Výkonový štandard
1. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozvíjať poznanie z oblasti spoločenských, geografických a historických procesov a javov.
Žiak vie/dokáže:
- poznať základné pojmy potrebné na skúmanie minulosti, geografických a spoločenskovedných javov a procesov,
- opísať význam základných hospodárskych činností na zabezpečenie ľudských potrieb (na jednoduchých príkladoch),
- pomenovať kľúčové geografické prvky Slovenska vyhľadaním ich názvov na mape,
- určiť polohu Slovenska na mape Európy, uviesť susedné štáty,
- pomenovať kraj, okres a tradičný región, v ktorom sa nachádza škola,
- rozpoznať, že na Slovensku žijú rôzne národnosti,
- uviesť tri z najznámejších prírodných a kultúrno-historických pamiatok v regióne, na Slovensku a vo svete.
2. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Samostatne využívať základné metódy získavania, analýzy a interpretácie informácií.
Žiak vie/dokáže:
- klásť si základné bádateľské otázky (Čo to je?, Kde to je?, Aké to je?, Prečo to je?, Ako a kedy to vzniklo?, Aký to má vplyv? a i.),
- rozlíšiť rôzne zdroje informácií,
- získať kľúčové informácie pre potreby vlastného bádania v detských encyklopédiách alebo na internete,
- porovnať a usporiadať skúmané javy, procesy a udalosti podľa jednoduchých kritérií,
- porovnať rôzne pohľady a názory na vybranú tému alebo problém,
- s pomocou spolužiaka alebo učiteľa skontrolovať svoju hotovú prácu a ohodnotiť ju podľa vopred stanovených kritérií hodnotenia,
- jednoducho prezentovať svoje zistenia s využitím aspoň základných pojmov,
- rozpoznať podľa farieb a mapových znakov pohoria, nížiny, rieky, vodné nádrže a sídla na mape,[1]
- vyhľadať vybrané prvky na geografickej a historickej mape,[2]
- opísať funkciu grafickej mierky na mape,
- naplánovať krátku vychádzku alebo výlet pomocou turistickej mapy.[3]
3. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Porovnať zmeny života ľudskej spoločnosti v čase a priestore.
Žiak vie/dokáže:
- opísať súvislosti, príčiny a dôsledky udalostí v dejinách na konkrétnom príklade,
- uviesť kultúrne, umelecké a náboženské prejavy človeka na konkrétnych príkladoch,
- zoradiť vybrané udalosti v časovej postupnosti na časovej osi,
- jednoducho zdôvodniť význam vybranej historickej udalosti alebo osobnosti,
- uviesť príklad štátneho sviatku,
- interpretovať povesť alebo legendu zo svojho regiónu,
- opísať príklady tradícií v regióne,
- rozpoznať niektoré miesta pamäti v regióne,
- rozlišovať blízku a dávnu minulosť, vybrané historické obdobia,
- porovnať život v minulosti a súčasnosti na príkladoch z regiónu a Slovenska,
- uviesť príklady najstarších civilizácií.
4. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Posúdiť vzájomné vzťahy medzi krajinou a činnosťou človeka na Slovensku, uviesť význam chránených území pri ochrane prírody a krajiny.
Žiak vie/dokáže:
- vysvetliť vlastnými slovami (pomocou ilustrácií), ako voda pretvára zemský povrch,
- opísať ako človek využíva krajinu a ovplyvňuje životné prostredie (z vlastnej skúsenosti, na základe fotografií, obrázkov alebo krátkych videí),
- uviesť dôvody ochrany prírody a krajiny na Slovensku,
- uviesť, na čo slúži predpoveď počasia.
5. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozvíjať jedinečnosť seba samého, pomenovať základné zložky vlastnej identity a svoje sociálne roly, uplatňovať rešpektujúci prístup k druhým.
Žiak vie/dokáže:
- označiť svoje silné a slabé stránky a zvážiť možnosti rozvoja vo vybranej oblasti,
- oceniť vlastnosti a schopnosti iných z blízkeho okolia, prípadne z fiktívnych, či reálnych príbehov,
- vyjadriť vďačnosť a úctu v interakcii s druhými,
- udržiavať kamarátsky vzťah a vnímať pohľad iných na svet a prežívanie.
6. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov.
Žiak vie/dokáže:
- primerane prijímať a vyjadrovať kritiku,
- aktívne sa podieľať na hľadaní vhodných riešení konfliktov,
- regulovať niektoré zo svojich emócií,
- vyjadriť sa k dianiu v triede a spolupracovať v skupine.
- komunikovať s využitím jednoduchej argumentácie,
- porozumieť, že na jednotlivé udalosti, javy, procesy a osoby môže existovať viacero pohľadov.
7. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty aj s ohľadom na druhých.
Žiak vie/dokáže:
- uvedomiť si vlastnú osobnosť ako dobrú šancu pre život,
- zhodnotiť svoje silné a slabé stránky s odstupom,
- vypracovať jednoduchý plán vlastného sebarozvoja.
8. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Chápať zmysel a význam pravidiel, povinností a uplatňovať práva ako člen komunity.
Žiak vie/dokáže:
- ilustrovať na jednoduchom príklade úlohu a význam riaditeľa školy a starostu (primátora) obce,
- pomenovať niektoré práva a povinnosti obyvateľa obce,
- ilustrovať na jednoduchom príklade dôsledky správania, pri ktorom sú porušované pravidlá,
- opísať vzťah práce a odmeny na konkrétnych príkladoch,
- vyčísliť cenu niektorých základných produktov.
9. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozlíšiť dôveryhodnosť zdrojov informácií a bezpečne sa správať v online prostredí.
Žiak vie/dokáže:
- rozlíšiť rôzne typy médií na konkrétnych príkladoch,
- uviesť príklad zavádzajúcej informácie a jej možných dôsledkov,
- ilustrovať na príklade riziká trávenia času v online prostredí,
- rozpoznať vplyv reklamy na jeho túžby.
10. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Aktívne sa angažovať v aktivitách na skvalitnenie fungovania školy a/alebo obce.
Žiak vie/dokáže:
- podieľať sa na spoločnej aktivite, ktorá smeruje k riešeniu vybraného problému.
Obsahový štandard
Geografický komponent
1. Využívanie mapy ako zdroja informácií[4]
Činnosti uvedené v téme Využívanie mapy ako zdroja informácií sa uskutočňujú v prepojení s činnosťami ostatných tém priebežne počas celého vzdelávacieho cyklu a je možné ich realizovať aj s využitím geoinformačných technológií.
Pojmy:
mapové znaky, druhy máp, turistická mapa, grafická mierka, vrstevnice, nadmorská výška, digitálne mapy, GPS navigácia
Činnosti:
Určovanie prvkov obsahu mapy – čítanie mapy.
Vyhľadávanie objektov, trás a osvojovanie si základov merania vzdialeností na mape.
Rozpoznávanie druhov máp a príkladov ich využitia, osvojovanie si základov práce s nimi – všeobecnogeografická, topografická a tematická mapa (politická, turistická, dopravná).
Určovanie nadmorskej výšky na turistickej mape.
Rozpoznávanie základných tvarov reliéfu (rovina, údolie, vrch, plošina) pomocou vrstevníc a kót.
2. Poloha rozloha Slovenska, poznávanie prírody našej vlasti
Pojmy:
susedné štáty Slovenska, najznámejšie prírodné prvky na mape Slovenska, územná ochrana prírody, vegetačné stupne, meteorologické prvky, poveternostné javy, predpoveď počasia, podnebie, horotvorná činnosť, riečna a ľadovcová dolina, tiesňava, kaňon, prírodné pamiatky
Činnosti:
Opis polohy a porovnávanie rozlohy Slovenska (väčšie ako/menšie ako) voči susedným štátom a v rámci Európy.
Určovanie polohy najvýznamnejších povrchových celkov, riek, vodných plôch a chránených území na mape Slovenska.
Ako človek pretvára krajinu? Opis krajiny a spôsobov jej využívania na príkladoch rôznych typov krajín zo Slovenska – na základe práce s fotografiami a leteckými snímkami.
Usporiadanie rastlinstva a živočíšstva podľa nadmorskej výšky pomocou nákresu.
Zdôvodnenie významu ochrany prírody a krajiny na vybraných príkladoch chránených území; osvojovanie si zásad správania sa a pohybu v prírode.
Identifikovanie nebezpečných poveternostných javov vyskytujúcich sa na Slovensku.
Interpretovanie jednoduchej grafickej, textovej alebo televíznej predpovede počasia.
Modelovanie vzniku pohorí na príkladoch vrásového a sopečného pohoria.
Rozpoznávanie procesov vzniku vybraných tvarov zemského povrchu vytvorených činnosťou vody, ľadovca a vetra na konkrétnych príkladoch zo Slovenska a z iných častí Zeme.
Identifikovanie cenných a turisticky atraktívnych prírodných lokalít na Slovensku.
3. Obyvateľstvo Slovenska a jeho činnosť v krajine
Pojmy:
počet obyvateľov Slovenska, etnická a kultúrna rozmanitosť, administratívne členenie, hlavné mesto, krajské mestá, významné sídla, pamiatky UNESCO, cestovný ruch
Činnosti:
Porovnávanie počtu obyvateľov Slovenska s inými štátmi Európy (viac ako/menej ako).
Spoznávanie, že Slovensko nie je domovom len pre Slovákov a že Slováci nežijú len na Slovensku.
Opis dôvodov sťahovania ľudí (v rámci Slovenska, zo Slovenska a na Slovensko).
Členenie územia Slovenska na kraje, okresy a kultúrne (tradičné) regióny.
Určovanie polohy hlavného mesta, krajských miest a ďalších dôležitých sídiel na mape Slovenska spojené s opisom toho, čím sú známe alebo jedinečné.
Identifikovanie hlavných hospodárskych činností na Slovensku a v regióne.
Odhaľovanie pôvodu vybraných tovarov bežnej spotreby, spôsobu ich výroby, dopravy k spotrebiteľom a zhodnocovania po využití.
Spoznávanie najvýznamnejších kultúrno-historických pamiatok na Slovensku s dôrazom na pamiatky v regióne, v ktorom sídli škola.
Vyhľadávanie zaujímavých turistických cieľov na Slovensku podľa osobných preferencií.
4. Poznávanie Zeme a jej rozmanitosti
Pojmy:
všeobecnogeografická a politická mapa sveta, prírodná a kultúrna rozmanitosť
Činnosti:
Rozpoznávanie geografických útvarov ako sú ostrov, polostrov, súostrovie, more, záliv, prieliv, prieplav a ústie na obrázku, mape a glóbuse.
Základná orientácia na mape sveta a glóbuse spojená s vyhľadávaním a zaraďovaním významných objektov (napríklad štát, pohorie, rieka, mesto, pamiatka) k jednotlivým svetadielom.
Opis a porovnávanie vybraných riek sveta pomocou fotografií, satelitných snímok a mapy – činnosť rieky v rôznych častiach toku (erózia, prenos, ukladanie materiálu) a vplyv rieky na život človeka.
Spoznávanie rozmanitosti sveta prostredníctvom najznámejších prírodných a kultúrno-historických pamiatok.
Porovnávanie prírodných podmienok a spôsobu života na Slovensku a vo vybranom štáte Európy a sveta na jednoduchých príkladoch.
Dejepisný komponent
1. Spôsoby určovania času a zaznamenávania a skúmania minulosti
Pojmy:
časová os, storočie, tisícročie, letopočet, múzeum, archív, knižnica, galéria, skanzen, pomník, pamätník, pamätná tabuľa, socha, virtuálna expozícia, kultúrna a technická pamiatka, organizácia UNESCO, vybrané profesie súvisiace so skúmaním minulosti (archeológ, archivár, muzeológ, historik), historické pramene – hmotné, ústne, písomné, primárne, sekundárne
Činnosti:
Opis rôznych spôsobov určovania času (lineárny/historický a cyklický/prírodný).
Zoraďovanie udalostí na časovej osi, určovanie ich vzájomných vzťahov.
Participácia na tvorbe časovej priamky z rodinnej histórie/z vybraného historického obdobia.
Identifikovanie spôsobov uchovávania a pripomínania minulosti (udalostí, osobností)
Skúmanie rôznorodých prameňov o minulosti.
Mapovanie miest pamäti v regióne a na Slovensku.
Zaznamenanie a vysvetlenie významu pamätných dní a štátnych sviatkov v kalendári
Návšteva pamäťovej inštitúcie – múzeum, archív, galéria a i.
Tematická sonda – život a dielo osobnosti z regionálnych dejín (príprava expozície, simulovanie práce vybranej profesie súvisiacej so skúmaním minulosti).
Tematická sonda z regionálnej histórie – ochrana kultúrneho a historického dedičstva; interpretácia povesti, legendy, ľudovej piesne.
2. Počiatky ľudskej spoločnosti
Pojmy:
zberač, lovec, migrácia – osídlenie sveta ‐ mapa, najstaršie stopy človeka na svete (napr. Venuša, mohyla)
Činnosti:
Zaznamenávanie lokalít najstarších stôp života človeka – hmotné a archeologické pramene.
Rozpoznávanie zmien v životných podmienkach pravekých ľudí v súvislosti s prvými objavmi a vynálezmi (oheň, pästný klin, bronz, železo, koleso a i.).
3. Prvé civilizácie
Pojmy:
počiatky poľnohospodárstva, mestské štáty, riečne civilizácie, rozvrstvenie spoločnosti, náboženské predstavy, vynález písma, staroveké poznanie a veda (matematika, architektúra, medicína, kultúra a umenie)
Činnosti:
Identifikovanie vplyvu prírodných faktorov a zdrojov na ľudské osídlenie a činnosť človeka v minulosti, vzťahu človeka a prírody, domestifikácia.
Charakteristika vybranej starovekej civilizácie – vláda, každodenný život, náboženstvo, kultúra.
Občiansky komponent
1. Rozlišovanie pravidiel, práv a povinností
Pojmy:
práva a povinnosti obyvateľa obce
Činnosti:
Zisťovanie, na čo mám ako obyvateľ obce nárok.
Poznávanie rôznych nariadení, daní a poplatkov, ich zdôvodnenie a dôsledky nedodržiavania (pálenie záhradného odpadu, nočný pokoj, parkovanie, poplatok za psa, nelegálne skládky odpadu a i.).
2. Možnosti zlepšovania života vo svojom okolí a v obci
Pojmy:
samosprávne riadenie, starosta, primátor, poslanec, miestny úrad, obecné zastupiteľstvo, voľby
Činnosti:
Oboznámenie sa s pojmami: samosprávne riadenie, starosta, primátor, poslanec, miestny úrad, obecné zastupiteľstvo, voľby.
Participácia na diskusii o právach a povinnostiach v škole a v obci.
Opis niektorých činnosti triednej samosprávy a žiackeho parlamentu.
Porovnávanie starostlivosti o obec so starostlivosťou o domácnosť.
Poznávanie typov služieb, ktoré poskytuje obec.
Komunikovanie požiadavky z pozície žiaka vedeniu školy alebo z pozície občana na obecnom/mestskom úrade.
Jednoduchý opis procesu volieb do zastupiteľských orgánov na lokálnej úrovni.
Opis príkladov situácií, ktoré rieši obecné zastupiteľstvo.
Riešenie susedských konfliktov na konkrétnych príkladoch.
3. Zodpovedné hospodárenie
Pojmy:
platená práca, mzda, rodinný rozpočet, bankový účet, platobná karta
Činnosti:
Opis rozdielu medzi prácou a inými činnosťami – oddych, zábava, hra.
Analyzovanie zdrojov odmeny za prácu – učiteľ/ka, mama, dôchodca, predavač/ka, výrobca zmrzliny.
Získavanie prehľadu o rodinnom rozpočte, príjmy a výdavky na fiktívnom príklade.
Porovnávanie cien vybraných tovarov na základe rôznych kritérií – veľkosť tovaru, rôzni výrobcovia a poskytovatelia, miesto výroby, vzácnosť, vplyv na životné prostredie.
4. Základy aktívneho občianstva
Pojmy:
práva dieťaťa, analyzovanie a riešenie problému
Činnosti:
Diskutovanie o právach dieťaťa, ktoré sa dodržujú alebo porušujú v prostredí žiaka.
Prejavenie solidarity s deťmi, ktoré dlhodobo trpia nedodržiavaním ich práv.
Analyzovanie vybraného problému na základe výsledkov žiackeho pozorovania alebo pomocou informácií získaných z jednoduchých informačných zdrojov či dotazníkového prieskumu.
Spolupráca pri navrhovaní, realizácii a vyhodnotení postupu pri riešení jednoduchého opatrenia, ktoré smeruje k zlepšeniu života v komunite a bezprostrednom okolí.
Vypracovanie spoločného vyhlásenia triedy zastupiteľstvu obce k aktuálnej téme.
5. Mediálna gramotnosť
Pojmy:
bezpečnosť v online prostredí, reklama, dôveryhodnosť informácií
Činnosti:
Rozpoznávanie prínosov a nebezpečenstva online sveta (hľadanie a sledovanie obsahu, chat, zasielanie údajov a i.).
Posúdenie pravdivosti/zavádzania reklamy na vybranom príklade.
Identifikovanie dôveryhodných a nedôveryhodných zdrojov informácií.
Vytvorenie odporúčaní a osobných pravidiel bezpečného a etického správania sa v online prostredí a možnosti pomoci (pri vyhľadávaní obsahu, sledovaní obsahu, četovaní, zasielaní údajov, súkromie a intimita online a i.).
Eticko‐osobnostný komponent
Komponent človek zahŕňa predovšetkým hodnotové, morálno‐výchovné a etické súčasti školskej výchovy a vzdelávania. Sú určené pre všetkých žiakov, realizujú sa naprieč témami celej vzdelávacej oblasti, no v rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa prehlbujú a rozvíjajú špecifickým spôsobom. V rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa okrem všetkých činností komponentu človek realizujú aj rozširujúce činnosti špecifické pre vyučovanie ETV, ktoré sú takto v dokumente aj vyznačené.
1. Rozvíjanie silných stránok osobnosti
Pojmy:
silné a slabé stránky osoby, charakter, sebarozvoj, život ako dar a príležitosť
Činnosti:
Opis niektorých svojich vlastností, porovnávanie vlastného pohľadu na svoje charakterové vlastnosti s pohľadom iných.
Diskutovanie o hodnote života a jeho výziev – teším sa, že žijem a mám šancu sa rozvíjať.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Opis a hodnotenie svojich silných a slabých stránok a možností rozvíjať svoje schopnosti.
Vypracovanie jednoduchého plánu vlastného sebarozvoja aj s ohľadom na druhých – samostatne alebo s pomocou.
2. Kvalita vzťahov a oceňovanie ľudí blízko nás
Pojmy:
priateľstvo, láska, úcta, akceptovanie a oceňovanie druhých, vzťahy v skupine, vzory
Činnosti:
Poznávanie rôznych spôsobov vyjadrenia priateľstva a lásky, vďačnosti, úcty a prijatia (rodičom, príbuzným, učiteľom, iným dospelým, spolužiakom, kamarátom, partnerom a pod.).
Identifikovanie obdivuhodných a inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi.
Oceňovanie druhého za to, kým je a čo robí.
Akceptovanie druhých takých, akí sú – uplatňovanie ústretovosti a rešpektu vo vzťahoch s druhými.
3. Etická komunikácia
Činnosti:
Pojmy:
pravidlá komunikácie, argumentovanie, etický dialóg
Komunikácia v triede a škole, vytvorenie pravidiel komunikácie.
Vedenie zmysluplného rozhovoru.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Využívanie a rozlišovanie efektívnej a neefektívnej verbálnej a neverbálnej komunikácie (aktívne počúvanie, vyjadrovanie pocitov, priamy očný kontakt, porozumenie vs. nepočúvanie, neprejavovanie pocitov, odvracanie sa, manipulácia a i.) s ohľadom na pravdivosť a úprimnosť vyjadrovania.
Aplikovanie pravidiel komunikácie s ohľadom na etické princípy v dialógu a diskusii.
Racionálne argumentovanie a zdôvodňovanie názorov v diskusii na základnej úrovni, „filozofovanie s deťmi“.
4. Spolupatričnosť a spolupráca
Pojmy:
spolupráca, zásady spolupráce
Činnosti:
Reflektovanie zážitkov a odkrývanie hodnoty spolupráce a spolupatričnosti.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Vyvodzovanie zásad dobrej spolupráce v skupine a tréning ich využívania v praktických činnostiach.
Vyhodnotenie úspešnosti spolupráce pri práci v skupine, interpretovanie príčin a dôsledkov vydarenej alebo neúspešnej spolupráce.
5. Sebauvedomovanie a sebaregulácia, uvedomovanie si potrieb iných
Pojmy:
zorný uhol, empatia, asertivita, oprávnený nárok, zvládanie konfliktov
Činnosti:
Vyjadrovanie empatie s druhým tak, aby cítil podporu a zažil skutočnú pomoc.
Regulácia a pozitívne uplatňovanie svojich emócií v interakcii s druhými.
Nácvik asertívnych postojov ako prevencie násilia, šikanovania, manipulácie a zneužívania.
Pomenovanie spôsobov, ako čeliť negatívnemu tlaku rovesníckych skupín.
Empatické postoje a neubližujúce správanie pri vzťahoch so zvieratami ako cítiacimi tvormi.
Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:
Výmena zorného uhla a vnímanie konkrétnej situácie očami spolužiaka a vžiť sa do jeho prežívania.
Nácvik schopnosti zadefinovať oprávnený nárok.
Zoznamovanie sa s technikami riešenia a zvládania konfliktov.
6. Poznávanie náboženstiev na Slovensku
Pojmy:
vierovyznanie, kresťanstvo a iné náboženstvá u nás, vzájomný rešpekt, náboženské sviatky
Činnosti:
Oboznamovanie sa s vierovyznaniami na Slovensku a ich prejavmi vo verejnom priestore a kultúre.
Uvedomovanie si významu pokojného a rešpektujúceho spolunažívania medzi ľuďmi s odlišnou vierou a bez vyznania.
Odhaľovanie súvislostí sviatkov s vierovyznaniami na Slovensku.