiť,
  • porozumieť veľmi jednoduchým pokynom učiteľa a reagovať na ne (napr. „Otvor si knihu.”, „Poď sem.”, „Vezmi si pero.”).
Obsahový štandard

Obsahový štandard je rozdelený do piatich častí: pragmatická zložka – funkcie jazyka (1), jazyková zložka – jazykové prostriedky (2), sociolingválna zložka (3) a zároveň uvádza tematické okruhy (4) a druhy textov (5), ktoré je možné v príslušných cykloch využívať. Niektoré časti obsahového štandardu sú spoločné pre všetky cudzie jazyky a niektoré (funkcie jazyka a jazykové prostriedky) sú uvedené osobitne pre jednotlivé jazyky a doplnené príkladmi.

Obsahový štandard pozostávajúci z piatich častí je potrebné vnímať ako jeden celok. Jeho jednotlivé časti spolu súvisia, sú neoddeliteľné a navzájom úzko prepojené. Tieto vzájomné väzby vytvárajú predpoklad na to, aby si žiak prostredníctvom využívania rôznych druhov textov a činností v kontexte jeho reálneho života osvojoval cudzí jazyk prirodzeným spôsobom a bol schopný veľmi jednoducho komunikovať.

  1. Funkcie jazyka umožňujú úspešne zvládnuť rôzne komunikačné situácie. Dôležitý je pri tom vhodný výber slovnej zásoby a spôsob použitia jazykových prostriedkov v závislosti od komunikačnej úrovne. Funkcie jazyka je možné voľne kombinovať a prispôsobiť komunikačnej situácii alebo téme. Uvedené príklady (kurzívou) ilustrujú vyjadrenie danej funkcie, použitie slovnej zásoby a gramatických javov.
Anglický jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Miss/Sir (oslovenie učiteľky/a), excuse me. Good morning. Good afternoon. Good evening. Good night. Hello. I´m Silvia. Goodbye.

Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
I’m happy. She’s sad.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
I like pizza. I don’t like summer.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Can I have an apple? Thank you. Can I play a game? Yes, you can.

Reagovať na udalosť: blahoželať.
Happy birthday! Merry Christmas!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
The story is great! I like it. It’s not good.

Francúzsky jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Bonjour. Mon nom est Pierre. Je suis slovaque. Au revoir.

Vyjadriť a pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Super! Génial! Oh non! Dommage!

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
J’aime le chocolat. Je déteste les tomates.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
S’il te/vous plaît. Merci!

Reagovať na udalosť: blahoželať.
Bravo! Très bien!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Oh là là! J’adore. C’est bien/super! C’est nul/dommage!

Nemecký jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Bitte. Hallo, Alex! Guten Morgen!/Guten Tag!  Ich bin Susi. Tschüss, Filip! Auf Wiedersehen!

Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Ich bin glücklich. Ich bin traurig.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Ich liebe Deutsch. Ich mag Mathe nicht.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Spielst du mit? Nein.Ist das rot?  Ja. Danke/Danke sehr.

Reagovať na udalosť: blahoželať.
Alles Gute zum Geburtstag.

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Die Geschichte ist interessant/langweillig.

Ruský jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Привет! Добрый день! Добрый вечер! Доброе утро! Здравствуй! Здравствуйте! Меня зовут…. Как тебя (Вас) зовут? Пока! До свидания! До встречи! Увидимся!

Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Хорошо! Отлично! Нормально. Плохо. Очень плохо.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Я люблю читать. Я не люблю смотреть сериалы. Мне нравится футбол. Мне не нравится гимнастика.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Дай мне, пожалуйста, ручку. Позвони мне завтра вечером. Спасибо.

Reagovať na udalosť: blahoželať.
Поздравляю тебя с Новым годом! Желаю тебе здоровья! С днём рожденья!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Мне нравится эта сказка. Она очень весёлая. Мне не нравится этот рассказ. Он очень длинный.

Španielsky jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
¡Hola! Buenos días. Buenas tardes. Me llamo Juan. Hasta luego.

Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Estoy feliz. Carlos está triste.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Me gusta bailar. No me gusta el fútbol.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
¿Me dejas el lápiz? Gracias.

Reagovať na udalosť: blahoželať.
¡Feliz cumpleaños!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
Me gusta el cuento. No me gusta el cuento.

Taliansky jazyk

Nadviazať kontakt pri stretnutí: osloviť niekoho, pozdraviť/odpovedať na pozdrav, predstaviť sa, rozlúčiť sa.
Buongiorno! Ciao! Mi chiamo Lucia. Arrivederci! A domani!

Vyjadriť pocity: vyjadriť radosť, vyjadriť smútok.
Sono felice. Sono triste.

Predstaviť záľuby a preferencie: vyjadriť, čo mám/nemám rád.
Mi piace il gelato. Non mi piace la mortadella. Mi piacciono i ravioli. Non mi piacciono le lasagne.

Vyjadriť návrh a reagovať naň: požiadať o niečo, poďakovať sa.
Posso uscire? Grazie.

Reagovať na udalosť: blahoželať.
Auguri! Bravo! Brava! Bravi! Brave!

Reagovať na príbeh: vyjadriť, či sa mi príbeh páči/nepáči.
È molto bello. È troppo noioso.

2. Jazykové prostriedky predstavujú repertoár slov, slovných spojení a gramatických javov, s ktorými sa žiak oboznamuje v rámci odporúčaných tematických okruhov a funkcií jazyka prostredníctvom:
    • recepcie cieľového jazyka (v tomto cykle najmä počúvaním),
    • osvojovania si novej slovnej zásoby spolu s korektnou výslovnosťou v kontexte konkrétnych situácií,
    • opakovaného používania a aktívneho precvičovania slovných spojení a jednoduchých viet v modelových komunikačných situáciách.

Nižšie uvedený zoznam slúži na orientáciu v tom, aké gramatické javy si žiak cyklicky osvojuje a používa v konkrétnych komunikačných situáciách a personalizovaných kontextoch. Proces osvojovania si gramatických javov sa na tejto úrovni nelíši od procesu osvojovania si slovnej zásoby. Vysvetľovanie gramatických pravidiel a štruktúr je nežiaduce.

Anglický jazyk
  • Jednotné a množné číslo podstatných mien s pravidelným tvorením množného čísla.
  • Osobné zámená: I, you, he, she, it.
  • Základné privlastňovacie zámená: my, your, his, her.
  • Ukazovacie zámeno this.
  • Prítomný čas jednoduchý slovies, ktoré sa bežne vyskytujú vo frázach a slovných spojeniach v rámci tematických okruhov.
  • Základné číslovky 0 – 10.
Francúzsky jazyk
  • Jednotné číslo podstatných mien.
  • Mužský a ženský rod jednoduchých prídavných mien.
  • Osobné zámená: Je/Tu/Il/Elle.
  • Základné privlastňovacie zámená: mon/ton/son, ma/ta/sa.
  • Ukazovacie zámená Ce/C’.
  • Časovanie slovesa être v prítomnom čase.
  • Jednočlenné vety.
  • Otázky položené intonáciou.
  • Základné číslovky 0 – 10.
  • Zdvorilé slová.
  • Uvádzacie slová.
Nemecký jazyk
  • Jednotné číslo podstatných mien.
  • Určité a neurčité členy podstatných mien: der/ein, die/eine, das/ein.
  • Prídavné mená ako menný prísudok: Er ist klein.
  • Osobné zámená: ich, du, er, sie, es, wir, ihr, sie, Sie.
  • Privlastňovacie zámená: mein, dein, unser.
  • Opytovacie zámená: wer, was, woher, wie.
  • Pomocné slovesá haben, sein v prítomnom čase, otázka, zápor.
  • Základné číslovky 0 –10.
  • Citoslovcia – zvuky zvierat napr. kikeriki, wau wau.
  • Slovosled v oznamovacej vete, napr. Ich bin krank.
  • Opytovacie vety (Ja/Nein Fragen) Bist du krank? (W-Fragen) Wer ist das?; intonácia opytovacích viet.
Ruský jazyk
  • Jednotné a množné číslo podstatných mien: дедушка — дедушки, ручка — ручки, школа — школы, сестра – сёстры.
  • Akostné prídavné mená v základnom tvare: красивая, высокий.
  • Osobné zámená: я, ты, он, она, оно, мы, вы, они.
  • Opytovacie zámená: кто?, что?, где?, как?, чей?.
  • Ukazovacie zámená: это, этот, эта, эти.
  • Základné privlastňovacie zámená: мой, твой, наш, ваш, их, его, её, их.
  • Pomocné sloveso byť sa nepoužíva: это собака, я мальчик, мой папа инженер.
  • Slovesá v prítomnom čase, otázka, zápor: люблю, зовут, нравится, не нравится.
  • Príslovky spôsobu: хорошо, отлично, нормально, плохо.
  • Základné číslovky 0 – 10.
  • Predložky určujúce miesto на, в, под, над.
  • Častice, citoslovcia.
Španielsky jazyk
  • Podstatné a prídavné mená – jednotné a množné číslo, ženský a mužský rod.
  • Osobné zámená – yo, tú, él, ella (jednotné číslo).
  • Privlastňovacie zámená – mi, tu, su (jednotné číslo).
  • Ukazovacie zámená – este, esta, estos, estas.
  • Prítomný čas pravidelných slovies na -ar, -er, -ir.
  • Základné číslovky 0 – 10.
  • Predložky miesta – napr. en, dentro, delante, debajo, detrás (de/del).
Taliansky jazyk
  • Prítomný čas základných plnovýznamových slovies, otázka a zápor.
  • Prítomný čas nepravidelných slovies essere, avere, potere.
  • Jednotné a množné číslo podstatných a prídavných mien.
  • Osobné zámená io, tu, lui, lei, noi, voi, loro.
  • Základné privlastňovacie zámená mio, tuo, suo, nostro, vostro, loro.
  • Ukazovacie zámená qui, lì.
  • Opytovacie zámená chi, che cosa, dove.
  • Základné číslovky 0 – 10.
3. Sociolingválna zložka je zameraná na stratégie vhodnej komunikácie v rôznych situáciách a rozvoj interkultúrneho povedomia. V 1. cykle zahŕňa:
    • oboznamovanie sa so zvyklosťami vo verbálnej a neverbálnej komunikácii v cudzom jazyku (napr. spôsoby oslovovania v škole a mimo školy, pozdravy, gestá),
    • oboznamovanie sa s rozmanitosťou kultúr prostredníctvom príbehov, reálií, audiovizuálnych podnetov (základné sviatky, zvyky a tradície).

4. Tematické okruhy slúžia na vytváranie rôznych komunikačných situácií a tvoria kontext pre praktické používanie jazyka v každodenných situáciách žiakov s využívaním primeranej slovnej zásoby a gramatických javov. Zároveň vytvárajú priestor pre aktívne uplatnenie prierezových gramotností. Tvoria iba širší rámec obsahového štandardu a ich zastúpenie by malo byť vyvážené, primerané veku, záujmom a individuálnemu potenciálu jednotlivých žiakov.

Rodina a spoločnosť: ja a ľudia okolo mňa (rodina, priatelia).

Domov a bývanie: môj domov (byt/dom, kde bývam).

Ľudské telo, starostlivosť o zdravie: ľudské telo (časti tela), jedlo a stravovanie (základné potraviny/zdravé potraviny/ovocie/zelenina).

Vzdelávanie: moja škola (škola, trieda).

Príroda a životné prostredie: ročné obdobia, počasie, zvieratá a rastliny.

Voľný čas a záľuby: záľuby, aktivity voľného času.

Multikultúrna spoločnosť: sviatky, zvyky a tradície v rodine a krajine (narodeniny, Vianoce).

Odievanie a móda: základné druhy oblečenia.

5. Pri rozvíjaní komunikačných jazykových činností sa využívajú rôzne druhy textov v printovej, audiovizuálnej a digitálnej forme. Výber textov je potrebné prispôsobiť komunikačnej úrovni, veku a záujmom žiakov: úryvky ilustrovaných rozprávok a príbehov, krátke opisy, piesne, básničky, riekanky, komiksy, plagáty a pod.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so sluchovým postihnutím – nepočujúcich.