Úloha štátneho vzdelávacieho programu

Štátny vzdelávací program je základný dokument, ktorý vymedzuje obsah a ciele vzdelávania podľa školského zákona je napísaný tak, aby školám umožňoval zohľadniť mnohoraké potreby svojich žiakov a realizovať svoju víziu a napĺňať vlastné ciele školy. Preto rámcovo vymedzuje ciele výchovy a vzdelávania, obsah a rozsah výchovy a vzdelávania. Podrobnejšiu informáciu o zamýšľanom obsahu, procese a hodnotení vzdelávania v konkrétnej škole obsahuje školský vzdelávací program.

Nový štátny vzdelávací program je súčasťou komplexných zmien základného vzdelávania, ktoré zasahujú nielen oblasť obsahu vzdelávania, ale aj tvorbu novej kultúry a étosu školy, ktorú je možné charakterizovať ako učiaca sa organizácia. Nadväzuje na Štátny vzdelávací program predprimárneho vzdelávania v materských školách, ktorý vytvoril podmienky na prepojenie so Štátnym vzdelávacím programom pre základné vzdelávanie (ďalej len „štátny vzdelávací program“). Zohľadňuje priority štátu v oblasti vzdelávania, ktorými sú predovšetkým rozvoj poznania a stratégií poznávania, podpora kritického myslenia, rozvoj morálneho charakteru a tvorivého prístupu k životu, inklúzia, výchova k environmentálnej zodpovednosti, k etickým princípom, k zdraviu a digitálna transformácia.

Používanie Štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie

Podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie (ďalej len „ŠVP“), schváleného dňa 31. 3. 2023 pod č. 2023/831:7-A2140:

    1. sa môže uskutočňovať výchova a vzdelávanie od prvého ročníka:
      • od školského roku 2023/2024 v základných školách, s ktorými bude uzavretá dohoda o experimentálnom overovaní;
      • od školského roku 2024/2025 alebo 2025/2026 v základných školách na základe registrácie školy v rezortnom informačnom systéme;
    2. od školského roku 2026/2027 s povinnosťou pre všetky základné školy postupovať podľa neho vo výchove a vzdelávaní od prvého ročníka.

Stratégia revízií

ŠVP môže byť revidovaný na základe dát a informácií z terénu (prax založená na dôkazoch). Predpokladom revízie je evidencia o nutnosti zmien na úrovni jednotlivých častí ŠVP[1], najmä však na úrovni vzdelávacích štandardov, ktoré preukázateľne smerujú k vytvoreniu predpokladu na zlepšenie základného vzdelávania.

Proces revízie musí prebiehať aj s ohľadom na tvorbu kriteriálnych/overovacích testov a tvorbu edukačných publikácií. Rozsah navrhovaných zmien je postupný a umožňuje priebežnú adaptáciu všetkých aktérov vzdelávania.

Do ŠVP je možné vstupovať na úrovni všetkých jeho častí do roku 2026 (so zverejnením zmien spravidla do apríla daného roku).

    • Revíziou vzdelávacích štandardov pre prvý cyklus v roku 2026 (najneskôr do apríla 2026)
    • Revíziou vzdelávacích štandardov pre druhý cyklus v roku 2028 (najneskôr do apríla 2028)
    • Revíziou vzdelávacích štandardov pre tretí cyklus v roku 2032 (najneskôr do apríla 2032)

Po prvej revízii vzdelávacích štandardov daného cyklu, môže revízia prebiehať pravidelne po intervale jeho trvania (spravidla so zverejnením zmien do apríla daného roku).

Gramatická poznámka

Na označenie osôb v ŠVP sa používa zástupný mužský rod. Napríklad pojmy učiteľ, žiak sú v tomto dokumente používané ako pedagogické kategórie alebo na označenie profesijnej skupiny, t. j. vo význame žiak i žiačka, učiteľ i učiteľka. Výrazy nie sú prechyľované do ženského rodu, aby nedošlo k zníženiu zrozumiteľnosti textu.

< predchádzajúciobsahďalší >

  1. Konkrétne ciele výchovy a vzdelávania, Profil absolventa, Charakteristika odboru vzdelávania a jeho dĺžka, Stupne vzdelania, Forma výchovy a vzdelávania, Vzdelávacie oblasti, Vzdelávacie štandardy, Rámcové učebné plány, Vyučovací jazyk, Osobitosti výchovy a vzdelávania – žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov s nadaním, žiakov v národnostných školách a v národnostných triedach – v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania, Osobitosti výchovy a vzdelávania cudzincov