Hlavným cieľom 1. cyklu je podporovať u žiakov schopnosť skúmať svoju obec, jej blízke okolie a vzťahy medzi ľuďmi. Žiaci pozorujú, porovnávajú a zaznamenávajú vybrané aspekty fungovania komunity, v ktorej žijú. Vedia sa orientovať vo svojom okolí a poznajú jeho špecifiká. Poznajú základné časové intervaly. Sú si vedomí, že súčasnosť je výsledkom konania v minulosti. Vnímajú jedinečnosť a vzácnosť seba samého a druhých. Rešpektujú základné pravidlá spolunažívania a komunikácie. Zaujímajú sa o svoje okolie a sú ochotní zapájať sa do aktivít na jeho zlepšovanie.

Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať javy, procesy, udalosti a osoby významné pre život žiaka, komunitu a obec

Žiak vie/dokáže:

  • používať pojmy potrebné na orientáciu v miestnej krajine,
  • určiť polohu svojej obce, Slovenska a svetadielov na mapách rôznej mierky,
  • mať prehľad o významných prírodných, kultúrnych a historických prvkoch vo svojom okolí,
  • stručne opísať význam kľúčových osôb, úradov, inštitúcií, občianskych iniciatív a udalostí v komunite a obci,
  • orientovať sa v čase pomocou konvenčných prostriedkov určovania času.
2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: S pomocou učiteľa využívať základné metódy získavania, analýzy a interpretácie informácií, osvojiť si základy spolupráce v skupine

Žiak vie/dokáže:

  • získať informácie pozorovaním vo svojom okolí,
  • viesť rozhovor za účelom získania potrebných informácií k vybranej téme,
  • získať a interpretovať informácie z obrazových zdrojov (obrázky, fotografie, ilustrácie, video) a veku primeraných textov umeleckej a vecnej literatúry,
  • zaznamenať, porovnať a triediť informácie slovne, pomocou zápiskov alebo jednoduchých grafických organizérov,
  • podieľať sa v rámci skupiny na spoločnom riešení úlohy podľa predpísaného postupu,
  • prezentovať výsledky svojej práce krátkym slovným opisom a v podobe nákresu, plagátu alebo modelu,
  • čítať obsah jednoduchej mapy s porozumením významu v nej použitých farieb a základných mapových znakov,
  • orientovať sa v priestore podľa orientačných bodov,
  • orientovať sa v známom priestore na základe jeho zobrazenia v pláne a na jednoduchej mape,
  • uskutočniť jednoduchý prieskum o názoroch na vybraný problém v škole alebo jej okolí.
3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať zmeny v čase a priestore vo svojom okolí

Žiak vie/dokáže:

  • rozvrhnúť si čas na prácu, učenie, zábavu a odpočinok,
  • ilustrovať plynutie času na vybraných príkladoch z minulosti rodiny,
  • porovnať obrazy obce v minulosti a v súčasnosti,
  • prerozprávať príbeh viažuci sa k obci alebo regiónu,
  • opísať kam, ako a prečo cestujú ľudia z rodiny alebo blízkeho okolia.
4. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Rozlišovať a skúmať vzťahy medzi prírodným prostredím a činnosťou človeka na lokálnej úrovni, rozumieť potrebe starostlivosti o životné prostredie na príkladoch z miestnej krajiny

Žiak vie/dokáže:

  • rozpoznať vzájomné vzťahy medzi človekom a krajinou na príkladoch z miestnej krajiny,
  • opísať vplyv počasia na krajinu a život ľudí v priebehu dňa a roka,
  • uplatňovať šetrný vzťah k prírodným zdrojom a životnému prostrediu vo svojom okolí.
5. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Uvedomiť si jedinečnosť a vzácnosť seba samého a druhých

Žiak vie/dokáže:

  • opísať vlastnú jedinečnosť a jedinečnosť druhých,
  • pomenovať roly, ktoré zastáva v rodine, triede, kamarátskych skupinách,
  • pomenovať, čo ho spája s ostatnými,
  • preukázať citlivosť voči rôznym potrebám ľudí v blízkom okolí (k spolužiakom, kamarátom, susedom).
  • uviesť jednoduché príklady rozmanitosti v bezprostrednom okolí,
6. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom

Žiak vie/dokáže:

  • používať elementárne pravidlá slušnej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu,
  • vyjadriť svoje myšlienky a pocity na primeranej úrovni,
  • pomenovať a regulovať svoje emócie na elementárnej úrovni tak, aby ich prejavy boli bezpečné, rešpektujúce k dohodnutým pravidlám a podporné,
  • vypočuť si myšlienky a názory druhých, rešpektovať ich spôsob uvažovania,
  • aktívne rozvíjať vzťahy v rodine a v komunite.
7. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní

Žiak vie/dokáže:

  • opísať svoje charakterové vlastnosti, záľuby, túžby a sny,
  • oceniť dobré vlastnosti a schopnosti druhých a akceptovať, že vlastnosti a schopnosti je možné rozvíjať,
  • vytvoriť predstavu o hrdinskom alebo morálnom vzore v konaní postáv rozličných príbehov,
  • pomenovať príčiny a dôsledky ľudského správania, s ktorým sa stretáva a posúdiť jeho etický rozmer,
  • riadiť sa podľa priorít v rozličných druhoch hodnôt – čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné.
8. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Chápať zmysel a význam pravidiel, práv a povinností vo svojom živote i v spolužití s inými

Žiak vie/dokáže:

  • spoluvytvárať a rešpektovať pravidlá platné v triede a škole,
  • uplatňovať svoje práva a povinnosti v rôznych životných situáciách,
  • vysvetliť, prečo ľudia vykonávajú rôzne povolania,
  • posúdiť vlastné možnosti kúpy vybraného tovaru a služby.
9. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Vysvetliť, odkiaľ sa berú informácie, aké sú ich zdroje a rozumieť dôsledkom rôznych typov správ

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať rôzne zdroje informácií,
  • rozpoznať druhy a základnú úlohu médií,
  • uviesť príklad nepravdivej správy,
  • identifikovať, ktoré mediálne výstupy sú reklamou.
10. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zapájať sa do prospešnej aktivity na úrovni triedy a školy

Žiak vie/dokáže:

  • podieľať sa na uskutočnení opatrenia na zlepšenie života v triede a škole.
Obsahový štandard
Geografický komponent
1. Orientácia v okolí školy, v obci a jej blízkom okolí

Pojmy:

miestna krajina, orientácia, poloha v priestore, prírodné a historické prvky, turistické značenie

Činnosti:

Určovanie orientačných bodov v okolí školy, vyhľadávanie vybraných objektov, vytváranie predstáv o priestorových vzťahoch v škole, v obci a jej okolí.

Určovanie relatívnej polohy vybraného objektu voči inému objektu (rovno, vpravo, vľavo, hore, dole, blízko, ďaleko, pred, za a i.) v teréne alebo na mape (v pláne) a navigácia na trase medzi nimi s využitím orientačných bodov.

Opis a zaznamenávanie cesty do školy alebo k inému objektu v obci a miestnej krajine.

Orientovanie sa podľa svetových strán v teréne.

Využívanie turistického značenia pri plánovaní výletov a orientácii v teréne.

Spoznávanie prírodných a historických prvkov obce a jej okolia podľa miestnych daností (napríklad park, les, chránený strom, prírodná rezervácia, potok, rieka, rybník, vrch, kostol, socha, fontána, brána, hrad) vrátane posúdenia ich stavu (udržiavaný, neudržiavaný, bezpečný, nebezpečný a i.).

Rozlišovanie pojmov podľa podmienok obce (napríklad dolina, údolie, vrch, pohorie, tiesňava, rovina, rieka, potok, jazero, rybník, breh, ostrov, les, pole, kameňolom, námestie, ulica).

Hľadanie odpovedí na otázky o krajine mimo nášho zorného poľa – „Čo je za tým vrchom? Kam vedie táto cesta? Odkiaľ a kam tečie potok?” a pod.

2. Orientácia v pláne a na mape

Pojmy:

plán, mapa, mapové znaky, legenda, grafická mierka, vzdialenosť, svetové strany, poloha na mape, letecká snímka, glóbus, svetadiely a oceány

Činnosti:

Vyjadrovanie žiackych predstáv o priestorovom rozmiestnení objektov v triede a v okolí školy z vertikálneho pohľadu (vtáčej perspektívy) formou jednoduchých modelov alebo náčrtkov.

Tvorba jednoduchého orientačného plánu (mapového náčrtku) obce alebo jej časti na základe leteckej snímky.

Orientácia plánu a orientácia v pláne.

Určovanie svetových strán na mape.

Nazeranie na krajinu v rôznej mierke od blízkeho k vzdialenému, od malého k veľkému.

Odhadovanie skutočnej vzdialenosti medzi bodmi na mape pomocou grafickej mierky.

Lokalizovanie svojho bydliska a školy na leteckej snímke a mape veľkej mierky.

Rozpoznávanie základných prvkov obsahu mapy a glóbusu (farby, tvary) pomocou legendy.

Určovanie polohy obce na mape Slovenska a polohy Slovenska na mape Európy.

Pomenovanie svetadielov a oceánov na glóbuse na jednoduchej mape sveta.

3. Procesy v miestnej krajine a ich vplyv na človeka a životné prostredie

Pojmy:

prírodné a umelé prostredie, počasie, cestovanie, doprava, mesto a vidiek, spôsob života

Činnosti:

Posudzovanie vplyvu rôzneho prostredia na človeka – prírodné a umelé, tiché a hlučné, upravené a neupravené, nové a staré, čisté a znečistené, jednotné a rôznorodé.

Pozorovanie počasia a jeho vplyvu na prírodu a ľudí počas dňa a roka spojené s grafickým zaznamenávaním oblačnosti a jednoduchým zápisom nameraných hodnôt teploty vzduchu.

Identifikovanie dôvodu (za prácou, vzdelaním, službami, oddychom, poznaním, priateľmi), cieľa (blízka obec, okresné mesto, krajské mesto, zahraničie) a pravidelnosti (denne, týždenne, mesačne, ročne) cestovania ľudí vo svojej rodine a v rodinách spolužiakov.

Porovnávanie vhodnosti jednotlivých druhov dopravy v obci spojené s posúdením ich vplyvu na životné prostredie.

Hľadanie rozdielov medzi mestom a vidieckou obcou na žiakom známych príkladoch.

Uvažovanie nad výhodami a nevýhodami bývania vo veľkom meste, malom meste, vidieckej obci alebo satelite.

Identifikovanie základných podobností a odlišností svojej obce (prírodné prostredie, architektúra, spôsob života) a vybranej obce zo zahraničia.

Dejepisný komponent
1. Orientácia v čase

Pojmy:

časová postupnosť, plánovanie času, meranie času, kalendár

Činnosti:

Určovanie vzájomných vzťahov (pred/po) medzi susednými a nesusednými dňami a mesiacmi, opakujúci sa cyklus s vytváraním celkov (deň, týždeň, mesiac, rok).

Zoraďovanie postupnosti udalostí (skôr, neskôr, nedávno, dávno, dnes, včera, predvčerom, zajtra, pozajtra…).

Tvorba vlastného kalendára jedného mesiaca podľa aktuálneho roka, porovnanie radenia dní v mesiaci aktuálneho a minulého roka.

Personalizácia cieľov, vytváranie priorít a ich zdôvodnenie, odlíšenie činností podľa osobnej dôležitosti (povinností, užitočných a oddychových aktivít).

Tvorba časového harmonogramu dňa a týždňa.

Porovnanie a zdôvodnenie používania rôznych spôsobov merania času (rytmus dňa, prírody, konvenčné merače).

Určovanie času na hodinách.

2. Pozorovanie zmien v čase

Pojmy:

rodostrom, vzájomné rodinné vzťahy, povesť, pamiatky

Činnosti:

Určovanie základných vzťahov medzi členmi rodiny z pozície žiaka aj z pozície iného člena.

Zostavovanie trojgeneračného rodostromu ako vizualizácie rodinných vzťahov.

Prerozprávanie alebo stvárnenie príbehu (povesť, legenda) spojeného s obcou alebo jej okolím.

Pozorovanie zmien v čase na príklade ľudí, krajiny, budov a artefaktov.

Porovnávanie spôsobu života ľudí v súčasnosti a minulosti (škola, hračky, práca a zamestnania, odev, obchod) na základe informácií získaných z rôznych prameňov.

Pátranie po najstarších pamiatkach v obci, miestach pamäti (najstarší hrob na cintoríne, artefakty v rodine, historické budovy, pamätníky, staré stromy a pod.).

Občiansky komponent
1. Poznávanie pravidiel vo svojom živote

Pojmy:

pravidlá, školský poriadok, férovosť

Činnosti:

Spoznávanie zmyslu pravidiel pre život ľudí (na príklade pravidiel hry).

Opísanie pravidiel v rodine žiaka a poukázanie na ich význam.

Spoločná tvorba pravidiel života v triede, počas vyučovania i mimo neho, a zaviazanie sa dodržiavať ich (fair play).

Zdôvodňovanie konkrétnych pravidiel v školskom poriadku alebo v obci.

2. Život obce a vzťahy v komunite

Pojmy:

obec, inštitúcie, komunita, súkromný a verejný priestor, symboly, sviatky, tradície, rozmanitosť

Činnosti:

Identifikovanie významných inštitúcií a služieb v obci s posúdením ich funkcie pre život komunity podľa podmienok obce (napríklad obecný úrad, obchody, služby, kostol, pošta, policajná a hasičská stanica, lekáreň, ambulancia, železničná a autobusová stanica alebo zastávka, kultúrne a komunitné centrum, zberný dvor, útulok pre zvieratá, čistiareň odpadových vôd, výrobný podnik, poľnohospodárske družstvo).

Rozlišovanie súkromného a verejného priestoru na konkrétnych príkladoch v obci a jej okolí.

Zhodnotenie využitia a udržiavania verejných priestorov na príklade žiakom známeho verejného priestoru.

Identifikovanie miest náboženského charakteru v obci a ich významu pre spoločenstvo veriacich.

Identifikovanie významných kultúrnych a športových podujatí v obci a jej okolí.

Rozpoznávanie príkladov používania identifikačných znakov, symbolov a vlajok (štátne a obecné symboly, symboly EÚ, logá).

Oboznamovanie sa s pôvodom a rôznymi spôsobmi slávenia sviatkov a dodržiavania tradícií vo svojej rodine, v rodine priateľov, spolužiakov, v obci, cirkvi a spoločnosti.

Spoznávanie rozmanitosti kultúrnych prejavov a preukazovanie citlivosti voči druhým v bezprostrednom okolí (triede, škole, susedstve, obci).

3. Zodpovedné hospodárenie

Pojmy:

povolania, tovary a služby, cena, peniaze, šetrenie

Činnosti:

Oboznamovanie sa s deľbou práce na konkrétnych príkladoch v komunite a v obci.

Spoznávanie rôznych povolaní so základným opisom ich pracovnej náplne.

Rozlíšenie ponuky tovarov a služieb v najbližšom okolí.

Odhad, zistenie a porovnanie cien vybraných tovarov a služieb.

Diskutovanie o potrebe starostlivosti o svoje, o zverené či zdieľané veci a statky.

Osvojovanie si návykov smerujúcich k šetrnému zaobchádzaniu so svojimi zdrojmi, prírodnými zdrojmi a životným prostredím (predchádzanie vzniku odpadu a jeho separovanie, šetrenie spotreby vody a elektrickej energie.

4. Základy aktívneho občianstva

Pojmy:

aktívny obyvateľ obce, spolupráca, pomoc, dobročinnosť

Činnosti:

Identifikovanie činností, ktoré zlepšujú kvalitu prostredia a zdravie ľudí v obci a činností, ktoré sú pre prostredie a zdravie ľudí škodlivé.

Skúmanie vybraného problému v obci a jej okolí, ktorý je spôsobený nevhodnou činnosťou človeka (napr. nevhodné zaobchádzanie so zvieratami, vandalizmus, znečistenie verejných priestorov, nelegálna skládka, spaľovanie odpadu, parkovanie na chodníkoch, vizuálny smog).

Realizácia jednoduchého prieskumu s cieľom identifikovať možnosti zlepšenia života a prostredia v triede, škole, obci a jej blízkom okolí.

Identifikovanie konkrétnych potrieb solidarity v škole a okolí, alebo doma a okolí (napr. vo vzťahu k novým spolužiakom z iných oblastí a krajín, k ľuďom so špeciálnymi a inými potrebami a znevýhodnením, k starším a chorým osobám).

Riešenie modelových situácií (napr. koho a ako požiadať o pomoc, tiesňové linky).

5. Základy práce s mediálnym obsahom

Pojmy:

zdroje informácií, médiá, reklama

Činnosti:

Identifikovanie spôsobov vzniku a rôznych podôb šírenia informácií.

Rozlišovanie fikcie a reality, zdrojov informácií (kniha, správy, youtube, televízia, rozprávka).

Identifikovanie druhov médií a dôvody ich využívania (zdroj informácií a zábavy).

Navrhovanie zásad veku primeraného využívania rôznych médií a neubližujúceho správania v online priestore voči iným.

Odlíšenie pravdivej a nepravdivej (zavádzajúcej) informácie a pomenovanie jej dôsledkov na konkrétnych príkladoch.

Pomenovanie vplyvu reklamy na naše túžby a správanie.

Eticko-osobnostný komponent

Komponent človek zahŕňa predovšetkým hodnotové, morálno-výchovné a etické súčasti školskej výchovy a vzdelávania. Sú určené pre všetkých žiakov, realizujú sa naprieč témami celej vzdelávacej oblasti, no v rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa prehlbujú a rozvíjajú špecifickým spôsobom. V rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa okrem všetkých činností komponentu človek realizujú aj rozširujúce činnosti špecifické pre vyučovanie ETV, ktoré sú takto v dokumente aj vyznačené.

1. Vyjadrovanie zdvorilosti ako znaku úcty

Pojmy:

slušnosť, úcta, pozdrav, prosba, poďakovanie, ospravedlnenie, kladenie otázok, súhlas a nesúhlas, počúvanie

Činnosti:

Používanie pravidiel slušnej a rešpektujúcej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu (pozdrav, oslovenie, úsmev, odzdravenie).

Aktívne používanie prejavov zdvorilosti (prosím, ďakujem, prepáč) a uvedomovanie si ich dôsledkov.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Vyjadrovanie a rešpektovanie súhlasu a nesúhlasu v rôznych situáciách.

Prejavovanie záujmu o druhého, kladenie otázok a aktívne počúvanie.

2. Sebapoznávanie

Pojmy:

túžby, sny, osobné plány, vlastnosti, možnosti rozvíjania

Činnosti:

Určovanie a opis svojich dobrých charakterových vlastností a možností.

Posudzovanie možností rozvíjania a využitia svojich schopností a dobrých vlastností v budúcom konaní.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Rozprávanie o vlastných záľubách a o tom, ako pomáhajú v živote a vo vzťahoch s druhými.

Tvorivé vyjadrovanie želaní a túžob a plánu na ich realizáciu.

3. Vnímanie jedinečnosti v každom človeku

Pojmy:

vzácnosť druhého, kamarátstvo, spolužitie a spolupráca, obdarovanie, ocenenie, rozlišovanie dobrého a zlého konania, pomoc a dobročinnosť

Činnosti:

Identifikovanie jedinečných a zaujímavých čŕt druhého človeka.

Uvedomovanie si, že v každom človeku je niečo cenné a vzácne, hoci sa odlišujeme povahou aj vzhľadom.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Vnímanie kamarátstva ako dobrého modelu komunikácie, vzťahov, spolužitia a spolupráce.

Tvorivé obdarovávanie a oceňovanie druhého, druhých.

Rozlišovanie a chápanie dôsledkov dobrého (napomáhajúceho) a zlého (ubližujúceho) správania.

4. Spoznávanie a vyjadrovanie emócií

Pojmy:

emócie (nadšenie, radosť, hrdosť, súcit, dôvera, rozrušenie, strach, hnev, prekvapenie a i.), vyjadrenie citov, reakcie, zvládanie emócií, emócie vo vzťahoch

Činnosti:

Rozlišovanie emócií, ich prejavov a dopadov ich vyjadrenia na seba a druhých.

Vyjadrovanie citov a prežívania v rozličných situáciách.

Vnímanie potrieb druhých/iných.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Posilňovanie pozitívneho sebaobrazu.

Modelovanie reakcií na rozlične vyjadrené emócie nadšenia, šťastia, hnevu, znechutenia a i.

Zvládanie prejavov vlastných emócií tak, aby boli autentické a zároveň neranili druhých.

5. Konanie dobra – aj keď sa nikto nepozerá

Pojmy:

čestnosť a pravdovravnosť, odvaha, hrdinstvo, dobré činy, dobré vlastnosti

Činnosti:

Rozpoznávanie dôsledkov pravdovravnosti a klamstva na život.

Posilňovanie odvahy hovoriť pravdu aj napriek nepríjemným dôsledkom.

Diskusia o vlastných vzoroch.

Zoznamovanie sa s reálnymi alebo zobrazenými príbehmi prosociálnych a morálnych hrdinov.

Spoznávanie vybraných biblických a archetypálnych príbehov.

Identifikovanie posolstva týchto príbehov a vzorov pre život človeka a spoločnosti.

Identifikovanie dobrých vlastností postáv z uvedených príbehov (dôvera, odvaha, dobrota a pod.).

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Odlišovanie dobrých a zlých vlastností ľudí a ich konania na príkladoch postavy/postáv z bežných príbehov, alebo z dejín, literatúry, seriálov alebo filmov.

Identifikovanie morálnych prvkov v konaní vybraných postáv, medzi akými rozhodnutiami váhajú a k akým dôsledkom ich rozhodnutia vedú.

Diskutovanie o detských hrdinoch.

Posudzovanie situácií, v ktorých sa stretneme s klamstvom alebo nečestným správaním.

6. Sebariadenie

Pojmy:

túžby, potreby, sebaovládanie, rebríček hodnôt, osobné ciele, odolnosť

Činnosti:

Rozpoznávanie významu sebaovládania a sebariadenia – nie každú túžbu je dobré ihneď uspokojiť.

Určovanie priorít v rozličných druhoch hodnôt – čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Kultivovanie schopnosti odolávať lákavým ponukám, ak sa dostanú do sporu s dôležitejšími osobnými cieľmi.

7. Rozvíjanie vzťahov v rodine a v komunite

Pojmy:

domov, rodina, príbuzní a blízki, komunita, inšpiratívni ľudia

Činnosti:

Zamýšľanie sa nad hodnotou domova.

Vnímanie domova ako miesta pre život a rozvíjanie vzťahov v rodine a komunite.

Preukazovanie vďačnosti rodičom, starým rodičom a blízkym osobám.

Identifikovanie a pomenovanie členov rodiny, ich rôzne roly, úlohy a zodpovednosti.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Oceňovanie hodnôt spojených s rodinou alebo blízkymi osobami (bezpečie, láska, zodpovednosť, rešpekt, prijatie).

Poznávanie variability rodín a rôznych životných situácií detí.

Identifikovanie inšpiratívnych ľudí v komunite a ich bližšie spoznávanie.

< predchádzajúciobsah ďalší >