Výkonový štandard

1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať javy, procesy, udalosti a osoby významné pre život žiaka, komunitu a obec.

Žiak vie/dokáže:

  • používať základné pojmy potrebné na pohyb a orientáciu v priestore (rovno, vpravo, vľavo, hore, dole, blízko, ďaleko, pred, za),
  • rozpoznať významné miesta vo svojom okolí,
  • určiť základné rozdiely medzi mestom a vidiekom,
  • pomenovať kľúčové osoby, úrady, inštitúcie a udalosti v obci,
  • určiť približnú polohu svojej obce na mape Slovenska.

2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: S pomocou učiteľa využívať základné metódy získavania, analýzy a interpretácie informácií, osvojiť si základy spolupráce v skupine.

Žiak vie/dokáže:

  • získať informácie pozorovaním vo svojom okolí,
  • viesť jednoduchý rozhovor za účelom získania potrebných informácií k vybranej téme,
  • získať a interpretovať informácie z jednoduchých obrazových zdrojov (obrázky, fotografie, ilustrácie, video) a veku primeraných textov umeleckej a vecnej literatúry (môžu byť aj v podobe audio nahrávky),
  • zaznamenať, porovnať a triediť informácie slovne, pomocou zápiskov alebo jednoduchých grafických organizérov,
  • podieľať sa v rámci skupiny na spoločnom riešení úlohy podľa predpísaného postupu,
  • prezentovať výsledky svojej práce krátkym slovným opisom alebo v podobe nákresu, plagátu a modelu,
  • orientovať sa v prostredí školy a jej blízkom okolí podľa kľúčových orientačných bodov,
  • čítať obsah jednoduchej mapy s porozumením významu v nej použitých farieb a základných mapových znakov,
  • nakresliť jednoduchý plán triedy pomocou inštrukcií.

3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať zmeny v čase a priestore vo svojom okolí.

Žiak vie/dokáže:

  • určiť čas na digitálnych hodinách,
  • orientovať sa v postupnosti udalostí (skôr, neskôr, dnes, včera, predvčerom, zajtra, pozajtra…),
  • pomenovať a zoradiť dni v týždni a mesiace v roku – aj s využitím kalendára,
  • uviesť činnosti vybraného dňa a zoradiť ich v časovej postupnosti,
  • opísať ako sa menia v čase ľudia, miesta v obci a javy v prírode,
  • uviesť rozdiely v spôsobe života ľudí v súčasnosti a minulosti na jednoduchých príkladoch,
  • uviesť dôvody, pre ktoré ľudia cestujú,
  • uviesť príklady slávenia sviatkov a dodržiavania tradícií v rodine alebo obci.

4. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Rozlišovať a skúmať vzťahy medzi prírodným prostredím a činnosťou človeka na lokálnej úrovni, rozumieť potrebe starostlivosti o životné prostredie na príkladoch z miestnej krajiny.

Žiak vie/dokáže:

  • opísať vplyv meniaceho sa počasia na prírodu a život ľudí,
  • opísať vzťahy medzi človekom a krajinou na jednoduchých príkladoch zo svojho okolia,
  • opísať príklady šetrenia prírodných zdrojov a starostlivosti o životnému prostrediu vo svojom okolí.

5. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Uvedomiť si jedinečnosť a vzácnosť seba samého a druhých.

Žiak vie/dokáže:

  • určiť a pomenovať členov rodiny, rozlíšiť a priradiť základné príbuzenské vzťahy v rodine alebo náhradnej starostlivosti,
  • pomenovať, čo ho spája s ostatnými,
  • preukázať citlivosť voči potrebám ľudí v blízkom okolí (k spolužiakom, kamarátom),
  • vysvetliť, prečo je potrebné starať sa o medziľudské vzťahy na jednoduchých príkladoch zo svojho života,
  • pomenovať roly, ktoré zastáva v rodine, triede a kamarátskych skupinách.

6. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Komunikovať s ľuďmi vo svojom okolí ohľaduplným a primeraným spôsobom.

Žiak vie/dokáže:

  • poznať elementárne pravidlá slušnej komunikácie s druhými,
  • regulovať svoje správanie na elementárnej úrovni tak, aby bolo bezpečné,
  • vyjadriť svoje myšlienky a pocity na elementárnej úrovni, vypočuť si myšlienky a názory druhých,
  • uviesť základné pravidlá spolupráce v skupine.

7. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Identifikovať morálne dobro v konaní druhých a vo vlastnom konaní.

Žiak vie/dokáže:

  • odlišovať dobré a zlé vlastnosti ľudí na príkladoch postáv z jednoduchých príbehov,
  • vyjadriť svoje záľuby, sny, túžby a niektorú zo svojich charakterových vlastností,
  • vyjadriť vďačnosť rodičom, iným rodinným príslušníkom a blízkym osobám.

8. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Chápať zmysel a význam pravidiel, práv a povinností vo svojom živote i v spolužití s inými.

Žiak vie/dokáže:

  • poznať svoje práva a povinnosti v škole a rodine,
  • rozumieť významu pravidiel v triede, škole a rodine,
  • opísať vybrané povolania,
  • zistiť a porovnať ceny vybraných tovarov a služieb.

9. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Vysvetliť, odkiaľ sa berú informácie, aké sú ich zdroje a rozumieť dôsledkom rôznych typov správ.

Žiak vie/dokáže:

  • pomenovať rôzne zdroje informácií.

10. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Zapájať sa do prospešnej aktivity na úrovni triedy a školy.

Žiak vie/dokáže:

  • zúčastniť sa na jednoduchej aktivite na zlepšenie života v triede a škole.
Obsahový štandard
Geografický komponent
1. Orientácia v okolí školy, v obci a jej blízkom okolí
Pojmy:

miestna krajina, orientácia, poloha v priestore, prírodné a historické prvky, turistické značenie

Činnosti:

Určovanie orientačných bodov v okolí školy, vyhľadávanie vybraných objektov v obci a jej okolí.

Upevňovanie schopnosti určiť pravú, ľavú ruku; rozlišovanie pravej a ľavej strany v okolitom priestore vo vzťahu k sebe samému.

Určovanie relatívnej polohy vybraného objektu voči inému objektu (rovno, vpravo, vľavo, hore, dole, blízko, ďaleko, pred, za a i.) v teréne alebo na mape (v pláne) a navigácia na trase medzi nimi s využitím kľúčových orientačných bodov.

Opis a zaznamenávanie cesty do školy alebo k inému objektu v obci a miestnej krajine.

Využívanie turistického značenia pri plánovaní výletov a orientácii v teréne.

Spoznávanie prírodných a historických prvkov obce a jej okolia. (napríklad park, les, chránený strom, prírodná rezervácia, potok, rieka, rybník, vrch, kostol, socha, fontána, brána, hrad) vrátane posúdenia ich stavu (udržiavaný, neudržiavaný, bezpečný, nebezpečný a i.).

Rozlišovanie pojmov podľa podmienok obce (napríklad dolina, údolie, vrch, pohorie, tiesňava, rovina, rieka, potok, jazero, rybník, breh, ostrov, les, pole, kameňolom, námestie, ulica).

Hľadanie odpovedí na otázky o krajine mimo nášho zorného poľa – „Čo je za tým vrchom? Kam vedie táto cesta? Odkiaľ a kam tečie potok?” a pod.

2. Orientácia v pláne a na mape
Pojmy:

plán, mapa, mapové znaky, legenda, grafická mierka, vzdialenosť, svetové strany, poloha na mape, letecká snímka, glóbus, svetadiely a oceány

Činnosti:

Vyjadrovanie žiackych predstáv o priestorovom rozmiestnení objektov v triede a v okolí školy z vertikálneho pohľadu (vtáčej perspektívy) formou jednoduchých modelov alebo náčrtkov.

Tvorba jednoduchého orientačného plánu (mapového náčrtku) obce alebo jej časti na základe leteckej snímky v spolupráci so spolužiakmi.[1]

Orientácia plánu a orientácia v pláne. Určovanie svetových strán na mape.

Nazeranie na krajinu v rôznej mierke od blízkeho k vzdialenému, od malého k veľkému.

Odhadovanie skutočnej vzdialenosti medzi bodmi na mape pomocou grafickej mierky.

Lokalizovanie svojho bydliska a školy na leteckej snímke a jednoduchej mape veľkej mierky.

Rozpoznávanie základných prvkov obsahu mapy a glóbusu (farby, tvary) pomocou legendy.

Určovanie približnej polohy obce na mape Slovenska a polohy Slovenska na mape Európy.

3. Procesy v miestnej krajine a ich vplyv na človeka a životné prostredie
Pojmy:

prírodné a umelé prostredie, počasie, cestovanie, doprava, mesto a vidiek, spôsob života

Činnosti:

Poznávanie a rozlišovanie rôzneho prostredia na človeka – prírodné a umelé, tiché a hlučné, upravené a neupravené, nové a staré, čisté a znečistené, jednotné a rôznorodé.

Pozorovanie počasia a jeho vplyvu na prírodu a ľudí počas dňa a roka spojené s grafickým zaznamenávaním oblačnosti a jednoduchým zápisom nameraných hodnôt teploty vzduchu.

Identifikovanie dôvodu (za prácou, vzdelaním, službami, oddychom, poznaním, priateľmi), cieľa (blízka obec, okresné mesto, krajské mesto, zahraničie) a pravidelnosti (denne, týždenne, mesačne, ročne) cestovania ľudí vo svojej rodine a v rodinách spolužiakov.

Porovnávanie vhodnosti jednotlivých druhov dopravy v obci spojené s posúdením ich vplyvu na životné prostredie.

Hľadanie rozdielov medzi mestom a vidieckou obcou na žiakom známych príkladoch.

Uvažovanie nad výhodami a nevýhodami bývania vo veľkom meste, malom meste, vidieckej obci alebo satelite.

Identifikovanie základných podobností a odlišností svojej obce (prírodné prostredie, architektúra, spôsob života) a susednej obce.

Dejepisný komponent
1. Orientácia v čase
Pojmy:

časová postupnosť, plánovanie času, meranie času, kalendár

Činnosti:

Určovanie vzájomných vzťahov (pred/po) medzi susednými dňami a mesiacmi, rozlišovanie dní v týždni a mesiacov v roku.

Zoraďovanie postupnosti udalostí (skôr, neskôr, nedávno, dávno, dnes, včera, predvčerom, zajtra, pozajtra…).

Tvorba vlastného kalendára jedného mesiaca podľa aktuálneho roka.

Personalizácia cieľov, vytváranie priorít a ich zdôvodnenie, odlíšenie činností podľa osobnej dôležitosti (povinností, užitočných a oddychových aktivít).

Tvorba časového harmonogramu dňa a týždňa.

Porovnanie a zdôvodnenie používania rôznych spôsobov merania času (rytmus dňa, prírody, konvenčné merače).

Určovanie času na hodinách.

2. Pozorovanie zmien v čase
Pojmy:

rodostrom, vzájomné rodinné vzťahy, povesť, pamiatky

Činnosti:

Určovanie základných vzťahov medzi členmi rodiny z pozície žiaka aj z pozície iného člena.

Zostavovanie jednoduchého rodostromu.

Prerozprávanie alebo stvárnenie jednoduchého príbehu (povesť, legenda) spojeného s obcou alebo jej okolím.

Pozorovanie zmien v čase na príklade ľudí, krajiny, budov a artefaktov.

Porovnávanie spôsobu života ľudí v súčasnosti a minulosti (škola, hračky, práca a zamestnania, odev, obchod) na základe informácií získaných z rôznych prameňov.

Participácia na pátraní po najstarších pamiatkach v obci, miestach pamäti (najstarší hrob na cintoríne, artefakty v rodine, historické budovy, pamätníky, staré stromy a pod.).

Občiansky komponent
1. Poznávanie pravidiel vo svojom živote
Pojmy:

pravidlá, školský poriadok, férovosť

Činnosti:

Opísanie pravidiel v rodine žiaka a poukázanie na ich význam.

Participácia na tvorbe pravidiel života v triede, počas vyučovania i mimo neho, a zaviazanie sa dodržiavať ich (fair play).

Zdôvodňovanie konkrétnych pravidiel v školskom poriadku alebo v obci.

2. Život obce a vzťahy v komunite
Pojmy:

obec, inštitúcie, komunita, súkromný a verejný priestor, symboly, sviatky, tradície, rozmanitosť

Činnosti:

Rozlišovanie významných inštitúcií a služieb v obci s posúdením ich funkcie pre život komunity podľa podmienok obce (napríklad obecný úrad, obchody, služby, kostol, pošta, policajná a hasičská stanica, lekáreň, ambulancia, železničná a autobusová stanica alebo zastávka, kultúrne a komunitné centrum, zberný dvor, útulok pre zvieratá, čistiareň odpadových vôd, výrobný podnik, poľnohospodárske družstvo).

Rozlišovanie súkromného a verejného priestoru na konkrétnych príkladoch v obci a jej okolí.

Opísanie využitia a udržiavania verejných priestorov na príklade žiakom známeho verejného priestoru.

Identifikovanie miest náboženského charakteru v obci a ich významu pre spoločenstvo veriacich.

Identifikovanie významných kultúrnych a športových podujatí v obci a jej okolí.

Rozpoznávanie príkladov používania niektorých najdôležitejších identifikačných znakov, symbolov a vlajok (štátne a obecné symboly, symboly EÚ, logá).

Oboznamovanie sa s pôvodom a rôznymi spôsobmi slávenia sviatkov a dodržiavania tradícií vo svojej rodine, v rodine priateľov, spolužiakov, v obci, cirkvi a spoločnosti.

Spoznávanie rozmanitosti kultúrnych prejavov a preukazovanie citlivosti voči druhým v bezprostrednom okolí (triede, škole, susedstve, obci).

3. Zodpovedné hospodárenie
Pojmy:

povolania, tovary a služby, cena, peniaze, šetrenie

Činnosti:

Oboznamovanie sa s deľbou práce na konkrétnych príkladoch v komunite a v obci.

Spoznávanie rôznych povolaní so základným opisom ich pracovnej náplne.

Rozlíšenie ponuky tovarov a služieb v najbližšom okolí, poznávanie obchodov podľa ponuky.

Zistenie a porovnanie cien vybraných základných tovarov a služieb (lacnejší, drahší).

Diskutovanie o potrebe starostlivosti o svoje, o zverené či zdieľané veci a statky.

Osvojovanie si návykov smerujúcich k šetrnému zaobchádzaniu so svojimi zdrojmi, prírodnými zdrojmi a životným prostredím (predchádzanie vzniku odpadu a jeho separovanie, šetrenie spotreby vody a elektrickej energie.

4. Základy aktívneho občianstva
Pojmy:

aktívny obyvateľ obce, spolupráca, pomoc, dobročinnosť

Činnosti:

Identifikovanie a opis činností, ktoré zlepšujú kvalitu prostredia a zdravie ľudí v obci a činností, ktoré sú pre prostredie a zdravie ľudí škodlivé.

Skúmanie vybraného problému v obci a jej okolí, ktorý je spôsobený nevhodnou činnosťou človeka (napr. nevhodné zaobchádzanie so zvieratami, vandalizmus, znečistenie verejných priestorov, nelegálna skládka, spaľovanie odpadu, parkovanie na chodníkoch, vizuálny smog).

Participácia na realizácii jednoduchého prieskumu s cieľom identifikovať možnosti zlepšenia života a prostredia v triede, škole, obci a jej blízkom okolí.

Identifikovanie konkrétnych potrieb solidarity v škole a okolí, alebo doma a okolí (napr. vo vzťahu k novým spolužiakom z iných oblastí a krajín, k ľuďom so špeciálnymi a inými potrebami a znevýhodnením, k starším a chorým osobám).

Riešenie modelových situácií (napr. koho a ako požiadať o pomoc, tiesňové linky).

5. Základy práce s mediálnym obsahom
Pojmy:

zdroje informácií, médiá, reklama

Činnosti:

Identifikovanie spôsobov vzniku a rôznych podôb šírenia informácií.

Rozlišovanie fikcie a reality, zdrojov informácií (kniha, správy, youtube, televízia, rozprávka).

Identifikovanie druhov médií a dôvody ich využívania (zdroj informácií a zábavy).

Navrhovanie zásad veku primeraného využívania rôznych médií a neubližujúceho správania v online priestore voči iným.

Odlíšenie pravdivej a nepravdivej (zavádzajúcej) informácie a pomenovanie jej dôsledkov na konkrétnych príkladoch.

Pomenovanie vplyvu reklamy na naše túžby a správanie.

Eticko‐osobnostný komponent

Komponent človek zahŕňa predovšetkým hodnotové, morálno‐výchovné a etické súčasti školskej výchovy a vzdelávania. Sú určené pre všetkých žiakov, realizujú sa naprieč témami celej vzdelávacej oblasti, no v rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa prehlbujú a rozvíjajú špecifickým spôsobom. V rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa okrem všetkých činností komponentu človek realizujú aj rozširujúce činnosti špecifické pre vyučovanie ETV, ktoré sú takto v dokumente aj vyznačené.

1. Vyjadrovanie zdvorilosti ako znaku úcty
Pojmy:

slušnosť, úcta, pozdrav, prosba, poďakovanie, ospravedlnenie, kladenie otázok, súhlas a nesúhlas, počúvanie

Činnosti:

Používanie pravidiel slušnej a rešpektujúcej komunikácie s druhými na vyjadrenie úcty a dobrého vzťahu (pozdrav, oslovenie, úsmev, odzdravenie).

Aktívne používanie prejavov zdvorilosti (prosím, ďakujem, prepáč) a uvedomovanie si ich dôsledkov.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Vyjadrovanie a rešpektovanie súhlasu a nesúhlasu v rôznych situáciách.

Prejavovanie záujmu o druhého, kladenie otázok a aktívne počúvanie.

2. Sebapoznávanie
Pojmy:

túžby, sny, osobné plány, vlastnosti, možnosti rozvíjania

Činnosti:

Určovanie a opis svojich dobrých charakterových vlastností a možností.

Posudzovanie možností rozvíjania a využitia svojich schopností a dobrých vlastností v budúcom konaní.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Rozprávanie o vlastných záľubách a o tom, ako pomáhajú v živote a vo vzťahoch s druhými.

Tvorivé vyjadrovanie želaní a túžob a plánu na ich realizáciu.

3. Vnímanie jedinečnosti v každom človeku
Pojmy:

vzácnosť druhého, kamarátstvo, spolužitie a spolupráca, obdarovanie, ocenenie, rozlišovanie dobrého a zlého konania, pomoc a dobročinnosť

Činnosti:

Identifikovanie jedinečných a zaujímavých čŕt druhého človeka.

Uvedomovanie si, že v každom človeku je niečo cenné a vzácne, hoci sa odlišujeme povahou aj vzhľadom.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Vnímanie kamarátstva ako dobrého modelu komunikácie, vzťahov, spolužitia a spolupráce.

Tvorivé obdarovávanie a oceňovanie druhého, druhých.

Rozlišovanie a chápanie dôsledkov dobrého (napomáhajúceho) a zlého (ubližujúceho) správania. Následok za svoje konanie.

4. Spoznávanie a vyjadrovanie emócií
Pojmy:

emócie (nadšenie, radosť, hrdosť, súcit, dôvera, rozrušenie, strach, hnev, prekvapenie a i.), vyjadrenie citov, reakcie, zvládanie emócií, emócie vo vzťahoch

Činnosti:

Rozlišovanie emócií, ich prejavov a dopadov ich vyjadrenia na seba a druhých.

Vyjadrovanie citov a prežívania v rozličných situáciách. Teším sa že…, som smutný/á keď…

Vnímanie potrieb druhých/iných.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Posilňovanie pozitívneho sebaobrazu.

Modelovanie reakcií na rozlične vyjadrené emócie nadšenia, šťastia, hnevu, znechutenia a i.

Zvládanie prejavov vlastných emócií tak, aby boli autentické a zároveň neranili druhých.

5. Konanie dobra – aj keď sa nikto nepozerá
Pojmy:

čestnosť a pravdovravnosť, odvaha, hrdinstvo, dobré činy, dobré vlastnosti

Činnosti:

Rozpoznávanie dôsledkov pravdovravnosti a klamstva na život.

Posilňovanie odvahy hovoriť pravdu aj napriek nepríjemným dôsledkom.

Diskusia o vlastných vzoroch.

Zoznamovanie sa s reálnymi alebo zobrazenými príbehmi prosociálnych a morálnych hrdinov.

Spoznávanie vybraných biblických a archetypálnych príbehov.

Identifikovanie posolstva týchto príbehov a vzorov pre život človeka a spoločnosti.

Identifikovanie dobrých vlastností postáv z uvedených príbehov (dôvera, odvaha, dobrota a pod.).

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Odlišovanie dobrých a zlých vlastností ľudí a ich konania na príkladoch postavy/postáv z bežných príbehov, alebo z dejín, literatúry, seriálov, rozprávok alebo filmov.

Identifikovanie morálnych prvkov v konaní vybraných postáv, medzi akými rozhodnutiami váhajú a k akým dôsledkom ich rozhodnutia vedú.

Diskutovanie o detských hrdinoch.

Popis situácií, v ktorých sa stretneme s klamstvom alebo nečestným správaním.

6. Sebariadenie
Pojmy:

túžby, potreby, sebaovládanie, rebríček hodnôt, osobné ciele, odolnosť

Činnosti:

Rozpoznávanie významu sebaovládania a sebariadenia – nie každú túžbu je dobré ihneď uspokojiť.

Určovanie priorít v rozličných druhoch hodnôt – čo je nevyhnutné, potrebné, užitočné, prospešné a príjemné.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Kultivovanie schopnosti odolávať lákavým ponukám, ak sa dostanú do sporu s dôležitejšími osobnými cieľmi.

7. Rozvíjanie vzťahov v rodine a v komunite
Pojmy:

domov, rodina, príbuzní a blízki, komunita, inšpiratívni ľudia

Činnosti:

Zamýšľanie sa nad hodnotou domova. Vnímanie domova ako miesta pre život a rozvíjanie vzťahov v rodine a komunite.

Preukazovanie vďačnosti rodičom, starým rodičom a blízkym osobám.

Identifikovanie a pomenovanie členov rodiny, ich rôzne roly, úlohy a zodpovednosti.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Oceňovanie hodnôt spojených s rodinou alebo blízkymi osobami (bezpečie, láska, zodpovednosť, rešpekt, prijatie).

Poznávanie variability rodín a rôznych životných situácií detí.

Identifikovanie inšpiratívnych ľudí v komunite a ich bližšie spoznávanie.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím – nevidiacich.