Výkonový štandard

1. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozvíjať poznanie z oblasti spoločenských, geografických a historických procesov a javov.

Žiak vie/dokáže:

  • poznať základné pojmy potrebné na skúmanie minulosti, geografických a spoločenskovedných javov a procesov,
  • opísať význam základných hospodárskych činností na zabezpečenie ľudských potrieb (na jednoduchých príkladoch),
  • pomenovať kľúčové geografické prvky Slovenska vyhľadaním ich názvov na mape,
  • určiť polohu Slovenska na mape Európy, uviesť susedné štáty,
  • pomenovať kraj, okres a tradičný región, v ktorom sa nachádza škola,
  • rozpoznať, že na Slovensku žijú rôzne národnosti,
  • uviesť tri z najznámejších prírodných a kultúrno-historických pamiatok v regióne, na Slovensku a vo svete.

2. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Samostatne využívať základné metódy získavania, analýzy a interpretácie informácií.

Žiak vie/dokáže:

  • klásť si základné bádateľské otázky (Čo to je?, Kde to je?, Aké to je?, Prečo to je?, Ako a kedy to vzniklo?, Aký to má vplyv? a i.),
  • rozlíšiť rôzne zdroje informácií,
  • získať kľúčové informácie pre potreby vlastného bádania v detských encyklopédiách alebo na internete,
  • porovnať a usporiadať skúmané javy, procesy a udalosti podľa jednoduchých kritérií,
  • porovnať rôzne pohľady a názory na vybranú tému alebo problém,
  • s pomocou spolužiaka alebo učiteľa skontrolovať svoju hotovú prácu a ohodnotiť ju podľa vopred stanovených kritérií hodnotenia,
  • jednoducho prezentovať svoje zistenia s využitím aspoň základných pojmov,
  • rozpoznať podľa farieb a mapových znakov pohoria, nížiny, rieky, vodné nádrže a sídla na mape,[1]
  • vyhľadať vybrané prvky na geografickej a historickej mape,[2]
  • opísať funkciu grafickej mierky na mape,
  • naplánovať krátku vychádzku alebo výlet pomocou turistickej mapy.[3]

3. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Porovnať zmeny života ľudskej spoločnosti v čase a priestore.

Žiak vie/dokáže:

  • opísať súvislosti, príčiny a dôsledky udalostí v dejinách na konkrétnom príklade,
  • uviesť kultúrne, umelecké a náboženské prejavy človeka na konkrétnych príkladoch,
  • zoradiť vybrané udalosti v časovej postupnosti na časovej osi,
  • jednoducho zdôvodniť význam vybranej historickej udalosti alebo osobnosti,
  • uviesť príklad štátneho sviatku,
  • interpretovať povesť alebo legendu zo svojho regiónu,
  • opísať príklady tradícií v regióne,
  • rozpoznať niektoré miesta pamäti v regióne,
  • rozlišovať blízku a dávnu minulosť, vybrané historické obdobia,
  • porovnať život v minulosti a súčasnosti na príkladoch z regiónu a Slovenska,
  • uviesť príklady najstarších civilizácií.

4. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Posúdiť vzájomné vzťahy medzi krajinou a činnosťou človeka na Slovensku, uviesť význam chránených území pri ochrane prírody a krajiny.

Žiak vie/dokáže:

  • vysvetliť vlastnými slovami (pomocou ilustrácií), ako voda pretvára zemský povrch,
  • opísať ako človek využíva krajinu a ovplyvňuje životné prostredie (z vlastnej skúsenosti, na základe fotografií, obrázkov alebo krátkych videí),
  • uviesť dôvody ochrany prírody a krajiny na Slovensku,
  • uviesť, na čo slúži predpoveď počasia.

5. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozvíjať jedinečnosť seba samého, pomenovať základné zložky vlastnej identity a svoje sociálne roly, uplatňovať rešpektujúci prístup k druhým.

Žiak vie/dokáže:

  • označiť svoje silné a slabé stránky a zvážiť možnosti rozvoja vo vybranej oblasti,
  • oceniť vlastnosti a schopnosti iných z blízkeho okolia, prípadne z fiktívnych, či reálnych príbehov,
  • vyjadriť vďačnosť a úctu v interakcii s druhými,
  • udržiavať kamarátsky vzťah a vnímať pohľad iných na svet a prežívanie.

6. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Komunikovať konštruktívne a s ohľadom na spolupatričnosť a spoluprácu žiakov.

Žiak vie/dokáže:

  • primerane prijímať a vyjadrovať kritiku,
  • aktívne sa podieľať na hľadaní vhodných riešení konfliktov,
  • regulovať niektoré zo svojich emócií,
  • vyjadriť sa k dianiu v triede a spolupracovať v skupine.
  • komunikovať s využitím jednoduchej argumentácie,
  • porozumieť, že na jednotlivé udalosti, javy, procesy a osoby môže existovať viacero pohľadov.

7. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Poznať a zhodnocovať vlastné charakterové črty aj s ohľadom na druhých.

Žiak vie/dokáže:

  • uvedomiť si vlastnú osobnosť ako dobrú šancu pre život,
  • zhodnotiť svoje silné a slabé stránky s odstupom,
  • vypracovať jednoduchý plán vlastného sebarozvoja.

8. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Chápať zmysel a význam pravidiel, povinností a uplatňovať práva ako člen komunity.

Žiak vie/dokáže:

  • ilustrovať na jednoduchom príklade úlohu a význam riaditeľa školy a starostu (primátora) obce,
  • pomenovať niektoré práva a povinnosti obyvateľa obce,
  • ilustrovať na jednoduchom príklade dôsledky správania, pri ktorom sú porušované pravidlá,
  • opísať vzťah práce a odmeny na konkrétnych príkladoch,
  • vyčísliť cenu niektorých základných produktov.

9. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Rozlíšiť dôveryhodnosť zdrojov informácií a bezpečne sa správať v online prostredí.

Žiak vie/dokáže:

  • rozlíšiť rôzne typy médií na konkrétnych príkladoch,
  • uviesť príklad zavádzajúcej informácie a jej možných dôsledkov,
  • ilustrovať na príklade riziká trávenia času v online prostredí,
  • rozpoznať vplyv reklamy na jeho túžby.

10. cieľ vzdelávania pre 2. cyklus: Aktívne sa angažovať v aktivitách na skvalitnenie fungovania školy a/alebo obce.

Žiak vie/dokáže:

  • podieľať sa na spoločnej aktivite, ktorá smeruje k riešeniu vybraného problému.
Obsahový štandard
Geografický komponent
1. Využívanie mapy ako zdroja informácií[4]

Činnosti uvedené v téme Využívanie mapy ako zdroja informácií sa uskutočňujú v prepojení s činnosťami ostatných tém priebežne počas celého vzdelávacieho cyklu a je možné ich realizovať aj s využitím geoinformačných technológií.

Pojmy:

mapové znaky, druhy máp, turistická mapa, grafická mierka, vrstevnice, nadmorská výška, digitálne mapy, GPS navigácia

Činnosti:

Určovanie prvkov obsahu mapy – čítanie mapy.

Vyhľadávanie objektov, trás a osvojovanie si základov merania vzdialeností na mape.

Rozpoznávanie druhov máp a príkladov ich využitia, osvojovanie si základov práce s nimi – všeobecnogeografická, topografická a tematická mapa (politická, turistická, dopravná).

Určovanie nadmorskej výšky na turistickej mape.

Rozpoznávanie základných tvarov reliéfu (rovina, údolie, vrch, plošina) pomocou vrstevníc a kót.

2. Poloha rozloha Slovenska, poznávanie prírody našej vlasti
Pojmy:

susedné štáty Slovenska, najznámejšie prírodné prvky na mape Slovenska, územná ochrana prírody, vegetačné stupne, meteorologické prvky, poveternostné javy, predpoveď počasia, podnebie, horotvorná činnosť, riečna a ľadovcová dolina, tiesňava, kaňon, prírodné pamiatky

Činnosti:

Opis polohy a porovnávanie rozlohy Slovenska (väčšie ako/menšie ako) voči susedným štátom a v rámci Európy.

Určovanie polohy najvýznamnejších povrchových celkov, riek, vodných plôch a chránených území na mape Slovenska.

Ako človek pretvára krajinu? Opis krajiny a spôsobov jej využívania na príkladoch rôznych typov krajín zo Slovenska – na základe práce s fotografiami a leteckými snímkami.

Usporiadanie rastlinstva a živočíšstva podľa nadmorskej výšky pomocou nákresu.

Zdôvodnenie významu ochrany prírody a krajiny na vybraných príkladoch chránených území; osvojovanie si zásad správania sa a pohybu v prírode.

Identifikovanie nebezpečných poveternostných javov vyskytujúcich sa na Slovensku.

Interpretovanie jednoduchej grafickej, textovej alebo televíznej predpovede počasia.

Modelovanie vzniku pohorí na príkladoch vrásového a sopečného pohoria.

Rozpoznávanie procesov vzniku vybraných tvarov zemského povrchu vytvorených činnosťou vody, ľadovca a vetra na konkrétnych príkladoch zo Slovenska a z iných častí Zeme.

Identifikovanie cenných a turisticky atraktívnych prírodných lokalít na Slovensku.

3. Obyvateľstvo Slovenska a jeho činnosť v krajine
Pojmy:

počet obyvateľov Slovenska, etnická a kultúrna rozmanitosť, administratívne členenie, hlavné mesto, krajské mestá, významné sídla, pamiatky UNESCO, cestovný ruch

Činnosti:

Porovnávanie počtu obyvateľov Slovenska s inými štátmi Európy (viac ako/menej ako).

Spoznávanie, že Slovensko nie je domovom len pre Slovákov a že Slováci nežijú len na Slovensku.

Opis dôvodov sťahovania ľudí (v rámci Slovenska, zo Slovenska a na Slovensko).

Členenie územia Slovenska na kraje, okresy a kultúrne (tradičné) regióny.

Určovanie polohy hlavného mesta, krajských miest a ďalších dôležitých sídiel na mape Slovenska spojené s opisom toho, čím sú známe alebo jedinečné.

Identifikovanie hlavných hospodárskych činností na Slovensku a v regióne.

Odhaľovanie pôvodu vybraných tovarov bežnej spotreby, spôsobu ich výroby, dopravy k spotrebiteľom a zhodnocovania po využití.

Spoznávanie najvýznamnejších kultúrno-historických pamiatok na Slovensku s dôrazom na pamiatky v regióne, v ktorom sídli škola.

Vyhľadávanie zaujímavých turistických cieľov na Slovensku podľa osobných preferencií.

4. Poznávanie Zeme a jej rozmanitosti
Pojmy:

všeobecnogeografická a politická mapa sveta, prírodná a kultúrna rozmanitosť

Činnosti:

Rozpoznávanie geografických útvarov ako sú ostrov, polostrov, súostrovie, more, záliv, prieliv, prieplav a ústie na obrázku, mape a glóbuse.

Základná orientácia na mape sveta a glóbuse spojená s vyhľadávaním a zaraďovaním významných objektov (napríklad štát, pohorie, rieka, mesto, pamiatka) k jednotlivým svetadielom.

Opis a porovnávanie vybraných riek sveta pomocou fotografií, satelitných snímok a mapy – činnosť rieky v rôznych častiach toku (erózia, prenos, ukladanie materiálu) a vplyv rieky na život človeka.

Spoznávanie rozmanitosti sveta prostredníctvom najznámejších prírodných a kultúrno-historických pamiatok.

Porovnávanie prírodných podmienok a spôsobu života na Slovensku a vo vybranom štáte Európy a sveta na jednoduchých príkladoch.

Dejepisný komponent
1. Spôsoby určovania času a zaznamenávania a skúmania minulosti
Pojmy:

časová os, storočie, tisícročie, letopočet, múzeum, archív, knižnica, galéria, skanzen, pomník, pamätník, pamätná tabuľa, socha, virtuálna expozícia, kultúrna a technická pamiatka, organizácia UNESCO, vybrané profesie súvisiace so skúmaním minulosti (archeológ, archivár, muzeológ, historik), historické pramene – hmotné, ústne, písomné, primárne, sekundárne

Činnosti:

Opis rôznych spôsobov určovania času (lineárny/historický a cyklický/prírodný).

Zoraďovanie udalostí na časovej osi, určovanie ich vzájomných vzťahov.

Participácia na tvorbe časovej priamky z rodinnej histórie/z vybraného historického obdobia.

Identifikovanie spôsobov uchovávania a pripomínania minulosti (udalostí, osobností)

Skúmanie rôznorodých prameňov o minulosti.

Mapovanie miest pamäti v regióne a na Slovensku.

Zaznamenanie a vysvetlenie významu pamätných dní a štátnych sviatkov v kalendári

Návšteva pamäťovej inštitúcie – múzeum, archív, galéria a i.

Tematická sonda – život a dielo osobnosti z regionálnych dejín (príprava expozície, simulovanie práce vybranej profesie súvisiacej so skúmaním minulosti).

Tematická sonda z regionálnej histórie – ochrana kultúrneho a historického dedičstva; interpretácia povesti, legendy, ľudovej piesne.

2. Počiatky ľudskej spoločnosti
Pojmy:

zberač, lovec, migrácia – osídlenie sveta ‐ mapa, najstaršie stopy človeka na svete (napr. Venuša, mohyla)

Činnosti:

Zaznamenávanie lokalít najstarších stôp života človeka – hmotné a archeologické pramene.

Rozpoznávanie zmien v životných podmienkach pravekých ľudí v súvislosti s prvými objavmi a vynálezmi (oheň, pästný klin, bronz, železo, koleso a i.).

3. Prvé civilizácie
Pojmy:

počiatky poľnohospodárstva, mestské štáty, riečne civilizácie, rozvrstvenie spoločnosti, náboženské predstavy, vynález písma, staroveké poznanie a veda (matematika, architektúra, medicína, kultúra a umenie)

Činnosti:

Identifikovanie vplyvu prírodných faktorov a zdrojov na ľudské osídlenie a činnosť človeka v minulosti, vzťahu človeka a prírody, domestifikácia.

Charakteristika vybranej starovekej civilizácie – vláda, každodenný život, náboženstvo, kultúra.

Občiansky komponent
1. Rozlišovanie pravidiel, práv a povinností
Pojmy:

práva a povinnosti obyvateľa obce

Činnosti:

Zisťovanie, na čo mám ako obyvateľ obce nárok.

Poznávanie rôznych nariadení, daní a poplatkov, ich zdôvodnenie a dôsledky nedodržiavania (pálenie záhradného odpadu, nočný pokoj, parkovanie, poplatok za psa, nelegálne skládky odpadu a i.).

2. Možnosti zlepšovania života vo svojom okolí a v obci
Pojmy:

samosprávne riadenie, starosta, primátor, poslanec, miestny úrad, obecné zastupiteľstvo, voľby

Činnosti:

Oboznámenie sa s pojmami: samosprávne riadenie, starosta, primátor, poslanec, miestny úrad, obecné zastupiteľstvo, voľby.

Participácia na diskusii o právach a povinnostiach v škole a v obci.

Opis niektorých činnosti triednej samosprávy a žiackeho parlamentu.

Porovnávanie starostlivosti o obec so starostlivosťou o domácnosť.

Poznávanie typov služieb, ktoré poskytuje obec.

Komunikovanie požiadavky z pozície žiaka vedeniu školy alebo z pozície občana na obecnom/mestskom úrade.

Jednoduchý opis procesu volieb do zastupiteľských orgánov na lokálnej úrovni.

Opis príkladov situácií, ktoré rieši obecné zastupiteľstvo.

Riešenie susedských konfliktov na konkrétnych príkladoch.

3. Zodpovedné hospodárenie
Pojmy:

platená práca, mzda, rodinný rozpočet, bankový účet, platobná karta

Činnosti:

Opis rozdielu medzi prácou a inými činnosťami – oddych, zábava, hra.

Analyzovanie zdrojov odmeny za prácu – učiteľ/ka, mama, dôchodca, predavač/ka, výrobca zmrzliny.

Získavanie prehľadu o rodinnom rozpočte, príjmy a výdavky na fiktívnom príklade.

Porovnávanie cien vybraných tovarov na základe rôznych kritérií – veľkosť tovaru, rôzni výrobcovia a poskytovatelia, miesto výroby, vzácnosť, vplyv na životné prostredie.

4. Základy aktívneho občianstva
Pojmy:

práva dieťaťa, analyzovanie a riešenie problému

Činnosti:

Diskutovanie o právach dieťaťa, ktoré sa dodržujú alebo porušujú v prostredí žiaka.

Prejavenie solidarity s deťmi, ktoré dlhodobo trpia nedodržiavaním ich práv.

Analyzovanie vybraného problému na základe výsledkov žiackeho pozorovania alebo pomocou informácií získaných z jednoduchých informačných zdrojov či dotazníkového prieskumu.

Spolupráca pri navrhovaní, realizácii a vyhodnotení postupu pri riešení jednoduchého opatrenia, ktoré smeruje k zlepšeniu života v komunite a bezprostrednom okolí.

Vypracovanie spoločného vyhlásenia triedy zastupiteľstvu obce k aktuálnej téme.

5. Mediálna gramotnosť
Pojmy:

bezpečnosť v online prostredí, reklama, dôveryhodnosť informácií

Činnosti:

Rozpoznávanie prínosov a nebezpečenstva online sveta (hľadanie a sledovanie obsahu, chat, zasielanie údajov a i.).

Posúdenie pravdivosti/zavádzania reklamy na vybranom príklade.

Identifikovanie dôveryhodných a nedôveryhodných zdrojov informácií.

Vytvorenie odporúčaní a osobných pravidiel bezpečného a etického správania sa v online prostredí a možnosti pomoci (pri vyhľadávaní obsahu, sledovaní obsahu, četovaní, zasielaní údajov, súkromie a intimita online a i.).

Eticko‐osobnostný komponent

Komponent človek zahŕňa predovšetkým hodnotové, morálno‐výchovné a etické súčasti školskej výchovy a vzdelávania. Sú určené pre všetkých žiakov, realizujú sa naprieč témami celej vzdelávacej oblasti, no v rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa prehlbujú a rozvíjajú špecifickým spôsobom. V rámci vyučovania etickej výchovy (ETV) sa okrem všetkých činností komponentu človek realizujú aj rozširujúce činnosti špecifické pre vyučovanie ETV, ktoré sú takto v dokumente aj vyznačené.

1. Rozvíjanie silných stránok osobnosti
Pojmy:

silné a slabé stránky osoby, charakter, sebarozvoj, život ako dar a príležitosť

Činnosti:

Opis niektorých svojich vlastností, porovnávanie vlastného pohľadu na svoje charakterové vlastnosti s pohľadom iných.

Diskutovanie o hodnote života a jeho výziev – teším sa, že žijem a mám šancu sa rozvíjať.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Opis a hodnotenie svojich silných a slabých stránok a možností rozvíjať svoje schopnosti.

Vypracovanie jednoduchého plánu vlastného sebarozvoja aj s ohľadom na druhých – samostatne alebo s pomocou.

2. Kvalita vzťahov a oceňovanie ľudí blízko nás
Pojmy:

priateľstvo, láska, úcta, akceptovanie a oceňovanie druhých, vzťahy v skupine, vzory

Činnosti:

Poznávanie rôznych spôsobov vyjadrenia priateľstva a lásky, vďačnosti, úcty a prijatia (rodičom, príbuzným, učiteľom, iným dospelým, spolužiakom, kamarátom, partnerom a pod.).

Identifikovanie obdivuhodných a inšpirujúcich vlastností na spolužiakovi a kamarátovi.

Oceňovanie druhého za to, kým je a čo robí.

Akceptovanie druhých takých, akí sú – uplatňovanie ústretovosti a rešpektu vo vzťahoch s druhými.

3. Etická komunikácia
Činnosti:
Pojmy:

pravidlá komunikácie, argumentovanie, etický dialóg

Komunikácia v triede a škole, vytvorenie pravidiel komunikácie.

Vedenie zmysluplného rozhovoru.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Využívanie a rozlišovanie efektívnej a neefektívnej verbálnej a neverbálnej komunikácie (aktívne počúvanie, vyjadrovanie pocitov, priamy očný kontakt, porozumenie vs. nepočúvanie, neprejavovanie pocitov, odvracanie sa, manipulácia a i.) s ohľadom na pravdivosť a úprimnosť vyjadrovania.

Aplikovanie pravidiel komunikácie s ohľadom na etické princípy v dialógu a diskusii.

Racionálne argumentovanie a zdôvodňovanie názorov v diskusii na základnej úrovni, „filozofovanie s deťmi“.

4. Spolupatričnosť a spolupráca
Pojmy:

spolupráca, zásady spolupráce

Činnosti:

Reflektovanie zážitkov a odkrývanie hodnoty spolupráce a spolupatričnosti.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Vyvodzovanie zásad dobrej spolupráce v skupine a tréning ich využívania v praktických činnostiach.

Vyhodnotenie úspešnosti spolupráce pri práci v skupine, interpretovanie príčin a dôsledkov vydarenej alebo neúspešnej spolupráce.

5. Sebauvedomovanie a sebaregulácia, uvedomovanie si potrieb iných
Pojmy:

zorný uhol, empatia, asertivita, oprávnený nárok, zvládanie konfliktov

Činnosti:

Vyjadrovanie empatie s druhým tak, aby cítil podporu a zažil skutočnú pomoc.

Regulácia a pozitívne uplatňovanie svojich emócií v interakcii s druhými.

Nácvik asertívnych postojov ako prevencie násilia, šikanovania, manipulácie a zneužívania.

Pomenovanie spôsobov, ako čeliť negatívnemu tlaku rovesníckych skupín.

Empatické postoje a neubližujúce správanie pri vzťahoch so zvieratami ako cítiacimi tvormi.

Činnosti špecifické pre vyučovanie ETV:

Výmena zorného uhla a vnímanie konkrétnej situácie očami spolužiaka a vžiť sa do jeho prežívania.

Nácvik schopnosti zadefinovať oprávnený nárok.

Zoznamovanie sa s technikami riešenia a zvládania konfliktov.

6. Poznávanie náboženstiev na Slovensku
Pojmy:

vierovyznanie, kresťanstvo a iné náboženstvá u nás, vzájomný rešpekt, náboženské sviatky

Činnosti:

Oboznamovanie sa s vierovyznaniami na Slovensku a ich prejavmi vo verejnom priestore a kultúre.

Uvedomovanie si významu pokojného a rešpektujúceho spolunažívania medzi ľuďmi s odlišnou vierou a bez vyznania.

Odhaľovanie súvislostí sviatkov s vierovyznaniami na Slovensku.

< predchádzajúciobsah ďalší >

  1. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím- nevidiacich.

  2. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím- nevidiacich.

  3. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím- nevidiacich.

  4. Okrem žiakov so zrakovým postihnutím- nevidiacich.