Výchova a vzdelávanie v jazyku národnostnej menšiny sa zaručuje v národnostných školách a národnostných triedach. Výchovno-vzdelávacia činnosť v národnostných školách a národnostných triedach sa zameriava aj na zachovanie a rozvoj kultúrnej a jazykovej identity žiakov patriacich k národnostným menšinám.

Prostriedkom na dosiahnutie cieľov výchovy a vzdelávania je vyučovanie jazyka národnostnej menšiny a vyučovanie vzdelávacích oblastí a vyučovacích predmetov v jazyku národnostnej menšiny v rámci všetkých cyklov vzdelávania.

Podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní, ktoré nadväzujú na osobitosti výchovy a vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov s nadaním v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania, sa vzťahujú aj na výchovu a vzdelávanie žiakov v národnostných školách a národnostných triedach. Pri realizácii podporných opatrení je žiadúce, aby pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci, ktorí poskytujú podporné opatrenia, spĺňali jazykové a kvalifikačné predpoklady v zmysle platnej legislatívy a ovládali aj jazyk národnostnej menšiny.

Osobitosťami výchovy a vzdelávania v národnostných školách a národnostných triedach sú:

    1. vyučovanie povinného vyučovacieho predmetu jazyk národnostnej menšiny a literatúra,
    2. vyučovanie vzdelávacích oblastí a vyučovacích predmetov v jazyku národnostnej menšiny v rámci všetkých cyklov vzdelávania
    3. vyučovanie povinného vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a literatúra ako L1, resp. vyučovanie povinného vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra pre školy s vyučovacím jazykom maďarským, ktorý sa vyučuje metódami a formami výchovy a vzdelávania ako cudzí jazyk (L2),
    4. vymedzenie špecifického obsahu povinných vyučovacích predmetov vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť vo všetkých cykloch, prostredníctvom ktorého žiaci národnostných škôl a národnostných tried poznávajú reálie, hodnoty a kultúru vlastnej národnostnej menšiny,
    5. vymedzenie špecifického obsahu vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra vo všetkých cykloch, prostredníctvom ktorého žiaci národnostných škôl a národnostných tried poznávajú reálie a hodnoty vlastnej národnostnej kultúry,
    6. používanie edukačných publikácií pre národnostné školy a národnostné triedy, ktoré sú v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania v zmysle školského zákona,
    7. vedenie pedagogickej dokumentácie[1] školy dvojjazyčne, a to v štátnom jazyku a jazyku príslušnej národnostnej menšiny,
    8. školský vzdelávací program národnostnej školy musí byť vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania s príslušným štátnym vzdelávacím programom a má obsahovať aj časť zameranú na zachovanie a rozvoj kultúrnej a jazykovej identity žiakov patriacich k národnostným menšinám.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Rozsah pedagogickej dokumentácie a ďalšej dokumentácie, ktorá sa vedie dvojjazyčne určuje § 5 ods. 6 Vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 21/2022 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii.